... מטבע הטוב להיטיב, זו לא התשובה? האם טבע הטוב להיטיב באמת מסביר למה העולם נברא? אחד ההסברים הנפוצים לשאלה למה העולם נברא הוא
הטענה שטבע הטוב להיטיב, כלומר, שיש כוח ראשון, מוחלט, טוב באופן מוחלט, שמעצם טבעו רוצה להיטיב ולתת הטבה לנבראים. לפי גישה זו, הכוח העליון והטוב החליט לברוא עולם כדי שיהיו מקבלי ... שאלת קיום העולם ואפילו יוצר סתירה פנימית מהותית. למה הגדרת הכוח הראשון כטוב כבר יוצרת הגבלה? אליעד כהן מציין שהבעיה הראשונית
בטענה הזו היא עצם ההנחה שהכוח הראשון הוא טוב. ברגע שמגדירים את הכוח הראשון כטוב בלבד, מגבילים את המציאות. למה הגדרה זו היא בעייתית? כי המציאות במהותה אינה רק טובה או רק רעה, ... מידה שאפשר לטעון שהכל אחד ולכן הכל טוב, ניתן לטעון גם להפך, שהכל רע, שהרי בנקודת השורש של המציאות אין הפרדה בין טוב לרע. לכן,
הטענה שהכוח הראשון הוא רק טוב מהווה הגבלה וצמצום של המציאות השלמה. למה החוק טוב דרכו להיטיב הוא בעצמו סוג של בריאה? אליעד מסביר שהאמירה טוב דרכו להיטיב מהווה הגבלה נוספת על ... או כהכרח להיטיב אינה מחויבת אלא אפשרית בלבד, משום שלוגית אפשר היה גם שהמציאות תהיה רעה במהותה או תבחר דווקא להרע. לכן,
הטענה טוב דרכו להיטיב איננה הכרחית - היא רק אפשרות אחת מתוך אינספור אפשרויות אחרות, כגון טוב דרכו להרע או טוב דרכו לא לעשות דבר. למה הכוח הראשון יכול היה לרצות דווקא להרע? ... כל ניסיון להגדיר את המציאות רק כטובה או רק כרעה הוא לא מדויק, משום שבשורש, שניהם אחד. כאשר האדם אומר הכל טוב, זו בעצם אותה
הטענה בדיוק כמו לומר הכל רע, משום ששניהם מגיעים מאותה נקודה שבה אין הבחנה בין טוב לרע. למה כל ההסברים על הבריאה אינם עונים על השאלה האמיתית? כל ההסברים והחוקים שהאדם יוצר כדי להסביר למה נברא העולם, הם עצמם סוג של בריאה והגבלה. ברגע שהאדם יוצר הסבר, הוא יוצר הגדרה נוספת שמחייבת בעצמה הסבר נוסף. לכן,
הטענה שהטוב שדרכו להיטיב הוא סיבת הבריאה אינה באמת מסבירה דבר, אלא יוצרת עוד שאלות: מי החליט שהכוח הראשון הוא טוב? מי החליט שצריך מקבלי הטבה? מי קבע שההטבה חייבת להיות שלמה ... כל ההגדרות הללו, לפני כל ההסברים והחוקים שהאדם בורא במחשבתו. מה המסר המרכזי בסיכום ההרצאה? המסר המרכזי שאליעד מעביר הוא פשוט:
הטענה שטבע הטוב להיטיב אינה פותרת באמת את שאלת קיום העולם. כל הסבר שניתן הוא בעצמו סוג של בריאה ולכן לא יכול להיות תשובה מוחלטת. כל ההגדרות הן רק אפשרויות, לא הכרח. השאלה למה ...