אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
שכל / חוכמה. מהו שכל אמיתי? מהו שכל מוגבל? מהו שכל אין סופי?
שכל / חוכמה. מהו שכל אמיתי? מהו שכל מוגבל? מהו שכל אין סופי? פילוסופיה. לוגיקה. בעיית האינדוקציה. אינדוקציה. דדוקציה. שכל. מהו שכל אמיתי? מהו שכל מוגבל? קיימים 2 סוגים של שכל. שכל מוגבל וסופי ושכל אין סופי. השכל של האדם האנושי הוא השכל הסופי. השכל של המציאות ושל האמת האובייקטיבית, הוא השכל האין סופי. מה ההבדל ביניהם? עיקר מהותו של השכל המוגבל, היא חוסר היכולת שלו לראות 2 דברים שונים כדבר אחד. שכל מוגבל רואה בשני הצדדים של המטבע שני ניגודים, במקום לראות בהם מהות אחת. כפי שכבר ביארתי מספר פעמים, מצד ... להסתכל על התמונה המלאה של המציאות = על המהות של המציאות = על המטבע כולו, באותו הרגע האדם מבין שכל הדברים כולם שנראים כשונים זה מזה, הם בכלל דבר אחד. ככל שהשכל של האדם גדול יותר, כך הוא מסוגל להכניס לתוכו את הידיעה הזאת, שהיא שכל ההפכים שיש בעולם, הם בכלל מהות אחת. כאשר יש לאדם שכל אמיתי = רואה את האמת האובייקטיבית = הרצון הופך לשלם = מרגיש טוב באמת = אינו מחפש תכלית / ...
מה זה מטרות מה זה לוגיקה שכל אמיתי האמת הבלתי תלויה הרצון תכליתיות מהות השכל אין סוף
לדעת את שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל, ללא ידיעה, לא לדעת כלום
8:08לדעת את שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל, ללא ידיעה, לא לדעת כלום
לדעת את שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל, ללא ידיעה, לא לדעת כלום איך אפשר לדעת את מה שאינו ניתן לידיעה? אליעד כהן מסביר בהרצאה באופן מפורט כיצד אפשר לדעת משהו שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל את מה שאין בו שכל, ומה המשמעות של לדעת את הכלום. ההרצאה עוסקת בשאלה העמוקה: אם אנחנו מדברים על מצב ללא שכל וללא ידיעה, איך בכל זאת אנו יכולים לדעת או להבין אותו? אליעד מדגיש שהמונח להבין את הכלום הוא רק דימוי, כי ברגע שמשהו ניתן להבנה, הוא כבר אינו כלום. כיצד אפשר להבין את הכלום בעזרת השכל? הבעיה המרכזית שעולה היא הסתירה הפנימית בין הצורך להשתמש בשכל כדי להבין, לבין הרצון להבין משהו שאין בו שכל. אליעד מסביר שאכן אין דרך ישירה להבנה כזו, משום שהבנה מטבעה היא שכלית, ואם אנו מנסים להבין משהו חסר שכל, אנחנו מיד מוסיפים לו שכליות, ובכך מאבדים את המשמעות המקורית שלו. האם באמת אפשר להגיע למקום שאין בו שכל? אליעד מדגיש שהתשובה מורכבת, משום שאכן יש מקום כזה. הוא מציג את התודעה של האדם בצורה מפורטת, המחולקת לשני חלקים: החלק שהוא השכל והתודעה הנוכחית, והחלק שקדם לתודעה - המהות חסרת השכל. למשל, הוא נותן את הדוגמה של שולחן - השולחן הוא שולחן, אבל במהותו העמוקה יותר, לפני שקיבל את המשמעות של שולחן, הוא היה קיים בלי הגדרה שכלית כלל. בדומה לכך, כל אדם הוא בו - זמנית גם תודעה בעלת שכל וגם מהות בסיסית חסרת שכל שקדמה לתודעה. הוא מדגיש שהמצב של אין שכל אינו מצב שבו האדם נמצא ומודע לכך באמצעות שכלו. זהו מצב של הימצאות ללא מודעות שכלית. אליעד מסביר שכאשר אדם נמצא במצב זה, הוא בעצם חוזר למצב הראשוני שלו - מצב לפני המודעות וההגדרות העצמיות, לפני הידיעה של אני ולא אני. איך אדם יודע שהוא נמצא במצב של אין שכל? אליעד מציג שאלה נוספת: איך האדם בכלל יכול לדעת שהוא נמצא במצב של חוסר שכל או חוסר מודעות? התשובה שלו לכך היא שגם המושג לדעת שאתה שם אינו תקף שם, כי לדעת זה שכל, והמצב האמיתי של הימצאות ללא שכל הוא מצב שאין בו את היכולת לדעת או לא לדעת. במצב זה האדם פשוט נמצא ללא הפרדה בין אני ... מגיע לחוויה שבה הוא מרגיש שאין הבדל אמיתי בין האני לבין הלא אני. במצב הזה אין תחושה של הפרדה שכלית, אין מחשבה של אני כאן, וזה שם, אלא יש חוויה של אחדות מלאה, שבה אין שום הבדלה שכלית או הגדרה שמפרידה את האדם מהסביבה או מהמציאות. איך ניתן להתקדם לקראת המצב של חוסר שכל? אליעד מציע תהליך של התבוננות עצמית עמוקה - כאשר האדם מתבונן אל תוך עצמו, הוא עשוי לגלות את הנקודה שבה אין שום הפרדה בין האני שלו לבין כל מה שסביבו. התהליך הזה אינו שכלי, למרות שלעתים משתמשים בשפה שכלית כדי לתאר אותו. זהו תהליך שבו האדם פשוט מגיע למקום שבו לא קיימת השאלה אם הוא יודע או לא ... - ידיעה מוחלטת, חופשית משאלות והגדרות. האם אדם יכול לזכור או לדעת לאחר מכן שהוא היה במצב של חוסר שכל? אליעד מדגיש שבמצב האמיתי של חוסר שכל, אין משמעות לזיכרון או לידיעה. האדם לא יכול לומר לאחר מכן בצורה שכלית ברורה שהוא היה שם, משום שהידיעה עצמה היא שכלית, והמקום האמיתי של חוסר שכל הוא מעבר לשכל, מעבר ליכולת לתאר או לדעת אותו באופן ברור. הוא קיים אך אינו מוגדר על ידי מחשבות או ידיעות כלשהן. ... היתה משמעות למושג האני. לכן, כל עוד האדם חווה את עצמו כקיים בנפרד מהמציאות, הוא נמצא במצב של תודעה שכלית המייצרת הפרדות. כאשר הוא מגיע למצב שאין בו שכל, תחושת האני והפרדתו מהמציאות נעלמות לגמרי. בסיכום, ההרצאה של אליעד כהן מבהירה שבעומק המציאות יש מצב של הימצאות ללא שכל, ללא ידיעה וללא הפרדה. כדי להגיע אליו נדרש תהליך של התבוננות עצמית עמוקה, שבו האדם מתגבר על מגבלות השכל ומגיע למקום שאין בו הגדרות כלל, מצב שהוא פשוט להיות ללא שום מודעות שכלית של קיום או אי - ...
