... ועם הישות של הדבר, היא החיסרון שלו, בכך שהוא נפרד והוא חסר את כל שאר הדברים שהוא שונה ולא זהה איתם
בשלמות. כך שלא משנה איך נסתכל על הדברים, בכל דבר שקיים, יש בו גם רע. וכאשר אנחנו אומרים שהכל טוב, אין הכוונה ... ועולם שכולו טוב, יש בו חיסרון שאין בו רע. כי גם לרע יש את התפקידים שלו. וכאשר הכל טוב, גם זה לא
השלמות, כי אז אין רע.
והשלמות היא החיבור של כל הדברים. כי הכל טוב, ואין שום רע בעולם כלל, המשמעות של זה היא, שהאדם מסוגל להכיל בתוכו ... רע מצד אחד, כי אם האדם ירגיש רק טוב תמיד, לא יהיה שום טעם בחייו. אבל תוך כדי זה להרגיש גם טוב
בשלמות מבחינה פנימית. והכל טוב פירושו, שיש רע, ושגם הרע הוא טוב. והרע הוא חוויה אישית של האדם. כי הרע נוצר על ... שהוא מתחבר לטוב שיש בסוף הרע. כי כל רע שיש בעולם, הוא מוביל את האדם אל טוב. ולא סתם טוב, אלא לטוב
המושלם. כי כל הרע שיש בעולם, הוא תכליתו להוביל את האדם להרגיש טוב
בשלמות . ולמרות שהאדם לא מבין איך הרע יתהפך לטובה, הרי שכל הרע שבעולם, הוא בסופו של דבר, כולו מתהפך לטובה. כי ... על האדם, הרי שבעצם הרע מאבד את כוחו ומגיע לסופו. וכל הרע שיש בעולם, תכליתו היא לגרום לאדם להגיע
לשלמות האישית שלו. כי
השלמות היא כאשר האדם אוהב את כל המציאות באהבה עצמית, כפי מה שהמציאות אוהבת את עצמה באהבה עצמית. והרע מטרתו היא, ... הרע כולו לטובה. וכל הרע יתהפך לטובה בוודאות. כי הרע הוא סופי. ויש לרע סוף. ובסוף הכל טוב. והכל טוב
בשלמות מלאה. והכל לטובה. ומהמחשבה הזאת, האדם יכול לשאוב כוחות להחזיק מעמד, כאשר הוא מרגיש רע. והנה, כאשר האדם מגיע אל הטוב
המושלם, שבו הכל מתהפך לטובה, אז האדם עובר לגור בגן עדן שהוא עולם שכולו טוב. עולם שיש בו אך ורק טוב. וגם העדן ... העניין הזה במקום אחר. ואחרי שהאדם מגיע לגן עדן ולעולם שכולו טוב, גם שם יש רע. כי אם יש רק טוב, זה לא
שלמות . וגם בעולם שכולו טוב, גם בו יש רע. אלא, ששם הרע הוא טוב כמו הטוב. דהיינו, ששם האדם חווה את הרע, כדבר רע ... טוב. כי הכל לטובה פירושו, שהכל נוצר כדי לעשות טוב בעתיד. דהיינו, שהרע נוצר כדי להוביל את האדם אל
השלמות. אבל כאשר האדם כבר
בשלמות, הרי ששם הוא לא מרגיש רע, כדי להתקרב אל הטוב, כי הוא כבר נמצא
בשלמות הטוב. אלא, ששם הרע הוא צורת ביטוי של הטוב. וכאשר האדם נמצא בנקודת
השלמות, שהיא העולם שכולו טוב, דהיינו, שהאדם רואה את הטוב שיש בכל דבר, אז כל הרע שיש בעולם, הכל מצטייר אצלו ... הרע מתהפך לטובה. כי כאשר האדם מבין את שורש השכל של המציאות, ומזדהה איתו, על ידי זה האדם מרגיש טוב
בשלמות. וכאשר האדם רואה בכל רע, את שורש השכל שממנו הוא נובע, על ידי זה הוא מרגיש טוב
בשלמות תמיד. ואצל מי שהגיע אל
השלמות, הוא בכל דבר רואה את שורש השכל שיש בו, וכך הוא חווה כל דבר כטוב, על ידי זה שהוא מקושר לשורשו, שהוא השכל שמנהל את הכל, שכאשר האדם מתחבר אליו, אז הוא מרגיש טוב. והנה, גם מי שאצלו הכל טוב
בשלמות, גם הוא צריך צמצום. דהיינו, כי אם האדם יחווה את הכל כטוב
בשלמות, ואך ורק כטוב ללא שום רע כלל, הרי שגם זה לא יהיה טוב, כי הטוב החיסרון שלו הוא, שאין בו רע. ואם האדם ... יוכל להמשיך להתקיים, כדי להתקרב אל הטוב ולהתרחק מהרע. ואף על פי כן, תוך כדי זה הוא חווה את הכל כטוב
מושלם.