אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
תלמיד ורב - מהו תלמיד אמיתי? ואיך להשיג את דעת רבך?
... אמיתי? ועל סוגי רבנים ומורים שונים. ועניין אילו ידעתיו הייתיו. ונאיר: כי כל מה שיוסבר להלן, מתייחס גם לגבי השכל של האדם, ביחס לשכל של המציאות. שהאדם הוא התלמיד, והאמת של המציאות, היא המורה דרך וכולי. כי יש כאלו שנדמה להם, שהם תלמידים ... של טעות. משום, שאם הידע הוא חיצוני לאדם, הרי שזה רק משום שהאדם רחוק מהאמת. ורק מי שלומד משלמות השכל של עצמו, רק הוא תלמיד של אמת שנכלל ברבו. ונדגיש, כי התלמיד של אמת, הוא לומד משלמות השכל של עצמו. ולמרות שיש כאן דבר והיפוכו, כי כיצד ילמד התלמיד, אם שכלו הוא כבר מושלם, אעפכ, רק מי שלומד משלמות השכל של עצמו, רק הוא תלמיד של אמת. כי כל זמן שהשכל של האדם הוא לא שלם, הרי שהשכל השלם, הוא נפרד מהפנימיות של האדם, והאדם עדיין לא נקרא תלמיד אמיתי של אמת. ולכן, כל תלמיד, הוא תלמיד של טעות. משום שאם האדם עדיין יכול ללמוד משהו, הרי שזה אומר שדעתו עוד לא התאחדה עם השכל של המציאות. והרי שהוא תלמיד של טעות, כי הוא עדיין לא באמת מחובר לרבו, שהוא הידיעה השלמה. ותלמיד של אמת, הוא מי שזכה לשלמות השכל שהכל אחד. שידיעת האחדות, אין ידיעה שגדולה ממנה, משום שאין בה שום הגדרה ושום הפרדה כלל. ותלמיד כזה, הוא ... גם נפרד וגם אחד במהותו, בחינת ריבוי האלוהים וריבוי המקיפים שמעל האין סוף. וכל זמן שהאדם עדיין לומד את השכל של האחדות, ושהשכל של האחדות נפרד ממנו, הרי שהוא עדיין תלמיד של טעות. משום שדעתו, עדיין נפרדת מדעת רבו. וגם בתוך תלמידי הטעות, יש מדרגות שונות. ותלמיד של אמת, בתוך תלמידי הטעות, הוא רק מי שמבין, שהשכל של רבו הוא השכל היחיד החכם + הטוב בעולם. כי כל זמן שנדמה לאדם, שיש עוד שכל מלבד השכל של רבו, שגם הוא שכל של אמת אפילו בטיפה אחת, הרי שהאדם הוא עדיין לא תלמיד של אמת, אפילו לא בתוך בחינת תלמידי הטעות. כי החכם האמיתי (שהוא בחינה אחת עם השכל האמיתי), הוא מלמד את האדם, שכל שהוא נפרד מכל השכל שיש בעולם. ושהוא לא דומה לשום שכל שיש בעולם, בשום צורה שהיא. כי כל השכל שיש בעולם, הוא שכל של נפרדות. שכל אחד מהשכלים שבעולם, מפריד את עצמו ומגדיר ומבדיל את עצמו, משאר השכלים ששונים ממנו ומנוגדים והפוכים לו. אבל החכם האמיתי, הוא מלמד את האדם שכל אחר לגמרי. שכל שנמצא מחוץ לכל השכלים שבעולם, שכל שמכיל בתוכו בשלמות מוחלטת, את עצמו וגם את הניגודיות של עצמו, כישות אחת ממש. וכל זמן שנדמה לאדם, שיש עוד שכל בעולם, שיכול להועיל לו בצורה כלשהי, מלבד השכל של האחדות, הרי שהאדם הזה, הוא תלמיד של טעות. כי הוא לא מבין את דעת רבו, אפילו לא ברמת האמונה והדמיון בלבד. כי תלמיד של אמת, הוא רק זה שמשיג בשכלו את שכל האחדות, שאז דעת התלמיד, מתאחדת עם דעת הרב. אבל עד שדעת התלמיד ודעת הרב מתאחדות, עד אז, התלמיד משיג בכח המדמה שלו ובדמיון ובאמונה שלו, את דעתו של רבו. שבעיניו של התלמיד, היא עדיין נפרדת מהשכל שלו, של התלמיד. ורק כאשר התלמיד מכוון את כל עומק מחשבתו ורצונו, להבין את דעת רבו, שנפרדת מכל שאר השכלים שבעולם, רק אז האדם הוא בבחינת תלמיד אמיתי, בתוך כל תלמידי הטעות. אבל כל זמן שהאדם חושב, שהשכל של רבו הוא חכם, אבל יש עוד סוגי שכל חכמים בעולם, הרי שהאדם הוא תלמיד של טעות. משום שהוא לא מבין ולא באמת לומד את דעת רבו. כי ... זה שהאדם יכפור ולא יאמין לרבו, אפילו לא כחוט השערה. כי כל זמן שיש לתלמיד אמונה ברבו או בכל שכל שהוא בעולם, (שכל השכלים שבעולם הם בחינת רבו של האדם. וכל זמן שיש לאדם אמונה בשכל כלשהו), הרי שהאדם נשאר בבחינת עבד. שהוא ...
