האם אתה חכם? מה זה חוכמה? איך להיות יותר חכם? מה זה היגיון? מה זה טיפשות? האם אתה טיפש? מה זה שכל? איך לפתח את השכל? להיצמד לאמת, יכולת קוגניטיבית, יכולת שכלית, איך להיות חכם?האם אתה חכם? מה זה חוכמה? איך להיות יותר חכם? מה זה היגיון? מה זה טיפשות? האם אתה טיפש? מה זה שכל? איך לפתח את השכל? להיצמד לאמת, יכולת קוגניטיבית, יכולת שכלית, איך להיות חכם? מה זה חוכמה, ואיך אפשר להיות יותר חכם? אליעד כהן מסביר לעומק את מושג החוכמה, טיפשות, שכל והיגיון. אנשים רבים רוצים להיות חכמים יותר, אך לא תמיד ברור להם מה זה באמת אומר להיות חכם. חוכמה נתפסת בדרך כלל כיכולת לדעת דברים רבים או להבין היטב את המציאות, אבל אליעד מחדד ואומר שחכם אמיתי הוא מי שרואה את המציאות באופן מדויק ומלא ככל האפשר. איך אנשים מגדירים חוכמה ביום - יום? אנשים נוטים להגדיר חכם כמי שמצליח לפתור בעיות, או מי שיכול להשיג את מטרותיו. אבל אליעד מציין שההגדרה היומיומית של חוכמה איננה עקבית תמיד. לפעמים מישהו ייחשב כחכם רק בגלל שאמר משהו חדשני, או הציג זווית הסתכלות שאחרים לא ראו קודם. במקרים אחרים, מישהו ייחשב טיפש אם ... לב אליה, אנשים יאמרו שהוא טיפש, כי הוא לא לקח בחשבון את האפשרות שזו דלת זכוכית. ההיגיון הוא שאדם חכם היה רואה את ההיבטים השונים של הסיטואציה, ולכן לא היה נתקל בדלת. האם להיות חכם זה בהכרח לראות את כל ההיבטים? אליעד בוחן את הרעיון הזה לעומק ומסביר שלראות את כל ההיבטים זו הגדרה אידיאלית, אך בחיי היום - יום אנשים לא באמת בוחנים כך את החוכמה. לדוגמה, אם מישהו אומר רעיון שנראה מבריק באותו רגע, הוא ייחשב חכם בעיני השומעים, אפילו אם הרעיון לא באמת לוקח בחשבון את כל ההיבטים האפשריים. מה שמעניין הוא שהקביעה חכם או טיפש קשורה לאופן שבו הרעיון נתפס באותו הרגע, בהתאם לידע הקיים של השומע. לדוגמה, אם אדם בבית משוגעים ... הוא יציג זווית הסתכלות לא שגרתית שאף אחד אחר לא חשב עליה, יכול להיות שיהיו אנשים שיגידו: הנה, הוא חכם כי הוא רואה זוויות חדשות. אך אליעד מדגיש שהשאלה העיקרית שמבדילה באמת חכם מטיפש היא האם מה שהאדם אומר הוא אמת או לא. מה הופך אדם לחכם או לטיפש? אליעד מסביר שהחוכמה והטיפשות נקבעות על פי מידת ההתאמה לאמת. דוגמה לכך היא אדם שצריך לנחש כמה חתולים יש בשכונה: אם הוא מנחש את המספר המדויק, אנשים יגידו שהוא חכם, אך אם הוא מנחש מספר לא נכון, הוא ייחשב טיפש. אבל למעשה, ההגדרה האמיתית של חכם לפי אליעד אינה מבוססת על מזל או ניחוש, אלא על ידיעה אמיתית של הדברים. הוא מוסיף דוגמה נוספת של ... שלו אינו נכון. אליעד מדגיש שידע הוא בעל ערך רק אם הוא תואם את המציאות. מה הקשר בין אמת לחוכמה? אליעד אומר באופן מפורש שחוכמה היא תמיד ביחס לאמת. אם אדם מחזיק בידיעות רבות אך כולן אינן תואמות את המציאות, הוא אינו חכם אלא דווקא טיפש יותר, כי הוא צבר ידע מוטעה. הוא מדגים זאת במישהו שלמד שתייה של חלב היא בריאה ... בריאה: אם המידע שלמד מוטעה, הוא טיפש יותר, לא משנה כמה זמן השקיע בלמידה. הדרך לבדוק אם מישהו הוא חכם היא תמיד לבחון האם מה שהוא אומר עובד במציאות או לא. אם מישהו מציע נוסחה חדשה, צריך לבדוק אם היא נכונה. אם היא עובדת, הוא ייחשב חכם, אם לא, הוא טיפש, לא משנה כמה השקיע בנוסחה. איך אפשר לפתח את השכל ולהיות יותר חכם? אליעד מסביר שהדרך להיות חכם יותר היא פשוט לבדוק כל דבר שאנחנו יודעים ושואלים את עצמנו: האם זה נכון?, האם אני בטוח שזה באמת ... החכמה מתחילה בכך שאדם מתעקש להצמיד את עצמו לאמת שלו. גם אם הוא לא יגיע לאמת מוחלטת, הוא יהיה חכם יותר ביחס לעצמו. לדוגמה, איש מחשבים שרוצה להיות חכם בתחום שלו צריך לבדוק כל ידע שלו ולשאול האם זה נכון? וכך הוא יתקרב יותר לאמת ויהיה חכם יותר בתחומו. אליעד מדגיש שלראות את האמת לא דורש מאמץ מתמשך, אלא בעיקר כנות עצמית ובדיקת דברים באופן יסודי. לסיכום, מה זה חכם וטיפש באופן סופי? אליעד מסכם בפשטות: חכם הוא מי שרואה את המציאות כפי שהיא באמת, וטיפש הוא מי שלא רואה את המציאות נכון. הוא ממליץ לכל אחד להיצמד לאמת של עצמו ככל האפשר, כי כך האדם יהפוך לחכם יותר, לפחות ביחס להגדרה שלו עצמו. איך להיות חכם יותר? מה זה שכל והיגיון? איך לדעת את האמת? איך לפתח את השכל? מה ההבדל בין חכם לטיפש? מה זה טיפשות? האם אני חכם או טיפש?