7:10מודעות עצמית, להתחבר לשכל, להתחבר לחוכמה, להתחבר לאמת, שכל אפשרי, שכל מחויב, להיצמד לאמת, להבין את עצמך, להתחבר לתת מודעמודעות עצמית, להתחבר לשכל, להתחבר לחוכמה, להתחבר לאמת, שכל אפשרי, שכל מחויב, להיצמד לאמת, להבין את עצמך, להתחבר לתת מודע למה לפעמים אתה מרגיש מחובר לשכל ולפעמים לא? לפעמים אדם מרגיש שהוא מבין נושא בצורה עמוקה ומחובר באופן מלא לשכל שלו, ואילו בפעמים אחרות הוא חש ניתוק וחוסר יכולת להתחבר לאותה הבנה. אליעד כהן מסביר את התופעה דרך דוגמה ... אלא רק דומה לו חיצונית. לכן לפעמים הזיוף מצליח ולפעמים לא. באותו אופן, כאשר אדם מנסה להיות החוכמה או השכל - כלומר, מנסה להיות מחובר להבנה - הוא לפעמים מצליח ליצור אשליה שהוא אכן מבין, אך מכיוון שהוא לא ... רוחני עליון, לפעמים מצליח ולפעמים לא, כיוון שהוא עדיין לא השיג את המקור האמיתי של הדבר. מה ההבדל בין שכל אחור לשכל פנים לפי רבי נחמן? אליעד כהן מצטט את רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהרן חלק א, תורה כא), המתייחס למושג אחור וקדם צרתני. רבי נחמן מבדיל בין שני סוגים של שכל: שכל אחור - זהו שכל שמושג דרך הקדמות רבות, מאמץ ולימוד. אדם לומד ומתאמץ, ובסופו של דבר מצליח להשיג הבנה מסוימת, אך תמיד ההבנה הזו תלויה במאמץ ובהקדמות שהשקיע. שכל פנים - שכל שמגיע לאדם ללא מאמץ, כשפע אלוהי, באופן ספונטני וללא צורך בהקדמות או בלימוד מוקדם. שכל זה נקרא גם קדם, כי הוא בא מלפנים, מהמקור ישירות וללא צורך באמצעי ביניים. לדוגמה, אדם הזקוק לדלק יכול ללכת לתחנת דלק, לשלם ולהשתמש במשאבה כדי לקבל את הדלק. זה משל לשכל אחור. לעומת זאת, אם הדלק מגיע אליו ישירות מהשמיים, באופן טבעי וללא שום פעולה מצדו - זה משל לשכל פנים, השפע האלוהי שמגיע ישירות. כיצד ההתלהבות קשורה לתנועת השכל? לפי אליעד כהן, ההתלהבות בלב מתעוררת מתוך תנועת השכל. ככל שהשכל נע ומתפתח, כך גדלה ההתלהבות. השכל הוא זה שיוצר את התנועה הפנימית באדם, והתנועה הזו מולידה את ההתלהבות. אדם יכול להרגיש התלהבות עצומה כשהוא מחובר להבנה פנימית עמוקה. לעומת זאת, כשהשכל לא זז או לא פעיל, אין התלהבות. השלהבת הפנימית הזאת - ההתלהבות האמיתית - עולה תמיד מאליה, כלומר, כאשר השכל מגיע כשכל פנים, ההתלהבות נוצרת מאליה, ללא מאמץ. איך להגיע לשפע האלוהי האמיתי ללא מאמץ? אליעד כהן מסביר כי כדי להגיע לאותו שכל פנים - השכל האלוהי שמגיע מאליו - האדם צריך לקדש את הפה, האף, העיניים והאוזניים. המשמעות של קידוש כאן היא לשמור אותם ... שהאף ייקח חלק בדברים לא נכונים. רק שמירת האמת באופן מוחלט, בהתאם לפסוק ראש דברך אמת, מאפשרת לאדם להתחבר לשכל המקורי והעמוק ביותר, להגיע לתחתית ההבנה ולהישאר תמיד מחובר להבנה ולשפע האלוהי. למה אדם יכול לשכוח את ההבנה שהייתה לו? כאשר אדם נמצא בשכל אחור - שכל חיצוני שמושג במאמץ ובהקדמות - הוא עשוי לשכוח אותו בקלות, כי הוא תלוי בנסיבות חיצוניות ובמצב הרוח שלו. אם הוא לא מרוכז או במצב רוח ירוד, הוא ירגיש שהשכל רחוק ממנו והוא יפסיק להרגיש את החיבור. לעומת זאת, כאשר אדם מגיע לשכל פנים, השכל הופך להיות חלק בלתי נפרד ממנו והוא לעולם לא שוכח אותו, כיוון שהדבר אינו תלוי במצב רוח או בתנאים ... שמבטיח זמינות של 99.9% אך לא 100%. תמיד קיימת האפשרות לניתוק או כשל רגעי. באופן דומה, כאשר אדם מחובר לשכל החיצוני (שכל אחור), הוא לא יהיה מחובר תמיד, כי תמיד קיים הסיכוי לניתוק. אך אם הוא מחובר לשכל האלוהי הפנימי (שכל פנים), הוא תמיד יהיה מחובר, ללא יוצא מן הכלל, כי הדבר אינו מותנה בגורמים חיצוניים. למה שיטה רוחנית או ... ולפעמים לא? לסיום, אליעד מסביר שהסיבה ששיטות רוחניות או תובנות מסוימות לפעמים מצליחות ולפעמים לא, היא שהן אינן נובעות משכל פנים, אלא הן תלויות בגורמים חיצוניים. כשאדם באמת מחובר להבנה האלוהית הפנימית, השיטה שלו עובדת תמיד, כי היא מחוברת ... מזויף, אז לפעמים השיטה עובדת ולפעמים לא, כיוון שהיא אינה מחוברת לאמת האולטימטיבית והקבועה. איך להתחבר לתת - מודע? מה זה שכל פנים? איך לקדש את הפה והחושים? מה ההבדל בין שכל מחויב לשכל אפשרי? למה לפעמים התובנה הרוחנית נעלמת? שאלה: למה לעתים נדמה לאדם שהוא מבין נושא מסוים היטב ולעתים חש לא ... לפעמים הזיוף מצליח ולפעמים לא ממש. רבי נחמן התבטא בנושא: חלק א תורה כא, כתיב אחור וקדם צרתני. יש שכל שאדם משיג עי הקדמות רבות, כדי להבין אותו צריך ללמוד הרבה. השכל הזה מכונה אחור. בנוסף יש שכל שבא ללא מאמץ, מעצמו עי שפע אלוהי. לדוגמה: כדי להשיג דלק ניתן להשתמש ...