צמצום הנחות יסוד היפוכים מהות אמונה בשכל אולי ההפך להאמין הוויה
שלמות או חיסרון, חיפוש השלמות יוצר חיסרון, האם יש שלמות, האם הגעת לשלמות, אמונה או שכל, אולי השכל טועה
שלמות או חיסרון, חיפוש השלמות יוצר חיסרון, האם יש שלמות, האם הגעת לשלמות, אמונה או שכל, אולי השכל טועה
שלמות או חיסרון, חיפוש השלמות יוצר חיסרון, האם יש שלמות, האם הגעת לשלמות, אמונה או שכל, אולי השכל טועה האם אמונה היא טובה או לא טובה? אליעד מסביר ששאלה מרכזית היא האם האמונה טובה או לא טובה. ... אדם מאמין במשהו אבל לא הולך איתו עד הסוף, האמונה הופכת ללא טובה. אותו עיקרון בדיוק תקף גם לגבי שכל: הוא טוב אם הולכים איתו עד הסוף, ולא טוב אם לא הולכים איתו עד הסוף. לטענתו של אליעד, למעשה אין שום הבדל מהותי בין אמונה לשכל, הכל תלוי רק באופן השימוש בהם. איך אפשר לדעת אם השכל צודק או טועה? אליעד מציע לאדם שמאמין במשהו או חושב שמשהו נכון לבדוק בעצמו את נכונות הטענה. אליעד נותן ... אם האדם חושב אני לא מושלם, יש בי חיסרון, הוא צריך לשאול: מי אמר שזה נכון? אליעד מדגיש שבדיקת השכל נעשית על ידי הטלת ספק בו עצמו. לטענתו, אם תבדוק את השכל מספיק לעומק, תוכל לגלות שאולי מה שהשכל אומר לך - אינו נכון. מדוע בני אדם מחפשים את השלמות? לדברי אליעד, אנשים רודפים אחרי השלמות כי הם חווים תחושת חיסרון. החיסרון הזה נוצר מההנחה של השכל שיש נפרדות בין האדם לבין המציאות. האדם חושב לעצמו זה שולחן ולא חדר, אני לא המציאות ולכן אני לא ... וכך נולד בו הצורך לחפש שלמות במקום אחר. אבל אליעד מסביר שאפשר גם אחרת: אם האדם יטיל ספק במה שהשכל אומר, הוא יגיע להבנה שאולי אין נפרדות כלל בין האדם לבין המציאות, ואולי הוא כבר בשלמות כאן ועכשיו. האם ... אחד, הוא אומר שאין שלמות בשום מקום אחר - כלומר, השלמות נמצאת בדיוק כאן ועכשיו, במציאות הנוכחית. מצד שני, השכל תמיד יצביע על חיסרון כלשהו (זה שולחן ולא חדר, לכן זה לא מושלם). הוא מסביר את הפרדוקס בכך שהשכל אינו מסוגל להבין את השלמות, ולכן חייבים להטיל בו ספק כדי לחוות את המציאות בצורה שלמה. כיצד השכל מגביל את התפיסה שלנו? אליעד נותן דוגמה ברורה כיצד השכל מגביל את האדם: אם האדם חושב שהוא לא יכול לעבור דרך קיר, הוא מגביל את עצמו ומרגיש חסר ומצומצם. אבל מי קובע זאת? השכל. ומי אומר שהשכל צודק? אולי האדם באמת יכול לעבור דרך הקיר אבל פשוט לא מודע לכך. אליעד מציע להטיל ספק בכך, כי השכל הוא זה שיוצר את הגבולות של האדם, והטלת ספק בו פותחת אפשרות להבין שהגבולות האלה הם דמיוניים. מהי המטרה ... תחושת השלמות. אליעד טוען שיש מצב תודעתי בו כל דבר בעולם נחווה כמושלם לחלוטין, גם הדברים שנתפסים על ידי השכל כחוסר שלמות. מה הכוונה לחיות כמו חתול או אבן? אליעד משתמש בדוגמה נוספת - חתול שקם בבוקר, אוכל, וחוזר ... למצבו הפיזי או הרגשי. זהו מצב שבו האדם לא רוצה לשנות דבר, לא משום שהוא לא יכול, אלא מפני שכל דבר בעולם נתפס בעיניו כשלם בדיוק כפי שהוא. האם יש שלמות? מהי שלמות אמיתית? האם השכל טועה? מה ההבדל בין אמונה לשכל? איך מפסיקים לחפש שלמות? האם אפשר לעבור דרך קירות? כיצד מרגישים שלמות בכל מצב? שאלה: האם אמונה זה טוב ... בתנאי שאתה הולך עם זה עד הסוף. זה לא טוב, אם אתה לא הולך עם זה עד הסוף. לגבי שכל, זה טוב אם אתה הולך איתו עד בסוף, זה לא טוב אם אתה לא הולך איתו עד הסוף. אין הבדל בין אמונה לשכל, השאלה אם אתה הולך עם זה עד הסוף. שאלה: אני באתי לכאן כי אני מאמין שיש כאן משהו, אני ... לפה, כי אולי פה יש משהו שאולי יביא אותך לשלמות. שאלה: מי אמר שיש שלמות? אליעד: נכון, תבדוק. שאלה: השכל שלי אומר שאין. אליעד: אתה בטוח? שאלה: עכשיו השכל אומר לי שאין. אליעד: יפה, אז אתה חושב שאולי יש שלמות. שאלה: כרגע האמונה שלי, שיש דואליות. מבחינה שכלית יש דואליות. מצד השכל, זה מה שהשכל אומר שיש דואליות. אליעד: שים לב שאתה אומר את האמת, מצד השכל תמיד יש דואליות, ומכאן יש לך ספק בשכל, שאולי השכל לא צודק. אתה לא אומר, תמיד יש דואליות, אלא אתה אומר שמצד השכל יש דואליות, כך שבתוכך אתה חושב שאולי השכל לא צודק. אולי השכל לא צודק? איך נדע? צריך לבדוק. שאלה: אז זאת השאלה הכי חשובה, לפני כל הדברים האחרים, האם השכל צודק או לא? אליעד: אני מסכים איתך, שהשאלה הראשונה שהאדם צריך לשאול את עצמו, האם השכל צודק. כי אם תגלה שהשכל לא צודק, אז ממילא יש שלמות. שאלה: מי יגלה זאת? אליעד: אתה. שאלה: אבל אני זה השכל שלי. אליעד: לא, תבדוק. כול מה שהוא אמר זה נכון. הוא אמר שהשכל אומר שיש נפרדות, ואנחנו מחפשים את השלמות. אז אולי לא צריך לחפש את השלמות. עכשיו מה אני אומר, שכול מה שהספר הזה מסביר, שאם אתה רוצה להיות אלוהים, אתה חייב להבין את מהות השכל, אתה חייב להבין את מהות התפיסה שלך שמפרידה בין הצורה לבין המהות. זה מה שאני טוען, שקודם כל תבין את מהות השכל. למה האדם רודף אחרי השלמות? כי הוא אומר שזאת לא השלמות. זה שולחן ולא חדר, אני לא השלמות אני ...
להרגיש חסר תחושת חיסרון הרגשה של חיסרון להסכים איתך הרגשה של שלמות שלמות השכל נגד שכל מה זה מטרות
הספר להיות אלוהים, למצוא את המהות, מהי המהות הראשונה? מחויב המציאות, המצוי הראשון, אין הבדל בין יש לאין, מקיף למקיף עד אין סוף, מקיפים מעל השכל, מקיפים מחוץ לשכל, שכל מעל השכל
הספר להיות אלוהים, למצוא את המהות, מהי המהות הראשונה? מחויב המציאות, המצוי הראשון, אין הבדל בין יש לאין, מקיף למקיף עד אין סוף, מקיפים מעל השכל, מקיפים מחוץ לשכל, שכל מעל השכל
... מהי המהות הראשונה? מחויב המציאות, המצוי הראשון, אין הבדל בין יש לאין, מקיף למקיף עד אין סוף, מקיפים מעל השכל, מקיפים מחוץ לשכל, שכל מעל השכל מהי המהות הראשונה וכיצד להגיע אליה? אליעד כהן בהרצאתו מתייחס לספר להיות אלוהים, שבו הוא מסביר את תהליך החקירה ... שהוא חושב שהגיע לסוף, הוא מגלה שיש משהו מעבר לכך, שמקיף את שני ההפכים. מה המשמעות של מקיפים מעל השכל ומקיפים מחוץ לשכל? המושג מקיפים מתייחס לרעיון שישנם דברים שהם מעל היכולת של השכל לתפוס אותם. אליעד נותן דוגמה של תורת הקבוצות כדי להמחיש זאת: אם ניקח קבוצה שכוללת הכל, תמיד אפשר לחשוב ... משהו גדול יותר שיכלול גם אותה. כך נוצר מקיף למקיף עד אינסוף. הרעיון הוא שתמיד ישנה רמה גבוהה יותר, שכל מעבר שלה הוא מעבר מעבר ליכולת התפיסה השכלית הרגילה. מדוע לא ניתן להבין את המהות הראשונה בשכל? אליעד כהן מדגיש שהמהות הראשונה נמצאת מעבר לשכל האנושי, משום שהשכל יכול לתפוס רק דברים שיש להם הפך ברור, כגון אני ולא אני, יש ואין. כשמגיעים למקום שבו אין יותר הפכים, השכל האנושי כבר לא יכול לפעול, ולכן הוא נעצר. אי אפשר לתפוס את הדבר שאינו לא יש ולא אין, וזה נקרא שכל מעל השכל או מקיפים מעל השכל. מהו הפרדוקס של השלמות? אליעד מתאר מצב של אדם שחווה שלמות מוחלטת: האם אדם יכול להיות במצב של שלמות ... הללו מוכיחים שהאדם עדיין לא הגיע למהות הראשונה האמיתית שהיא מעבר לכל הגדרה או חוויה. האם יש מצב מעבר לשכל האנושי? אליעד מתאר מצב אפשרי של הבנה או חוויה מעבר לשכל, מצב שבו כל המילים מתבטלות, כל המושגים נעלמים, ואין הבדל בין שכל לבין חוסר שכל. הוא מדגים שאנשים יכולים להגיע לרמות הבנה שונות, כמו אנשים שצוללים בים, כאשר כל אחד צולל לעומק שונה. אבל ... של אינסוף, אין באמת משמעות לעומק כפול או אינסוף כפול. הוא מציין שגם את המצב הזה אי אפשר לתפוס בשכל רגיל, כי הוא כולל בתוכו סתירות פנימיות. כיצד כל זה משפיע על האדם בחיי היום - יום? בסוף ההרצאה, אליעד מסביר שהמשמעות הפרקטית של ההבנה הזו היא שאדם יכול לחיות את חייו ולהיות במשחק, גם אם הוא מבין שכל המשחק הזה הוא רק צורה של רעיון פנימי יותר, ושהמהות של הכל היא מעבר ליכולת ההבנה של השכל האנושי. הוא מציין שיש אנשים שחושבים שאם הם הגיעו להבנה הזאת, הם סיימו את התהליך, אך למעשה התהליך אינו ... המציאות מקיף למקיף עד אינסוף איך לדעת אם ישות מורכבת? אין הבדל בין יש לאין? מה זה מקיפים מחוץ לשכל? האם יש שכל מעל השכל?
