... ולפתח את החשיבה שלך בכל נושא שהוא? וכיצד באפשרותך לפתח נושאי שיחה עם כל אחד על כל נושא שהוא, באמצעות היכולת
לשאול שאלות שמעמיקות את השיחה על כל נושא שהוא? ומה הדרך הכללית לשיפור יכולת החשיבה לפיתוח יכולת החשיבה ... היא כזו: שלב 1 - בחר נושא כלשהו ורעיון כלשהו, לדוגמה רעיון X. שלב 2 - עכשיו, אחרי שבחרת נושא X כלשהו, עכשיו
תשאל עליו את השאלה למה מה הסיבה. דהיינו,
תשאל למה X הוא כך ולא אחרת?! מה גורם ל X להיות כך ולא אחרת?! מה הסיבה שבגללה X הוא כך ולא אחרת?! מה הסיבה שגרמה ... להעמיק בעוד מספר דרכים, על הסיבה Y שלדעתך גורמת ל X להיות כפי מה שהוא. שלב 4 - אפשרות 1 - לדוגמה באפשרותך
לשאול עכשיו על Y שהוא הסיבה שבגללה אתה חושב ש X הוא כך ולא אחרת, באפשרותך
לשאול עליו בעצמו, למה הוא עצמו כך ולא אחרת, בדיוק כמו בשלב 1 הנל. וכך אפשר להמשיך ולהעמיק, בדרך זו שבכל פעם שרואים תוצאה כלשהי,
שואלים עליה מה הסיבה שלה. ועל הסיבה עצמה, ממשיכים
לשאול מה הסיבה שלה עצמה. שלב 4 - אפשרות 2 - באפשרותך
לשאול גם, האם Y הוא סיבה מחייבת או סיבה מאפשרת ביחס ל X. זא באפשרותך
לשאול, האם הסיבה Y שמובילה אל התוצאה X, האם הסיבה הזאת מחייבת את התוצאה להיות כך ולא אחרת, או שמא עדיין למרות ... להעמיק, למה בעצם X התרחש, למרות שלא מחויב שהוא יתרחש?! ועל כל תשובה שתתקבל כסיבה כלשהי, אפשר להמשיך בשלב 4
ולשאול שאלות על הסיבה עצמה... ויש גם את האפשרות, שהתשובה שתתקבל היא, שאכן הסיבה Y, מחייבת את האפשרות X להתרחש. דהיינו, שקיומה של הסיבה Y, מחייב את התוצאה X. ואז אפשר להמשיך לפתח את החשיבה ולהמשיך להעמיק
ולשאול, למה ומה הסיבה שבגללה הסיבה Y מחייבת את התוצאה X להתרחש?! ועל כל תשובה שתתקבל כסיבה כלשהי, אפשר להמשיך בשלב 4
ולשאול שאלות על הסיבה עצמה... שלב 4 - אפשרות 3 - כמו כן, כאשר גילית סיבה Y כלשהי, שלדעתך מובילה לתוצאה X כלשהי, באפשרותך
לשאול גם על הקשר סיבה תוצאה הזה, שאלה נוספת שהיא: האם רק Y יכול גורם לתוצאה X, או שמא יכולות להיות עוד סיבות ... הסיבה Y, יכולה לגרום לתוצאה X, ושלא יכולה להיות סיבה אחרת לכך ש X יתרחש. ועל זה אפשר להמשיך לשפר את החשיבה
ולשאול, למה רק Y יכול להוביל לתוצאה X, ולמה לא יכולות להיות עוד סיבות נוספות שיובילו ל X?! ועל כל תשובה שתתקבל כסיבה כלשהי, אפשר להמשיך בשלב 4
ולשאול שאלות על הסיבה עצמה... ויכולה גם להיות תשובה שאומרת, שיכולות להיות גם סיבות נוספות Z, שגרמו ל X ... דווקא סיבה Y הובילה ל X ולא סיבות אחרת Z הובילו ל X?! ועל כל תשובה שתתקבל כסיבה כלשהי, אפשר להמשיך בשלב 4
ולשאול שאלות על הסיבה עצמה... ועכשיו אתן דוגמה: נניח שמישהו אומר על משהו שהוא טוב. באפשרותך
לשאול: למה אתה חושב שזה טוב X. ואז תתקבל תשובה Y סיבה כלשהי, שבגללה X הוא טוב. ואז אפשר
לשאול למה אתה חושב ש Y הוא טוב?! או
לשאול, האם זה ש Y הוא טוב, האם זה מחייב את זה שגם X יהיה טוב?! והאם X יכול להיות טוב גם מעוד סיבות אחרות, או רק בגלל Y?! ועל כל תשובה שתתקבל אפשר להמשיך לשפר את החשיבה
ולשאול, למה זה כך ולא אחרת. או לדוגמה: נניח שמישהו אומר, היום קרה לי אירוע כלשהו X. עכשיו באפשרותך לפתח שיחה
ולשאול, למה קרה X כלשהו? ואז תתקבל תשובה, X קרה בגלל סיבה Y כלשהי. ואז באפשרותך
לשאול, ולמה קרתה סיבה Y כלשהי?! האם היא הייתה חייבת לקרות?! והאם הסיבה Y הייתה חייבת להוביל לתוצאה X?! ואולי ... של דבר, הרעיון הוא להראות, שיש מבנה של סיבתיות ושל סיבה ותוצאה בכל הרעיונות שהאדם מתבונן בהם. ויש מבנים של
שאלות, שבאמצעותם האדם יכול לשפר את החשיבה ולפתח את יכולת החשיבה האנליטית שלו, על ידי רצף ומבנה של
שאלות על מנגנון הסיבתיות של האירועים השונים. עד שבסופו של דבר, האדם שחוקר לעומק את כל מבנה הסיבה והתוצאה של ...