... הארה רוחנית,
שלמות מוחלטת, להיות אלוהים, תודעה של אלוהים, לא לדעת כלום, אין הבדל בין יש לאין, יש הבדל בין יש לאין, אחדות מוחלטת, מה זה רשימו? מה זה רצוא ושוב? להיכלל באין סוף מהי תודעה של אלוהים וכיצד אפשר להגיע אליה? תודעה של אלוהים, לפי אליעד כהן, היא מצב שבו האדם חווה
שלמות מוחלטת, מצב של אי - ידיעה מוחלטת, שבו הוא לא יודע דבר כלל. במצב הזה, אין שום הבדל בין יש לאין, ואין משמעות למושגים עצמם, מפני שאין שום צורה להיאחז בה. ... לכך שמצד האמת המוחלטת, לא קיימת שום הפרדה ביניהם. לדוגמה, אדם יכול להסתכל על שני כיסאות שונים, ובמובן יחסי להגיד שיש ביניהם הבדל. אך מנקודת מבט של
שלמות מוחלטת, של אי - ידיעה מוחלטת, הכיסאות הללו אינם שני דברים נפרדים, אלא הם מהות אחת ללא הבדל אמיתי. אליעד נותן דוגמה נוספת לכך באמצעות הברז: אם יש ברז אחד ... יש לאין - הוא כבר לא יודע. במצב זה, האדם אינו יכול להוכיח או לאשר שום דבר, כי אין שום נקודת אחיזה. אי - ידיעה מוחלטת היא למעשה הדרך היחידה להגיע
לשלמות מוחלטת, מפני שברגע שהאדם מגיע למצב שבו הוא באמת לא יודע כלום, אז הוא נמצא במצב של אחדות מלאה ללא חיסרון. איך אי - ידיעה מוחלטת משפיעה על חיי היום יום? ... שהוא מעדיף דבר אחד על פני אחר, הוא יודע שההעדפה הזו אינה מוחלטת, אלא רק יחסית. הוא מסוגל לראות יתרונות וחסרונות באופן יחסי, אך עמוק בפנים הוא חווה
שלמות מוחלטת שאין בה שום חיסרון. מה הפתרון לרצונות פרדוקסליים לפי אליעד? אליעד כהן מציין שרצונות פרדוקסליים הם כאלה שאינם ניתנים למימוש מלא, כמו הרצון ליהנות ... מתוך החוויה הזאת, האדם מפסיק לחפש תשובות לשאלות פרדוקסליות, מפני שהוא מבין שבעצם השאלה עצמה אין באמת משמעות מוחלטת. סיכום כללי - איך מגיעים להארה
ושלמות מוחלטת? ההגעה
לשלמות מוחלטת, על פי אליעד כהן, מתאפשרת רק על ידי חוויה ישירה של אי - ידיעה מוחלטת. האדם צריך לפקפק בכל מה שהוא חושב כנכון באופן מוחלט, עד שיאבד את האחיזה בכל צורה ומושג. רק כשיגיע למצב זה, הוא יוכל לחוות
שלמות מוחלטת ולהיכלל באינסוף, במצב שבו הוא לא יודע כלום ואין אצלו שום חיסרון כלל. מנקודת המבט של האינסוף אין שום צורך להגשים או לממש דבר, מפני שאין כלל הבדל ...