הבדל בין יש לאין אנושיות הגדרות מוחלטות הפכים שלמות אמיתית סתירות יכולת הבנה
פחד מג'וקים, פוביה, חרדה, להתמודד עם חרדות, להשתחרר מכל הפחדים, לבטל את הרצון, להבין את הרצון
9:04פחד מג'וקים, פוביה, חרדה, להתמודד עם חרדות, להשתחרר מכל הפחדים, לבטל את הרצון, להבין את הרצון
... על כך? הסיבה המרכזית לפחד מגוקים, כמו כל פחד אחר, נובעת מכך שהאדם אינו רוצה בהם. אליעד כהן מסביר שכל פחד שקיים באדם, בין אם הוא פחד מגוקים או פחד ממוות, נובע מתוך אי - רצון לדבר המסוים הזה. ... אינה רוצה את הרע הזה, נוצר אצלה הפחד. איך ההפרדה בין טוב לרע יוצרת פחד? אליעד מסביר בצורה מעמיקה שכל פחד בא מההפרדה הבסיסית שהשכל עושה בין טוב לרע. כל עוד האדם מאמין שיש הבדל מהותי בין מה שהוא מגדיר כטוב לבין מה שהוא מגדיר כרע, הוא ימשיך לפחד. הוא מביא דוגמה לכך שבני אדם סוגדים לשכל שלהם כאילו הוא אלוהים, כיוון שהשכל הוא זה שמייצר עבורם את ההפרדות ואת ההגדרות של טוב ורע. כאשר אדם חושב שמשהו טוב, הוא באופן אוטומטי ... לוותר לגמרי על הרצון, אלא לראות אותו מפרספקטיבה רחבה יותר, להבין שהרצון הוא למעשה תוצר של האמונה או התפיסה השכלית שמפרידה בין טוב לרע. כאשר אדם מגיע להבנה פנימית עמוקה שהמציאות היא אחדות מוחלטת, שהטוב והרע הם מושגים יחסיים ... למה היא חושבת שזה רע, וכך להמשיך ולחקור לעומק עד שתגיע לתובנה שההבדל בין טוב ורע הוא רק תפיסה שכלית, ולא מציאות מוחלטת. מה זה אומר להתחבר לאין שכל וכיצד זה מבטל פחד? אליעד מסביר את המונח אין שכל כמקום פנימי שבו האדם מבין שההפרדה בין טוב לרע היא יצירה של השכל בלבד ולא משהו שקיים באופן מוחלט במציאות. במצב זה של אין שכל, האדם אינו מזהה את העולם דרך הגדרות ברורות ונוקשות ולכן אינו יכול לחוות פחד טוטאלי. לדוגמה, אם אדם בטוח ... מאוד, אך אם הוא מפקפק ומבין שהפחד מהאריה תלוי רק בתפיסה שלו, הפחד שלו פוחת משמעותית. במצב של אין שכל, אין תפיסה שמבדילה בין טוב ורע, ולכן אין גם פחד. האם אפשר להפסיק לפחד ועדיין לשמור על החיים הרגילים? ... ולהצליח בחיים, אך מתוך הבנה עמוקה כי ההגדרות של טוב ורע, ושל הצלחה וכישלון, אינן מוחלטות אלא נתונות לפרשנות שכלית בלבד. לדוגמה, אדם יכול להרגיש אי נוחות מהימצאות גוק בביתו, אך הוא לא ירגיש פחד טוטאלי, כי הוא מבין ... חיים פרקטיים, מלאים ומספקים. פחד ממוות פחד מגוקים והתגברות עליו הבנת שורש הרצון הבחנה בין טוב לרע והאחדות שמעבר לשכל איך להשתחרר מפחדים עמוקים? איך התחיל הדיון על הפחד מגוקים? שואלת: יש לה פוביה מגוקים מאז שהיא זוכרת את ... שהאדם מפריד במחשבתו בין טוב לרע. הוא מסביר: אדם חושש מהרע ומנסה להשיג את הטוב. הטוב והרע תלויים בכך שהשכל מסמן ומגדיר דברים שונים. אם השכל קובע שזה טוב וזה רע, מיד נוצרת העדפה לדבר אחד ודחייה ממשהו אחר. הרצון מניע את התחושה שיש טוב ... עוד אתה רוצה משהו (מגדיר אותו כטוב), ממילא אתה גם מפחד לאבד אותו (מגדיר את האובדן כרע). אליעד קורא לשכל אלוהים קטן שכולם סוגדים לו, כי הוא זה שמגדיר את ההפרדות של המציאות לטוב ורע. איך מגיעים לשורש הפחד ... היא מבינה שהפחד נובע מכך שהיא מפרידה בין טוב לרע ורוצה דבר אחד ולא רוצה את ההפך. אליעד מבהיר שכל הפחדים באשר הם, בין אם מדובר בפחד מגוקים או בפחד אחר, בסופו של דבר הם קשורים לרצון של האדם: ... הוא ימשיך לפחד לאבד אותו. אין שיטה שנשענת רק על שינוי התנהגות חיצוני שתעלים לחלוטין את כל הפחדים, מפני שכל עוד קיים רצון - קיים גם חשש או פחד. הדרך היחידה להפסיק את הפחד באופן מוחלט היא לבטל את ... לרצות דברים. אפשר להמשיך ולהחזיק ברצונות, אלא שחשוב שתביני לעומק ששורש הרצונות הוא בסופו של דבר אמונה, בחירה או שכל שמפריד בין טוב לרע. אם תביני שהרצון הוא סוג של אמונה שהשכל מייצר, תוכלי להמשיך לרצות, אך ללא עוקץ הפחד. כלומר, ניתן לרצות ולהתגבר על הפחד מאיבוד הדבר שרוצים, כי מבינים שכל החלוקה הזו לטוב ורע תלויה לחלוטין בדרך שבה השכל מגדיר את המציאות. לדוגמה, כשמישהו מפחד מגוק, הוא יכול לשאול למה אני לא רוצה אותו? - והתשובה היא כי ... למה אני חושב שזה רע? - ואז ממשיכים פנימה עד השורש, שם מגלים שבסופו של דבר הכל תלוי בהגדרה השכלית של טוב ורע. כיצד האין שכל מאפשר התבוננות חדשה על פחד? אליעד מתייחס לרעיון שכשאתה מתחבר לנקודה של אין שכל - כלומר, מבין שההפרדות (טוב ורע, רוצה או לא רוצה) הן למעשה יצירה של השכל - יש אפשרות לחוות את המציאות בלי הפחד: ככל שאדם בטוח יותר במציאות המסוימת (למשל, יש כאן אריה מפחיד) ... הזו היא לא בהכרח ההפרדה שהוא חשב (כלומר, אני לא באמת בטוח שזה אריה מפחיד, או שייתכן שזה רק השכל שלי שמגדיר כך) - כך הפחד קטן. במצב של אחדות אין הבדל בין טוב לרע ולכן אין פחד. אבל אין זה אומר שחייבים להישאר שם בכל רגע ורגע בחיים. אפשר לחזור לשימוש הרגיל בשכל כדי לתפקד, אבל מתוך הבנה שההגדרות הללו הן לא מוחלטות. בסופו של דבר, כשהשואלת מבינה שהתחושה שיש גוק מפחיד ... שלו - אבל בלי הסבל