תפישה אלוהית, שכל אלוהי, מחשבה אלוהית, השכל של אלוהים, לחשוב כמו אלוהים, מעל השכל האנושי, גבולות השכל האנושי... אלוהית, שכל אלוהי, מחשבה אלוהית, השכל של אלוהים, לחשוב כמו אלוהים, מעל השכל האנושי, גבולות השכל האנושי איך אפשר להבין משהו שהוא מעבר לגבולות השכל האנושי? התוכן עוסק בהסבר מעמיק ומפורט של התפישה האלוהית, או השכל האלוהי, וכיצד האדם יכול לנסות להבין משהו שנמצא מעל ומעבר ליכולת התפישה האנושית הרגילה. על פי אליעד, קיים אור אלוהי שהוא גבוה מנפש, רוח ונשמה - אור אינסופי שאין לשכל האנושי שום אפשרות אמיתית לתפוס אותו. למרות זאת, רבי נחמן, שמוזכר בתוכן, מלמד שלמרות שאין יכולת מלאה לתפוס את האור האלוהי, האדם יכול וצריך לנסות להשיג אותו. ככל שהאדם יתאמץ יותר ויותר להבין את אותו האור או שכל אלוהי, הוא יגיע לנקודה של תפישה שהיא מעל השכל האנושי, כלומר, מצב של מבין ולא מבין בעת ובעונה אחת. למה חשוב למצות את כל השאלות האפשריות עד הסוף? אליעד מסביר שהדרך להגיע לשכל האלוהי, או לתפישה האלוהית, היא קודם כל לנצל את כל השכל האנושי עד קצה גבול היכולת. הוא מדגים זאת על ידי האמירה שאם האדם יחשוב על כל השטויות האפשריות או ישאל את עצמו את כל השאלות האפשריות - בסוף הוא יגיע למקום שבו השכל מתהפך מאליו ופותח בפניו גישה חדשה של הבנה אלוהית. רבי נחמן מתאר זאת בצורה ציורית, כאשר הוא אומר שאם אדם ימצה את מלוא היכולת השכלית שלו, יגיע לשלב שבו כבר אין לו יותר מה להבין בשכל האנושי, ואז השכל שלו מתהפך באופן טבעי ופותח בפניו את השכל האלוהי. מה ההבדל בין שכל בפוטנציאל, שכל בפועל, ושכל אלוהי? אליעד מסביר שקיימים שלושה סוגים של שכל: שכל בכוח (פוטנציאלי) שכל שטרם הופעל, כמו אצל ילד קטן שיש לו שכל, אך עדיין אינו משתמש בו. שכל בפועל כאשר האדם מפעיל את השכל שלו, ... באמצעותו את כל מה שהוא מסוגל לתפוס ולהבין, הוא מוציא אותו מהכוח אל הפועל. שכל אלוהי (שכל נקנה) שכל שאינו מוגבל לגבולות התפישה האנושית. הוא מתואר כיכולת לתפוס ולהבין דברים רבים בו - זמנית, בידיעה אחת. שכל אלוהי, על פי אליעד, אינו מוגבל בזמן, במרחב, ואינו משתנה כאשר מצב הדברים משתנה. כיצד אלוהים חושב אחרת מבני האדם? אליעד מציין חמישה הבדלים בין צורת המחשבה האנושית לצורת המחשבה האלוהית: ידיעה אחת כוללת: בני אדם יודעים דברים רבים כפרטים נפרדים. אלוהים, לעומת זאת, יודע את כל הדברים השונים בידיעה אחת בלבד, בלי לחלק אותם למושגים שונים. ידיעה ללא תלות בזמן: האדם יודע רק דברים קיימים. אלוהים יודע דברים שעדיין לא התהוו ואפילו לא קיימים בפוטנציאל. הוא יודע את העתיד לפני שהתרחש, ולמרות שמבחינתו העתיד עוד לא התרחש, הוא כבר יודע אותו באופן מוחלט. ידיעת אינסוף: בני אדם אינם יכולים להקיף ידע אינסופי או ללא גבול. אלוהים, לעומת זאת, יכול להקיף ידע ללא גבולות, כמו מספרים אינסופיים או מרחב אינסופי, ללא קושי. היעדר שינוי בין כוח לפועל: אצל בני האדם יש הבדל בין ידיעת דבר לפני שהוא מתרחש לבין ידיעת הדבר אחרי שהתרחש. אצל אלוהים אין הבדל כלל - הוא יודע דברים באותה רמת וודאות גם לפני וגם אחרי שהם התרחשו. ידיעה שאינה מבטלת אפשרויות: גם כאשר אלוהים יודע בוודאות שמשהו יקרה, עדיין קיימת עבורו האפשרות התיאורטית שיקרה אחרת, אך זה לא משפיע על מידת הוודאות שלו. כלומר, הוא יודע בוודאות גם את האפשרויות הנוגדות אחת לשנייה בו - זמנית. מהי הדרך להגיע לתפישה של השכל האלוהי? אליעד מדגיש כי הדרך לתפישה של השכל האלוהי מחייבת מאמץ מוחלט למצות את כל ההבנה והחשיבה האנושית. מי שבאמת רוצה להגיע לשכל האלוהי חייב לחשוב על הכל, כולל הדברים שנראים לו מיותרים או בלתי אפשריים. הוא מבקר את הגישה של אנשים דתיים או אחרים שאומרים שיש דברים שאסור לחקור או אי אפשר להבין, וטוען שדווקא ... בצורה מלאה, הוא יגיע להבנה שגם יש ואין זה אותו דבר. התובנה הזו משקפת את השכל האלוהי, שלפיו אין הבדל בין קיום לאי - קיום, בין עבר לעתיד, או בין אפשרות אחת לאחרת. איך מתבטאת ההבנה האלוהית בחיי היום - יום? אליעד מתאר שהתפישה האלוהית מביאה להתחדשות מתמדת, בדומה לדרך שבה