... על חוויית החיים? הצמצום, מושג מהקבלה, מתאר את המהלך שבו
אלוהים, שהיה קיים לפני הבריאה כאין סוף, יצר חלל פנוי כדי לברוא את העולם. לצורך כך,
אלוהים צמצם את עצמו, כלומר, הזיז את עצמו ממקום מסוים, ועשה מקום שבו אפשר היה לברוא את העולם. הצמצום עצמו הוא למעשה גבול שנוצר בין מה שיש למה שאין. כדי ... מברסלב מציע פתרון, שלפיו שלמות אמיתית מגיעה דרך התכללות
באלוהים. שלמות אמיתית נמצאת רק במציאות
האלוהית, ולא ניתן להגיע אליה כיצור אנושי. השאיפה לשלמות היא גם הכוח שמניע אותנו להתרפא מקונפליקטים פנימיים. כאשר אדם מבין את כל היתרונות והחסרונות של ... ממנו לחוות את המציאות באופן מלא. האם אדם יכול להתאחד עם
אלוהים? לפי רבי נחמן, אם אדם מבין את מהות
אלוהים, הוא יכול להתחבר לשלמות
האלוהית , כיוון שמי שמבין את
האלוהים, הופך להיות חלק ממנו. כאשר אדם משיג את ההתבוננות הזו, הוא מתחבר לאין סוף ולמציאות
האלוהית, ומפסיק להרגיש את הצמצום כי הוא לא מבחין יותר בין יש לבין אין. בסופו של דבר, הוא מוצא שלמות פנימית אמיתית. תורת הקבלה הפכים בתודעה השלמות ... חוויית החיים? הצמצום, שמוזכר בתורת הקבלה, מתאר את הרעיון שבו
אלוהים, שהיה לפני הבריאה אין סוף, יצר חלל פנוי כדי לברוא את העולם. לצורך זה,
אלוהים צמצם את עצמו ויצר גבול, בכך שהזיז את עצמו מהמקום. הצמצום הוא למעשה גבול ביחס לדברים אחרים. אם יש רק דבר אחד, אין אפשרות לצמצם אותו, כי צמצום דורש ... נחמן מברסלב הציע גישה בה שלמות אמיתית מגיעה רק דרך התכללות
באלוהים. הוא טוען ששלמות היא חלק מהמציאות
האלוהית, ולא ניתן להגיע אליה כיצור אנושי. אם אדם שואף לשלמות מוחלטת, עליו להבין את כל המורכבויות של החיים, כולל את כל היתרונות והחסרונות שמגיעים עם כל ... הוא מתרגל לשחרור פנימי ולשלמות רגשית. האם אדם יכול להתאחד עם
אלוהים? לפי רבי נחמן, אם אדם מצליח להבין את מהות
אלוהים, הוא יכול להתחבר לשלמות
אלוהית, כיוון שמי שמבין את
האלוהים הופך להיות חלק ממנו. דרך ההבנה הזו, אדם מתאחד עם המציאות ומפסיק להרגיש את הצמצום, כי הוא לא מבחין יותר בין יש לבין אין. ברגע שאדם משיג את ... הצמצום. אליעד: יש מושג שנקרא צמצום, זה מושג מהקבלה, שנאמר,
שאלוהים לפני הבריאה היה אין סוף, היה רק
אלוהים, היה כל כך הרבה
אלוהים שלא היה מקום לברוא את העולם. וכדי לברוא את העולם
אלוהים צמצם את עצמו, כאילו הזיז עצמו ימינה ושמאלה, ועשה חלל פנוי, ובתוך החלל הפנוי הוא ברא את העולם. זה מה שמסופר בקבלה, אף אחד לא יודע, למה צמצם, איך ... יש רק לשם יתברך, ובלעדיו הכל חסרים. וזה אומר שאם אתה לא
אלוהים, לא תהיה באמת מרוצה. והוא ממשיך ואומר, שמי שנכלל בו, אם האדם הופך
לאלוהים, יש לו שלמות כמו
לאלוהים. שאלה: האם האדם לא המציאות? אליעד: האדם חלק מהמציאות, וברגע שהוא אומר, מה איתי? מתחיל להיות בלגן. למשל
אלוהים ברא את העולם בשביל עצמו, ופתאום קם אדם ואומר, רגע רגע, אני רוצה שתזיז את זה שמאלה. מה האדם קופץ, מי הוא בכלל? זה כמו שמסדרים את הבית, ופתאום הרגל של השולחן אומרת אני רוצה שהקיר יזוז שמאלה. שאלה: זה שאמרת
שאלוהים ברא את העולם בשבילו, לא מסתדר לי. אליעד: הכוונה הייתה להבהיר שבעולם יש אין סוף צורות, ויש צורה אחת שקופצת ואומרת, אני רוצה שהדבר יהיה אחרת. שאלה: ... ובא לו לחוות שלמות, מה עושים? אז רבי נחמן אמר, מי שנכלל
באלוהים יש לו שלמות, מה זה אומר? אם תקפוץ לתוך
אלוהים תהיה בשלמות, ואיך? על ידי הדעת אותו יתברך, אם תדע את
אלוהים תהפוך להיות
אלוהים, כי אם תדע מה הוא, תהיה הוא. עכשיו מה זה אומר בצורה פרקטית? כול הנושא של יתרונות וחסרונות שייך לעולם היחסי, שבו אני מפריד בין מה שיש למה שאין. אז ...