העמוק של הפחד המוחלט, מפני שהעמדה הפנימית מאפשרת לו להבין שהחוויות הללו תלויות בפרשנות השכל. כך נשמרת אמביציה ושאיפה, אבל היא לא מלווה בפחד המשתק. פחד ממוות פחד מגוקים והתגברות עליו הבנת שורש הרצון הבחנה בין טוב לרע והאחדות שמעבר לשכל ש: השאלה שלי היא בנוגע לפוביה שיש לי מגוקים מאז שאני זוכרת את עצמי. אליעד: את השאלה הספציפית הזאת ... ביטחון, אוקי אומץ. אתה מפחד מהרע ואתה רוצה את הטוב, נכון? אבל הטוב והרע עצמו הוא עצמו תלוי במשהו בשכל, כשהשכל אומר לך יש הבדל בין חיים ומוות אז את רוצה את החיים ולא רוצה את המוות או הפוך יש בן אדם שהוא רוצה למות ולא רוצה לחיות אבל זה הכל מתחיל בשכל שהוא מאמין לשכל. יש אלוהים שכולם מאמינים בו קוראים לו השכל כולם עובדים אותו, משתחווים אליו ולא מפקפקים בו. הבנת? עכשיו אני כבר הלכתי איתך לשורש, לשורש הראשון, עכשיו יש לך את השכל, יש לך שניים אם יש שניים יש חיסרון ואם יש חיסרון יש טוב ורע, יש פחד כלשהו. הבנת? ש: ... הוא רוצה משהו מוגדר, אתה לא יכול לא לדעת כלום ולרצות משהו מוגדר נכון? אז אם אתה מתחבר לאין שכל שבתוכך למעל השכל, לאחדות לאיך שתקראי לו אז בעצם זה מפרק לך את האחיזה ברצון אז גם אין לנו את הפחד וכל ... דבר יש בו חיסרון כל מה שאתה צריך לעשות זה להוציא את העוקץ, מה העוקץ? העוקץ זה להסתכל על השכל מבחוץ, תהיי עם רצון, עם פחד מה שאת רוצה רק תסתכלי על זה מבחוץ תקלטי שכל החוויה הזאת היא רק אמונה ובתוכך תתחברי לאחד. את הבנת, מה הבנת? ש: שכדי להשתחרר מכל הפחדים האלה אז ...
דחוי למה הוא חושב למה לרצות משהו לחוות חרדה חיצוניות לאבד שכל למה יש אלוהים
השכל, אין שכל, אולי השכל טועה, מחויב המציאות, לא לדעת שום דבר, הוכחות לוגיות, לוגיקה, ראיה רחבה, הוכחה מוחלטת
השכל, אין שכל, אולי השכל טועה, מחויב המציאות, לא לדעת שום דבר, הוכחות לוגיות, לוגיקה, ראיה רחבה, הוכחה מוחלטת
השכל, אין שכל, אולי השכל טועה, מחויב המציאות, לא לדעת שום דבר, הוכחות לוגיות, לוגיקה, ראיה רחבה, הוכחה מוחלטת האם אפשר להיות בטוח שהשכל אינו טועה? אליעד כהן מדבר על השאלה העמוקה והמאתגרת של ספקות בשכל. הוא מסביר שכאשר אדם מגיע לתובנות מסוימות, תמיד קיימת האפשרות לשאול את עצמו אולי אני טועה? גם לאחר שהוא מרגיש שהוא מבין דבר לעומקו. לטענתו, השכל האנושי תמיד יכול לטעות. ככל שאדם יותר מתבסס על שכל והוכחות לוגיות, כך הספק לגבי אמיתות ההוכחות האלה עולה יותר. לדוגמה, אליעד מביא סיטואציה שבה אדם מפתח תיאוריה מורכבת ולאחר מכן מישהו שואל אותו מי אמר שהתיאוריה שלך נכונה? או אולי השכל שלך טועה? שאלות אלו, לטענתו, לא רק מערערות את הביטחון העצמי של האדם אלא מצביעות על קיומו של ספק ... לפי אליעד, ככל שאדם יותר משוכנע בטענות שלו, כך קל יותר לערער אותו בעזרת שאלת הספק. מי שמסתמך על שכל והוכחות לוגיות תמיד ייתקל בקושי כאשר יגיע לקצה הגבול של הלוגיקה. למה כל הוכחה שכלית היא מוגבלת? אליעד טוען שהוכחות לוגיות, למרות חוזקן לכאורה, הן תמיד מוגבלות, מכיוון שבסופו של דבר הן מתבססות על הנחות יסוד שהשכל עצמו אינו יכול לאשר בוודאות מוחלטת. הוא מדגים זאת באמצעות אנשים שונים שמנסים להוכיח דברים הפוכים זה מזה: למשל, ... לא יודע בוודאות שום דבר. כך, אדם שמודה בחוסר ידיעה מוחלט הוא למעשה מוגן לחלוטין מפני ספקות. מה קורה לשכל כאשר לוקחים אותו עד לקצה? אליעד מסביר שכאשר אדם משתמש בשכל שלו עד לקצה, הוא מגיע לנקודה שבה השכל עצמו מבין שאין הבדל בין שכל לאין - שכל. בשלב הזה, השכל כבר אינו מסוגל להבחין בין יש לאין, בין נכון ללא נכון, ובכך מגיע למצב של אין שכל, שבו כל ההגדרות מתמוטטות. בנקודה זו, השכל מפסיק להיות כלי של אבחנה והופך להיות מצב תודעתי שבו הכל הוא אחד. הוא מדגים זאת בעזרת דוגמה של בקבוק, שבה אדם יכול לומר בוודאות יש כאן בקבוק או אין כאן בקבוק. אך אם האדם ישתמש בשכל עד הסוף, הוא יראה שבעצם אין הבדל אמיתי בין יש בקבוק לאין בקבוק. לכן, אדם שמשתמש בשכלו עד הקצה, למעשה מאבד את היכולת להבדיל בין יש לאין, ונמצא במצב שבו הכל אחד. מהי המשמעות של לא ... אדם יכול לראות את כל האפשרויות בו זמנית, ולכן הוא יודע הכול בצורה מופשטת ולא מוגבלת. לדבריו, מי שכבול לשכלו, ינסה תמיד לשמר את הידיעה שלו ולהגן עליה מפני ספקות. לעומתו, מי שמכיר בכך שהוא לא יודע דבר נמצא ... אף נמצא במקום של יצירתיות ופתיחות מוחלטת לשאלות, רעיונות ודרכי חשיבה חדשות. לסיכום, מה הדרך להתמודד עם ספקות לגבי השכל? אליעד מסכם שהדרך להתמודד עם הספק שהשכל יכול לטעות היא להגיע למצב שבו האדם אינו מחזיק בשום הגדרה או תפיסה בוודאות מוחלטת. רק אדם שמבין שאין אפשרות להיות בטוח בשום דבר באופן מוחלט יכול להיות חופשי באמת מהספקות לגבי השכל. בצורה כזו, האדם יכול להרגיש שהוא יודע הכל, מכיוון שהוא אינו מוגבל על ידי שום גבול שכלי או לוגי. אולי השכל טועה? מהי הוכחה מוחלטת? איך להתמודד עם ספקות בשכל? מה המשמעות של הכל אחד? איך לדעת הכל על ידי לא לדעת שום דבר?
