אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה השכל הגדול ביותר, קצה השכל האנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, ההבנה הגדולה ביותר, האמת המוחלטת, מה מבינים בסוף? איך מרגיש אושר? אחדות שקרית, מעל השכל האנושי...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
השכל הגדול ביותר, קצה השכל האנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, ההבנה הגדולה ביותר, האמת המוחלטת, מה מבינים בסוף? איך מרגיש אושר? אחדות שקרית, מעל השכל האנושי, אין הבדל בין יש לאין
מה מבין אדם שחוקר עד קצה השכל האנושי?

אדם שישאל שאלות על המציאות, יחפש את הסיבות, המהות והמשמעות של כל דבר, וישאל באופן מתמיד ועמוק, יגיע בסופו של דבר למסקנה ייחודית ומפתיעה. מדובר במצב שבו הוא כבר לא יוכל להבחין בין דבר להיפוכו, בין יש לאין, בין טוב לרע, ובין אמת לשקר. אדם שיחקור את המציאות לעומק יגיע לנקודה שבה הוא פשוט לא ידע יותר דבר, אבל חשוב להדגיש שזה לא מצב של חוסר ידיעה רגילה, אלא מצב שבו נעלמות לחלוטין ההגדרות עצמן, ואיתם כל שאלות האדם.

מהי המשמעות האמיתית של אי - ידיעה מוחלטת?

כאשר אדם מגיע למצב שבו הוא לא מבין דבר ולא יודע כלום, לא מדובר בסתם חוסר הבנה או בלבול. אלא, מדובר במצב שבו לא רק שהוא לא יודע כלום, הוא גם לא יודע שהוא לא יודע. אם אדם יגיע למצב הזה, הוא כבר לא יוכל לשאול שאלות, כי השאלה עצמה מבוססת על כך שיש איזו הנחת יסוד שמפרידה בין דבר לדבר אחר. במצב של אי - ידיעה מוחלטת, גם ההבדל בין השאלה לתשובה אינו ברור. זהו מצב שבו השכל האנושי מגיע לקצה גבול ההבנה, ואינו יכול להתקדם יותר.

האם בסוף באמת מגיעים לאחדות?

רבים חושבים שבסוף התהליך של החקירה, האדם יבין שהכל אחד. אולם לפי ההסבר המדויק של אליעד כהן, לא מדובר בהגעה לאחדות, אלא בהגעה למצב שבו האדם אינו רואה הבדל בין אחדות לפירוד. לא מדובר רק בהבנה שאין הבדל בין דבר להיפוכו, אלא שלא מבינים כלל את משמעות המושג "הבדל". זאת אומרת שהאדם לא חושב ש"הכל אחד", אלא הוא לא חושב שום דבר, ואין לו כלל תפיסה של "אחד" או של "רבים". זה מצב שמעבר להבנה האנושית הרגילה.

מה יקרה לתפיסת הקיום אם לא תדע דבר?

אליעד כהן מביא דוגמה להמחשה: "על מה היית חושב אם לא היית קיים ואם מאומה לא היה קיים?" התשובה היא שלא היית חושב כלום, כי לא היה מי שיחשוב, ולא היה על מה לחשוב. זה בדיוק המצב שאדם יגיע אליו כשהוא חוקר באופן עמוק. זה מצב של סוף המשחק, שבו אין קיום ואין אי - קיום, מכיוון שאין הבדל ביניהם.

איך יודעים שהגעת לסוף החיפוש?

אם אדם חושב שהגיע לסוף ושהוא "הבין" שאין הבדל, זוהי עדיין הבנה ולכן הוא עדיין לא הגיע לסוף. כאשר הוא אומר "אני לא מבין", הוא עדיין מבין שיש משהו שהוא לא מבין, ולכן זה לא הסוף. כשמגיעים באמת לסוף, לא קיימת אפילו המחשבה "אני לא מבין". אין ידיעה שיש מה להבין או לא להבין, ואין אפילו שאלה אם הגעת לסוף או לא. זהו מצב של תכלית הידיעה שלא נדע, שהוא למעשה מעבר לתודעה אנושית.

האם אפשר לפעול מתוך מצב של אי - ידיעה מוחלטת?

אדם שרגיל לחשוב מתוך ידיעה, יתקשה לדמיין כיצד פועל אדם שאינו יודע כלום. אך כאשר האדם באמת אינו יודע כלום, הוא כלל לא חושב על "איך לפעול". הוא לא נמצא במצב של שאלה או חוסר ביטחון, הוא פשוט נמצא במצב של תודעה אחרת לגמרי, שבו אין אפילו את האפשרות לשאול. זהו מצב שונה לחלוטין מכל מה שאדם...
שאלה: אדם שיחקור ויחקור את המציאות, מה תהיה מסקנתו הסופית? ברמה התיאורטית, מה תהיה המסקנה?

תשובה: מי שיחקור ויחקור לא יבדיל בין יש לאין. בסוף יגלה שאינו מבין שיש הבדל. העניין מאוד עקרוני. בסוף מגלים שלא מבינים שיש הבדל בין דבר והיפוכו, ולא את ההבדל בין יש לאין. בסוף לא רואים שיש הבדל בין יש לאין ובמצב זה ממילא אין יותר שאלות.

אם נחקור מה הנחת היסוד בסוף לא ניתן לראות הבדל בין יש לאין. בסוף לא מגיעים לשום מסקנה. אם אין מסקנה זה סימן לכך שאתה בסוף המחשבה. אם הגעת למסקנה סימן שאינך בסוף המחשבה.

כל הבנה שהיא מלמדת על כך שעדין לא הגענו למחשבה העמוקה והסופית. בסוף נגמר המשחק כולו.

דוגמה להמחשה: על מה היית חושב אם לא היית קיים ואם מאומה לא היה קיים? (מן הסתם חוויה שלא קיימת).

אם אדם חושב ומגיע למסקנה שאין הבדל, שהוא לא יודע, שזה לא משנה, או כל הגדרה אחרת, זה נקרא להגיע לאחדות השקרית. לעומת זאת אם המסקנה היא שכלום לא מובן, זה מצב בו כל האפשרויות פתוחות. אלא מה, נשאלת השאלה אם כלום לא מובן, מהי הדרך לפעול?