אינו מוגדר רגש של אחדות דימויים הרגשה של אחד התבוננות אליעד כהן להשתמש מימד הזמן
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
1:21:15מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
... היא יתרה מאד. איך האדם חוזר להיות מלך לפי רבי נחמן? הדרך לחזור אל המלוכה היא באמצעות שימוש נכון בשכל. רבי נחמן מעודד את האדם להעמיק, לשאול שאלות קשות, אפילו להתמודד עם הפרדוקסים והקושיות העמוקות ביותר (החלל הפנוי). אך בשימוש נכון, בשכל העמוק באמת, האדם מגיע להבנה שהכל אחד, שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, שאין טוב ורע בנפרד - הכל ... זאת בגלל התפיסה השגויה של נפרדות, זמן וחוקי טבע. הדרך לתיקון ולחזרה למלוכה היא לשמור על שמחה פנימית, להשתמש בשכל לעומקו ולהגיע להבנה שאין באמת שום נפרדות. כאשר האדם מבין זאת, הוא חוזר למלוכה ולשמחה אמיתית ועמוקה, שאינה תלויה ... שכאשר האדם מתעמק באמת, הוא מגלה שהעולם כולו הוא למעשה מחויב המציאות. באמצעות התבודדות והתבוננות, האדם יכול להגיע להבנה שכל מה שנתפס כאפשרי הוא למעשה מחויב, וכל הנפרדות היא למעשה אשליה. ירידת הבן מהמלוכה - השכחה של האחדות המלך ... האחדות. ברגע שאדם רואה את העולם כקיים בתוך חוקים, הוא שוכח שהבורא מהווה את הכל בכל רגע מחדש. המוסר השכל - חזרה למלוכה דרך חוויית האחדות המסר המרכזי הוא שכל אדם הוא הבן המלך, שכל אדם נמצא בנפרדות מתוך שכחה של האחדות. אם האדם ישתמש בשכלו ויתבונן עד הסוף, הוא יגלה שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, ואז יחזור להיות המלך האמיתי - יחיה מתוך ... עצמו. על הבחינת בן של אלוהים. מה זאת אומרת יש שתי בחינות - יש מה ויש בן. הרעיון הוא שכל העולם הזה כולו הוא בעצם מבחינת בן של אלוהים. אלוהים מוליד ילד, מי זה הילד העולם. אלוהים מוליד ילדה, ... מה שקיים. זאת אומרת שהאני שבן אדם אומר אני, מצד האמת האני האמיתית שלו זה אלוהים, זה כמו חלום שכל מי שנמצא בתוך החלום שאומר את המילה אני, גם אם שני אנשים רבים בתוך החלום והוא אומר אני רוצה, ... יכולים לחדד ולומר, שהמלך עדיין חי אבל הוא כביכול נח בצד והבן שלו הוא כביכול שולט במלוכה. זאת אומרת, שכלפי חוץ בכלל נראה שהבן הוא מלך והמלך נח בצד. אבל המלך לא מת. מה בעצם זה מרמז. שי שתי ... וכל העולם כולו נכללים במחויב המציאות. מה הכוונה שהאדם וכל העולם כולו נכללים במחויב המציאות הכוונה היא שהאדם מבין שכל העולם כולו זה בעצם מחויב המציאות. כי רבי נחמן מבאר שכרגע כל מה שיש לנו זה אפשרי המציאות - ... אתה בסוף גם אתה וכל מה שקיים יכללו במחויב המציאות. זאת אומרת אתה תבין שהכל בעצם זה מחויב המציאות. שכל האפשרי המציאות יהפך בעינך למחויב. שכל מה שאתה יודע על האלוהים, על האינסוף על האין, על הסיבה של עצמה, הכל זה יולבש על הבחינת אפשרי. ... כל מקום זה נקרא אמצעות הדעלמה איכה. זאת אומרת כל מחשבה ומחשב הכל צמצום וצמצום מצד האמת הוא אינסוף. השכל האנושי של האדם לא תופש ככה את המציאות, אבל מצד האמת כל צמצום וצמצום שקיים בעולם מצד האמת הוא אינסוף ואין עוד מלבדו, אין עוד מלבדו על כל צמצום וצמצום, למרות שהשכל לא מבין את זה. אם אתה אומר שיש כמה צמצומים אז איך יכול להיות שכל צמצום הוא אינסופי אם הוא אינסופי אז איך הצמצומים שונים אבל אף על פי כן, מסר המלך את המלוכה ... את העניין - זה לא שיש אלוהים אחד ובריאה וצמצומים אלא יש לנו אינסוף אלוהים. עכשיו, נכון שזה נגד השכל, אבל מי שיחקור ויתבונן בסוף יגלה שזה הדבר. שכל צמצום הוא בעצם אינסוף, הוא אחד באחדות מוחלטת עם לפני הבריאה. לפני הבריאה פירושו של מה שאתה יודע על ... מעליו. מה הכוונה הכוונה שתדע לך שיש בורא לבורא לבורא לבורא לבורא עד אינסוף. שזה נקרא מקיפים מעל הזמן שהשכל לא יכול לדבר מהם. מה שרבי נחמן המר שהשכל הגבוה ביותר שניתן לדבר ממנו בעולם הזה, שנקרא השכל של זעיר אנפין, הוא ההבנה שהכל אחד. ורבי נחמן אומר שאחרי שתקבל את השכל שהכל טוב והכל אחד עכשיו נוכל להתחיל לדבר איתך מהשכל של עתיק הסתימא, הכוונה המקיפים שמעל הזמן. השכל שהוא לא נכנס בשכל הרגיל. ומה יש בשכל הז במקיפים דעתיקא סתימא יש בעצם את הפרדוקסים האלה. כי כשאנחנו אומרים שיש מקיף למקיף למקיף מעל הזמן זה ... אינסוף ישויות. המקום הוא אינסופי והזמן הוא אינסופי. זה אינסוף כפול אינסוף. אינסוף מקומות באינסוף זמנים. הרעיון הוא בעצם שכל ישות וישות גם היא אלוהים בו זמנית. כולם אלוהים. מצד אחד בכל רגע וכל מקום מחייה את כל שאר הרגעים ושאר המקומות שזה נקרא בעצם שכל דבר ודבר הוא סיבת עצמו הוא המסובב של כל שאר הדברים. בין כך ובין כך המסר הוא שכל מה שאתה יודע לגבי מחויב המציאות, מה זאת אומרת מחויב המציאות יש כאלה שאפילו לא יודעים מה זה מחויב ... השאלה הזאת. התשובה לשאלה איך נוצר הרצון של אלוהים היא ההבנה שאין הבדל בין לפני לאחרי. אם אתה מבין שכל מה שקיים עכשיו הוא בדיוק לפני הבריאה, אין לך את השאלה מה יצר את הרצון של אלוהים, כי זה ... דיבור, שהלא טוב יקח אותך. רבי נחמן אומר נזרק. מה זאת אומרת נזרק כך ש זה לא היה עם שכל, שתבין שהעולם נברא לא באיזה תהליך לוגי חשיבתי, תכנון עשה. כאילו, רצה. מזרק מפיו הדיבור. שהלא טוב יקח אותך. ... המלוכה לבנו בחייו. למה היו נהנים מזה מאד מה האינטרס שלהם שהמלך ימסור את המלוכה לבנו בחייו העניין הוא שכל השרי מלוכה האלו הם בעצם הבנים של המלך כי כל מה שמשתלשל מתחת לאלוהים. יש לנו את את אלוהים ... שרי המלוכה. וכולם היו שמחים מכך שהמלך מוסר את מלוכה לבנו בחייו. זאת אומרת, רבי נחמן אומר שתדע לך שכל ישות וישות, כל שר במלוכה הוא בעצם אלוהים בפני עצמו. זה הכוונה, אז קודם כל ככה כל השרי מלוכה ... בעצם. מי זה המלכות פירושו השכינה, עולם העשיה, הגשמי זה נקרא המלכות, השכינה, מילים נרדפות לאותו הדבר. הכוונה היא שכל הבחינות התחתונות שמחות כאשר בעצמם נכללות באחדות. זה הכוונה, נהנים מזה שמסר המלוכה, כבוד גדול למלך. ולמה זה כבוד ... משהו אחר, תכלל אתה אתה וכל העולם יכלל איתך במחויב המציאות. להכלל, ואני אסביר, להכלל במחויב המציאות פירושו להבין שכל מה שקיים זה מחויב המציאות. להבין שאין עוד מלבדו. להבין שהכל נכלל במחויב המציאות רק אז גם אתה נכלל במחויב המציאות. אתה לא יכול להכלל במחויב בלי שכל העולם כולו נכלל ביחד. אתה לא יכול לחזור בתשובה שלמה אם אתה חושב שיש אנשים רשעים בעולם. רק אם ... כאשר אתה מבין שהבן מלך הוא יחיד למרות שאתה רואה הרבה בנים, אתה מבין שזה בן יחיד, אתה מבין שכל הבנים כולם נכללים בשורשם אז יש לך את כל השמחות. וכשנעשו שמחים מאד, שמו לב - כשנעשו שמחים מאד, ... שהם לא בשליטתי. אני לא בוחר איפה להוולד, אני לא בוחר מתי השמש תזרח, אני לא בוחר יש דברים שכל אחד יודע שאין בהם בחירה חופשית. אבל זה לא נכון, ואז זה מכניס אותו לעצבות, למה זה מכניסו לעצבות ... שלומות אלוהים, זה שלמות למה אנחנו צרכים שני שלמות מספיק שלמות אחת. אבל אף על פי כן, אחרי הבריאה מהשכל של אחרי הבריאה אנחנו אומרים שאם יש יותר מאלוהים אחד אז אם לא מחוברים לשורשם זה שמחה, ואם מחוברים ... האינסוף, כתר, חכמה. יש את המאציל שהוא האינסוף, ויש את הכתר שמפריד בין המאציל לנאצל ויש לנו את החכמה. החכמה זה שכל. עכשיו, המאציל ברור שהוא יותר חכם ממך, אבל על אף פי כן לך אנו קוראים, או דרך אגב יותר ...
