השכל של אלוהים, איך אלוהים חושב,
השכל הגדול ביותר, תפישת מציאות אלוהית, שכל מושלם, שכל מעל
השכל, 5 דברים שנבדל מדעו ממדענו, הסיפור של אליעד כהן, ליקוטי מוהרן חא נג מהם חמשת ההבדלים בין
השכל האלוהי לשכל האנושי? ההבדל הראשון: אלוהים יודע אינספור ידיעות בידיעה אחת, ואין ריבוי בידיעתו. ההבדל השני: אלוהים יודע דברים לפני שהם קיימים ... רבי נחמן מתוך ליקוטי מוהרן, והסביר כיצד
השכל האלוהי שונה באופן מוחלט
מהשכל האנושי, תוך הצגת פרדוקסים עמוקים. כל אחד מההבדלים המוצגים חושף את התפיסה האלוהית שמערערת על ההיגיון האנושי, ולכן דרוש להעמיק ולהתאמץ להבין ... מאוחדות בידיעה אחת. זהו רעיון שמתוארת
כהשכל הנקנה, שבו כל דבר ידוע כאחדות ולא כריבוי. בהבדל השני, אלוהים יודע כל דבר עוד לפני שהוא קיים, ולאו דווקא אפילו כפוטנציאל. לדוגמה, אם אדם ... לסיכום, ההסבר האלוהי מפרק את גבולות
השכל האנושי ומאתגר את כל תפיסות הזמן, הפוטנציאל והידיעה. המושגים של יש ו - אין, פוטנציאל ו - מציאות, מחויב ו - אפשרי, מקבלים נופך חדש ובלתי - ... חשיבה מעמיקה וחווייתית. חמשת ההבדלים בין
השכל האלוהי לשכל האנושי? ההבדל בין ידיעה לפוטנציאל תפיסת אין סוף ומציאות אלוהית שימוש בפרדוקסים להבנת רעיונות רוחניים ההוויה האלוהית והשפעתה על ... למוחשי, וכיצד מתוארים חמישה הבדלים בין
השכל האלוהי לשכל האנושי? ישנה טענה ולפיה כל דבר מוחשי מתחיל בצורה של אמונה או דמיון, ורק אחר כך הופך למובן באמצעות
השכל. מובאת האמירה שעד שתבין בשכל, תאמין, וטוענים שאין חובה להאמין, אך בפועל בכל תהליך ראשוני ישנו מימד של דמיון או אמונה שמקדים את ההבנה
השכלית. בהמשך, אם מתעמקים בדבר, ניתן להבין אותו בשכל. ניתנת דוגמה של אדם שניסה להבין מה אינו מובן לו, ופגש רעיון האומר שיש חמישה דברים שבהם
השכל של האל שונה
מהשכל של האדם. מתוך כך הסיק שאם האל אינו חווה שאלות, אז מי שיחשוב כמוהו לא יחווה שאלות. ניסה להחזיק בדפוס חשיבה שכזה, לא תמיד הצליח, אך לפחות ... בליקוטי מוהרן מופיעים חמישה הבדלים בין
השכל של האל לבין
השכל הרגיל של האדם. מי שמתעמק בהם, עשוי לגלות שמדובר בראייה שבה הסתירות והפרדוקסים אינם מבטלים זה את זה. כשמתאמצים להבין זאת, המוח מגיע לסוג של גבול, ושם נוצר שינוי בתפיסה. חמשת הדברים
שהשכל של האל שונה בהם מזה של האדם האל יודע אינספור ידיעות בידיעה אחת, ואין ריבוי בידיעתו. מצד אחד, הוא יודע פרטים שונים (למשל, כסא ושולחן), אך ... ואחד בלי סתירה. הרבה מקשרים זאת למונח
השכל הנקנה, שפירושו לרכוש תפיסה שלפיה בכל ידיעה בודדת כלולות כל הידיעות, כך שאין הפרדה בין הקיים פה לקיים שם, בין מה שנראה שונה למה שנראה זהה. ... הרגיל, וכדי להבין אותה צריך לדחוק את
השכל לקצה גבולו. הרעיון הוא שכאשר מגיעים לפרדוקסים כאלו ומנסים לפתור אותם בלוגיקה רגילה, הדבר בלתי אפשרי. מי שמשתמש בשכל עד הסוף, מגלה שההיגיון ... כיצד לדחות או להרחיב את הגבולות של
השכל? אם במצבי קושי אדם שואל את עצמו מה היה קורה אילו ראיתי את הבעיה מנקודת המבט שאליה רומז רבי נחמן?, הוא עשוי להיכנס לחוויה שהיא מעבר לשכל ... הסתירות הללו. בשלב כלשהו התודעה מתרחבת,
והשכל הנקנה מאפשר להכיר שהמציאות מכילה סתירות בלי שהן מתבטלות זו מול זו. בתכלס, אדם עשוי להיעזר בכך בזמנים שבהם הוא חווה קשיים רגשיים. במקום ... חוויה) שאולי פורצת את הגבולות הרגילים של
השכל. שילוב של חשיבה פרדוקסלית בפתרון בעיות הקשר בין דמיון לבין מציאות בעבודה פנימית תפיסת האין סוף והחלל הפנוי לפי רבי נחמן שאלות על זמן, סיבה ... את זה. בתורה נג כתוב שיש חמישה דברים,
שהשכל של אלוהים שונה
מהשכל של הבן אדם. ואלו חמישה הדברים שנבדל מדעו ממדענו. הראשון, שבמדעו האחד, יודע ידיעות רבות, ואין ריבוי במדעו. במדעו האחד - בידיעה אחת, הוא ... הוא יודע רק דבר אחד. רבי נחמן דיבר על
השכל הנקנה, שאמר שבידיעה אחת אתה יודע את כל הידיעות. מדעו זה להיות, אז ישות והוא זה דברים שונים, אבל בעצם הוא אחד. במדעו הכוונה להוויתו. ישותו ... יש? יש אין סוף אלוהים והם רק אחד. מהו
השכל הנקנה? לדעת את כל הדברים בידיעה אחת, זה
השכל הנקנה. אני למשל יודע שיש פה שולחן, ואני יודע להבדיל בין השולחן לבינך, אני יודע שיש פה שולחן, ואני יודע שאתה פה, כמה דברים אני יודע? שניים. ... ההבנה שתקרה לך בסוף. אם תנסה להפעיל את
השכל עד הסוף, כמו למה אתה חי? אם תנסה להבין למה אני חי, בכל המוח תנסה, בסוף יקרה לך משהו, שהמוח יתחיל לחשוב אחרת בחמש זוויות חדשות, ומזה תקבל ... יודע אני מחליף למילה הוויה, יש כאן את
השכל שבאמצעותו אפשר לתת תשובה לשאלות שבאות מהחלל הפנוי. למשל, שידיעתו אין מוציא את הדבר מאפשרותו, הוויתו משאירה את הדבר אפשרי, זאת אומרת שאין ... סוף. הכתר מפריד בין האין סוף לחוכמה שהיא
השכל. הכתר זה הגבול של