השאלה הזו יכולה להישאל רק ע"י אדם שמבין את ההבדל בין לדעת ללא לדעת. אבל אדם שאינו מבין כלום, כלומר, אינו מבין הבדל בין דבר למשנהו, אינו יכול לשאול "איך אדם שאינו מבין כלום פועל?"

גם לא נכון לטעון שאין שאלה. מהצד של השכל החושב שאין הבדל בין דבר להיפוכו אז אין שאלה.

אם אתה מבין שאין הבדל אז אין שאלה אבל אם אינך מבין כלום יתכן שעדין תהיה לך שאלה.

על בסיס מה השאלה? את זה שואל אדם שמבדיל אבל מי שאינו מבדיל יתכן שתהיה לו שאלה

אבל אם אתה טוען שהסוף הוא מוגדר אז ביחס לאין כלום, אין שאלה.

שאלה: יש חוויית קיום מודעת?

זו שאלה של אדם שעדין תקוע בהבדל בין יש לאין. זו שאלה שנובעת מההנחה שיש הבדל בין יש לאין אבל יתכן שהנחה זו אינה נכונה. לכן שלמרות שאין שאלה, השאלה מובנת.

שאלה: איך אתה יודע שהגעת לסוף? שאין צורך להמשיך לחפש?

להגיד אני לא מבין זו גם הבנה. אם אתה יודע, אתה עדיין בלופ. אם היית יודע שיש שאלה שאם תשאל אותה תפסיק לדעת, באותו רגע נגמר המשחק. הכוונה ב"נגמר המשחק" היא שנגמר המשחק הנוכחי. כשנגמר המשחק הזה מתחיל משחק חדש. למשחק החדש יש חוקים חדשים, כללים חדשים, ידיעה חדשה, מחשבה חדשה.

שאלה: איך אתה יודע שיש משחק חדש?

המשחק החדש עשוי להיות דומה לישן אבל הוא משחק חדש לגמרי. התפיסה חדשה, האני חדש, הכל חדש.

השאלה מהו משחק חדש. אם תגדיר שחוסר קיום זה חידלון של משחק אז זה המשחק החדש ואז נגמר המשחק לחלוטין. אם תגדיר שמי שלא מבדיל אינו קיים, ומי שלא קיים אינו משחק אז אין משחק. אבל מהיכן לנו שהגדרה זו נכונה? הרי אפשר להגיד שלמרות שהוא אינו קיים הוא עדיין משחק. תלוי כיצד אתה מגדיר משחק.

השאלה אינה רק קיום או אי קיום. זו רק שאלה של אדם שמבדיל בין יש קיום לאין קיום. זה לא מצב של אין קיום אלא מצב של אין הבדל בין יש קיום לאין קיום.

נכון שהפתרון הזה נשמע מדכא אבל מה עדיף, לשמוע אמת ולהתבאס עכשיו או לשמוע שקר לקבל אותו ולהתבאס אח"כ? זו, מן הסתם האמת. נכון שאין בהבנה הזו חוויה אבל יתכן שדרך הבנה כזו תגיע להבנה חדשה לגמרי.

באופן כללי, כשאדם מתחיל לשאול עצמו שאלות אם הוא מתחיל בבת אחת לראות דבר והיפוכו, אתה מגיע למצב שאתה לא יודע. כשנדמה לך שמסקנתך נכונה ואתה נשאל איך אתה יודע שזה נכון, לפתע אתה רואה את ההפך, וכשאתה נשאל מאיפה אתה בטוח שההפך הוא הנכון שוב אתה רואה את הנכון המקורי. ואז כשאתה נשאל מה האמת אינך יודע כלום. ראיית ההפכים מקרבת אותך לאי ידיעה. במשל, אם אתה רוצה משהו ואתה שואל עצמך למה, אתה מגיע למסקנה שלמעשה אינך רוצה באותו דבר. כשאינך יודע אם אתה רוצה משהו או לא, אינך יכול לחוש לא טוב ולא רע ואז אתה חווה תחושה של מחוץ לטוב ולרע. לא בפרספקטיבה של טוב ורע אלא בפרספקטיבה אחרת. ככל שאדם מתרגל את ההפכים במוחו כך הוא מתנתק מהדואליות האינסופית של טוב ורע. כך עד שאינו יודע כלום.