נפש מתנה חברות אין טוב ורע הרגשת אחדות כל העולם כולו האם יהיה טוב לוגיקה
לרדוף אחרי השכל, שכל מעל השכל, שכל אין סופי, אור אין סוף, שכל על אנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, השגת אלוהות, עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן ח"א כד
לרדוף אחרי השכל, שכל מעל השכל, שכל אין סופי, אור אין סוף, שכל על אנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, השגת אלוהות, עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן ח"א כד
לרדוף אחרי השכל, שכל מעל השכל, שכל אין סופי, אור אין סוף, שכל על אנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, השגת אלוהות, עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן חא כד מהו שכל ומה המשמעות של שכל מעל השכל? אליעד כהן מסביר באופן מפורט מהו שכל, מה המשמעות של שכל מעל השכל, וכיצד אפשר לרדוף ולהגיע לשכל אין סופי, או בשפה קבלית - אור אין סוף. בתחילת הדברים, אליעד מציג שאלה פילוסופית על הצורך בשכל לצורך שכנוע. נשאלת השאלה האם לצורך לשכנע מישהו נדרש רק שכל, או שכל יחד עם יכולות נוספות. לפי אליעד, מספיק שיהיה לך שכל, כי שכל כולל בתוכו את כל שאר היכולות הדרושות. כדי להמחיש זאת, אליעד נותן דוגמה פשוטה מהחיים: אדם שרוצה לנסוע מחיפה ... הרי שזה לא מדויק, כי מספיק שיהיה לו כלי תחבורה כלשהו. באופן דומה, אליעד מדגיש כי מספיק שיהיה לך שכל, כי השכל כולל בתוכו את כל מה שצריך כדי להשיג את המטרה - כולל יכולות של שכנוע או יכולות אחרות. מה הקשר בין שכל לבין היכולת לשכנע? אליעד מדגיש שכאשר מישהו טוען שיש צורך בשכל פלוס יכולת נוספת כדי לשכנע, אז חייבים להוכיח באופן ברור שהיכולת הנוספת אכן נדרשת. אם אי אפשר להוכיח זאת, אז בעצם מוכח שאין צורך בשום דבר נוסף מעבר לשכל. אליעד מדגיש כי ברגע שאדם בעל שכל, ממילא הוא יוכל למצוא את הדרך לשכנע כל אדם - גם אם הוא אילם, גם אם אין לו אמצעי תקשורת ברור. השכל הוא יכולת לפתור בעיות ולכן כלול בו כל דבר אחר. מה המשמעות של המושג אור אין סוף ושכל אין סופי? בהמשך ההרצאה אליעד עובר להסביר את המושגים שכל אין סופי, אור אין סוף ושכל על אנושי לפי המושגים של רבי נחמן מברסלב, כפי שמופיעים בליקוטי מוהרן תורה כד. על פי הסבר זה, ישנו אור אין סופי שנמצא מעל השכל האנושי, אור שהשכל האנושי לעולם לא יכול באמת לתפוס או להבין עד הסוף. אולם, למרות שהשכל האנושי לא מסוגל להבין את האור הזה, רבי נחמן אומר שעדיין חייבים לרדוף אחריו ולהשתוקק להבין אותו. אליעד מסביר את הרעיון בעזרת דימוי ברור: השכל האנושי הוא כמו אדם שיש לו על הראש כתר שמגביל אותו לראות מעבר. הכתר הוא הסמל לגבול היכולת האנושית להבין. כאשר האדם מנסה בכוח שכלו לבעוט בכתר הזה, נוצרים חורים או שקעים שמאפשרים לאור האין סוף להיכנס לתוכם ולהאיר לאדם. כך, על ידי רדיפה ... שהידיעה המוחלטת היא ההבנה שיש גבול לידיעה, ושאת האור האין סופי, כלומר, את המהות האלוהית, אי אפשר להבין באמצעות השכל הרגיל. לכן, תכלית החוכמה והידע האמיתיים היא להבין שיש גבול - ולנסות כל הזמן להרחיב את הגבול הזה באמצעות רדיפה שכלית מתמדת. כלומר, האדם מבין שהוא לא יכול להבין עד הסוף, אך הוא ממשיך לחתור ולהתקדם לעבר ההבנה הזו. מדוע נחוצה אמונה בנוסף לשכל? אליעד גם מתייחס לרעיון של רבי נחמן, שמסביר שיש צורך באמונה בנוסף לשכל. לכאורה אמונה היא הפוכה לשכל, כי אמונה היא דבר שמעבר להבנה, משהו שאי אפשר להוכיח אותו לוגית. אך רבי נחמן ואליעד מסבירים את הצורך באמונה בכך שיש שכל של השכל או שכל על אנושי - הבנה גבוהה יותר משכל רגיל. האדם חייב להיות מוכן לקבל שישנם דברים שמעבר לשכל ...
חכם ידיעה מוחלטת מקובלים פתירת בעיות איך להשיג מטרות השתוקקות פירוש להישאר
אמונה מעל השכל, שכל מעל השכל, האמונה של רבי נחמן, אמונה על פי רבי נחמן, שכל או אמונה, אמונה או שכל, דעת מעל הדעת, מהי אמונה אמיתית? מהו שכל אמיתי? להאמין באמת, אמונה או ידיעה
אמונה מעל השכל, שכל מעל השכל, האמונה של רבי נחמן, אמונה על פי רבי נחמן, שכל או אמונה, אמונה או שכל, דעת מעל הדעת, מהי אמונה אמיתית? מהו שכל אמיתי? להאמין באמת, אמונה או ידיעה
אמונה מעל השכל, שכל מעל השכל, האמונה של רבי נחמן, אמונה על פי רבי נחמן, שכל או אמונה, אמונה או שכל, דעת מעל הדעת, מהי אמונה אמיתית? מהו שכל אמיתי? להאמין באמת, אמונה או ידיעה מהי אמונה אמיתית לפי רבי נחמן? ההרצאה עוסקת בנושא של אמונה מעל השכל ושכל מעל האמונה, בעיקר בהקשר של תורתו של רבי נחמן. אליעד מסביר את המושג של אמונה לא בדרך הרגילה, אלא כמצב שבו השכל מוותר על הצורך בהבנה כדי להאמין. איך אליעד מציג את האמונה מעל השכל? אליעד מסביר שאמונה, לפי רבי נחמן, היא הדבר הכי גדול בעולם. הוא מתאר את האמונה כיכולת להאמין במשהו מעבר לשכל האנושי, שמשום שהוא בלתי ניתן להבנה על ידי השכל, הוא דורש אמונה מוחלטת. הוא מציין כי כאשר מדובר באמונה אמיתית, אין מקום להיגיון או לשכל אנושי. זו אמונה שמבוססת על תחושת ביטחון מוחלטת ללא חקירה או ניתוח שכלי. ההבחנה בין אמונה לשכל בהמשך, אליעד מסביר את ההבדל בין אמונה לבין שכל. השכל מנסה להבין ולנתח כל דבר, בעוד שהאמונה לא דורשת הסבר או הבנה. הוא מדבר על כך שהאמונה שמובאת בתורתו של רבי נחמן אינה אמונה רגילה, אלא אמונה שהיא מעבר לכל ההבנה השכלית. תהליך האמונה כפי שמתואר כאן, לא מתחיל מהמקום של חקירה או ספק, אלא מהכנה פנימית לקבל את האמונה ללא שום הסבר. מהו שכל מעל השכל לפי אליעד? המרצה מציין כי לפי רבי נחמן, יש סוג של שכל מעל השכל, כלומר, הבנה שנמצאת מעבר לשכל הרגיל של האדם. מדובר בהבנה לא שכלית, אלא בתפיסה שמעבר להבנתנו הרגילה. אליעד מסביר שמדובר על אמונה שבאה ממקום של שלם ולא מתוך ספק. כאשר אדם ... לא זקוק להסברים נוספים. האם כל אמונה היא אמונה אמיתית? אליעד מציין כי אמונה יכולה להיות אמונה על פי השכל, אך אמונה אמיתית, כפי שהיא נתפסת בתורת רבי נחמן, היא רק כאשר האדם מאמין בצורה שלמה ומוחלטת, גם אם ... הידע או ההבנה של האדם, אלא על פי העומק והשלמות שבה הוא מקבל את האמונה. הקשר בין אמונה ידיעה ושכל בהרצאה, אליעד מדבר גם על הקשר שבין אמונה לידיעה. הוא מציין כי יש אנשים שמבינים או יודעים את הדברים על פי השכל, אך ישנה דרך של אמונה שאינה דורשת את הידיעה השכלית, אלא ביטחון פנימי. הוא מסביר את המושג הזה בהקשר של רבי נחמן, שבו יש להאמין מבלי לדעת את התשובה לשאלה או לא להבין את התמונה המלאה. האמונה האמיתית כהשלמה לשכל באופן כללי, אליעד מסביר כי אמונה אמיתית אינה באה כתחליף לשכל, אלא כהשלמה לו. זוהי אמונה שמרפאת את החסרונות של השכל ומביאה את האדם למקום של שלם ושקט פנימי. האם אפשר להבין את האמונה או שהיא מחייבת ביטול השכל? לבסוף, אליעד מציין כי רבי נחמן לא התכוון שהאמונה תתנגד לשכל, אלא שהיא מגיעה ממקום גבוה יותר. אמונה אמיתית היא לא רק דבר שאפשר להבין, אלא משהו שמצריך ביטול השכל בצורה מוחלטת. ההבנה הזו היא משהו שמעבר להיגיון, מקום שבו האמונה היא מהותית ונכונה בצורה שהיא יותר ממה שהשכל יכול לתפוס. אמונה מעל השכל שכל מעל האמונה האמונה של רבי נחמן אמונה או ידיעה? מהי אמונה אמיתית? מהו שכל אמיתי?
