... מעדיף שהתורה תהיה נכונה. הוא אינו ניגש לבדיקה בצורה נייטרלית, אלא כבר מלכתחילה יש לו רצון או אינטרס
שהתוצאה תהיה לצד מסוים. אליעד מפרט את הבעיה הזו בעזרת דוגמה ברורה: אותו אדם הדתי בודק את נכונות התורה, ולמרות שהוא טוען בפני עצמו ובפני אחרים שהוא בוחן את הדברים באובייקטיביות, בפועל הוא לא באמת מסוגל לקבל כל
תוצאה באותה מידה. מדוע? משום שאם יתברר לו שהתורה אינה נכונה, הוא יצטרך להתמודד עם ההשלכות הלא נעימות - הוא יחשוב שהוא טיפש, שהוריו טיפשים, ושהקהילה שלו כולה טועה. משום כך, באופן טבעי, יש לו נטייה נסתרת להעדיף שהבדיקה תוביל
לתוצאה שהתורה אכן נכונה. ההעדפה הזו משפיעה באופן בלתי נמנע על הבדיקה ועל
התוצאה שתתקבל בסופה. כיצד העדפה משפיעה על יכולתנו לגלות את האמת? ההסבר של אליעד כהן נוגע לנקודה חשובה: ברגע שיש לאדם העדפה, אפילו הקלה ביותר, לגבי
התוצאה שהוא מעוניין לקבל בתהליך חיפוש האמת, ההעדפה הזו יוצרת הטיה. הוא אינו יכול לראות את הדברים בצורה נקייה באמת. אפילו אם ההטיה קטנה כמו חוט ... אליעד, הדבר פוגם באופן מהותי ביכולתו של האדם להגיע לאמת מוחלטת. גם אם האדם אומר לעצמו שהוא מוכן לקבל כל
תוצאה, אם בתוך ליבו הוא בכל זאת מעדיף משהו מסוים - ההעדפה הזו מייצרת שיבוש בתהליך החשיבה ומונעת ממנו להגיע
לתוצאות אמיתיות ואובייקטיביות. אליעד מדגיש שהאמת דורשת ניקיון מוחלט מהעדפות, מה שאומר שבשביל למצוא אמת אמיתית, האדם חייב להיות נטול ... לא מדובר בבדיקה אובייקטיבית. לכן, האדם נדרש לנטרל לחלוטין את כל רצונותיו, רגשותיו, הפחדים או החששות
מהתוצאות שעלולות להיות לבדיקת האמת שלו. מהי המשמעות המעשית של חיפוש אמת נקי מאינטרסים? המשמעות המעשית של הדברים לפי אליעד היא שהאדם צריך לשאול את עצמו בכנות מלאה האם הוא באמת מוכן לגלות כל אמת שהיא, ללא קשר
לתוצאה. הוא חייב להסכים לקבל את האפשרות שהוא טועה, שהוריו טעו, שהסביבה שלו טועה, ואפילו שהוא חי בשקר מוחלט. רק כאשר הוא מסוגל להתמודד עם כל ...