מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו, סיפורי רבי נחמן מברסלב, סיפורי מעשיות, פירוש סיפורי מעשיות, לימוד סיפורי מעשיות בעיון, שיעור בסיפורי מעשיות, ללמוד סיפורי מעשיות, משל ונמשל, חלק 1... המלך עצמו? מה מסמל המלך בסיפור של רבי נחמן? בסיפור, המלך מסמל את הבורא, את אלוהים, את האחדות המוחלטת שבה אין כל הבדל בין שום דבר לדבר אחר. מנגד, השפחה מסמלת את הכוח השלילי בעולם, הנפרדות, השטן או הרע. לכאורה, אלוהים עצמו הוא זה שברא את השטן, ואם כך, מדוע שיהיה לו מקום להתלונן על קיומו של הרע? רבי נחמן מתמודד עם הבעיה הזו באמצעות הפרדה ברורה בין המלך (הבורא) לבין המלכה והשפחה. הוא מדגיש כי השפחה לא הייתה של המלך ישירות, אלא של המלכה בלבד. בכך הוא מרמז שהנפרדות והרע אינם חלק מהותי באלוהות, אלא מתקיימים רק מהפרספקטיבה של הבריאה - המיוצגת על ידי המלכה. מה המשמעות שהשפחה הייתה שייכת רק למלכה ולא למלך? רבי ... ישירות, היה אפשר לטעון שהרע והנפרדות נבראו ישירות ובכוונה על ידי אלוהים עצמו. אך רבי נחמן שולל זאת ואומר שהנפרדות היא רק תוצאה של המהלך בו המלך רצה שיהיה טוב למלכה, ולכן הוא אפשר קיום של שפחה ... באופן ישיר לכוח השלילי הזה. יוצא מכך שהרע אינו חלק אינטגרלי מהבורא עצמו, אלא חלק ממצב מסוים שנוצר רק כדי שיהיה טוב כביכול לבריאה, שהינה הפרדה חלקית מהאחדות המוחלטת. למה רבי נחמן מדגיש ... רבי נחמן מסביר שעצם ההחלפה היא ביטוי לכך שהאדם שכח את שורשו האלוהי, והוא תופס את עצמו כאילו הוא עבד, כלומר, חלק מהנפרדות והרע, במקום לזהות את עצמו כבן מלך. ברגע שהמלכה מתחילה ללדת, כלומר, ... מוגדרת ומוגבלת. הבן של המלך מסמל את האדם, שהוא במהותו ביטוי של האלוהות. כל עוד הבן נשאר מחובר למלך, הוא לעולם לא יחשוב שהוא עבד. אך ברגע שהבן מתנתק ממקורו, הוא כבר יכול לפרש את עצמו כעבד - ... מייצגת את הבחירה של האדם אם לראות את עצמו כביטוי של האחדות והאלוהות (בן המלך), או כביטוי של הנפרדות והנמיכות (בן השפחה). מה הכוונה מלך ומלכה בסיפורי רבי נחמן? המלך מייצג את המקום המוחלט, ... כתמים או אפילו סתמי - כמו החלטה סתמית לבדוק מה יקרה. בדיוק כמו שאלוהים אומר לעצמו: מה יקרה אם אחלק את עצמי לאינסוף חלקים ואזרוק את המפתחות לים? נראה אם החלקים יזכרו שהם חלק מהאחדות או יחשבו ... רע. החלפת הילדים היא סמל להחלטה של האדם לפרש את עצמו כנפרד מאלוהים ולא כחלק ישיר ממנו. זו בעצם ההתחלה של כל הצרות והסבל בחיים - הבחירה לראות את עצמנו כעבד, בן שפחה, במקום לראות עצמנו ... רשאית להכנס למלך. מה רבי נחמן מנסה לומר? מה מהות הדבר? המלך זה הבורא, לצורך העניין. עכשיו השאלה איפה נכנס העבד. מאיפה הגיע העבד? אז אתה יכול להגיד, מה זאת אומרת? העבד היה שלך המלך. ואתה ... אז לא היה את כל המהומה הזאת. עכשיו מה