הנחות איך לפתח ביטחון עצמי טענה ספק טיעון גבולות השכל ספקות להשיג ביטחון עצמי
קוסמולוגיה, יקומים מקבילים, ריבוי עולמות מקבילים, תורת הקוונטים, תורת היחסות, תורת המיתרים, פירוש העולמות המרובים, החתול של שרדינגר
56:14קוסמולוגיה, יקומים מקבילים, ריבוי עולמות מקבילים, תורת הקוונטים, תורת היחסות, תורת המיתרים, פירוש העולמות המרובים, החתול של שרדינגר
... יקומים, וכל מה שמתרחש ביקום שלנו יכול היה להתרחש גם במרחב ובזמן אינסופיים מחוץ לגבולותינו. האם אינסוף אפשרויות מבטיח שכל דבר אכן יקרה? ביקום אינסופי, כל תוצאה אפשרית חייבת להתממש, שכן אם היה ניתן לזרוק קובייה אינסוף פעמים, כל ... החיים? מנקודת המבט של יקומים מקבילים, כל האפשרויות מתרחשות בו זמנית, ולכן יש פחות צורך להילחץ או לדאוג. כשמבינים שכל דבר קורה במקביל, אפשר להרגיש פחות לחוצים, כי כל פחד או דאגה שהיו לנו כבר התגשמו באחד מהיקומים המקבילים. מה שעולה מתוך התפיסה הזו הוא הרעיון שכל החלטה מתקיימת כבר איפשהו, ושהכל קורה בו זמנית. חקירות על תפיסת המקום והזמן הסברים על קוונטיקה וחתול שרדינגר משמעות ... יש אפשרות שכן ניתן להתחבר לאותו יקום ולמשוך ממנו תועלת כלשהי, אולי כדאי לבדוק את זה. בנוסף, יש הסבר שכל רעיון חדש, כולל יקומים מקבילים, נבדק במדע מתוך סקרנות, כי לך תדע לאן זה עשוי להוביל. אולי מתוך המחקר ... היקום שלנו, אך ייתכן שמעבר לאותם גבולות מתקיים מרחב נוסף של מקום וזמן בלתי מוגבלים. האם אינסוף אפשרויות מבטיח שכל דבר אכן יקרה איפשהו? בשלב זה מובאת דוגמת הקובייה: אם זורקים קובייה אינסוף פעמים, בהיגיון מתקבל שבשלב כלשהו יופיעו ... יש אינסוף מקום ואינסוף זמן, ולא רק רצף אחד, אז לא רק שבעתיד או בעבר יופיעו אינסוף צורות, אלא שכל הצורות מתקיימות במקביל זו לזו, בכל רגע ורגע. לדוגמה, על פי נקודת מבט אחת, במקום הזה ובזמן הזה יש ... שלך כבר לא שם. מובאת גם דוגמה מסיפור הדרדסים: - יש פרק שבו גרגמל הטיל כישוף על מיטה, כך שכל מי שנרדם עליה, עובר לתוך החלום שלו עצמו. - דרדסים שונים מצאו את עצמם בעולם של שודדי ים או ... של אינסוף יקומים, הוא משנה לגמרי את גישתו למציאות. הוא מפסיק להילחץ כל כך ממה שקורה כאן, כי מבין שכל האפשרויות קורות בכל מקרה. זה יכול לצמצם סבל ולהקטין פחד, אך גם להעלות תחושות אחרות. יש הדגשה על כך ... האפשרויות, וביקומים אחרים מתממשות האפשרויות הנוספות. מי שמעמיק באותה תפיסה יכול לחיות את החיים עם פחות היצמדות לתוצאה, ביודעו שכל התוצאות מתקיימות ממילא. כיצד הרעיון קשור גם לחקירות מדעיות נוספות? אומרים שפיזיקאים שחוקרים תופעות קוונטיות נתקלים ברעיון שהחלקיק מצוי ... הכל כבר מתרחש, אך אנו רואים רק חלק אחד בכל תצפית שלנו. למה כל כך קשה לתפוס את זה בשכל הרגיל? הסיבה היא שהשכל שלנו בנוי להבחין באופן חד בין יש לאין, בין קיים ללא קיים. התפיסה שלנו אומרת או שיש שולחן או ... ההבנה הזו לעומק, טוען שהוא פחות נלחץ מהחיים ומעריך אותם אחרת. אם הכל בכל מקרה קורה, אז אפשר לראות שכל שינוי, דאגה או פחד - כבר מתקיימים שם, ולכן אפשר להירגע במידה מסוימת. מצד שני, זה לא מחייב אדישות ... שגם הוא מקום וזמן מסוג אחר. חלק מהטענות המדעיות, דוגמת פרדוקסים בקוונטום (למשל החתול של שרדינגר), מעוררות את הרעיון שכל מצב אפשרי אכן מתממש איפשהו. כאשר החתול גם חי וגם מת לפני שעוקבים אחריו, יש המפרשים שהפונקציה הקוונטית מובילה ... כן מופיע פיל, ובאחר מופיעה צורה אחרת, וכן הלאה. השאלה היא האם עצם העובדה שיש אין סוף אפשרויות מבטיחה שכל האפשרויות אכן מתגשמות. הרי אפשר לטעון שאולי קיים רק חלק מהאפשרויות. אבל מי שמחזיק בגישה שכל מה שאפשרי אכן קורה היכנשהו, מסביר שאם המקום והזמן אינסופיים, אז בכל נקודה יש את כל הדברים האפשריים - ... הבנה שמשחררת מפחד, כי כשמבינים שיש אינסוף הסתעפויות, שום דבר לא נעצר ולא באמת נעלם. יש גם מי שמסביר שכל רגש, מחשבה או אירוע תלויים רק בסידור של אטומים או בחיבור של תהליכי מוח וכימיה, ומבחינה רחבה יותר גם ... האפשרויות מתקיימות. האם אפשר להוכיח את זה? למעשה אין הוכחה ישירה שאכן פועל יוצא של אינסוף מרחבים וזמנים הוא שכל האפשרויות מתגשמות. יש שיסתפקו בהסבר קוונטי או בלוגיקה על פוטנציאל אינסופי, ויש שיאמרו שזוהי רק אפשרות פילוסופית. אך עצם ... וחוקים פיזיקליים. כאשר צוללים מספיק עמוק להגדרת מה זה מקום ומה זה זמן, נתקלים ברעיון שהמציאות אינה כפי שהחושים והשכל הרגילים מראים. ישנו אינסוף פוטנציאל, ואנחנו חווים רק נתיב אחד. אפשר לראות זאת כמו חלום: בזמן החלום, מתהלכים בעולם ... תופסים את הרעיון של בחירה חופשית מול דטרמיניזם? האם קיים הבדל אמיתי בין חומר לרוח? כיצד אפשר להגיע לחוויה שכל האפשרויות קורות בו זמנית?