אלא מה, אם בא אדם ושואל שאלה. אם האיש מעוניין בתשובה יחסית, נותנים לו תשובה יחסית. גם גורם לאדם שיהיו לו יותר תשובות...
לראות הכל אחד פחד להשתגע רגשות בלי תשובה ההפך הוא הנכון לאבד את השפיות שאלת שאלות לשקר היגיון היפוך אולי אין הבדל בין יש לאין אושר אחדות אחדות שקרית איך מרגיש אושר אין או יש אין הבדל בין יש לאין אין ויש אין יש אין מיש אמת אמת אבסולוטית אמת אובייקטיבית אמת אחת אמת אמיתית אמת בלתי תלויה אמת מוחלטת אנושיות גבולות השכל האין והיש האמת האבסולוטית האמת האובייקטיבית האמת האחת האמת האמיתית האמת הבלתי תלויה האמת המוחלטת הבדל הבדל בין יש לאין הבדלה הבדלים הבנה ההבנה הגדולה ההבנה הגדולה ביותר היש והאין המוחלט השכל השכל האנושי השכל הגדול ביותר יש או אין יש אין יש ואין יש מאין יש מיש להבדיל להרגיש אושר לשקר מה ההבדל בין יש לאין מה מבינים בסוף מוחלט מוחלטות מחוץ לשכל האנושי מטרות מעבר לשכל האנושי מעל השכל מעל השכל האנושי מעל לשכל האנושי מרגיש אושר קצה השכל האנושי שכל שכל אנושי שכל גדול שקר שקרים שקרית שקרנים תכלית תכלית הידיעה תכלית הידיעה שלא נדע תכליתיות
השכל של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיכן הדרך מובילה, השיטה של אליעד כהן, שכל אנושי, שכל על אנושי, דבר והיפוכו, למה התכוון המשורר?
השכל של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיכן הדרך מובילה, השיטה של אליעד כהן, שכל אנושי, שכל על אנושי, דבר והיפוכו, למה התכוון המשורר?
השכל של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיכן הדרך מובילה, השיטה של אליעד כהן, שכל אנושי, שכל על אנושי, דבר והיפוכו, למה התכוון המשורר? מה המהות של שיטת אליעד כהן? אליעד כהן מציג גישה פילוסופית שמאתגרת את ההבנה הרגילה שלנו של תפיסות ... בצורה לא שגרתית, תוך שהוא מציין שהמטרה המרכזית שלו איננה להציג שכל או תפיסה חדשה, אלא להראות שכל תפיסה קיימת אינה נכונה, כלומר, לא נכונה באופן מוחלט. הוא לא מציע שכל אחר או תפיסה נכונה, אלא מבקש לשלול את כל התפיסות המוגדרות ולומר שהן כוללות בתוכן את ההפך שלהן. האם אליעד כהן מחליף שכל בשכל אחר? נראה כי ישנה טענה נפוצה שלפיה אליעד כהן משנה את האופן שבו אדם חושב, כלומר, מחליף שכל בשכל אחר. אליעד מבהיר בצורה ברורה כי הוא לא מחליף שכל בשכל אחר, אלא מחליף שכל באין שכל. לדבריו, הוא אינו מציע מערכת חדשה של מחשבה או תשובה ברורה לשאלות הקיימות, אלא מראה שאין תשובה אחת נכונה ושהתפיסות המוגדרות שאנשים ... בעצם מדבר על דבר שאין לו הגדרה מוחלטת וכוללת. מה ההבדל בין המרת שכל לשכל לבין המרת שכל לאין שכל? אליעד מציין שהשיטה שלו אינה מחליפה תפיסות אחת באחרת, אלא מבהירה שכל תפיסה או שכל שנראית נכונה מכילה בתוכה את ההפך שלה. הוא מציע לא להבין את דבריו דרך פריזמות של כן ולא, טוב ורע, אלא להכיר בכך שכל תפיסה כזו היא בהכרח מוגבלת. החידוש הגדול של אליעד הוא לא בהבנה של דבר מסוים, אלא בהבנה שאין אפשרות להיתפס לאמת אחת. התפיסות שברשותנו הן רק תפיסות סובייקטיביות אשר נופלות בעדויות של סתירות פנימיות. האם אליעד כהן משתמש בשפה של אחרים כדי לשקר? במהלך שיחותיו עם תלמידיו או שומעיו, אליעד מדגיש שהוא עושה שימוש בשפה של אחרים כדי לתקשר עם האדם בצורה שהאדם יבין. אולם, הוא מציין כי ... כי אין כאן תשובה ברורה או מערכת מחשבה מקובלת. הוא לא מציע שכל חלופי אלא שואל את השאלות שיביאו את האדם למצב של חוסר וודאות. האם השיטה של אליעד כהן היא סוג של רמאות או שקר? אליעד לא חושש להודות כי כל מה שהוא אומר הוא למעשה שקר. לדבריו, כל תפיסה, כל הגדרה וכל עקרון שמוצג כהגדרה סופית או תשובה נכונה הוא שקר. הוא מדגיש שזו לא רק עמדה שלו אלא עמדה שכל אחד שאומר דבר מה מוגדר מציב את עצמו מול סתירה פנימית. אליעד טוען שאין דבר נכון או שקר מוחלט, אלא יש רק תפיסות שהן נכונות בתנאים מסוימים. כדי להבין את השיטה, יש להכיר בכך שכל תשובה שהיא מוגדרת מראש, מתמודדת עם חוסר אפשרות להבין את המהות האמיתית. מדוע אליעד כהן אומר שגם דבריו שלו אינם נכונים? אליעד מסביר כי ... חדש, הוא עצמו יודע שגם העמדה הזו אינה נכונה. כוונתו איננה להציג אמת מוחלטת, אלא להראות שהאמת לא יכולה להיות מוגדרת. הוא מציין כי כל עמדה נישאת איתה סתירות פנימיות, ולכן כל אקט של הבנה מושגת על בסיס הגדרות ... את מה שלא ניתן לקבוע בצורה חד משמעית. מה כותב אליעד כהן בספרו על שקר? כבר בפרק הראשון של ספרו, אליעד כהן מציין שכל דבר שהוא אומר הוא
הקורונה והשיגעון האנושי, אולי אני משוגע כמו מאמיני הקורונה? אולי אני משוגע כמו מכחישי הקורונה? הקורונה והמין האנושי, להטיל ספק בשכל האנושי, אולי כולם טועים? אולי כולם משוגעים? אולי אני משוגע? אולי המשוגע חכם? חכם או משוגע
