ליקוטי מוהרן ח"א לה, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן? להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן - חלק 2... מוהרן? להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן - חלק 2 מה הקשר בין שינה להתחדשות השכל לפי ליקוטי מוהרן? לפי דבריו של אליעד כהן, אחד הרעיונות המרכזיים בליקוטי מוהרן (חלק א תורה לה), הוא שההתחדשות של השכל, כלומר, היכולת להגיע להבנות חדשות ולראות דברים בצורה רעננה, מתרחשת דווקא מתוך בחינת שינה. המושג שינה שמופיע בליקוטי מוהרן ... שכלית. זהו מצב שבו האדם אומר לעצמו אני לא יודע, לא חייב להבין הכל, ובמקום לנסות לפתור את הדילמה השכלית, הוא נרדם - כלומר, מניח לשכל לנוח. דווקא במצב כזה, של חוסר ניסיון להבין, מתאפשרת התחדשות של התודעה ושל הנשמה, משום שבמנוחה הזאת השכל מתרענן ומקבל זווית ראייה חדשה. האם לימוד התורה יכול להיות כמו שינה לפי רבי נחמן? בהסבר מפורט וארוך, אליעד ... אליעד אומר שהמטרה היא דווקא להגיע למצב של מנוחה שכלית - מצב של לא לדעת, של לא להכריח את השכל להבין הכל. המצב הזה, לפי דבריו, נראה בהתחלה קשה או לא הגיוני, אבל הוא בדיוק המקום שבו נמצאת האחדות ... הגבוהה ביותר. אליעד מדגיש כי החושך הזה, האמונה הזו של לא לדעת, היא בעצם מקור למנוחה אמתית של הנפש והשכל. האמונה הזאת, שבה האדם מפסיק לנסות להבין כל הזמן את הפרטים הקטנים ומניח לעצמו להיכנס לתוך מקום של חוסר הבנה, היא זו שמאפשרת לו להירגע מהמאמצים השכליים האינסופיים, ולמצוא שקט נפשי אמיתי. איך רבי נחמן ממליץ להתמודד עם מצבים של מאמץ שכלי? אליעד מביא דוגמה מפורטת ... גבוהה, רבי נחמן היה מציע לו לחזור לעסוק בדברים פשוטים וגשמיים, כלומר, לא לנסות דווקא לפתור את הכל במישור השכלי הגבוה. הוא היה אומר לו לחזור ולנסות לעבוד דרך הדברים הפשוטים והגשמיים של החיים, מכיוון שדווקא דרכם, באופן לא ... - אך בו זמנית הסביר להם שגם שינה זו בחינה חשובה בדרך ללמידה רוחנית עמוקה, כי דווקא בשינה ובמנוחה השכלית אפשר להשיג את החוכמה האמיתית. איך הופכים את הדברים הגשמיים לדרך אל הדבקות? ההסבר האחרון שאליעד נותן הוא כי ... הוא יכול דווקא למצוא את האחדות והשלווה הרוחנית בתוך הפשטות של הדברים היומיומיים. בשורה התחתונה, המסר המרכזי הוא שההתחדשות השכלית והרוחנית מתאפשרת דווקא דרך פשטות, חוסר מאמץ שכלי וכניסה למצב של מנוחה ואמונה, ולא בהכרח מתוך מאמץ שכלי עצום ...