זה אומר? שבמציאות יש את אלוהים ויש את מי? השטן. נגיד שיש את אלוהים והשטן. עכשיו השאלה הנשאלת איך הגיע השטן לתמונה? מי ברא את השטן, מה תפקידו. מהביט מסוים אתה יכול להגיד, מה זאת אומרת מה תפקידו של השטן? תפקידו של השטן לשרת את אלוהים, אלוהים ברא את השטן ולכן הוא לא יכול להתלונן למה חשבו שהשטן הוא אלוהים, אתה בראת אותו, מה אתה רוצה? הרי הסיפור הזה מספר לך על טעות שקרתה והוא מנסה לומר לך שזה לא טוב שזה קרה, בסוג של תלונה, ... המלך. למלך לא קורה כלו, עכשיו מה הרעיון? שיש שתי דרכים להסתכל על אלוהים, יש שני אלוהים כמו שהיה הקבצן העיוור שאמר אתם רק חושבים שאני זה אבל אני לא רואה כלום וכו וכו. מה הקבצן העיוור אמר להם? אתם חושבים שאני ... אבל אני בכלל לא שומע כלום. מה זאת אומרת? יש שתי דרכים להסתכל על אלוהים. דרך אחת אפשר להגיד שמבחינתו אין הבדל בין לפני הבריאה לאחרי הבריאה. דרך שניה להגיד שיש אצלו הבדל בין לפני הבריאה לאחרי הבריאה. המה האמת? מחוץ לשני אלה. אבל בתפיסה שלנו אפשר להסתכל על אלוהים... אפשר לומר שמצד האחדות יש נפרדות ושאפילו האחדות מהווה את הנפרדות. ושני אפשר לומר לא, מצד האחדות אין נפרדות. הנפרדות ... אין בכלל נפרדות. אתה מכיר את התפישה הזו. יש את התפישה שאומרת אלוהים ברא את העולם, ויש את התפישה שאומרת - לא, מהצד שלך הוא ברא את העולם מהצד שלו, אין הבדל בין אחרי הבריאה ללפני הבריאה. ... לך בלבול בין הסם החיים שבנפרדות לבין... זאת אומרת יש את המלך הוא הבורא ויש את בן המלך שזה נקרא הנפרדות. אב ובן. הבן זה בפועל אחרי הבריאה, אבל אחרי הבריאה ברגע שהבן יצא מרשות האב עכשיו אפשר ... לכאורה נשאלת השאלה איך הגיע העבד. מעשה במלך אחד, כאילו פעם היה אלוהים, שהיתה שפחה בביתו, רגע, רגע, רגע, איך השפחה הגיע לשם? מי הביא את בחינת העבד? מאיפה בא האופציה שיהיה רע בעולם? עכשיו אם ... של המלך, היית אומר אוקי, אז המלך הביא את הצרה הזו לביתו. המלך אלוהים ברא את השטן. ואז היית אומר, אז כאילו מה הוא מתלונן, מה אתה מתלונן? על כך שהגיע הרע, שהתחלף? בעיה שלך. אבל רבי נחמן אומר ... אצלה יש את בן המלך ובן השפחה. יש את בחינת המלך שזה הכוונה שמצד הבורא אין הבדל בין לפני הביאה לאחרי הבריאה. כל הסיפור הזה לא היה ולא נברא כי אף פעם לא היה כלום. אבל יש בחינת מלכה, מה זה בחינת מלכה? המלכה זה בחינת ההולדה... אפשר להגיד שהבורא אין הבדל אצלו בין לפני לאחרי, מהפרספקטיבה הזו אין אפשרות שיהיה תחלופה. אבל אפשר להגיד, לא - אין אצלו הבדל בין לפני ואחרי ... נגיד המלכה אליעד: יש אם אתה רוצה להרחיב את זה עוד יותר. המלך זה הקדוש ברוך הוא והמלכה זה השכינה. כאילו מצד השכינה יש אפשרות של הפרדה בין הטוב לרע. אבל מצד המלך אין הבדל בין לפני ואחרי הבריאה. ש: רגע, בבנים. הבן זה כבר אליעד: יפה, אז ...