הקורונה והשיגעון האנושי, אולי אני משוגע כמו מאמיני הקורונה? אולי אני משוגע כמו מכחישי הקורונה? הקורונה והמין האנושי, להטיל ספק בשכל האנושי, אולי כולם טועים? אולי כולם משוגעים? אולי אני משוגע? אולי המשוגע חכם? חכם או משוגע
... והשיגעון האנושי , אולי אני משוגע כמו מאמיני הקורונה? אולי אני משוגע כמו מכחישי הקורונה? הקורונה והמין האנושי, להטיל ספק בשכל האנושי, אולי כולם טועים? אולי כולם משוגעים? אולי אני משוגע? אולי המשוגע חכם? חכם או משוגע האם כולנו משוגעים בגלל הקורונה? הקורונה חשפה בפני המין האנושי את העובדה שכנראה כל בני האדם, כולל אלו שנחשבים לחכמים ומשכילים ביותר, יכולים בקלות להשתגע ולאבד את שפיותם. אליעד כהן מסביר שבמהלך תקופת הקורונה העולם התחלק לשני סוגים עיקריים של אנשים, שכל צד חושב שהצד השני הוא המשוגע. מצד אחד, היו אלו שהאמינו שיש מגיפה קטלנית, שיצרו היסטריה ... לחלוטין, פתאום החלו להאמין בתיאוריות מוזרות או להכחיש עובדות ברורות, רק בגלל שהמציאות של הקורונה גרמה להם לאבד משהו בשיקול דעתם. איך הקורונה חושפת את האופי האנושי? הקורונה, לפי אליעד, משמשת למעשה כמראה עבור האנושות, החושפת את הקלות שבה בני אדם ... כקומץ קטן של אנשים משוגעים. אך המצב אינו כזה. העולם התחלק לשני מחנות גדולים - אחד מאמין בקורונה והשני מתכחש לה - ושניהם גדולים מספיק כדי להעיד על כך שהמין האנושי, כמכלול, לא רחוק מהטירוף. האם יכול להיות שכולנו טועים, גם בדברים שאנחנו בטוחים ... את האפשרות שגם האדם החכם ביותר יכול להיות משוגע בנסיבות מסוימות. הוא חוזר ומדגיש שאין כאן עניין של עובדות, אלא של הבנה עמוקה יותר על טבע האדם. מה שחשוב הוא שכל אחד יפקפק ויטיל ספק בעצמו, באמונותיו ובדעותיו, גם כשהוא משוכנע שהוא החכם ביותר. האם יש מישהו שבאמת יוצא מהכלל? אליעד מבהיר, בהומור קל, שהדברים לא מתייחסים אליו באופן אישי, כיוון שהוא מספיק דפוק לא לחשוב שהוא דפוק. אך הוא מתכוון בצורה רצינית לכך שכל אדם אחר חייב לקחת את הדברים ברצינות ולשאול את עצמו האם גם הוא משתייך למחנה של המשוגעים ... שצריך לקחת מתקופת הקורונה? המסר שאליעד כהן רוצה להעביר הוא להטיל ספק בעצמנו תמיד, לבדוק כל אמונה וכל ודאות שיש לנו. הוא מסכם שכפי שהקורונה חשפה את הטירוף האנושי, כך כל אדם חייב לשקול היטב את עמדותיו ואמונותיו, שכן ייתכן מאוד שהוא טועה, גם כשזה נראה לו בלתי אפשרי. המסר של אליעד הוא שהטלת ספק עצמית היא חיונית, כי היא שומרת אותנו מפני אותו טירוף קולקטיבי שהקורונה גילתה לנו שהמין האנושי מסוגל לו בקלות רבה. האם הקורונה היא קונספירציה? איך הקורונה משפיעה על השפיות האנושית? האם כולנו מטורפים בגלל הקורונה? האם אני משוגע או חכם? הטלת ספק בשכל האנושי מי באמת צודק בוויכוח על הקורונה? ...
הסוד של שורש השכל - איך לגלות את השכל שיש מעל השכל?
... של שורש השכל - איך לגלות את השכל שיש מעל השכל? כפי שכבר ביארתי וכידוע לכל, ... התפישה של האדם מוגבלת. והאדם לא מסוגל למצוא בשכל שלו תשובות לכל השאלות. כגון לדוגמה לשאלה מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות, שכל תשובה שאותה ייתן האדם, תמיד יהיה ניתן ... כי לפני הזמן, פירושו זמן גדול יותר וכיוב. והשכל של האדם לא יכול להבין את הכל. וגם אם האדם ממש יתעקש וממש ירצה להבין בשכל שלו את הכל, הרי שהמלחמה של האדם אבודה מראש. משום, שעצם מהותו של השכל, היא שהוא לא יכול להבין את הכל. ... להבין את הכל, פירושו לנסות לשנות את המהות של השכל, וזה לא אפשרי. וכפי שכבר ביארתי, יש גם עוד סוג של שכל נוסף, שהוא השכל שיש מעל השכל. והשכל שיש מעל השכל, הוא השורש של השכל האנושי. כי כל דבר בעולם, הוא חלק מדבר אחר גדול יותר. וגם השכל של האדם ויכולת התפישה של האדם, גם היא, רק חלק משכל אחר גדול יותר. כי יש יכולת תפישה אין סופית ובלתי מוגבלת, שהיא השכל הגדול, שחלק ממנו בא לידי ביטוי בשכל של האדם. ועוד ביארתי, שבשכל הגדול ביותר, שם יש תשובה לשאלה של כל ... האלו. וכאן נחדד את העניין. והעניין הוא, כי שם בשכל הגדול יותר, גם שם אין תשובות לשאלות ... הן לא שאלות כלל. ולא משום שיש להן תשובה, אלא שבשכל הגדול יותר, אי אפשר אפילו לשאול את השאלות האלו. כי שם בשכל הגדול יותר, השאלות האלו שנדמות לאדם ... קיימות כלל. והעניין הוא, כי יש הבדל מהותי בין השכל האנושי הרגיל, לבין שורש השכל של האדם. ויש משהו מסוים, שהוא זה שמגדיר ומגביל ויוצר את ההבדל בין השכל של האדם, לבין שורש השכל של האדם, שהוא השכל האין סופי, שהוא ללא שום מגבלת תפישה ... של הקיום של שאלת כל השאלות, היא כמובן מגבלת השכל של האדם. כי אם לאדם לא הייתה מגבלה שכלית, הרי שממילא היה האדם יכול להבין ...
