... וכידוע לכל, יכולת התפישה של האדם מוגבלת. והאדם לא מסוגל למצוא בשכל שלו תשובות לכל
השאלות. כגון לדוגמה לשאלה מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות, שכל תשובה שאותה ייתן האדם, תמיד יהיה ניתן
לשאול, מה היה עוד לפני כן. או לדוגמה לנסות להבין, מה היה לפני הזמן, שגם זה אינו ... לידי ביטוי בשכל של האדם. ועוד ביארתי, שבשכל הגדול ביותר, שם יש תשובה לשאלה של כל
השאלות. כי שם בהחלט ניתן למצוא ולהבין את התשובה גם
לשאלות הפרדוקסאליות האלו. וכאן נחדד את העניין. והעניין הוא, כי שם בשכל הגדול יותר, גם שם אין תשובות
לשאלות האלו. אלא, ששם
השאלות האלו, הן לא
שאלות כלל. ולא משום שיש להן תשובה, אלא שבשכל הגדול יותר, אי אפשר אפילו
לשאול את השאלות האלו. כי שם בשכל הגדול יותר,
השאלות האלו שנדמות לאדם
כשאלות קשות, שם, הן לא קיימות כלל. והעניין הוא, כי יש הבדל מהותי בין השכל האנושי ... לבין שורש השכל של האדם, שהוא השכל האין סופי, שהוא ללא שום מגבלת תפישה כלשהי. ולכל
השאלות הקשות ביותר בעולם, לכולן יש שורש. כי כפי שכבר ביארתי, כל
השאלות הפרדוקסאליות של המציאות, הן כולן ביטוי של שאלה אחת, שהיא השורש של כל
השאלות שיש בעולם. וגם לשאלה הזאת יש שורש. וכפי שאמרנו, מי שרוצה להיות חכם אמיתי בכל תחום, עליו
לשאול תמיד ולחפש תמיד, את הסיבה של הדבר. וגם לשאלה של כל
השאלות, גם לה יש סיבה. כי יש דבר שבו תלוי הקיום של שאלת כל
השאלות. והשורש והסיבה של הקיום של שאלת כל
השאלות, היא כמובן מגבלת השכל של האדם. כי אם לאדם לא הייתה מגבלה שכלית, הרי שממילא היה ... ובשכל העל אנושי, ששם אין את הדבר שמגביל את השכל של האדם לתפוס את האין סוף, שם, כל
השאלות האלו שנראות לאדם
כשאלות קשות ובלתי פתירות בשכל האנושי, שהן אכן באמת לא פתירות בשכל האנושי, הרי שבשכל הגדול יותר, כל
השאלות האלו בטלות מלכתחילה. כי מנקודת המבט של השכל הגדול יותר, שם לדוגמה, השאלה מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות, שם השאלה הזאת לא קיימת כלל. ואי אפשר
לשאול שם את השאלה הזאת כלל. ובתודעה הגדולה יותר, אם מישהו
שואל שם, מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות, הריהו נחשב למשוגע של ממש. ולא משום שיש שם ... לוגית בעליל. כי בשכל הגדול יותר, השאלה הזאת לא קיימת כלל. והשאלה הזאת וגם כל שאר
השאלות שנראות לאדם
כשאלות החכמות ביותר, הן לא
שאלות כלל. וגם שם בשכל הגדול ביותר, גם שם אין תשובות
לשאלות האלו. אלא ששם
השאלות האלו לא קיימות כלל. והחידוש שהתחדש כאן הוא, שיש סיבה ושורש שבגללו
השאלות האלו קיימות. כי יש דבר אחד ויחיד, שהוא פשוט מידי להבנה. ומרוב שהוא פשוט, לכן ... ככ פשוט עד שאין שום דבר אחר בעולם יותר פשוט ממנו. ושאם האדם מבין אותו, אז ממילא כל
השאלות האלו נעלמות לגמרי. ומי שיש לו שכל פשוט באמת בתכלית הפשיטות, אצלו, ה