מה זה כסף מתי להתאמץ מאיפה להתחיל אדישות איך להחליט התמודדות עם חרדה רווח להוביל
בטוח במאה אחוז, בטוח באופן מוחלט, מסירות נפש, סוף הדרך הרוחנית, מעל השכל האנושי, לחשוב בלי שכל, מצא את ההבדלים, הסיפור של אליעד, הדרך של רבי נחמן מברסלב
46:48בטוח במאה אחוז, בטוח באופן מוחלט, מסירות נפש, סוף הדרך הרוחנית, מעל השכל האנושי, לחשוב בלי שכל, מצא את ההבדלים, הסיפור של אליעד, הדרך של רבי נחמן מברסלב
בטוח במאה אחוז, בטוח באופן מוחלט, מסירות נפש, סוף הדרך הרוחנית, מעל השכל האנושי, לחשוב בלי שכל, מצא את ההבדלים, הסיפור של אליעד, הדרך של רבי נחמן מברסלב מה המשמעות האמיתית של לתת מאה אחוז מעצמך? ... ביחס ליכולות שלהם באותו רגע, אך אין זה המאה אחוז המוחלט שהוא מדבר עליו. מה המשמעות של לחשוב בלי שכל? אליעד מבהיר את המושג לחשוב בלי שכל ומסביר שהוא מתייחס לחשיבה שלא מסתמכת על הנחות מוקדמות, אפילו הבסיסיות ביותר שאנו לוקחים כמובן מאליו. לחשוב בלי שכל זה להטיל ספק אפילו בהנחה הכי יסודית כמו אני קיים או דבר והיפוכו לא יכולים להיות נכונים בו - ... אנשים רגילים להשתמש. לדוגמה, אם כולנו בטוחים שמשהו לא יכול להיות קיים ולא קיים בו זמנית, אז לחשוב בלי שכל יהיה לנסות לחשוב איך דבר כזה כן אפשרי. זו הדרך שמאפשרת לפרוץ את מגבלות החשיבה הרגילה שלנו. איך אליעד ... החוויה הבסיסית של אני קיים. לדבריו, זהו המקום של מאה אחוז מוחלט, כי אי אפשר להתקדם ממנו יותר מבחינה שכלית או רוחנית. איך ניתן להגיע לחוויה של המאה אחוז המוחלט? כדי להגיע למצב זה, אליעד ממליץ על שיטת אלימינציה ... ספק. אליעד מבהיר כי זהו תהליך שדורש מחויבות עצומה, מסירות נפש טוטאלית, ומוכנות לעבור אל מעבר לתפיסות הרגילות של השכל האנושי. מהי התוצאה הסופית של ההגעה למאה אחוז מוחלט? לאחר שמגיעים למצב זה, מתרחש מצב תודעתי ייחודי שבו האדם ... היחסיות הרגילות, כי הוא כבר הגיע לסוף החיפוש הרוחני שלו. מה זה לתת מאה אחוז? האם אפשר לחשוב בלי שכל? איך להגיע להבנה מוחלטת של המציאות? מהי הדרך של רבי נחמן מברסלב? איך לדעת שאתה באמת בטוח במאה אחוז?
מחוץ לשכל האנושי פרספקטיבות רגש האמת באופן מוחלט מגבלות מתי לוותר מה זה שכל ותרנות
שכל משכיל ומושכל, אילו ידעתיו הייתיו, ידיעה שלמה, הבנה שלמה, הבנה מלאה, השילוש הקדוש, וודאות מלאה, להיות אלוהים, למה אלוהים ברא את העולם? להבין את המציאות, אחדות הניגודים
שכל משכיל ומושכל, אילו ידעתיו הייתיו, ידיעה שלמה, הבנה שלמה, הבנה מלאה, השילוש הקדוש, וודאות מלאה, להיות אלוהים, למה אלוהים ברא את העולם? להבין את המציאות, אחדות הניגודים
שכל משכיל ומושכל, אילו ידעתיו הייתיו, ידיעה שלמה, הבנה שלמה, הבנה מלאה, השילוש הקדוש, וודאות מלאה, להיות אלוהים, למה אלוהים ברא את ... את המציאות, אחדות הניגודים איך להגיע לידיעה מוחלטת של המציאות? הרצאתו של אליעד עוסקת בהסבר מעמיק על מושגים כגון שכל, משכיל ומושכל, או במילים אחרות: התהליך של להבין דבר בצורה מושלמת עד כדי התאחדות מוחלטת איתו. אליעד מסביר שכדי לדעת דבר בצורה מוחלטת ומושלמת, נדרש האדם להיות הדבר עצמו. הוא מציין שהדבר נקרא לעיתים גם שכל משכיל ומושכל, ומדגיש שאילו האדם היה יודע משהו באופן מלא, הוא היה הדבר עצמו, כי לדעת באופן מוחלט זה להתאחד עם ... הפרדוקס ולהגיע לאחדות מוחלטת? אליעד מציע פתרון עמוק יותר לבעיה הזו: הפתרון נמצא בנקודת המוצא לפני ההפרדה בין משכיל, שכל ומושכל. הוא מסביר שהפתרון הוא לחזור להתבוננות העמוקה ביותר, לפני שנוצרה החלוקה לשלושה: מי שמבין (משכיל), הדבר שאותו מבינים (מושכל), והתהליך של ההבנה (שכל). ההבנה המוחלטת היא לחזור לנקודה שבה לא הייתה הפרדה כזו, לאחדות מוחלטת. הדרך לעשות זאת, לפי אליעד, היא להיכנס ... רבי נחמן מתייחסת לנושא זה? אליעד מתייחס גם לגישה אחרת, שהובאה על ידי רבי נחמן, שאומר שיש שלושה מרכיבים: השכל, המשכיל והמושכל, או הרצון, הרוצה והרצוי. לפי שיטתו, הדרך להגיע לתכלית העליונה היא דווקא על ידי תמימות ופשטות ולא על ידי חוכמות ושאלות שכליות. עם זאת, אליעד מסביר שגם לפי גישתו של רבי נחמן קיימת חשיבות להבחנה בין מה שהאדם שמע, מה שהוא ... שמגיעים לנקודה הראשונית שבה אין יותר חלוקה ואין יותר ניגודים. למה אלוהים ברא את העולם? איך להגיע לידיעה מוחלטת? שכל משכיל ומושכל אחדות הניגודים האם אפשר להבין את עצמי? מדוע יש פרדוקסים במציאות? האם אלוהים יודע הכל?