להשתחרר מהשכל, יש מאין, מעל השכל, מעל המחשבה, ביטול התודעה, מדיטציה, להיעלם, הכל אחד
להשתחרר מהשכל, יש מאין, מעל השכל, מעל המחשבה, ביטול התודעה, מדיטציה, להיעלם, הכל אחד
... מהשכל, יש מאין, מעל השכל, מעל המחשבה, ביטול התודעה, מדיטציה, להיעלם, הכל אחד איך נוצרת מוטיבציה לפעולה, ומה מקור הרצון? אליעד כהן מסביר את המנגנון העמוק שמאחורי מוטיבציה, ... שהאדם פועל מתוך רצון, והרצון הזה נובע מתחושת חיסרון. כאשר האדם מרגיש שחסר לו משהו, בין אם זה אוכל, כסף, מערכות יחסים, הצלחה או אושר, החיסרון הזה גורם לו לרצות למלא אותו. הרצון למלא את החיסרון הוא הכוח שדוחף אותו לפעולה. ... מהו מקור הרצון? האם אפשר לפעול ללא מניע? כיצד מתחילה השאלה על היש מאין ומהי ההנחת יסוד של נפרדות? השיחה נפתחת בשאלה: כדי שיהיה יש מאין, חייב להיות שם רצון כלשהו, והשאלה היא מה גורם לשינוי, ומי יצר את הגורם לשינוי? אליעד מסביר שכל שאלה בעולם מניחה שקיים הבדל בין דבר לדבר, למשל הבדל בין יש לאין, בין לפני לאחרי. כאשר שואלים מה יצר את השינוי מלפני לאחרי?, מניחים שיש שתי נקודות זמן נפרדות, ולמעשה שואלים בתוך מסגרת הזמן. אך אם מבינים שיש ואין הם אחדות אחת, מתבטלת מלכתחילה הנחת הנפרדות, ואז השאלה אינה יכולה להתקיים. מדוע שאלת הלמה לא יכולה לקבל תשובה סופית? אליעד מתאר שכל תשובה לשאלה למה עדיין תגרור שאלת המשך: ומה יצר את הלפני. גם אם נטען: אלוהים רצה או הרצון גרם, ... בכלל המושגיות של שאלה ותשובה. לכן לא ניתן להגיע לתשובה סופית בתוך הזמן, מפני שסיבה היא מושג הקיים בעולם הנפרדות. כיצד ההבנה שהכל אחד מהווה את התשובה היחידה? כדי להימלט מלולאת השאלות, מסביר אליעד שהתשובה היחידה היא להבין שהיש והאין הם אחד. בשפה שלנו אנו מבדילים בין יש לאין , בין לפני לאחרי, אך מצד האמת מדובר באחדות מוחלטת שאין בה שום הפרדה אמיתית. כאשר חווים שהכל אחד, כבר אין שאלה על מה קדם למה, כי אין באמת הפרדה של זמנים והתרחשויות שונות. איך מסתדר הסתירה בין ... כך נהיה משהו, אך האמת היא שגם עכשיו, בשורש העמוק, הכל עשוי מאותו כלום. מצד אחד רואים את ההפרדה (שולחן, קיר), מצד שני יודעים שיש אחדות בשורש. כאן נוצרת הסתירה: איך זה ייתכן להיות גם אחד מוחלט וגם נפרדות? התשובה היחידה היא שהכל אחד ברובד העמוק ביותר, והנפרדות היא רק דרך הביטוי של האחד. מהי הוויה וכיצד היא קשורה למקום ולזמן? ... אחת, שהיא מחוץ למקום ולזמן, ולכן אין הבדל אמיתי בין אין מקום לאין זמן. ההוויה היא הכלום שהוא למעשה המקור לכל היש. מכאן גם נובע שהכל אחד, כי אותו אין מקום וזה שמעבר לזמן הם בעצם הוויה אחת ואי אפשר להפריד ביניהם. האם המקום והזמן הם ... מכאן אפשר ללמוד שגם המקום והזמן שאנו חווים בערות הם בעצם תלויים בתודעה גדולה יותר, והם מקבלים את נפחם ממנה. מדוע גם הדיבור על אחדות נפרד מהחוויה עצמה? אליעד מסביר שכל ניסיון לדבר על אחדות (הכל אחד) מצריך שימוש בשפה של נפרדות, כי אנו אומרים יש ואין הם אחד. כבר ההגדרות עצמן מפרידות בין יש לאין. במציאות המוחלטת של האחדות, אין שום הגדרה נפרדת, ולכן כל דיבור על כך הוא רק כלי או סולם להתקרבות להבנה, אך לא ההבנה המוחלטת עצמה. מהי מדיטציה וכיצד היא קשורה לשאלות ולעומק ההבנה? עולה בשיחה נושא המדיטציה: - יש הטוענים ... את המחשבה, אפשר רק למקד אותה או להיות פחות מודעים לה. - בעוד שחלק מהאנשים מנסים לעבור למצב ללא מחשבות, אליעד מציע להפעיל את השכל עד סופו, לשאול שאלות לעומק עד שהן מתנגשות זו בזו ומגלות שהניגודים הם אחד. - כששואלים למה ואולי ההפך נכון שוב ושוב, מגיעים להתנגשות בין סיבה לאין סיבה, עד שרואים שהן בעצם אחד. מדוע שאלות הן הכלי להגיע לאחדות? אליעד מדגיש שכל הזמן יש להיעזר בשאלות: למה אני רוצה כך וכך?, מי באמת בוחר?, האם יש בחירה או אין בחירה?, האם ...
חוויה שאינה שכלית שהיא שכלית, מה אי אפשר להסביר בשכל? על מה אי אפשר לחשוב? מעל השכל של הספר להיות אלוהים
חוויה שאינה שכלית שהיא שכלית, מה אי אפשר להסביר בשכל? על מה אי אפשר לחשוב? מעל השכל של הספר להיות אלוהים