לפי רבי נחמן מברסלב תורה הרגשה תמונה מלאה להבדיל הרגלים חסרונות אין מקום
אין שכל, מעל השכל האנושי, לחשוב מחוץ לשכל, לחיות בלי שכל, לחיות את ההפכים, להרגיש דבר והיפוכו, מה קורה בסוף המשחק? חוסר היגיון, להטיל ספק בכל דבר, ההפך של כל דבר
2:41אין שכל, מעל השכל האנושי, לחשוב מחוץ לשכל, לחיות בלי שכל, לחיות את ההפכים, להרגיש דבר והיפוכו, מה קורה בסוף המשחק? חוסר היגיון, להטיל ספק בכל דבר, ההפך של כל דבר
אין שכל, מעל השכל האנושי, לחשוב מחוץ לשכל, לחיות בלי שכל, לחיות את ההפכים, להרגיש דבר והיפוכו, מה קורה בסוף המשחק? חוסר היגיון, להטיל ספק בכל דבר, ההפך של כל דבר מה המשמעות של אין שכל וכיצד מגיעים אליו? אין שכל פירושו מצב שבו האדם יוצא מעבר להבנה הרגילה והאנושית של המציאות. אליעד כהן מסביר שמצב זה מתרחש כאשר האדם מצליח לראות באופן ברור שכל דבר והיפוכו הם בעצם אותו הדבר. זוהי ראייה עמוקה יותר, שנמצאת מעבר להגדרות המקובלות של השכל האנושי, ולכן מצב זה נקרא אין שכל. אליעד מדגיש שללא שכל אי אפשר אפילו להגדיר מצב של שכל. כלומר, רק באמצעות השכל ניתן להבחין בכך שיש מצב שמחוץ לשכל. לדוגמה, כאשר האדם חושב שיש לו שכל וגם שאין לו שכל בו זמנית, זוהי אינדיקציה לכך שהוא נמצא במצב של אין שכל. אליעד מתאר שהמצב הזה הוא מעבר להיגיון, ולכן לא ניתן אפילו לשאול שאלות רגילות כמו איך זה ייתכן? או מה המשמעות של המצב הזה?. אלו שאלות שנשאלות מתוך השכל, ולכן במצב שבו אין שכל - אין לשאלות אלה מקום. כיצד אפשר לראות דבר והיפוכו כאמת אחת? כדי להגיע למצב של ראיית דבר והיפוכו ... הדרך שבה האדם מתקרב למצב שבו הוא רואה את ההפכים באופן ברור ושווה. מה קורה כשמגיעים למצב של אין שכל? אליעד מתאר את המצב של אין שכל כסוף המשחק. במצב זה אין יותר מה לחפש, כי האדם מגיע למצב של הבנה מוחלטת שכל האפשרויות קיימות בו זמנית. האדם כבר לא עסוק בלנסות להבין או לחפש הגדרות חדשות, כי הוא רואה שהכל אפשרי, ... אלא כולן קיימות יחדיו, בו זמנית, בצורה שווה. אליעד מסביר שאין זה מצב שניתן להבין בצורה הגיונית רגילה, כי השכל הרגיל דורש הפרדה והבחנה בין מצבים שונים. במצב של אין שכל, ההבחנות האלו נעלמות לגמרי. מה הקושי בלהבין את מצב אין שכל? הקושי המרכזי בהבנת המצב של אין שכל, לפי אליעד, הוא שהאדם מנסה להבין את המצב הזה באמצעות הכלי הלא מתאים - השכל האנושי. השכל תמיד מנסה למצוא היגיון וסדר, ואילו מצב של אין שכל הוא ההפך מכך - מצב של חוסר סדר וחוסר היגיון מוחלט. לכן, ככל שאדם ינסה יותר להבין את זה בשכל, כך הוא יתרחק מהבנה אמיתית. אליעד מדגיש שבמצב הזה אין טעם לשאול שאלות מהסוג איך זה ייתכן? או האם זה באמת קיים?, מכיוון שהשאלות האלה נובעות מהיגיון ומסדר, בעוד שהמצב של אין שכל נמצא מעבר להיגיון ולסדר. שאלות הגיוניות אלו מאבדות כל משמעות. איך בפועל מגיעים למצב של אין שכל? הדרך להגיע בפועל למצב הזה היא על ידי הטלת ספק מתמדת בכל דבר. אליעד ממליץ על שיטה ברורה ופשוטה, ... שהוא מגיע לנקודה שבה הוא כבר לא יכול להאמין לשום דבר באופן מוחלט. זו הנקודה שבה הוא נמצא באין שכל. מה התוצאה של חיים באין שכל? התוצאה של חיים במצב של אין שכל היא שחרור מוחלט מכל הסבל והחיפוש האנושי. האדם מפסיק לחפש הגדרות ומשמעות, כיוון שהוא רואה שכל הגדרה קיימת יחד עם ההפך שלה. הוא כבר לא מנסה לפתור את המציאות או למצוא בה היגיון, כי הוא ... שמצב זה אינו מצב של חוסר פעולה או חוסר חיים, אלא מצב של חופש מוחלט מכל צורה של התניה שכלית. האדם חי באופן מלא, בלי להיות מוגבל על ידי תפיסות או אמונות כלשהן. מה זה אין שכל? איך לחיות את ההפכים? כיצד לחשוב מחוץ לשכל? מה קורה בסוף המשחק הרוחני? איך להטיל ספק בכל דבר? האם אפשר להרגיש דבר והיפוכו? מה המשמעות של חוסר ...
הבנה אמיתית דבר והיפוכו הפרדה מעל לשכל האנושי להטיל ספק מעבר לשכל האנושי מה זה אין שחרור
אין שכל, שכל מחוץ לשכל, שתי מחשבות בו זמנית, דבר והיפוכו, גבולות השכל האנושי, על מה אי אפשר לחשוב? מה המוח לא יכול להבין? מה זה אין שכל? מה זה מעל לשכל?
