אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים - חלק 8... שואל את המוכר איזה מוצר כדאי לו לקנות והמוכר עונה שאין הבדל, הוא בעצם מצביע על האחדות מאחורי הבחירה. השכל של זה לא משנה מייצג את התודעה של אחדות, בה אין הבדל בין שניים. האחדות הזו נוגעת גם להבנת ... של הזמן והמקום אינה נפרדת, אלא הם מבוססים על מהות אחת שאין בה פוטנציאל של נפרדות. זהו רעיון המנוגד לשכל האנושי, שמפצל את כל הדברים לנפרדים. בהבנת האחדות, אדם עשוי לשאול את עצמו: איך ייתכן שמהאין נוצר היש? זוהי ... חוויה של חיבור - לדעת שאין הבדל בין שני הדברים, אף על פי שבחווייתנו נראה שיש. ההבנה הזאת מתקיימת בשכל האדם, אבל כאשר אדם חוקר אותה ומעמיק בה, הוא מגיע להבנה שאין באמת נפרדות. כל דבר, כל מציאות, הוא ... זה או את זה? והוא אומר לך שזה לא משנה, למעשה הוא אמר לך שזה לא שניים זה אחד. השכל הזה שזה לא שניים אלא אחד, הוא לבוש של מה שאנחנו מסבירים פה. בשורש אתה אמור להבין שהכל זה ... הוא לא מסוגל להבין שהכל זה אחד, אז הוא אומר שזה לא משנה, ואז למעשה זה אחד, זה למעשה השכל של האחדות. בשורש העליון, אתה לא מפריד בין שום דבר לשום דבר, אתה לא מבדיל בין אני ללא אני, ... מהוויה אחת, שאין בה אפילו פוטנציאל של נפרדות, אפילו אין אפשרות שתהיה שם נפרדות. וזה כמובן דבר שהוא נגד השכל. כול הדברים שהפוכים בעולם, הם בעצם ההיפוך של היש והאין. כמו למשל חום וקור, זה שני הפכים, אבל בעצם ... כל ההפכים זה בעצם צורה של יש ואין. אם לא היה הבדל בין יש לאין, לא היו הפכים. ומאחר שבשכל אנו מבינים שהיש הפוך מהאין, אז לא יכול להיות שמה שמהווה את היש הוא מהווה גם את האין. הרי ... האם זה ככה? אם תבדוק, תגלה שזה ככה, באמת יש יש ובאמת יש אין ושניהם מחוברים. בתוך האדם יש שכל ויש אין שכל. כשאתה משתמש באין שכל, אין לך יותר שאלה, אין הבדל בין יש לאין, ואין יותר נפרדות, אתה אוטומטית באחד. הרעיון הוא שאם אתה מפעיל את השכל, אתה מגיע לחוויה של, לא מפעיל את השכל. אם אתה משתמש בשכל עד הסוף, אז בסוף אתה בחוויה שאתה לא משתמש בשכל. ואז לא תבדיל בין יש שכל לאין שכל. האדם שואל, איך ההוויה של היש היא אין? תשאל את עצמך, האם זה ככה? תבדוק בשכל, ותגלה שזה ככה, וכאשר אתה בטוח בשכל שהיש והאין מחוברים ומהווים אחד את השני, זה גורם לכך שאתה מבין שזה שאתה בטוח, שמדבר לא בטוח יהיה ... אתה היית בטוח שלא יכול להיות שמיש נוצר אין, היית בטוח שזה שני הפכים, אבל אחרי שבדקת עד הסוף בשכל שלך, אתה מבין שאין הבדל ביניהם, ובעצם זה גורם לכך שבמקום לשאול, איך זה יכול להיות? אתה שואל, איך זה שאני לא מבין? האדם בטוח שלא יכול להיות מאין יש, ואני אומר לו, לחקור בשכל ולגלות שזה ככה, ואז הוא יבין, שזה שהוא לא מבין שזה אחד, זוהי מגבלה שלו. וכן נאמר פה, שזאת ... תבין שזה יכול להיות, אז מה השאלה? כול זמן שהאדם לא בטוח בוודאות שזה אחד, אז האדם יגיד, אולי השכל שלי מוגבל. אבל אם בשכל שלך אתה תהיה בטוח מאה אחוז, שכול מה שאתה רואה שישנו, בו זמנית הוא גם איננו, אז זה יהיה ...