9:06ללכת עד הסוף - איך ללכת עד הסוף?
מה זה אומר ללכת עד הסוף?
אליעד כהן מסביר את הרעיון "ללכת עד הסוף" באמצעות ההבנה שהשלמות נמצאת בקצוות. המשמעות היא שכדי להשיג שלמות ואושר, האדם צריך לבחור באופן מוחלט בין שני קצוות, בלי להישאר באמצע. אליעד נותן דוגמה של כוס מים, ומסביר שהשלמות יכולה להיות רק כאשר הכוס מלאה לגמרי או ריקה לגמרי, ולא כאשר היא באמצע הדרך. השלמות, לדבריו, נמצאת תמיד בקצה, בקיצוניות אחת ברורה.
לדוגמה, הוא מסביר שאם האדם ירצה באמת להיות מאושר באופן מוחלט, הוא אכן יהיה מאושר. אבל גם אם האדם יחליט בצורה מוחלטת שהוא אינו רוצה כלל להיות מאושר, ולא יחפש עוד את האושר, גם אז הוא ימצא את עצמו מאושר, כי שוב מדובר בהחלטה מוחלטת וקיצונית.
הבעיה, לפי אליעד, מתחילה כאשר האדם מתבלבל ולא בוחר בקיצוניות ברורה, אלא נמצא במקום מעורב, באמצע, ולכן הוא לעולם אינו מגיע לשלמות.
למה הקצה נראה לנו כל כך רחוק?
אליעד מתייחס לקושי של אנשים להתקרב לקצה, ומסביר שזאת משום שהאדם חושב שהקצה רחוק מאוד. יש אנשים שמתאמצים מאוד, וחושבים שבגלל שהם התאמצו כל כך, הם כבר קרובים לקצה. אך הוא מדגיש שזה לא תמיד נכון, כי לפעמים האדם רחוק הרבה יותר ממה שהוא חושב. מנגד, יש אנשים שלמעשה קרובים מאוד לקצה, אך נדמה להם שהם עדיין רחוקים מאוד ממנו, בגלל חוסר ההבנה של היכן בדיוק הם נמצאים בדרך.
הוא מוסיף ואומר שכל עוד האדם לא הגיע לקצה עצמו, הוא לעולם לא יוכל לדעת בוודאות עד כמה הוא רחוק או קרוב לקצה. המציאות תמיד תישאר לא ברורה עד רגע ההגעה לשלמות הסופית.
מה ההבדל בין ידע להבנה לפי אליעד?
אליעד מסביר שלעומת ידע, שהוא אינסופי בכמות הדברים שאדם יכול לדעת, ההבנה היא סופית. כשאדם מעמיק בנושא מסוים, הוא מגיע בשלב כלשהו לגבול היכולת של ההבנה שלו. לדוגמה, אם האדם יחקור מדוע הוא רוצה את הרצונות שלו, הוא יגיע לגבול ברור בהבנה הזו, שאחריו לא יוכל להעמיק יותר בשכל רגיל.
למה חשוב להתמקד בתחום אחד?
לפי אליעד, אין צורך לנסות להיות מושלם בכל תחום בחיים, כי זה בלתי אפשרי ולא נחוץ. מספיק לבחור תחום אחד ולהבין אותו לעומק באופן מוחלט. הוא מדגיש שההתמקדות הזאת תוביל את האדם להבנה כללית של כל הדברים האחרים. דווקא ההעמקה בתחום אחד עד הסוף היא זו שתביא לשלמות מלאה, שתשפיע ותקרין על כל שאר תחומי החיים.
לדוגמה, הוא מציע לאדם לחקור באופן מוחלט את השאלה "למה אני רוצה את הרצונות שלי?", ולהגיע לתשובה כה ברורה ומוחלטת עד שלא ניתן יהיה להמשיך לשאול שאלות נוספות בנושא זה. ההגעה להבנה כה עמוקה בדבר אחד היא זו שתביא להארה כללית של כל המציאות.
איך ניתן להתחיל את המסע אל הקצה?
אליעד מציין שכדי להגיע לקצה חייבים להתחיל בצעד אחד פשוט וברור. כפי שנאמר: "מסע של אלף קילומטר מתחיל בצעד אחד". האדם צריך להתחיל מנקודת האמת שלו כרגע, לשאול שאלות ולהבין דבר אחד בודד לעומק, ורק ממנו להמשיך הלאה. אסור להתפזר, כי ההתפזרות מונעת מהאדם להגיע לקצה.