פרדוקס מה זה פירוש אחדות מוחלטת למה אתה לא מבין תוצאה אחרי בריאת העולם ניגודים הרצון
חכמה, טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם - חלק 1
חכמה, טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם - חלק 1
חכמה, טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם - חלק 1 איך לדעת אם אתה חכם או טיפש באמת? כל ... הוא עצמו. אפשרות רביעית - האדם חושב שכולם חכמים כולל הוא עצמו. אפשרות נוספת ועמוקה יותר - האדם חושב שכל בני האדם הם גם חכמים וגם טיפשים בו זמנית, כולל הוא עצמו. אפשרות אחרונה - שאין בכלל דבר כזה ... או שהוא רואה שבכל דבר יש אך ורק חוכמה. הוא מדגיש שהמצב האופטימלי שאליו האדם יכול להגיע הוא לראות שכל דבר קיים בעולם הוא רק חכם, בלי טיפשות בכלל. במצב כזה האדם לא אומר בכל דבר יש גם חוכמה וגם טיפשות, אלא ממש מזהה שכל דבר שקורה הוא חכם לחלוטין, בלי שום היבט טיפשי. האדם רואה שכל הטעויות, כל הדברים שלכאורה נתפסים כטיפשות, הם למעשה ביטוי של חוכמה נסתרת. מהי ההגדרה האמיתית של חוכמה וטיפשות? אליעד ... אדם אחר יאמר לו אתה משוגע, אי אפשר לצאת דרך הקיר. אך אולי אותו משוגע דווקא מזהה משהו מעבר לשכל הרגיל, משהו שאינו גלוי לאדם הנורמלי, ולכן הוא מתעקש לצאת דרך הקיר. אולי אחרי שלושה ימים שבהם ינסה להתעקש, ... כולם טיפשים או חכמים? איך להבחין בין חוכמה לטיפשות? האם יש היגיון בשיגעון? האם מורכבות מעידה על חוכמה? מהו שכל מעל השכל האנושי?
ויכוח פיתוח יכולת שכלית לחשוב בהיגיון האם אתה חכם לפי מה להחליט חוסר ודאות השכל מה זה אמונה
חוכמה והתייעלות, פיתוח השכל באמצעות התייעלות, איך לפתח את השכל מכל דבר? איך לעשות דברים הכי טוב? איך להיות הכי יעיל? שאיפה למצויינות, שאיפה לשלמות, להיות הכי טוב, איך להתייעל? איך להיות יותר חכם? איך להיות גאון? יכולות חשיבה
חוכמה והתייעלות, פיתוח השכל באמצעות התייעלות, איך לפתח את השכל מכל דבר? איך לעשות דברים הכי טוב? איך להיות הכי יעיל? שאיפה למצויינות, שאיפה לשלמות, להיות הכי טוב, איך להתייעל? איך להיות יותר חכם? איך להיות גאון? יכולות חשיבה
חוכמה והתייעלות, פיתוח השכל באמצעות התייעלות, איך לפתח את השכל מכל דבר? איך לעשות דברים הכי טוב? איך להיות הכי יעיל? שאיפה למצויינות, שאיפה לשלמות, להיות הכי טוב, איך להתייעל? איך להיות יותר חכם? איך להיות גאון? יכולות חשיבה מדוע כדאי לפתח את השכל ולשאוף לשלמות בכל פעולה? אנשים רבים שואלים את עצמם למה בכלל כדאי לפתח את השכל או לשאוף להיות יותר חכם ויעיל. לפי אליעד כהן, הסיבה העיקרית היא שככל שיש לך יותר שכל, כך קל לך יותר להשיג את כל מה שאתה רוצה. אם תפתח את החשיבה שלך ותהיה חכם יותר, כל מטרה שתהיה לך בחיים תושג מהר יותר, ביעילות גדולה יותר ובפחות סבל. בנוסף, כשיהיה לך שכל מפותח, אם תגלה שיש מטרה שאי אפשר להשיג, תבין זאת מיד ולא תסבול בניסיונות כושלים להשיג אותה. במילים אחרות, פיתוח השכל הוא המפתח לחיים טובים, יעילים ומספקים יותר. איך אפשר להשתמש בפעולות יומיומיות פשוטות כדי לפתח את השכל? הדרך הטובה ביותר לפתח את השכל, לפי אליעד, היא לקחת כל פעולה רגילה ויומיומית ולהפוך אותה לתרגיל לפיתוח החשיבה. כל דבר פשוט שאתה עושה, כמו להכין חביתה, לשטוף ידיים, לקשור שרוכים או לנהוג ברכב, יכול להפוך לאמצעי לפיתוח השכל. הפעולה עצמה לא חשובה, אלא הדרך שבה אתה ניגש אליה. אם תיגש לכל פעולה מתוך מחשבה מודעת, ותחפש כיצד אפשר לעשות אותה טוב יותר, חכם יותר, מהיר יותר או ביעילות רבה יותר, השכל שלך יתפתח במהירות ובצורה משמעותית. איך פעולה פשוטה כמו הכנת חביתה יכולה לפתח את השכל? אליעד מסביר זאת באמצעות הדוגמה של הכנת חביתה. רוב האנשים מכינים חביתה באופן אוטומטי בלי לחשוב הרבה, אבל אם ... דף ותרשום עליו את המטרה שלך (להכין חביתה), ותפרט את הדרך שבה אתה משיג אותה, תגלה הזדמנות נהדרת לפיתוח שכל: לדוגמה: לקחת שתי ביצים מהמקרר. לשבור את הביצים לכוס. לערבב את הביצים. להדליק את המחבת. לשפוך את הביצים למחבת ... כדאי לערבב את הביצים בתוך המחבת ולא בכוס? עצם השאלות האלו יוצרות תהליך של חשיבה מתקדמת יותר ומפתחות את השכל. כיצד לשפר את החשיבה דרך פירוק הפעולות לתת - מטרות ותהליכים? אליעד מסביר שכל שלב בתהליך הכנת החביתה הוא למעשה מטרה בפני עצמה. לדוגמה, לקחת שתי ביצים מהמקרר זו פעולה שיכולה להפוך למטרה ... לאחסן אותן במדף מסוים כדי לחסוך זמן? כיצד בדיוק לפתוח את המקרר? בכל פעם שאתה מפרק שלב לפעולות משנה, השכל מתפתח אפילו יותר: איך בדיוק לשבור את הביצים? באיזה כלי הכי יעיל לערבב אותן? איך בדיוק להדליק את האש? ... מנסה להשיג מטרות כמה שיותר מהר ולסיים את המשימות במהירות. אבל לפי אליעד, אם אתה באמת רוצה לפתח את השכל, אתה לא צריך לחשוב על להיפטר מהמשימה, אלא דווקא על איך לעשות אותה הכי נכון בעולם. נכון, זה מאט את הביצוע וגורם לך להתעכב יותר, אבל זו בדיוק הנקודה: המטרה האמיתית שלך היא לפתח את השכל, לא רק לסיים את המשימה. אליעד נותן דוגמה של אימון שרירים בחדר הכושר: אדם שרוצה לפתח שרירים לא מנסה ... לסמן וי על התרגיל, אלא מתמקד באיך לבצע כל חזרה לאט, מדויק, עם שליטה מלאה. בדיוק אותו הדבר בפיתוח השכל: אם תתמקד בחשיבה עצמה, תגיע לתוצאות טובות יותר בהרבה מאשר מי שרק רוצה להשיג מטרות בלי לחשוב. מהן הבשורות הרעה והטובה בשיטה הזו? אליעד אומר שיש בשורה רעה ובשורה טובה. הבשורה הרעה היא שהגישה הזאת של פיתוח שכל תגרום לך לעשות דברים לאט יותר, כי אתה תתמקד בבדיקת הדרך המושלמת במקום במהירות הביצוע. הבשורה הטובה היא שאם באמת תתמקד בלפתח את השכל שלך, לטווח הארוך אתה תהיה חכם יותר משמעותית, ותוכל להשיג את כל המטרות שלך מהר יותר, בצורה יותר מדויקת ... דרך