... סופו להתגלות? האם אפשר לגלות כל שקר? האם אפשר לדעת מהי האמת האובייקטיבית? איך לדעת מה נכון? איך לדעת מהי האמת? איך לדעת מהי האמת
המוחלטת? האם באמת לשקר אין רגליים? המשפט המפורסם שאומר לשקר אין רגליים הוא משפט נפוץ שטוען שכל שקר סופו להתגלות. אליעד כהן מסביר שבפועל, משפט זה אינו מדויק לגמרי, לפחות לא ... לא לגלות את האמת. הוא יכול להמשיך להאמין בשקר הזה כל חייו ולא להיחשף לעולם לעובדה שהוא חי בשקר. עם זאת, המשפט הזה כן נכון באופן
מוחלט כאשר הוא נבדק בצורה אחרת ועמוקה יותר. אליעד כהן מסביר ששקר מוגדר כדבר שאין לו בסיס יציב או רגליים. במובן העמוק, המשמעות של אין רגליים היא שהשקר אינו יכול לעמוד ... אותו בצורה יסודית עד הסוף, בהכרח תגיע למצב שבו השקר מתפרק ונחשף כשקר. אם כך, המשפט נכון לגמרי רק בתנאי שאתה מחפש את האמת באופן
מוחלט ומעמיק. לדברי אליעד, אם מישהו מחליט או מסוגל לבדוק כל טענה עד הסוף ממש, ללא שום פשרות, מובטח שהוא יגלה כל שקר ויפריך אותו לחלוטין. אבל זה מחייב את האדם לרצות באמת ... מכל זווית אפשרית. האם ניתן לגלות כל שקר? אליעד מבהיר שמבחינה פילוסופית ותפיסתית, כל שקר בהכרח ניתן לגילוי אם הוא ייבדק באופן מלא
ומוחלט. הסיבה היא שההגדרה של שקר היא טענה שאין לה אחיזה במציאות עצמה. לכן, כאשר טענה נבדקת ללא הגבלת זמן ומאמץ, בהכרח תתגלה האמת, והשקר יאבד את תוקפו. אך אליעד מדגיש שהיכולת הזאת מוגבלת רק למי שמוכן לבדוק טענה לעומק, ולמי שיש את הכלים לבדוק אותה בצורה
מוחלטת. אם אין את היכולת או הרצון לכך, השקר עשוי לעולם לא להתגלות. איך אפשר לדעת מהי האמת
המוחלטת? שאלה מרכזית נוספת שאליעד כהן עוסק בה היא האם בכלל ניתן לדעת מהי האמת האובייקטיבית, או האמת
המוחלטת, ומה המשמעות של אמת
מוחלטת? הוא מדגיש שקיים הבדל מהותי בין האמת
המוחלטת לבין מה שאדם חושב שהוא האמת. הוא נותן דוגמה: אם אדם רואה חתול, הוא יכול לומר אני רואה שיש פה חתול, אבל האם הוא יכול להיות בטוח באופן
מוחלט שאכן יש פה חתול? התשובה הפשוטה היא לא, כי תמיד ייתכן שהחושים שלו מטעים אותו, או שההבנה שלו מוטעית מסיבה כלשהי. אליעד מסביר שהאמת
המוחלטת היא האמת שאינה תלויה בתפיסה של האדם. זו אמת שאינה מושפעת מדעתו, רגשותיו או חושיו. האדם אינו יכול להיות בטוח במאה אחוז שהאמת שהוא תופס אכן תואמת למציאות האובייקטיבית. לכן, כאשר שואלים אדם האם אתה בטוח במאה אחוז?, התשובה
המוחלטת והאמיתית ביותר היא תמיד אני לא יודע. הוא מסביר שהמצב היחיד שבו אדם מתחבר באמת לאמת
המוחלטת, הוא כאשר הוא מכיר בכך שהוא אינו יודע בוודאות מהי האמת. כלומר, ההבנה האמיתית
והמוחלטת ביותר שאדם יכול להגיע אליה, היא להבין שבאופן
מוחלט הוא לא יכול לדעת שום דבר באופן
מוחלט . עצם ההכרה באי - ידיעה היא הקרובה ביותר לחיבור לאמת
המוחלטת . האם כדאי לנסות להתחבר לאמת
המוחלטת? אליעד מדגיש שאין חובה להיות מחובר לאמת
המוחלטת בכל רגע, והדבר תלוי ברצונו של האדם. הוא מסביר שאם אדם ירצה באמת להתחבר לאמת
המוחלטת, הוא יהיה חייב לוותר על האחיזה שלו בוודאות, ולהודות בכנות שהוא לא באמת יודע שום דבר בוודאות
מוחלטת. במילים אחרות, הוא חייב לקבל את אי - הידיעה כמצב קבוע. אליעד מדגיש שזה לא פשוט ולא תמיד אפשרי, אך זו הדרך היחידה שבה אדם יכול לגעת באמיתות
המוחלטות. אליעד נותן דוגמה פשוטה נוספת: אדם אומר אין פה תרנגול, והוא בטוח בכך לחלוטין. אבל האם הוא יכול לדעת בוודאות
מוחלטת שאין פה תרנגול? התשובה האמיתית ביותר היא שהוא לא יכול לדעת זאת בוודאות
מוחלטת. אולי הוא טועה או לא תופס משהו נכון. ההכרה באפשרות הטעות היא ההכרה באמת
המוחלטת. לבסוף, אליעד מבהיר שהאמת הפשוטה והעמוקה ביותר שאדם יכול לאמץ היא לומר אני לא יודע, ולהכיר בכך שזו האמת
המוחלטת היחידה שהוא באמת יכול להיות בטוח בה. ברגע שאדם מכיר בכך שהוא לא יכול לדעת בוודאות
מוחלטת, הוא בעצם מתחבר בצורה המלאה והטהורה ביותר לאמת האובייקטיבית. האם באמת לשקר אין רגליים? איך אפשר לגלות שקר? האם אפשר לדעת אמת
מוחלטת? מה ההבדל בין אמת לשקר? איך להיות בטוח באמת? ...