הוא מדגיש שגם כאשר הסוף נראה רחוק מאוד, כל שעל האדם לעשות זה פשוט להתחיל ללכת, וכל פעם להתקדם עוד צעד אחד קטן. האדם צריך תמיד לשאול את עצמו איך הוא יכול לשפר דבר אחד קטן בחייו ברגע זה ממש, ואיך הוא יכול להיות יותר אמיתי עם עצמו ברגע הנוכחי.
כיצד האדם יכול לדעת שהוא מתקרב לקצה?
אליעד אומר שלמעשה, האדם אף פעם לא יכול לדעת בוודאות עד כמה הוא קרוב או רחוק מהקצה, אבל תמיד יש לו אפשרות להתקדם. על האדם להמשיך ללכת, לחקור, להעמיק, ולהיות אמיתי וכנה עם עצמו. המאמץ הזה יוביל אותו בסופו של דבר להבנה סופית ומוחלטת.
מה המסר המרכזי של אליעד בהרצאה?
המסר העיקרי שאליעד מעביר הוא החשיבות של הליכה עד הסוף על ידי התמקדות מוחלטת בדבר אחד בלבד. הוא מדגיש שהדרך לשלמות היא פשוטה הרבה יותר משנדמה, ברגע שהאדם מפסיק להתפזר ולוקח נושא אחד וממצה אותו עד קצה גבול ההבנה האפשרית.
אליעד מבהיר שהשלמות היא זמינה וקרובה בהרבה מכפי שנדמה, אך רק למי שמחליט באופן ברור ומוחלט להתמקד, ולהגיע עד הסוף עם אמת אחת ברורה.
הוא מסכם באיחול למאזינים יום של שלמות אמיתית ומוחלטת עד הסוף.
אליעד כהן מסביר את הרעיון "ללכת עד הסוף" באמצעות ההבנה שהשלמות נמצאת בקצוות. המשמעות היא שכדי להשיג שלמות ואושר, האדם צריך לבחור באופן מוחלט בין שני קצוות, בלי להישאר באמצע. אליעד נותן דוגמה של כוס מים, ומסביר שהשלמות יכולה להיות רק כאשר הכוס מלאה לגמרי או ריקה לגמרי, ולא כאשר היא באמצע הדרך. השלמות, לדבריו, נמצאת תמיד בקצה, בקיצוניות אחת ברורה.
לדוגמה, הוא מסביר שאם האדם ירצה באמת להיות מאושר באופן מוחלט, הוא אכן יהיה מאושר. אבל גם אם האדם יחליט בצורה מוחלטת שהוא אינו רוצה כלל להיות מאושר, ולא יחפש עוד את האושר, גם אז הוא ימצא את עצמו מאושר, כי שוב מדובר בהחלטה מוחלטת וקיצונית.
הבעיה, לפי אליעד, מתחילה כאשר האדם מתבלבל ולא בוחר בקיצוניות ברורה, אלא נמצא במקום מעורב, באמצע, ולכן הוא לעולם אינו מגיע לשלמות.
למה הקצה נראה לנו כל כך רחוק?
אליעד מתייחס לקושי של אנשים להתקרב לקצה, ומסביר שזאת משום שהאדם חושב שהקצה רחוק מאוד. יש אנשים שמתאמצים מאוד, וחושבים שבגלל שהם התאמצו כל כך, הם כבר קרובים לקצה. אך הוא מדגיש שזה לא תמיד נכון, כי לפעמים האדם רחוק הרבה יותר ממה שהוא חושב. מנגד, יש אנשים שלמעשה קרובים מאוד לקצה, אך נדמה להם שהם עדיין רחוקים מאוד ממנו, בגלל חוסר ההבנה של היכן בדיוק הם נמצאים בדרך.
הוא מוסיף ואומר שכל עוד האדם לא הגיע לקצה עצמו, הוא לעולם לא יוכל לדעת בוודאות עד כמה הוא רחוק או קרוב לקצה. המציאות תמיד תישאר לא ברורה עד רגע ההגעה לשלמות הסופית.
מה ההבדל בין ידע להבנה לפי אליעד?
אליעד מסביר שלעומת ידע, שהוא אינסופי בכמות הדברים שאדם יכול לדעת, ההבנה היא סופית. כשאדם מעמיק בנושא מסוים, הוא מגיע בשלב כלשהו לגבול היכולת של ההבנה שלו. לדוגמה, אם האדם יחקור מדוע הוא רוצה את הרצונות שלו, הוא יגיע לגבול ברור בהבנה הזו, שאחריו לא יוכל להעמיק יותר בשכל רגיל.
למה חשוב להתמקד בתחום אחד?