טובה יותר? בכל פעולה פשוטה במהלך היום. אפילו סידור האייקונים בפלאפון או קיפול בגדים בארון הופכים להזדמנות לפיתוח השכל. הוא ממליץ לקחת כל פעולה, לפרק אותה לתת - פעולות, ולבחון איך אפשר לעשות כל חלק יותר טוב, יותר חכם ויותר יעיל. האם יש גבול לבדיקה הזו של הדרך הכי טובה? לפי אליעד, השכל מתפתח דווקא כשאתה לא מפסיק לבדוק דרכים חדשות. גם אם מצאת את הדרך הכי טובה, תמיד כדאי לחפש דרך ... תחום מסוים, פשוט תעבור לנושא אחר ותחקור אותו באותה צורה. לסיכום, לפי אליעד כהן, הדרך להיות גאון, לפתח את השכל, ולחיות חיים טובים ויעילים יותר, היא להשתמש בכל פעולה יומיומית כתירוץ לחשיבה מעמיקה. לשאול תמיד: האם אפשר לעשות את זה טוב יותר? זו הדרך לפיתוח יכולות חשיבה, שכל מפותח, והצלחה בכל התחומים. איך לפתח את החשיבה? איך להיות יותר יעיל? איך לעשות דברים בצורה הכי טובה? שאיפה לשלמות איך להשיג מטרות מהר יותר? ניתוח תהליכים איך להפוך לגאון? מהי הסיבה לרצות יותר שכל בראש? בן אדם עשוי לשאול מדוע בכלל הוא רוצה יותר שכל בראש. אם יהיה לו יותר שכל בראש, כל מה שהוא ירצה, במידה שיש אפשרות להשיג אותו, הוא יוכל להשיג בקלות רבה יותר. ואם יתברר שיש דבר שאי אפשר להשיג אותו, הוא יבין זאת ולא ינסה סתם, מה שיחסוך ממנו סבל ותסכול. לכן, כשיש יותר שכל, אפשר להשיג את כל המטרות שיכולות להתממש, ולהימנע מלרדוף אחרי מטרות בלתי אפשריות. לא נרחיב כאן יותר מדי על השאלה למה כדאי שתהיה יותר שכל, אך בהנחה שמישהו רוצה לפתח את השכל שלו, מגיעה השאלה: מה בדיוק לעשות כדי להגדיל את השכל? מהן העצות ואיך כל פעולה יכולה לפתח את השכל? יש הרבה עצות כדי לפתח את השכל. אחת מהן היא עצה שבה משתמשים בכל פעולה יומיומית, ולכל פעולה כזו מתייחסים כאל הזדמנות לפתח את המחשבה. במשך ... בגוגל ולגלות איך עושים זאת. אבל כאן טמון הרעיון: אם מבצעים כל פעולה בצורה שונה ומודעת, אפשר לפתח את השכל. אפילו דבר פשוט כמו שטיפת ידיים, קשירת שרוכים, נהיגה ברכב או כל פעולה אחרת, אפשר לעשות באופן שונה ולקבל מכך תועלת לפיתוח המחשבה. כיצד ניתן להפיק יותר שכל מהכנת חביתה? כדי להשתמש בפעולה היומיומית הזו לפיתוח השכל, אפשר לרשום על דף את המטרה ואת הדרך: המטרה: להכין חביתה. הדרך: לפרט את כל השלבים שבהם נוקטים לצורך ... את הביצים? אולי יש דרך לערבב אחרת או להשתמש בכלים אחרים? עצם החיפוש אחר דרכים נוספות כבר מפתח את השכל, כי מחפשים תהליך שונה או שיפור של התהליך הקיים. איך מגלים דרכים נוספות ומפתחים את השכל? כאן נכנסת שאלת המפתח: האם הדרך שבה פועלים היא הדרך הכי טובה בעולם? האם אפשר לבצע את הפעולה בדרך ... חביתה טעימה יותר? ברגע ששואלים את השאלה הזו באופן תמידי - האם יש דרך טובה יותר? - נוצרת התפתחות שכלית. אדם לא מסתפק בידיעה שהוא יכול לבצע את הפעולה בהצלחה, אלא בוחן האם אפשר לצמצם מאמץ, לקצר זמנים, לשפר את התוצאה או את איכות הביצוע. כל בחינה כזו מחדדת את המחשבה ומעודדת פיתוח שכל. מדוע לבדוק אם זו הדרך הטובה ביותר? אדם יכול לרצות רק לסיים את הפעולה ולהיפטר ממנה, כמו שיכול לקרות ...
להשיג מטרות מהר מבחן ליישם יועץ לזכור להגשים לאמן את המוח התאמצות
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מה זה שכל?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: מה זה שכל?, איך להתמודד עם אכזבות? דיכאון? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מה זה שכל?, איך לקבל החלטות? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך ליצור אהבה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך להיגמל מהימורים? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם גירושין? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש בחירה חופשית? האם לדומם יש תודעה? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם הכל אפשרי? למה העולם קיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם אפשר לדעת הכל? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות הכי חכם בעולם? למה לא להתאבד? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להנות בחיים? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? למה יש רע בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
מוניטין שלילי בפייסבוק מי יכול לרפא משוגעים? מה לאחל למישהו? תחושה של רוגע הפרעת אישיות נמנעת אימון אישי פשוט הפרעת חרדה קיצונית לטפל בדיכאון כרוני סנוביזם או ביישנות העצמת ביטחון עצמי האם יש אהבה ללא תנאים? מה הסיבה שהורים אוהבים ילדים? מהותה של שמחה איך להגיע לאושר מוחלט? האם אפשר להתאהב שוב אחרי בגידה? מניפולציות בזוגיות לקחת החלטות החלטות נבונות התמודדות עם מריבה להתמודד עם ספקים מוטיבציה פנימית וחיצונית הצלחה אחרי כישלון לתת אמון באנשים סוגים של חומרי שיווק האם יש מחלות נפש אצל ילדים? ליצור טראומה אצל ילדים פסיכולוגים מורים רוחניים אשפה רוחנית לטפל בשיגעון אישיות צורך להיגמל מהאקסית למה האקס לא רוצה לדבר איתי? הרחקת שכמות להיות מאמן כושר העצמי של אלוהים הידיעה של אלוהים לשמור על ההארה האם הארה קורית באופן אקראי? האם כדאי להיות אלוהים? להיות אלוהים שקרי לעשות כסף במה שאתה אוהב מה זה עושר כספי? תכלית החיים לפי רבי נחמן מברסלב בעקבות אובדן משמעות החיים פרסום שלילי באינטרנט לעשות כסף וליהנות מהעבודה לשכנע מישהו שיש לו בחירה תחושה של בחירה חופשית עולם החלומות העולם לא מושלם עוד נושאים ...
האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי למתבגרים, אימון אישי להרזייה, קואצ'ר לזוגיות בתחום מה זה שכל - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.4531 שניות - עכשיו 14_12_2025 השעה 11:52:39 - wesi1