לוגיקה, תנאי הכרחי, תנאי מספיק, קשר לוגי, תנאי לא הכרחי, תנאי לא מספיק, רק אם או אם רק, הכנה לפסיכומטרי, הסקה לוגית, כללי היסק לוגי, קונטרה פוזיטיב, ניתוח סיבתיות, הוכחה על דרך השלילה, שקילות טאוטולוגית, הוכחות לוגיות, חשיבה לוגית, האם רק או לא רק? האם רק אם או לא רק אם? סיבה מחויבת, סיבה מחייבת, סיבה מאפשרת, סיבה אפשרית, הוכחה לוגית, הנמקה, כשל לוגי, ניתוח סיבתיות ולוגיקה, אם ורק אם? רק ואך ורק, תנאים מצטברים, טאוטולוגיה, מתמטיקה... להיות תנאי הכרחי ומספיק (תנאי הכרחי + תנאי מספיק), דהיינו, הכרחי שהוא יקרה וגם מספיק שהוא יקרה, כדי שתקרה התוצאה. לדוגמה: הכרחי שהמוח של האדם יפסיק לגמרי לעבוד, כדי שהוא יחשב למת. וגם מספיק שהמוח של האדם הפסיק לגמרי ... לא מספיק (תנאי הכרחי + תנאי לא מספיק). דהיינו, הכרחי שהוא יקרה, אבל לא מספיק שהוא יקרה, כדי שתקרה התוצאה. לדוגמה: הכרחי לאכול כדי לחיות. אבל לא מספיק לאכול כדי לחיות, צריך גם עוד דברים נוספים שיקרו. 3 - לא הכרחי שהוא יקרה, אבל מספיק שהוא יקרה, כדי שתקרה התוצאה (תנאי לא הכרחי + תנאי מספיק). לדוגמה: לא הכרחי שמישהו יהיה בלי ראש, כדי שהוא ימות, כי אפשרי למות ... לגבי האם התנאי מספיק והאם התנאי הכרחי. ניתוח סיבתיות ובהקשר של ניתוח סיבתיות אומר, כי אם הסיבה מחייבת את התוצאה, הרי שהסיבה היא תנאי מספיק. דהיינו, מספיק שתהיה הסיבה, כדי שהתוצאה תהיה מחויבת מכך = כדי שהתוצאה תקרה בוודאות. ואם התנאי לא מספיק, אז זה אומר שהסיבה לא מחייבת את התוצאה. דהיינו, לשאול האם הסיבה מחייבת את התוצאה, זה בדיוק כמו לשאול, האם זה תנאי מספיק. האם מספיקה הסיבה, כדי שתהיה התוצאה. האם מספיק שתקרה הסיבה, כדי שתקרה התוצאה. ובהקשר של תנאי הכרחי או תנאי לא הכרחי, אז זה קשור (לא בדיוק ולא זהה, אבל קשור) לעניין של האם התוצאה מתחייבת מהסיבה, או שאולי היא נובעת מסיבות אחרות לחלוטין או נוספות. ואז, אם התנאי הוא הכרחי, אז בהכרח שאין אפשרות שהתוצאה לא קשורה בכלל לסיבה, כי בהכרח שיש קשר בין הסיבה לבין התוצאה. דהיינו, כאשר אנחנו שואלים האם התוצאה נובעת מהסיבה, אז אם התנאי הוא לא תנאי הכרחי, אז יכול להיות שהתוצאה בכלל לא קשורה או קשורה באופן חלקי בלבד לסיבה. אבל אם התנאי הוא כן תנאי הכרחי, אז בהכרח שיש קשר בין הסיבה לבין התוצאה. ולא בהכרח שהתוצאה נובעת רק מהסיבה הזאת, כי אולי זה לא תנאי מספיק, אבל בהכרח שלא יהיה נכון לומר, שאולי אין שום קשר בין הסיבה לבין התוצאה. כי התנאי הוא הכרחי, ואז זה אומר, שבהכרח יש קשר כלשהו בין הסיבה לבין התוצאה. סיבה מחויבת / סיבה מחייבת / סיבה מאפשרת / סיבה אפשרית סיבה מחייבת היא, תנאי מספיק, דהיינו, מספיק שיהיה התנאי הזה, כדי שתקרה התוצאה, התנאי הוא מספיק, הסיבה מחייבת את התוצאה. אולי הסיבה לא מחויבת, אבל היא כן מחייבת. דהיינו, אולי התנאי לא הכרחי שהוא יקרה, דהיינו, הסיבה לא מחויבת לקרות כדי שתקרה התוצאה, אבל התנאי הוא מספיק כדי שתקרה התוצאה, דהיינו, הסיבה מחייבת את התוצאה. הסיבה מחייבת את התוצאה = התנאי הוא מספיק = מספיק שתקרה הסיבה, כדי שבהכרח תקרה התוצאה. ויש לנו גם מושג של סיבה מאפשרת, במקרה של סיבה הכרחית שאינה מספיקה (תנאי הכרחי + תנאי לא מספיק), שאז, שקיומה של הסיבה רק מאפשר את קיום התוצאה. דהיינו, שבלי הסיבה אין אפשרות שתהיה התוצאה. בהכרח שתהיה הסיבה כדי שתהיה התוצאה. אולי לא בהכרח שאם הסיבה תהיה, אז שבהכרח תהיה גם התוצאה, כי אולי הסיבה לא מחייבת את התוצאה, כי אולי הסיבה היא לא תנאי מספיק, אבל בהכרח שתהיה הסיבה כדי שתהיה התוצאה, כי הסיבה היא תנאי הכרחי. ואם הסיבה היא תנאי הכרחי, אז, אם הסיבה היא גם תנאי מספיק, אז הסיבה מחויבת לקרות והסיבה גם מחייבת את התוצאה. אבל אם הסיבה היא תנאי הכרחי ולא מספיק, אז הסיבה מאפשרת את התוצאה, היא מחויבת אבל לא מחייבת את התוצאה, אלא רק מאפשרת את התוצאה. ואם הסיבה היא לא תנאי הכרחי, אבל תנאי מספיק, אז הסיבה לא מחויבת לקרות כדי שתקרה התוצאה, אבל הסיבה כן מחייבת את התוצאה, דהיינו, שאם הסיבה קורית, אז בהכרח שתקרה גם התוצאה. ואם הסיבה לא הכרחית ולא מספיקה, הרי שהסיבה לא מחויבת וגם לא מחייבת את התוצאה. האם הסיבה מחייבת את התוצאה = האם התנאי הוא מספיק האם הסיבה מחויבת = קשור ל: האם התנאי הכרחי. לשאלה האם הסיבה מחויבת יש ...