אין שכל, שכל מחוץ לשכל, שתי מחשבות בו זמנית, דבר והיפוכו, גבולות השכל האנושי, על מה אי אפשר לחשוב? מה המוח לא יכול להבין? מה זה אין שכל? מה זה מעל לשכל?
אין שכל, שכל מחוץ לשכל, שתי מחשבות בו זמנית, דבר והיפוכו, גבולות השכל האנושי, על מה אי אפשר לחשוב? מה המוח לא יכול להבין? מה זה אין שכל? מה זה מעל לשכל? האם ניתן לחשוב על שני דברים הפוכים בו זמנית? הנושא המרכזי של ההרצאה של אליעד כהן הוא שאלת גבולות השכל האנושי, ובעיקר על הרעיון האם אפשר לחשוב על שני דברים מנוגדים בו זמנית. אליעד מתאר את הנושא הזה בצורה מפורטת דרך דוגמאות שונות ומציג נקודות השקפה פילוסופיות, במטרה להסביר את המגבלות של החשיבה האנושית ולהראות עד כמה השכל שלנו הוא מוגבל ביכולתו להכיל ולהבין סתירות מוחלטות בו זמנית. מה זה אומר לחשוב על דבר והיפוכו? אליעד מסביר ... לנסות לדמיין תפוח ירוק ואדום בו זמנית. לטענתו, אי אפשר באמת להחזיק בשתי המחשבות האלה באותה נקודת זמן, כי השכל תמיד יברח בין שתי האפשרויות, כך שהמוח אינו יכול לקלוט את שני המצבים הללו בו זמנית באופן מוחלט. הוא ... אדם מתבקש לדמיין נקודה שחורה שהיא לבנה באותו זמן בדיוק. ברור לנו שזה בלתי אפשרי, כי שחור ולבן נתפסים בשכל כדברים הפוכים ומנוגדים באופן מוחלט, ולכן אי אפשר לחשוב עליהם כעל דבר אחד. אליעד מדגיש שברגע שהמוח מנתח את ... שנייה ממש לזהות אותה כלבנה. זה בהכרח נעשה ברגעים עוקבים ולא באמת באותו רגע. האם יש מציאות של אין שכל או מעל לשכל? אליעד מתייחס גם למונחים אין שכל ומעל לשכל. לדבריו, כאשר אדם אומר שאין לו שכל או שהוא נמצא מעל לשכל, הוא עדיין משתמש בשכל כדי להבין את זה. כלומר, אין באמת מצב שבו האדם חווה מצב של חוסר שכל אמיתי, משום שכדי להבין את המצב עצמו, חייבים להשתמש במידה מסוימת של שכל. כאשר אליעד מסביר מה הכוונה באמירה אתה לא קיים, הוא מדגיש שגם באמירה הזאת יש עדיין שכל. להגיד אתה לא קיים זה עדיין להשתמש בשכל ובחשיבה לוגית, ולכן אין זה באמת מצב של אין שכל. הוא טוען שמצב של אין שכל באמת הוא מצב שאין בו אפילו קיום של רעיונות או מחשבות, מצב שבו לא ניתן לדבר או לתאר אותו, משום שכל תיאור או הסבר הוא בעצמו שימוש בשכל. האם אפשר לדמיין חדר שבו אין כלום ובכל זאת יש בו משהו? דוגמה מעניינת נוספת שאליעד נותן היא הניסיון ... של דבר כלשהו - אז לא ניתן באמת לדמיין חדר שבו קיימים שני המצבים הללו בו זמנית. הוא טוען שכל ניסיון לדמיין חדר כזה יגרום לשכל לקפוץ בין שתי האפשרויות, אך לעולם לא לאחוז בשתיהן באותה עת ממש. הוא מדגים זאת עם דוגמה נוספת של ... שני הדברים יחדיו. או שתראה את הקיר או שתראה את העדרו, אך לעולם לא את שניהם בו זמנית. איך השכל האנושי מוגבל בהבנת סתירות? אליעד כהן מדגיש שהשכל האנושי מוגבל באופן בסיסי כאשר מדובר בהבנה או תפיסה של סתירות מוחלטות בו זמנית. בכל ניסיון לעשות זאת, השכל נכנס לתהליך של קפיצה בין שתי אפשרויות. הוא מדגיש שלמעשה, השכל האנושי אינו מסוגל לתפוס סתירה מוחלטת ללא שהוא מתפשר או מבצע חלוקה בזמן, אפילו חלקיק קטן של שנייה, בין מחשבה אחת למחשבה השנייה. אליעד מציין שלכן תמיד קיימת תחושה של חיסרון מסוים אצל האדם, כי השכל לעולם לא יכול לתפוס או להכיל את ההפכים באופן מוחלט ומלא. תמיד יהיה משהו חסר - תמיד יהיה משהו ... מדמה זאת לתמונה שמונחות עליה אלפי תמונות אחרות, עד שלא ניתן לראות שום תמונה מוגדרת. זאת המשמעות של אין שכל - מצב שבו ההגדרות וההבחנות מתבטלות לחלוטין. אליעד מדגיש שזה המצב העמוק ביותר של התודעה, מצב של אין הבדל ... בין כל הדברים, וההבדלים נעלמים לחלוטין. האם אפשר לחשוב על שני הפכים בו זמנית? מה זה מצב של אין שכל? גבולות השכל האנושי לחשוב דבר והיפוכו בו זמנית מה זה מעל לשכל?
מה זה מטרות בו זמנית מה זה שכל להכיל את ההפכים סתירות מוגבל ביכולת להשתמש לחשוב עליה
שכל ואמונה כשני הפכים, או שכל או אמונה, או אמונה או היגיון, או אמונה או להטיל ספק, איך להשתחרר מאמונה? איך לנטרל אמונה רעה? איך להתגבר על אמונה? שכל מבטל אמונה, אמונה באלוהים, אמונה טפלה, אמונות טפלות
11:40שכל ואמונה כשני הפכים, או שכל או אמונה, או אמונה או היגיון, או אמונה או להטיל ספק, איך להשתחרר מאמונה? איך לנטרל אמונה רעה? איך להתגבר על אמונה? שכל מבטל אמונה, אמונה באלוהים, אמונה טפלה, אמונות טפלות
שכל ואמונה כשני הפכים, או שכל או אמונה, או אמונה או היגיון, או אמונה או להטיל ספק, איך להשתחרר מאמונה? איך לנטרל אמונה רעה? איך להתגבר על אמונה? שכל מבטל אמונה, אמונה באלוהים, אמונה טפלה, אמונות טפלות למה שכל ואמונה הם שני הפכים? אליעד כהן מסביר לעומק את הרעיון ששכל ואמונה הם שני הפכים מוחלטים. כאשר אדם מאמין במשהו, משמעות הדבר היא שהוא בוחר להאמין בדבר כלשהו, ללא קשר ... מבוססת על כך שאדם אינו יודע בוודאות מוחלטת האם הדבר נכון, ולכן הוא נאלץ להסתמך על אמונה. לעומת זאת, השכל פועל על בסיס ידיעה, ודאות, ובירור העובדות עד הסוף. כיצד להתגבר על אמונות שקריות באמצעות שכל? אליעד כהן מביא דוגמה לאדם שהאמין באלוהים או בפיל שנמצא בחדר שלו בלילה. כשהאדם חקר ובדק את האמונה שלו לעומק, הוא הגיע לכך שברגע שהפעיל את השכל, האמונה השקרית נעלמה. למשל, האדם שהאמין בפיל, היה מתעורר בלילה לחוץ מכך שיש פיל בחדרו, אבל כשהדליק את האור, ראה שהחדר ריק. העצה שניתנה לו הייתה לפתח את השכל שלו באופן כללי, כך שגם בחושך הוא יבין שאין פיל בחדר. הדגש שאליעד נותן הוא על כך שככל שאדם יפעיל יותר את השכל שלו ויתפתח שכלית, כך פחות יישארו לו אמונות שקריות. הוא מציין כי אמונה אינה יכולה להחזיק מעמד מול שכל חזק וברור. כאשר אדם מגיע לידיעה מוחלטת, כל האמונות שלו נעלמות מאליהן. האם שכל תמיד מנטרל כל אמונה? לפי ההסבר של אליעד כהן, אדם שיגיע למצב שבו השכל שלו יהיה מפותח לחלוטין (ב - 100%), יגיע למצב שבו כל האמונות שלו יתבטלו. אבל מה קורה אם אדם לא מגיע ל - 100% שכל? כאן אליעד מסביר שהמצב מורכב יותר: אם השכל של האדם יגיע ל - 100%, אז כל האמונות שלו, ללא יוצא מן הכלל, יתבטלו באופן ודאי ומוחלט. אם