לפי אליעד, אין צורך לנסות להיות מושלם בכל תחום בחיים, כי זה בלתי אפשרי ולא נחוץ. מספיק לבחור תחום אחד ולהבין אותו לעומק באופן מוחלט. הוא מדגיש שההתמקדות הזאת תוביל את האדם להבנה כללית של כל הדברים האחרים. דווקא ההעמקה בתחום אחד עד הסוף היא זו שתביא לשלמות מלאה, שתשפיע ותקרין על כל שאר תחומי החיים.
לדוגמה, הוא מציע לאדם לחקור באופן מוחלט את השאלה "למה אני רוצה את הרצונות שלי?", ולהגיע לתשובה כה ברורה ומוחלטת עד שלא ניתן יהיה להמשיך לשאול שאלות נוספות בנושא זה. ההגעה להבנה כה עמוקה בדבר אחד היא זו שתביא להארה כללית של כל המציאות.
איך ניתן להתחיל את המסע אל הקצה?
אליעד מציין שכדי להגיע לקצה חייבים להתחיל בצעד אחד פשוט וברור. כפי שנאמר: "מסע של אלף קילומטר מתחיל בצעד אחד". האדם צריך להתחיל מנקודת האמת שלו כרגע, לשאול שאלות ולהבין דבר אחד בודד לעומק, ורק ממנו להמשיך הלאה. אסור להתפזר, כי ההתפזרות מונעת מהאדם להגיע לקצה.
הוא מדגיש שגם כאשר הסוף נראה רחוק מאוד, כל שעל האדם לעשות זה פשוט להתחיל ללכת, וכל פעם להתקדם עוד צעד אחד קטן. האדם צריך תמיד לשאול את עצמו איך הוא יכול לשפר דבר אחד קטן בחייו ברגע זה ממש, ואיך הוא יכול להיות יותר אמיתי עם עצמו ברגע הנוכחי.
כיצד האדם יכול לדעת שהוא מתקרב לקצה?
אליעד אומר שלמעשה, האדם אף פעם לא יכול לדעת בוודאות עד כמה הוא קרוב או רחוק מהקצה, אבל תמיד יש לו אפשרות להתקדם. על האדם להמשיך ללכת, לחקור, להעמיק, ולהיות אמיתי וכנה עם עצמו. המאמץ הזה יוביל אותו בסופו של דבר להבנה סופית ומוחלטת.
מה המסר המרכזי של אליעד בהרצאה?
המסר העיקרי שאליעד מעביר הוא החשיבות של הליכה עד הסוף על ידי התמקדות מוחלטת בדבר אחד בלבד. הוא מדגיש שהדרך לשלמות היא פשוטה הרבה יותר משנדמה, ברגע שהאדם מפסיק להתפזר ולוקח נושא אחד וממצה אותו עד קצה גבול ההבנה האפשרית.
אליעד מבהיר שהשלמות היא זמינה וקרובה בהרבה מכפי שנדמה, אך רק למי שמחליט באופן ברור ומוחלט להתמקד, ולהגיע עד הסוף עם אמת אחת ברורה.
הוא מסכם באיחול למאזינים יום של שלמות אמיתית ומוחלטת עד הסוף.
- איך להגיע לשלמות אמיתית?
- למה חשוב להתמקד בתחום אחד?
- איך ללכת עם האמת עד הסוף?
- איך אפשר להגיע לקצה?
- מה ההבדל בין ידע להבנה?
- למה הקצה נראה רחוק?
- מה זה אומר להיות אמיתי עם עצמי?
ללכת עד הסוף - איך ללכת עד הסוף?
אני רוצה להשיב על שאלה שנשאלתי, לגבי איך ללכת עם האמת עד הסוף
או בכלל איך ללכת עם הדברים עד הסוף?
וכפי שכבר אמרתי שהשלמות נמצאת בשלמות, תמיד בקצה זה טוב.
אם תרצה ממש להיות מאושר יהיה לך טוב, אם תחליט עד הסוף שאתה לא רוצה לחפש יותר אושר, גם כן ממילא תהיה מאושר.
והאדם חושב שהקצה כל כך רחוק, ואיך אפשר בכלל להגיע לקצה, ואנשים מתאמצים ומתאמצים
וחושבים שהם ממש קרובים, וזה לא נכון.
ויש אנשים שקרובים מאד לקצה ולשלמות, ונדמה לו שהוא רחוק מאד.
וכל עוד שהבן אדם לא הגיע לקצה, הוא לא ידע אם הוא קרוב או רחוק בכלל.
מצד האמת, האדם תמיד מאד קרוב וגם מאד רחוק.
יחד עם זאת כמות ההבנה היא סופית, כמות הידיעות היא אינסופית
העניין שביכולת ההעמקה, יש סוף לכמה האדם יכול להעמיק.
