9:57הבנת אחדות הרעיונות ההפוכים - מהי הבנה בשלמות?... אחדות הרעיונות ההפוכים - מהי הבנה בשלמות? מהי הבנת אחדות ההפכים בשלמות? אחד הנושאים המרכזיים שאליעד כהן עוסק בהם הוא הבנת אחדות ההפכים. לדבריו, השאלה האם הבנתי את המציאות בשלמות? היא סימן ברור לכך שאדם עדיין לא הגיע להבנה מלאה. אם קיימת האפשרות שאולי האדם טועה בהבנתו, הרי שהוא טרם השיג הבנה מלאה של המציאות. הבנה שלמה, לפי אליעד, היא היכולת להבין ... וכל הסבר, וגם את ההפך המדויק שלו, בצורה שווה. כיצד מתבטאת הבנת המציאות המלאה? אליעד כהן מסביר שהבנת המציאות בצורה מושלמת מתבטאת ביכולת האדם להסביר את הסיבה הראשונה של כל התהליכים ביקום, להבין מדוע יש רע בעולם, להסביר את תכלית החיים, ולהבין מהי התודעה העצמית. אך הוא מדגיש כי מצד האמת העמוקה ... האלו נכונה בדיוק כמו האחרות, וכי בשורש המציאות עצמה כל הרעיונות וההפכים שלהם הם בעצם אחד. מהו המבחן להבנת המציאות בשלמות? המבחן שאליעד כהן מציע הוא לבדוק האם האדם מסוגל לראות שגם ההפך המוחלט של כל מה שהוא מאמין בו נכון בדיוק באותה מידה. לדוגמה, בשאלת הבחירה החופשית: כל עוד אדם לא הבין שבחירה חופשית ואין בחירה חופשית הם בדיוק אותו דבר, הוא עדיין לא הגיע להבנת אחדות ההפכים בשלמות. הוא מבהיר כי: בשורש המציאות, יש בחירה ואין בחירה הם אחד. בשורש המציאות, הכל טוב והכל רע הם אותו דבר בדיוק. גם משמעות החיים וחוסר המשמעות הם למעשה אותו דבר בשורש המציאות. ... מאמין בו הוא נכון באותה מידה. רק אם האדם מסוגל לעשות זאת לגבי כל נושא וכל דעה, הוא יכול להיות בטוח שהבין את המציאות בשלמות. אם עדיין יש רעיון אחד שההפך שלו נראה לו פחות נכון, עליו להמשיך לשאול ולבדוק עד שיגיע להבנה האמיתית והשלמה. בסיכום דבריו, אליעד מאחל לכולם להגיע להבנה האמיתית והמוחלטת, ... וחוסר משמעות הם אותו דבר? איך להטיל ספק בצורה נכונה? כיצד להגיע להבנה אמיתית? הבנת אחדות הרעיונות ההפוכים - מהי הבנה בשלמות? הפעם אדבר על שלמות ההבנה של אחדות ההפכים. פעמים רבות אדם שואל את עצמו האם הגעתי לשלמות, להבנת המציאות בשלמות. ועצם העובדה שיש עוד שאלה האם הבנת, סימן שלא הבנת. וכשאדם מסוגל להבין את המציאות, את ההפכים, למה יש טוב ולמה יש רע וכו. ומצד האמת כל ההפכים הם בכלל אחד, הטוב והרע הם אחד. ... הדבר הנכון, והוא לא הבין שבאמת ההפך ממה שהוא מבין כנכון אינו נופל ממה שהוא חושב, וההפך נכון גם הוא, אז עדיין לא הבין בשלמות את האחדות. ניקח לדוגמה את הבחירה החופשית, ואדם חושב שברור שיש בחירה חופשית באמת, יש בחירה, ואין בחירה הם ממש באחדות, כיוון שתמיד יכול להיות ויכוח האם יש, או אין בחירה חופשית. ואם יש הבנה של הבחירה, בשורש אותו הדבר יש בחירה ואין בחירה הם אחד, ומי שהבין את זה, הבין את שורש המציאות בשלמות. כמו גם, טוב, ודרכו להיטיב, וההפך, רע ודרכו להרע היא האפשרות שגם כן נכונה, ואפשרי גם שהוא טוב ודרכו להרע, או רע, ודרכו להיטיב... ובעצם הטוב והרע הם בכלל אחד. לכן, על האדם ...