האדם חוקר נושא ספציפי ב - 100%, אפילו אם אין לו שכל מפותח מאוד באופן כללי, אז גם במקרה כזה האמונה הספציפית שהוא חקר תיעלם, כי חקירה מלאה מביאה לידיעה ודאית. אם האדם לא מפתח שכל מלא וגם לא חוקר נושא ספציפי עד הסוף, אז בהחלט יכול להישאר לו ספק או אמונה באותו נושא. הדוגמה ... לא. כיצד ניתן להשתחרר מאמונה רעה? אליעד כהן נותן עצה ברורה: אדם שרוצה להשתחרר מאמונה רעה, צריך לפתח את השכל שלו באופן כללי ולהשתמש בשכל כדי לבדוק ולחקור את הנושא הספציפי שהוא רוצה להפסיק להאמין בו. כאשר אדם מפתח את השכל באופן כללי, הוא מגדיל את הסיכויים לכך שהאמונות השקריות ייעלמו. ככל שאדם יהיה בעל שכל יותר מפותח, כך הוא יהיה פחות מאמין באופן כללי, במיוחד בנושאים שבהם האמונה מבוססת על פחד, דמיון, או חוסר ודאות. מהי המשמעות של להטיל ספק מול אמונה? להטיל ספק הוא מהלך שכלי חשוב ביותר בדרך לביטול האמונה. אליעד כהן מסביר שאם אדם שואל את עצמו שאלות וחוקר באופן מתמיד, הוא מעלה ... הוא מגיע לידיעה או לכל הפחות לוודאות שהאמונה אינה הכרחית או אינה נכונה. מדוע אנשים ממשיכים להחזיק באמונות למרות השכל? אליעד כהן מסביר שאנשים ממשיכים להחזיק באמונות שקריות או אמונות טפלות מפני שהם לא חוקרים את הנושא עד הסוף, או שהשכל שלהם עדיין לא התפתח באופן מלא. לדוגמה, אנשים שמאמינים באלוהים עדיין עושים זאת מכיוון שמעולם לא בדקו עד הסוף האם אמונתם נכונה, ולכן ממשיכים להאמין מתוך חוסר ידיעה או פחד. לסיכום, אליעד כהן מציג את השכל והאמונה כשני קצוות של אותו ספקטרום, שבו ככל שהשכל מתחזק, האמונה מתחלשת ולהיפך. הפתרון שהוא מציע הוא להפעיל ולפתח את השכל בכל תחומי החיים ובאופן ממוקד לגבי האמונה הספציפית ממנה רוצים להשתחרר. איך להפסיק להאמין באמונות שקריות? מהו הקשר בין שכל ואמונה? כיצד להטיל ספק באמונה? האם אפשר להשתחרר מאמונה באלוהים? מהן אמונות טפלות? האם אמונה עומדת מול היגיון? איך שכל מבטל אמונה?
איך לפתח את המוח הוכחת מציאות הבורא פיתוח יכולות חשיבה האם זו עובדה האם אין אלוהים לא נכון או נכון שכל ואמונה תחומי החיים
מדיטציה, ויפאסנה, מנטרה, שינון מנטרות, סדנת שתיקה, העדר שכל, להשתגע מרצון, ללכת עד הסוף, להשתחרר מהשכל, אין שכל
8:29מדיטציה, ויפאסנה, מנטרה, שינון מנטרות, סדנת שתיקה, העדר שכל, להשתגע מרצון, ללכת עד הסוף, להשתחרר מהשכל, אין שכל
מדיטציה, ויפאסנה, מנטרה, שינון מנטרות, סדנת שתיקה, העדר שכל, להשתגע מרצון, ללכת עד הסוף, להשתחרר מהשכל, אין שכל מה היתרונות של מדיטציה, ויפאסנה ושינון מנטרות? אליעד כהן מסביר כי מדיטציה, ויפאסנה ושינון מנטרות הן טכניקות שונות שמטרתן ... מי הוא ומה הוא חווה. לעומת זאת, מדיטציית מנטרות מבוססת על חזרה על מילים או צלילים, במטרה לצאת מגבולות השכל ולחוות מצבים של אין או של שקט פנימי מוחלט. מדוע מנטרה יכולה להיות מועילה למרות שהיא נראית מזויפת? למרות ... הוא מעין זיוף או בריחה מעצמך, אליעד מדגיש כי הערך בשינון מנטרה הוא בכך שהיא נותנת פרספקטיבה שונה על השכל. כאשר חוזרים על מנטרה באופן מתמשך, היא דופקת את השכל הרגיל ומאפשרת לאדם לחוות מצב אחר, מצב שבו המחשבה אינה נתפסת כמוחלטת או כיחידה נכונה. כתוצאה מכך, כשחוזרים לחשוב בצורה רגילה, ניתן להסתכל על הדברים מנקודת מבט חדשה ולהטיל ספק במוחלטות של השכל. לדוגמה, אם אדם שינן מנטרה והגיע למצב שבו המחשבות התפוגגו, הוא חווה תחושה של אין או חוסר הבדל. החוויה הזו עשויה לסייע לו להטיל ספק גם בתהליכים השכליים היומיומיים, מכיוון שהוא מכיר מניסיונו מצב שבו החשיבה הרגילה אינה פועלת. כך, המנטרה נותנת לאדם נקודת יחוס חדשה שמאתגרת את תפיסתו הקבועה על השכל ועל המציאות. מה ההבדל בין ויפאסנה לבין שינון מנטרות? אליעד מפרט את ההבדל בין ויפאסנה לבין מנטרות. ויפאסנה מתמקדת בשתיקה מוחלטת ובהתבוננות בתחושות הפיזיות והנפשיות, בלי לתת לשכל מקום מרכזי בתהליך. לעומת זאת, בשינון מנטרות האדם חוזר שוב ושוב על מילה או צליל במטרה להרחיק את עצמו מהשכל המוגבל. עם זאת, הוא מסביר כי גם בשינון מנטרות וגם בויפאסנה המטרה הסופית דומה: להגיע למקום של אין שכל או של הבנה עמוקה שאינה תלויה בחשיבה רגילה. אפשר לשלב את שתי הטכניקות, אך כל אחת בנפרד, אם מבוצעת עד הסוף, תוביל להבנה עמוקה של אי - ידיעה, מצב שבו האדם יוצא לחלוטין מהשכל המוכר לו. האם יש ערך לשכל במהלך המדיטציה או המנטרה? אליעד כהן מציין כי אף על פי ששימוש בשכל יכול לעזור בשלבים הראשונים, השכל עצמו מהווה מכשול בשלב מסוים בדרך להבנה עמוקה. ההבנה העמוקה ביותר מתרחשת דווקא כשהשכל נכבה לחלוטין. השכל, בין אם גדול או קטן, אינו משנה כל עוד האדם לא הולך עד הסוף עם התהליך. כשמגיעים לסוף הדרך, כבר לא חשוב האם השכל היה גדול או קטן, כי במצב של הבנה מוחלטת ממילא השכל נעלם לחלוטין. הוא מדגיש כי חשוב ללכת עד הסוף בכל דרך שבה בוחרים, ולא להתעכב באמצע. ההליכה עד הסוף ... מגיעים למצב זה, ולכן אינם משיגים הבנה עמוקה באופן מוחלט. לדוגמה, אם מישהו משנן את המנטרה עד כדי כך שכל מחשבה אחרת נמחקת, האדם יגיע למצב שבו תחושת האני שלו תיעלם לגמרי. באופן דומה, מי שעושה ויפאסנה אמיתית ומוחלטת ... כשהוא פועל בעולם באופן רגיל. הוא נותן דוגמה לכך שכאשר אדם קם מהכיסא לאחר ששינן מנטרה, הוא מיד חוזר לשכלו הרגיל, לעומת מי שהבין באופן מוחלט את האמת, שיכול להמשיך בפעולות היומיומיות ועדיין להישאר במצב של הבנה פנימית עמוקה. ... יותר. הפתרון האמיתי מגיע רק כשהאדם הולך עד הסוף בתהליך ומגיע להבנה אמיתית של האחדות והאי - קיום של השכל. בסיכומו של דבר, אליעד מדגיש כי לא משנה באיזו דרך האדם יבחר, העיקר הוא ללכת בה באופן מוחלט עד הסוף, כי רק כך אפשר להגיע להארה או להבנה עמוקה באמת. הבנת השכל ומדיטציה מנטרות וויפאסנה חוויות פנימיות בשתיקה איך להשתחרר מהשכל? מה זה מדיטציית מנטרה? איך להגיע לאי - ידיעה? מה היתרונות של מדיטציה, מנטרות וויפאסנה? היתרונות של מדיטציה, מנטרות, ... באמצעות מנטרה מבוססת על חזרה על צלילים או מילים מסוימות. אליעד מסביר כי חזרתיות על מנטרה יכולה