... שאינה שכלית שהיא שכלית, מה אי אפשר להסביר בשכל? על מה אי אפשר לחשוב? מעל השכל של הספר להיות אלוהים מהי חוויה שאינה שכלית שהיא שכלית? אליעד כהן מסביר על חוויות שאנשים מכנים כחוויה שאינה שכלית וטוענים שהן חוויות שאי אפשר להסביר במילים או בשכל. לפי אליעד, אין באמת דבר כזה חוויה שאי אפשר להסביר בשכל. כל חוויה שנחוויית היא בהכרח מוגדרת ולכן ניתנת להסבר. כאשר אדם אומר: חווייתי ... בין החוויה הזאת לחוויה אחרת שחווה, המשמעות היא שהחוויה שלו מוגדרת וברגע שמשהו מוגדר, אפשר להסביר אותו בשפה ובשכל . זה שהאדם מרגיש שהוא לא יודע להסביר, לא מעיד על כך שאין הסבר, אלא רק מעיד על כך שאותו אדם באופן אישי אינו יודע כיצד להסביר. האם יש דברים שלא ניתן לחשוב עליהם בשכל? לפי אליעד כהן, הרעיון שיש דברים שהם מחוץ לשכל ושלא ניתן לחשוב עליהם, הוא רעיון שגוי. הוא מדגיש שוב ושוב שהשכל מסוגל לחשוב על כל דבר שניתן להגדיר אותו בצורה כלשהי. כאשר אנשים מדברים על דבר שנמצא מחוץ לשכל, הכוונה שלהם בדרך כלל היא לתאר דבר שלא ניתן להבין אותו, להגדיר אותו, לדבר ... הגדרות שגויות. אם החוויה קיימת עבורך, אתה יכול להגדיר אותה, ואם אתה יכול להגדיר אותה, אתה יכול להסביר אותה בשכל. מדוע אנשים חושבים שיש חוויות בלתי מוסברות? הסיבה שאנשים טועים לחשוב שיש חוויות בלתי מוסברות או דברים שנמצאים מעל השכל, היא חוסר הבנה של מושג ההגדרה. אדם שחושב שהוא חווה חוויה מיוחדת ... במילים. כשאדם אומר שאין לו מילים, זה מעיד על חוסר יכולת התנסחות של אותו אדם, ולא על חוסר קיומו של הסבר שכלי. מהו הדבר שעליו באמת אי אפשר לחשוב? אליעד מסביר שיש דבר אחד שבאמת לא ניתן לחשוב עליו ולא ניתן להסביר אותו בשכל. הדבר הזה הוא מה שנמצא מחוץ לכל ההגדרות האפשריות ומחוץ לכל המילים ולכל השפה. ... אפשר באמת לחשוב הוא דבר שלא קיים כלל. ואם הוא לא קיים, אז באמת אי אפשר לחשוב עליו או להסביר אותו. מכאן נובע שכל מה שקיים במציאות שלנו, יכול להיות מוסבר באמצעות השכל וההיגיון. האם ניתן להגיע להבנה של דבר שאי אפשר להבין אותו? לדברי אליעד, כל מטרת השכל שמוצגת בספר להיות אלוהים היא להביא את האדם להכרה בפרדוקס האמור. המטרה של ... ולא ניתן לחשוב עליו, הוא בהכרח אינו קיים. ולכן כל מה שקיים, ניתן לחשיבה וניתן להסבר. מדוע אנשים מתבלבלים בין שכל לרגש? אליעד מסביר כי אנשים מתבלבלים בין רגש לשכל ולכן מאמינים שיש דברים מעל השכל או שאינם שכליים. חוויות רגשיות ואינטואיציות פנימיות נתפסות לעיתים כחסרות מילים, אך זאת רק מכיוון שאנשים לא השקיעו מספיק מאמץ להבין אותן לעומק. הרגש עצמו מבוסס על השכל, כי על מנת להרגיש רגש מסוים, האדם חייב להבחין בין רגש זה לרגש אחר, וזאת פעולה שכלית טהורה של הבחנה. לכן גם חוויות שנראות בלתי - שכליות, הן שכליות באופן עמוק יותר, שכן כל הבחנה, אפילו של תחושה או רגש, היא שכלית. לסיכום, אליעד כהן חוזר ומדגיש
אמונה, שימוש באמונה או שימוש בשכל, אמונה מעל השכל, ידיעה, אמונה נגד השכל, להאמין באהבה או שנאה, טיפשות טובה
אמונה, שימוש באמונה או שימוש בשכל, אמונה מעל השכל, ידיעה, אמונה נגד השכל, להאמין באהבה או שנאה, טיפשות טובה
... שימוש באמונה או שימוש בשכל, אמונה מעל השכל, ידיעה, אמונה נגד השכל, להאמין באהבה או שנאה, טיפשות טובה מה היא אמונה ולמה אליעד רואה בה משהו לא טוב? אליעד כהן מתחיל את ההסבר על אמונה בכך שהוא מתייחס אליה כאל הדבר היחיד שהוא יכול ... לאדם היא ההבחנה בין יש לאין. האדם מאמין שיש הבדל בין יש ואין ולכן חווה סבל כשהוא מרגיש שחסר לו דבר מה או כשהוא חושב שמשהו מסוים לא אמור להיות כפי שהוא. כאשר האדם יכיר בכך שהאמונה הכי בסיסית שלו היא ההבחנה בין יש לאין, הוא יוכל להתחבר למקום פנימי שבו אין הבדל בין שני המצבים, ובכך ישתחרר מהסבל. איך ההתבוננות מביאה להיעלמות האמונה? אליעד טוען שהדרך להשתחרר מאמונה היא על ידי התבוננות ... ומה שגוי. אליעד מסביר שכל הגדרה כזאת היא למעשה אמונה, שהיא סוג של צמצום. לכן, האדם צריך להבין שכל תפיסה שלו מבוססת על אמונה, אפילו אם הוא בטוח שהיא אמת מוחלטת. הדרך היחידה להשתחרר באמת היא להטיל ספק בכל אמונה, עד שהאדם יגיע למקום פנימי ללא שום אמונה, ללא שום הגדרה וללא שום צמצום. מה המשמעות של אמונה מעל השכל לפי אליעד? אליעד מתייחס למושג אמונה מעל השכל, המוכר מתורתו של רבי נחמן מברסלב. לפי אליעד, רבי נחמן דיבר על מצב שבו האדם צריך להשתמש בשכל שלו ככל האפשר, עד שיגיע למקום בו הוא מבין שיש דברים מעבר לשכל שלו. אליעד מסביר זאת באמצעות דוגמה: אם אדם רואה שיש לו רגל, ורבי נחמן יאמר לו אין לך רגל, האדם יחשוב שזה שיגעון. אבל האמונה מעל השכל היא ההבנה שישנה אפשרות שהמציאות שונה ממה שהשכל תופס. כאשר האדם יתאמץ מספיק, הוא יוכל להגיע להבנה אמיתית שהכל אחד, ואז כבר לא יזדקק לאמונה אלא יבין זאת באמצעות שכל גבוה יותר. האם יש הבדל בין להאמין באהבה ולהאמין בשנאה? אליעד מתייחס לאמונות כמו אני מאמין באהבה או אני מאמין בשנאה. הוא מסביר שאם האדם יאמין באהבה באמת, הוא יצטרך לאהוב ... מה המשמעות של אמונה מעל השכל? איך להשתחרר מאמונה? מה ההבדל בין אמונה לידיעה? האם להאמין באהבה או בשנאה? מהי טיפשות טובה? ...
עליסה בארץ הפלאות 1, מטרת המשחק של אלוהים, סקרנות, מי אתה באמת, מעל השכל, סרטים מצוירים, באיזו דרך ללכת