לדוגמה: אדם יכול לשאול ולהבין עד הסוף, עד גבול ההבנה, למה הוא רוצה את הרצונות שלו
ויהיה סוף בהבנה של השכל הרגיל.
העניין שלא צריך לקחת מלא נושאים ולהיות מושלם בכל התחומים, מספיק לקחת תחום אחד בחיים
וללכת איתו עד הסוף בהבנה הפנימית שלו. אם האדם יגיע לאמת מוחלטת אפילו בנושא אחד
להבין אותו בשלמות שאין עוד אחריה הבנה, ואז ההתמקדות הזו, תביא להבנה בשלמות את כל השאר, את המציאות.
ואל לו לאדם להתפזר בהמון תחומים ולנסות להבין את כולם בשלמות, אלא המיקוד בדבר אחד
הוא זה שיביא להבנת השלמות.
ועל האדם להתחיל בצעד, אחד, כפי שאמר מי שאמר, גם אלף קילומטר מתחילים בצעד אחד וראשון.
אי אפשר להגיע לאלף קילומטר בלי הצעד הראשון הזה.
וממקום האמת, נקודת האמת הנוכחית של האדם, משם להתחיל ללכת עם הבנה אחת מסוימת
ואיתה ללכת עד הסוף בלי לוותר, וכך ימצא האדם את סוף החקירה המהותית, משם אפשר לגלות דברים נוספים, ואפשר להמשיך ולהעמיק, אך יש את ידיעת השלם, הבנה הסופית ממנה אין יותר שאלות אם הגעת לסוף או לא, יש הבנה וידיעה ברורה.
ושיהיה לכולם המשך יום של שלמות אמיתית, באופן מוחלט, עד הסוף.
אני רוצה להשיב על שאלה שנשאלתי, לגבי איך ללכת עם האמת עד הסוף
או בכלל איך ללכת עם הדברים עד הסוף?
וכפי שכבר אמרתי שהשלמות נמצאת בשלמות, תמיד בקצה זה טוב.
אם תרצה ממש להיות מאושר יהיה לך טוב, אם תחליט עד הסוף שאתה לא רוצה לחפש יותר אושר, גם כן ממילא תהיה מאושר.
והאדם חושב שהקצה כל כך רחוק, ואיך אפשר בכלל להגיע לקצה, ואנשים מתאמצים ומתאמצים
וחושבים שהם ממש קרובים, וזה לא נכון.
ויש אנשים שקרובים מאד לקצה ולשלמות, ונדמה לו שהוא רחוק מאד.
וכל עוד שהבן אדם לא הגיע לקצה, הוא לא ידע אם הוא קרוב או רחוק בכלל.
מצד האמת, האדם תמיד מאד קרוב וגם מאד רחוק.
יחד עם זאת כמות ההבנה היא סופית, כמות הידיעות היא אינסופית
העניין שביכולת ההעמקה, יש סוף לכמה האדם יכול להעמיק.
לדוגמה: אדם יכול לשאול ולהבין עד הסוף, עד גבול ההבנה, למה הוא רוצה את הרצונות שלו
ויהיה סוף בהבנה של השכל הרגיל.
העניין שלא צריך לקחת מלא נושאים ולהיות מושלם בכל התחומים, מספיק לקחת תחום אחד בחיים
וללכת איתו עד הסוף בהבנה הפנימית שלו. אם האדם יגיע לאמת מוחלטת אפילו בנושא אחד
להבין אותו בשלמות שאין עוד אחריה הבנה, ואז ההתמקדות הזו, תביא להבנה בשלמות את כל השאר, את המציאות.
ואל לו לאדם להתפזר בהמון תחומים ולנסות להבין את כולם בשלמות, אלא המיקוד בדבר אחד
הוא זה שיביא להבנת השלמות.
ועל האדם להתחיל בצעד, אחד, כפי שאמר מי שאמר, גם אלף קילומטר מתחילים בצעד אחד וראשון.
אי אפשר להגיע לאלף קילומטר בלי הצעד הראשון הזה.
וממקום האמת, נקודת האמת הנוכחית של האדם, משם להתחיל ללכת עם הבנה אחת מסוימת
ואיתה ללכת עד הסוף בלי לוותר, וכך ימצא האדם את סוף החקירה המהותית, משם אפשר לגלות דברים נוספים, ואפשר להמשיך ולהעמיק, אך יש את ידיעת השלם, הבנה הסופית ממנה אין יותר שאלות אם הגעת לסוף או לא, יש הבנה וידיעה ברורה.
ושיהיה לכולם המשך יום של שלמות אמיתית, באופן מוחלט, עד הסוף.