להוציא אותנו מהשכל הרגיל ולסייע לנו לחוות חוויות של אין או חוויות שמחוץ לתודעה המיינסטרימית. מה היתרונות של חזרה על מנטרה? כאשר חוזרים על מנטרה, אנחנו בעצם דופקים את המוח ומבינים שזה לא תמיד חייב להרגיש כמו שכל מדויק. תהליך זה מאפשר לראות את השכל מפרספקטיבה חדשה, ומספק נקודת יחוס שיכולה להפרות את החשיבה שלנו. האם המנטרה מזויפת? במהלך השיחה, עלתה השאלה האם המנטרה ... השיחה היא שכשמתבוננים, משננים מנטרה או עושים תהליך של מדיטציה, בסופו של דבר כל טכניקת מדיטציה מובילה להבנה אחת: שהשכל שלנו מוגבל והאמת האמיתית היא מעבר לו. זה יכול להרגיש כמו חוויות של האין או התפוגגות, אך אלו מובילות ... ויפאסנה לא חושבים על הגוף, אלא רק שותקים ומרגישים את התחושות השונות, אפשר להגיע להבנה פנימית שיכולה להוביל לשחרור מהשכל המגביל. מה ההבדל בין ויפאסנה לבין מנטרה? ש: האם ויפאסנה לא קשור למנטרה? אליעד: ויפאסנה הוא תהליך שתיקה שמפנים בו את תשומת הלב למתרחש בגוף, ואילו מנטרה היא חזרה על צלילים שמובילה אותנו להתרחק מהשכל. שני תהליכים אלו שונים אך בסופו של דבר יכולים להוביל אותנו להבנה של אותו עקרון - השחרור מהשכל וכניסה לחוויות פנימיות עמוקות. האם אפשר לשלב מנטרה עם ויפאסנה? ההבדל בין השניים הוא בתהליך: ויפאסנה מתמקדת בהשתקה פנימית, ... עושים את שני הדברים עד הסוף, אפשר להגיע לאותה נקודת הבנה של חוויות חיצוניות ואי ידיעה. האם יש ערך לשכל במהלך המדיטציה? אליעד טוען כי השכל, אפילו כשנראה שהוא נעלם במהלך המדיטציה, לא תמיד מסייע לנו להגיע להבנה אמיתית. למעשה, ההבנה האמיתית טמונה בהכחדת השכל. השכל יכול להוות מכשול בדרך לחוויות עמוקות יותר של קיום והבנה פנימית. איך להבין את מהות השכל? ש: מה היתרון של שכל גדול בתהליך זה? אליעד: התשובה היא שהשכל, בין אם הוא קטן או גדול, לא משנה אם אתה לא עובר את הדרך עד הסוף. ברגע שתגיע להבנה האמיתית, לא יהיה אכפת לך אם השתמשת בשכל קטן או גדול - תגיע לאותו המקום. האם ניתן לברוח לשם? בסופו של דבר, אם נמשיך לברוח למקום שבו אנחנו שותקים או משננים מנטרה, נוכל להימנע מהשכל, אבל בסופו של דבר זה עשוי למאס ולהתפוגג. כדי להגיע להבנה של האין, עלינו להפסיק לברוח ולחוות את המקום ...
מי צודק להמשיך לחיות חוסר וודאות זמן ומקום להתרחק זמן ללא מקום הרגלים טוב באותה מידה
אושר, חיסרון תמידי, תמיד יש חיסרון, למה יש סבל? איך נוצר סבל? למה רע לי? איך להיות מאושר? שכל על אנושי, מעל השכל האנושי, מהות הסבל, להשתחרר מהסבל, מודעות עצמית
29:58אושר, חיסרון תמידי, תמיד יש חיסרון, למה יש סבל? איך נוצר סבל? למה רע לי? איך להיות מאושר? שכל על אנושי, מעל השכל האנושי, מהות הסבל, להשתחרר מהסבל, מודעות עצמית
אושר, חיסרון תמידי, תמיד יש חיסרון, למה יש סבל? איך נוצר סבל? למה רע לי? איך להיות מאושר? שכל על אנושי, מעל השכל האנושי, מהות הסבל, להשתחרר מהסבל, מודעות עצמית מהן הסיבות לחוויית החיסרון ולמה היא קיימת כל הזמן? החוויות של חיסרון, ... הכרה בכך שתמיד יש חיסרון, אך במקביל יש גם יתרון. אם אתה מבין את זה לעומק, אתה גם מבין שכל חוויית חיסרון היא תוצאה של המודעות שלך לנפרדות. אם תוכל להתחבר לתודעה של אין שכל, שהיא חוויה של אחדות, תחוו את העולם בצורה שונה לחלוטין, ללא תחושת החיסרון המתמיד. מהי הדרך להתבונן ולהבין את ... חיסרון. אם תתבונן בכך בצורה מודעת, תוכל לזהות את החיסרון שבידיעה, ולהתחיל להבין את הדרך להימנע ממנו. חשוב להבין שכל עוד אנו משתמשים בשכל המוגדר, תמיד ניתקל בתחושת חיסרון. רק כשנחזור לתודעה של אחדות, נוכל להשתחרר מההפרדה ומהחיסרון. מהות הסבל והחיסרון הפרדה כגורם לחיסרון מודעות עצמית ותחושת החיסרון יתרון בחיסרון אחדות מול נפרדות תודעת אין שכל כיצד להבין את חוויית החיסרון למה בכלל לשאול על חוויית חיסרון? שאלה: ממה נובעות חוויות החיסרון שלי? האם יש ... שולחן, עליך להרגיש שהוא אינו דבר אחר, שהוא חסר את מאפייני הדברים האחרים. עצם העובדה שאתה תופס מציאות מובחנת, שכל דבר מוגדר כדבר שאינו דבר אחר, מזכירה לך שקיים חיסרון של היעדר מה שלא פה. זה לא רק משחק ... אלא תחושה מוחשית - עצם הידיעה מפרידה בין דבר לדבר, והפרדה מביאה לחוויית חסר. שאלה: אז אתה מתכוון להגיד שכל הגדרה של דבר מלווה בחיסרון? תשובה: בדיוק כך. כשאתה חווה שולחן, אתה יודע בו זמנית שאין פה משהו אחר, ... בו גם חיסרון וגם יתרון. מדוע לדעת פירושו להרגיש חיסרון? שאלה: למה עצם הידיעה פירושה בהכרח חיסרון? תשובה: מפני שכל ידיעה על דבר מסוים כוללת שלילה של דבר אחר, ומכאן תחושת חסר. לדעת משמעו לחוות את הגבולות של הדבר, ... נפרד של דברים, אתה נמצא במצב בסיסי של חסר. יש הרואים בכך בעיה שאין לה פתרון בתוך המערכת של השכל המוגדר, אלא רק באי - שכל - מצב שכלל לא עוסק בהגדרות. האם בעיית החיסרון היא בהכרח אמיתית או מדומה? שאלה: אם אני מרגיש שהחיסרון הוא מחויב (תמיד ... מסוגל לדמיין מצב של אין שום חיסרון - שהוא מצב הנובע מהתודעה שמבטלת את הנפרדות (או במילים אחרות, אין שכל). כאשר אדם באמת חושב שאין שום אפשרות אחרת, הוא אינו מתלונן עוד על המצב. תלונה על משהו משמעה שאתה ... הבסיסית של תמיד יש חיסרון - עצם היכולת לדמיין מצב של אין חיסרון (מצב של אחדות מוחלטת או אין שכל) משנה את כל נקודת המבט באותו רגע, כי ההבנה הזו הופכת את עצם השאלה על קיום החיסרון לדבר שנראה פתאום לא הכרחי. בניסוח אחר: אם אתה מסוגל להכיר בכך שקיים אין שכל שבו לא חווים שום נפרדות, ואתה באמת מתחבר לרעיון הזה, אתה כבר לא בטוח יותר שיש בעיה בהגדרת המציאות. ... מוחלטת? שאלה: מה זה בדיוק אומר להיות במצב של אחדות ולא להגדיר דבר? תשובה: זהו מצב שנקרא לפעמים אין שכל - בו אין כל הגדרה נפרדת. החוויה הזו מתוארת כמצב שלא באמת אפשר לשים עליו את האצבע בצורה חד - משמעית, כי בהגדרה אין בו הפרדה. בזמן שאתה במצב של אין שכל אתה לא מתעסק במה חסר או מה מוגדר, משום שאין שם עניין של הגדרות כלל. יחד עם זאת, כל עוד אתה כאן עם שכל מוגדר, אתה תמיד חוזר לתחושת יש כאן משהו ואין כאן משהו אחר. לכן, כשאתה