עליסה בארץ הפלאות 1, מטרת המשחק של אלוהים, סקרנות, מי אתה באמת, מעל השכל, סרטים מצוירים, באיזו דרך ללכת
... בארץ הפלאות 1, מטרת המשחק של אלוהים, סקרנות, מי אתה באמת, מעל השכל, סרטים מצוירים, באיזו דרך ללכת מהי באמת מטרת המשחק של אלוהים? אליעד כהן מסביר שהשאלה המרכזית ששואלת הדוברת היא בעצם, אם אני במקום של אחדות, למה בכלל שארצה לשחק במשחק של החיים?. הוא מציין שהשאלה הזו מעידה על כך שהשואלת עדיין לא מבינה באמת מהי אחדות. אחדות, לפי אליעד, אינה מקום שנאחזים בו, אלא ההבנה העמוקה שאין דבר כזה אחדות מוגדרת. מי שמבין באמת מהי אחדות, יבין שאין בכלל שאלה כזאת, מכיוון שאין באמת הבדל בין מצב של משחק לבין מצב של אי - משחק. אין הפרדה בין לפני הבריאה לאחריה, ובין הרצון לשחק לרצון שלא לשחק. אליעד מסביר שכל השאלות בנוגע לתכלית הבריאה, מדוע אלוהים ברא את העולם או מה מטרת המשחק, מגיעות מאותו מקום של חוסר הבנה, שהרי כל תשובה שייתן רק תוליד שאלה נוספת. האם אחדות ונפרדות הם באמת הפכים? אליעד מבהיר את הנקודה שאחדות ונפרדות אינן הפכים. הוא מתאר זאת כהבנה הגדולה ביותר, או לחילופין כהשיגעון הכי גדול שיש. מי שנמצא באחדות באמת לא מפריד בין הדברים, עבורו תפוז אחד ושני תפוזים הם אותו דבר בדיוק, אין שום הבדל בין לעבוד קשה לבין לשבת רגל על רגל. ההבנה הזו היא הבנה שמעל לשכל, מצב שבו אין כבר הגדרות והכל הופך להיות אחד ממש. איך ניתן להגיע לחוויית האחדות ביום יום? אליעד מסביר כיצד אפשר להגיע לחוויית האחדות בחיים היום - יומיים. בשכל, לדבריו, זה פשוט מאוד. אפשר להוכיח לוגית שהכל הוא אחד. אך מבחינת החוויה האישית, כדי באמת לחוות זאת, האדם צריך להיות אמיתי עם עצמו בכל רגע נתון, להבין כל ... עליסה בארץ הפלאות כדוגמה לתהליך חיפוש עצמי רוחני ופנימי שעובר על כל אדם. הסרט הוא למעשה משל פנימי על התודעה האנושית , ועל הדרך שבה האדם מחפש משמעות אמיתית בתוך מציאות שנראית חסרת משמעות. עליסה נמצאת בשיעור היסטוריה עם מורה, אבל אינה מתעניינת בו. מבחינתה, כל ההיסטוריה היא מתה וחסרת חיים. זה דומה לאדם שחווה את חייו בצורה יבשה, משעממת, חסרת חיות, ומרגיש שכל המידע והסיפורים שהוא שומע סביבו הם ריקים מתוכן. עליסה אומרת שהיא רוצה ספרים עם תמונות, לא סתם טקסט מת, כי התמונה היא סמל לחיות אמיתית. האדם רוצה חוויה, ... מתחברת לכך ואומרת, אם זה שטויות, זה בדיוק מה שאני רוצה. הכוונה כאן היא שהדרך לאמת עוברת דרך המוכנות ללכת נגד השכל המקובל, ולחקור דווקא את מה שנחשב שטויות. מדוע עליסה רוצה עולם הפוך ומה זה מסמל? עליסה מחליטה שהעולם שלה יהיה עולם הפוך, שבו כל כן יהפוך ללא וכל מה שאמור להיות הגיוני, יהיה לא הגיוני. אליעד מסביר שכך גם האדם צריך לעיתים ללכת נגד השכל כדי להבין דברים עמוקים יותר. בכך שהאדם מוכן לוותר על ההיגיון, הוא בעצם מאפשר לעצמו להיפתח לשכל חדש לחלוטין, כזה שיכול לקלוט ולהבין דברים שמעבר להיגיון הרגיל. איך הכניסה למחילת הארנב מייצגת חיפוש פנימי? עליסה רודפת אחרי הארנב ומגיעה למחילת ארנב ... האמת. אליעד משתמש בדוגמה מהתנך: לא יראני אדם וחי, כלומר, - אי אפשר גם להחזיק בתודעה נפרדת (אגו) וגם לחוות את האחדות עם המציאות. האדם חייב להקטין את עצמו, את האגו שלו, כדי לעבור. אבל אפילו אם הוא מקטין את עצמו, הוא עדיין צריך מפתח, כלומר, - הבנה אמיתית של האמת, ולא רק ... שני דמויות ביער שחוסמות את דרכה, היא חווה זאת כמניעה אמיתית, אך הדמויות חוות זאת כמשחק. אליעד מסביר שזה מראה שכל המכשולים שיש לאדם בחייו אינם באמת נועדו לחסום אותו, אלא הם משחק פנימי שמטרתו לעורר אותו ולגרום לו להתקדם. איך לדעת באיזו דרך ללכת? כאשר עליסה שואלת את ... שאין לה באמת מושג מי היא, וההבנה הזו היא תחילת ההארה. איך להסתכל על כל מה שקורה בחיים? לסיכום, אליעד מראה שכל אירוע שקורה בחיים, כל שיחה, כל סרט וכל סיטואציה, נושאים בתוכם את אותו שכל פנימי ועמוק. הוא קורא לאדם לראות כל דבר דרך עיניו של היוצר, של אלוהים, להבין שהכל הוא למעשה השתקפות של המציאות הפנימית שלו, ובכך להפוך את החיים למסע פנימי של גילוי עצמי מתמשך. למה אלוהים ברא את העולם? איך לחוות אחדות ביום יום? איך לקבל החלטות כשהכל טוב? מהי משמעות הסרט עליסה בארץ הפלאות? מה לעשות כשאני לא יודע מי אני? איך להתמודד עם מכשולים בדרך לאמת? למה להיות סקרן זה טוב? שאלה: אם אני במקום של אחדות, למה שאבחר לשחק? אליעד: השאלה שלך מראה שאינך יודעת מה היא אחדות, האחדות היא לא משהו שאת נאחזת בו. שתביני שאין דבר כזה אחדות, אז תביני מה היא אחדות. השאלה שלך היא למעשה, למה אלוהים ברא את העולם? איך מהאחדות נוצרת נפרדות? חזרנו לשאלה הראשונה, וכל תשובה שאני אתן לך, את תמשיכי לשאול עוד שאלות. ולכן התשובה היחידה היא שאין שאלה. לך בראש יש הבדל בין מה שהיה לפני הבריאה לבין מה שיש אחרי הבריאה, את מבדילה בין רצון לשחק, לרצון לא לשחק, אם היה לך שכל, היית מבינה שאין הבדל בין לשחק ללא לשחק. אם היית מבינה מה היא
