... או כאשר המציאות עצמה פוגעת בנו. מהי השפלה וביזיון? השפלה או ביזיון לא חייבת להיות בהכרח רק מהמילים של אנשים אחרים, היא יכולה להיות גם כתוצאה ממעשים
חיצוניים או מהמציאות עצמה. לדוגמה, אדם שמקפיד על הבריאות ... מהפגיעה. ההבדל בין אידום לאשתוק לכאורה, הגישה הזו עשויה להיראות פשוטה - פשוט אל תעשה כלום כשמישהו מבזה אותך, אלא שתוק. אך רבי נחמן מסביר כי שתיקה
חיצונית בלבד אינה מספיקה. אדם יכול לשתוק כלפי חוץ, אך ... ולא רק מנוגד לפסיכולוגיה הרגילה אלא גם מצריך מאמץ ניכר. כבוד של מלכים מול כבוד של אלוהים רבי נחמן מבדל בין שני סוגים של כבוד: - כבוד של מלכים: כבוד
חיצוני שהאדם רודף אחריו, אך תמיד יש מי שימרוד בו, יתנגד ... - כבוד של אלוהים: כבוד שנשאר יציב ובלתי נתון לשום שינוי, כבוד שנובע מאחדות עם המציאות עצמה. כבוד זה לא תלוי במעמדו של האדם או ברצונו להימנע משינויים
חיצוניים. איך יידום וישתוק מוביל לכבוד אלוהים? הדרך לפי ... אלא במובן הפנימי העמוק ביותר. מהו התהליך הפנימי לשינוי הרצון? המפתח, לפי רבי נחמן, הוא לעבוד על שינוי הרצון הפנימי שלנו, לא להתעקש לשנות את המציאות
החיצונית, אלא ללמוד לקבל אותה כפי שהיא. מתוך הבנה שהאני ... ביזיון, גם אם הם כואבים, הם רק תחושות שטבועות ברצון הלא ממומש של האדם. האם באמת אליעד כהן מדבר על חוסר פעולה? למרות שהשיחה מבוססת על הימנעות מהתגובה
החיצונית , זהו תהליך של פעולה פנימית, שבו אדם מקבל את ... לשנות אותה מבחוץ. זהו שינוי רצוני פנימי שמוביל לתחושת שלמות ושלום פנימי. הרציונל מאחורי הגישה הזו הוא להבין שהאדם והמציאות הם לא נפרדים, ושכל מאבק
חיצוני לא יעזור - כל שינוי פנימי הוא הדרך האמיתית להשגת ... כבוד של אלוהים (המציאות עצמה) - אי אפשר להדיח את המציאות. אין לה מתחרים. היא השולטת האמיתית, וכל מה שקורה בסוף מוכרע על ידיה. כשאדם מחפש מילוי רצונות
חיצוניים (כסף, כבוד מאנשים, הצלחה
חיצונית) הוא זוכה רק לכבוד של מלכים. תמיד אפשר לקחת ממנו ... במקום זאת, הוא מכוון את המאמץ פנימה, ללמוד לקבל את המציאות ולבטל את ההתנגדות הפנימית. רבי נחמן קורא לזה לחזור בתשובה - לא בהכרח במובן של קיום מצוות
חיצוניות, אלא במובן עמוק יותר של הבנת האני האמיתי. האני ... לא קיים, מפני שכל דבר עלול לערער אותו. אחרי שהוא לומד להיות דומם באמת, הוא מתחיל לחוות את עצמו כחלק בלתי נפרד מהמציאות. כשאתה רודף אחרי הכבוד והרצון
החיצוני, אתה זוכה רק לכבוד מלכים. כשאתה ממעט בכבוד עצמך ... אותו מילולית או פוגע בו בדרך אחרת, התגובה האינסטינקטיבית היא לכעוס או להילחם. אך רבי נחמן מציע דרך הפוכה: עצור, היה דומם, אל תזדהה עם הפגיעה. שתיקה
חיצונית (לא לענות בחזרה) היא רק השלב הראשון. שתיקה פנימית ... העמוקה שכולנו חלקים של אותה מציאות. מהו המסר המרכזי שעליו כדאי להתבונן? הנקודה העיקרית היא הבחירה בין ניסיון לשנות כל הזמן את המציאות, לרדוף אחרי כבוד
חיצוני, לבין פיתוח היכולת לקבל את מה שקורה ולשנות את הרצון ... זו פעולה אקטיבית פנימה - לא להילחם בכל דבר שמתרחש, אלא ללמוד לקבלו ולהיות דומם מבפנים. כך, האדם זוכה לכבוד שהוא קבוע ואינו יכול להילקח ממנו, במקום כבוד
חיצוני שכל הזמן רודפים אחריו. כיצד להתמודד עם השפלה ...