... שלנו כן יש טוב ורע. אלא שכפי שכבר ביארתי, יש שני סוגים של שכל. ויש את
השכל הרגיל של האדם, שבו הוא מרגיש הבדל בין טוב לבין רע. ויש את
השכל של שורש המציאות, שבו אין שום הבדל בין שום דבר לבין שום דבר, וממילא אין הבדל גם לא בין טוב לבין רע. אלא, שכאשר יש לאדם רק את
השכל האנושי הרגיל, שבו האדם מוצא ומרגיש את ההבדלים בין הטוב לבין הרע, אז האדם חי בגיהנום של ממש. כי העולם הזה הוא הגיהנום. כי לרגע אחד אין לאדם ... ידי זה האדם סובל כל הזמן כנל. אבל, כאשר יש לאדם שכל אמיתי, אז הוא מחבר את
השכל האנושי עם
השכל שיש מעל לשכל. דהיינו, שהאדם מכיל בתוכו את ההפכים. שמצד אחד האדם מבין שאין הבדל בין טוב לבין רע. ומצד שני האדם מבין שכן יש הבדל בין טוב ... הרע, אף על פי שאלו שתי ישויות נפרדות זו מזו. וזה כמובן דבר והיפוכו. וכאשר
השכל של האדם קטן, אז הוא סובל. כי מצד האמת יש גם טוב וגם רע. והשלמות היא כאשר האדם חי בעולם שיש בו טוב ורע כשתי ישויות נפרדות, אלא שהאדם חווה אותם כפי מה שהן באמת, דהיינו, ישות אחת, למרות שיש בתוכה נפרדות של ממש. וכאשר
השכל של האדם קטן, אז הוא לא מסוגל להתייחס לדבר כלשהו כאל רע, ומצד שני תוך כדי זה גם להתייחס אליו כאל דבר שאינו שונה מהדבר הטוב ביותר שקיים. ... הם ביטויים שונים של ישות אחת ממש. ומי שרוצה לחיות טוב באמת, עליו להגדיל את
השכל שלו. ולהגדיל את
השכל, פירושו שעל האדם להפסיק לשקר את עצמו. כי כדי להיות חכם אמיתי, לשם כך בסך הכל האדם צריך להבין את האמת. וכדי לחיות טוב, בסך הכל על האדם להפסיק לשקר את עצמו. כי כאשר האדם משקר את עצמו, אז
השכל שלו קטן, ואז הוא רואה רק את הצד של הנפרדות של המציאות. כי כפי שאמרנו, במציאות שלנו כן יש נפרדות בין הטוב לבין הרע. אבל מצד שני, כל הנפרדות ... האחדות. כי יש טוב ורע. אלא שאין הבדל בין יש טוב ורע, לבין אין טוב ורע. ומי
שהשכל שלו קטן, הוא לא מסוגל לתפוש בשכלו ברגע אחד דבר והיפוכו. ולכן הוא לא מסוגל להבין שיש טוב ורע, אלא שאין הבדל בין הטוב לבין הרע. כי זה דבר ... הרע, למרות שיש הבדל ביניהם. ונסכם: להרגיש טוב באמת, פירושו שהאדם מקבל את
השכל שמבין שבשורש של המציאות אין הבדל בין טוב לבין רע, ושבשורש של המציאות אין שום הבדל בין שום דבר לשום דבר, כי שם הכל אחד ממש. ובנוסף על האדם ... טוב ויש רע, אך גם בו זמנית אין שום הבדל בין טוב לבין רע. וכאשר יש לאדם את
השכל הזה, על ידי זה האדם חי חיים טובים באמת ונהנה מהחיים תמיד. ...