אומר אולי יש דרך לצאת ... יש חיסרון. ככל שאתה מבין את העניין לעומק, כך יש לך אפשרות לראות שיש גם רובד אחר, המכונה אין שכל או אחדות, שבו הנפרדות נעלמת. ההבנה האם ועד כמה אפשר לחוות את זה בפועל תלויה בהתבוננות שלך ובמידת הרצון ... להגיע להכרה הזו. אחדות ונפרדות במציאות איך נוצרת תחושת חיסרון ומה המשמעות שלה מודעות עצמית והתבוננות פנימית שילוב בין שכל מוגדר לאין שכל כפתרון לבעיות שאלה: ממה נובעות חוויות החיסרון שלי? אליעד: כשאתה אומר חוויות חיסרון, זה אומר שלא הבנת על מה ... הכוונה, שאתה תמיד חווה שחסר, שזה אומר שאתה תמיד חווה שיש. תמיד יש חיסרון, זה בתנאי שאתה תמיד משתמש בשכל המוגדר. אם תשתמש בשכל הלא מוגדר, אז לא תמיד יש חיסרון. שאלה: אם אני רואה כוס. אליעד: בחוויה עצמה יש חיסרון. שאלה: אם ... לא מסתדר לך? שאלה: הבעיה לא מחויבת. אליעד: איך זה שהיא לא מחויבת? הרי תמיד יש חיסרון. שאלה: מבחינה שכלית אני לא יכול להיות בטוח בבעיה. אליעד: אז מה השאלה בעצם? שאלה: כרגע אני חושב שהיא מחויבת. אליעד: להגיד ... על ההפך. אבל אם היית יודע גם על ההפך, אז למעשה אין בעיה. אתה יכול להיות בהפך של האין שכל, ואז אין כבר בעיה. אני אסביר שוב, שני דברים נאמרו, האחד, שכדי לדעת משהו אתה צריך לחוות חיסרון. כדי ... לא רוצה את זה. כשהוא אומר שהוא לא רוצה את זה, זה רק בגלל שהוא באותו רגע מחובר לאין שכל. אם היית רק בשכל, ולא הייתה לך האפשרות של האין שכל, לא היית מוטרד מכך שתמיד יש חיסרון. שוב, יש בעיה בתוך השכל, האדם אומר שהוא לא רוצה שולחן, זה אומר שהשכל שלך יכול לחשוב על משהו אחר. אבל אם אדם אומר, שהוא לא רוצה להיות במצב שתמיד יש בו חיסרון, זה אומר שהוא יכול לדמיין מצב שלא תמיד יש בו חיסרון. כי אם הוא לא היה יכול להתחבר לאין שכל, הוא לא היה יכול להיות מוטרד מכך שתמיד יש חיסרון. ואם הוא מוטרד מכך שתמיד יש חיסרון? כי הוא מדמיין את האין שכל, ואם הוא מדמיין את האין שכל, אז אין כבר שאלה מדוע יש חיסרון. וזה שונה מבעיה רגילה. כי בבעיה רגילה, למשל אתה לא רוצה עט כחול, אלא רוצה עט אדום. אבל אין לך עט אדום, אתה רק מדמיין עט אדום. אבל באין שכל, אם אתה מבין מה אמרת, זה עושה היפוך לשאלה עצמה. לדוגמה, אני רעב ורע לי, אתה יכול לדמיין את ... יהיה חיסרון, לשם כך אתה צריך להיות מסוגל לחשוב, לא תמיד יש חיסרון. ולא תמיד יש חיסרון, שורשו באין שכל. ויש עוד שאלה, אולי בגלל שאני מתלונן שתמיד יש חיסרון, זה לא בגלל שאני חושב שיש מצב שבו אף ... את התמיד יש חיסרון, לא בגלל האין חיסרון, אלא בגלל היש תמיד יתרון. התמיד יש יתרון - זה בתוך השכל. אם אתה מוטרד מכך שתמיד יש גם יתרון וגם חיסרון, ואם אתה לא מוכן לקבל את זה, אז זה מהאין שכל. להגיד שאתה לא רוצה את החיסרון זה בגלל שאתה לא רוצה את היתרון, אבל להגיד שאני לא רוצה את היתרון והחיסרון, אלא רוצה אחד, זה רק בגלל שאתה מודע לאין שכל. שאלה: מה שיעורי הבית שלי? אליעד: כלום. שאלה: אני חושב שאני מבין את הבעיה. אליעד: יפה נתת לעצמך את ...
להוכיח אולי ההפך מעל לשכל האנושי האם זו הוכחה חיסרון ויתרון שאלות בלי תשובה מהות הסבל לבטל
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מה זה שכל?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: מה זה שכל?, איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מה זה שכל?, איך להיגמל מהימורים? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לקבל החלטות? איך לשנות תכונות אופי? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לעשות יותר כסף? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להאמין בעצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בראיון עבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחנך ילדים? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לא להישחק בעבודה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להיות מאושר ושמח? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם גירושין? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשפר את הזיכרון? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: בשביל מה לחיות? האם יש משמעות לחיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע וסבל בעולם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם הכל אפשרי? למה לא להתאבד? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מי ברא את אלוהים? מה המשמעות של החיים? האם לדומם יש תודעה? האם יש בחירה חופשית? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה העולם קיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
איך להוציא אותו מהראש? בין גאון לבין משוגע בניית קמפיין בדיגיטל תוצאות במהירות איך להצליח בדיאטה? להיות קיים פחד להרוג טיפול בפחד גישה לבנות ביטחון עצמי אצל ילד ביטחון עצמי גבוה אהבה עצמית על תנאי אהבה לבעלי חיים שמחת חיים שמח בחלקו פחד מפני בגידה רצון שלא לפחד מבגידה קבלת החלטות בתהליך רכישה האם טוב להחליט? התמודדות עם פרידות התמודדות עם שמיעת קולות מוטיבציה אישית מנגנון ההתמדה מה זה ראפור? איזה חומרי שיווק ליצור? איך לא לאהוב את הילד שלך יותר מידי? ילד מכור לטלוויזיה רוחניות אמיתית מודעות עצמית לגוף ולרגשות הפרעה סומטית הפרעה נפשית אצל מבוגרים רוצה את האקסית לא מפסיקה לחלום על האקס כמה פעמים בשבוע להתאמן? חדר כושר למתקדמים להכתיר מישהו כאלוהים שלך אלוהים מדבר אלי מי שהגיע להארה? שלבים בהארה רוחנית להיות אלוהים בכוחות עצמך המלצה על הספר להיות אלוהים למה כן לבזבז כסף? איך לעשות הרבה כסף? הסוד של תכלית החיים מה התכלית של החיים? נקודות חיוביות ליהנות יותר מיחסי מין בחירה מתוך שלמות בחירה בלי טוב ורע להיות בורא עולם רב יקום עוד נושאים ...
האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל טוב, מאמן אישי למתבגרים, מורה רוחני בנושא מה זה שכל - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.9844 שניות - עכשיו 14_12_2025 השעה 11:55:08 - wesi1