רוחניות שקרית, איך לקבל החלטות מתוך אחדות, קבלת החלטות, שכל לא הגיוני, שכל מעל השכל, בחירה חופשית, להיות גם וגם, דבר והיפוכו, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד
רוחניות שקרית, איך לקבל החלטות מתוך אחדות, קבלת החלטות, שכל לא הגיוני, שכל מעל השכל, בחירה חופשית, להיות גם וגם, דבר והיפוכו, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד
... שקרית, איך לקבל החלטות מתוך אחדות, קבלת החלטות, שכל לא הגיוני, שכל מעל השכל, בחירה חופשית, להיות גם וגם, דבר והיפוכו, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד האם ניתן לשנות את החוויה ללא שינוי בהבנה? אליעד מסביר שכל חוויה שאדם עובר נובעת מההבנה הפנימית שלו. אנשים חושבים בתחילה ששינוי חוויה יכול להתרחש בעזרת שינויים חיצוניים כמו כסף, הצלחה, או תנאים סביבתיים, אך בסופו של דבר לשינויים אלו יש גבול. החוויה האמיתית, לפי אליעד, תלויה בהבנה השכלית. הוא נותן דוגמה פשוטה: אם אדם מתאמץ להרוויח כסף ומצליח, הוא חווה סיפוק והתרגשות, אך אם יתגלה לו שהיה מקבל את הכסף בכל מקרה ללא קשר למאמץ שלו, החוויה שלו תשתנה. מכאן, שכדי לשנות את החוויה יש לשנות את ההבנה השכלית של האדם. מהי המשמעות של הבנה שכלית לפי אליעד? הבנה שכלית היא לא רק ידיעה אינטלקטואלית, אלא הבנה עמוקה שמשנה את הדרך שבה האדם מרגיש וחווה את המציאות. למשל, אדם שמבין בצורה מלאה ומוחלטת שאין לו בחירה ... ירגיש את התחושה, כי אין הבנה אמיתית מאחורי זה. כיצד ניתן להגיע להכרעה כאשר ההבנה המוחלטת אינה קיימת? אליעד טוען שאין אפשרות להגיע להכרעה מוחלטת בחיים, כי מבחינה מוחלטת שום דבר לא באמת עדיף על משהו אחר. לכן, אי אפשר לתת נוסחה מוחלטת ... להתעלם, או אפילו לצחוק. ההחלטה תתקבל בהתאם למה שירגיש טוב באותו רגע, ולא לפי אמת מוחלטת, כי באמת מוחלטת אין משמעות לבחירה כזו או אחרת. האם ניתן להשתחרר מתפיסות ואמונות מגבילות? אליעד מדגיש כי השחרור מתפיסות ואמונות מגבילות אינו בא על ידי החלפת ... כמו שמחה ועצב, פחד ואומץ, כעס ושלווה. הוא מכנה זאת להיות גם וגם, וזו בעצם אחדות ההפכים. זוהי תפיסה שכלית שמעבר לשכל הרגיל, שלפיה האדם מסוגל לראות את שני הצדדים של אותה מציאות בו זמנית. הוא נותן דוגמה: אם מישהו מקלל אותך, אתה יכול לחוות את זה כטוב ורע בו זמנית. ... של חקירה והתבוננות עצמית, שבו לא היה אכפת לו מה יגלה בסוף. הוא חקר לעומק האם יש או אין לו בחירה חופשית, והגיע לחוויה עוצמתית שבה התגלו לו שני ההפכים בו זמנית. הוא הבין ב - 100% שיש לו בחירה חופשית מוחלטת, ובאותו זמן שאין לו בכלל בחירה בשום דבר. חוויה זו מתוארת אצלו כסוג של התגלות אלוהית או שכל עליון, והיא נקודת המוצא לתפיסה של גם וגם. כיצד על האדם להתנהל כאשר הוא מבין שהכל יחסי ואין אמת מוחלטת? אליעד מסביר שכאשר האדם מבין שאין אמת מוחלטת ושהכל יחסי, הוא יכול לפעול מתוך חופש ולא מתוך כפייה או פחד לטעות. מצד אחד, האדם יכול להבין שאין שום משמעות אמיתית להחלטה אם להגיב לקללה או ... אליעד מציע דרך פרקטית להשתחרר מהסבל והספק הכרוכים בקבלת החלטות: להבין לעומק שכל אפשרות שהאדם יבחר בה היא גם טובה וגם רעה בו זמנית. אם האדם מגיע להבנה עמוקה כזו, אז כל החלטה שיקבל תהיה בסדר עבורו, כי הוא כבר לא מפחד מהחסרונות ... תהפוך לחלק טבעי וקל של החיים. האם יש בחירה חופשית? איך לקבל החלטות נכונות? מהי אחדות ההפכים? איך לחוות גם וגם בו זמנית? מהי רוחניות שקרית? איך להשתחרר מאמונות מגבילות? מהו שכל מעל השכל? ...
שיגעון, פחד להשתגע, מעל השכל, גבולות השכל, ארבעה נכנסו לפרדס, עבודת השם, לזרוק את השכל, להיות משוגע, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, ליקוטי מוהרן (ברסלב)
שיגעון, פחד להשתגע, מעל השכל, גבולות השכל, ארבעה נכנסו לפרדס, עבודת השם, לזרוק את השכל, להיות משוגע, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, ליקוטי מוהרן (ברסלב)
... פחד להשתגע, מעל השכל, גבולות השכל, ארבעה נכנסו לפרדס, עבודת השם, לזרוק את השכל, להיות משוגע, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, ליקוטי מוהרן (ברסלב) מדוע רבי נחמן אומר שצריך להיות מוכן להשתגע? אליעד כהן מסביר לעומק את אחד הרעיונות המרכזיים שמופיעים בספר ליקוטי מוהרן של רבי נחמן מברסלב, המדבר על כך שהאדם צריך להיות מוכן להשתגע, כלומר, לצאת מההיגיון ומהשכל הרגיל כדי להגיע להבנת המציאות ולהבנת האלוהים. ההסבר מתבסס על הקטע המפורסם מחזל: ארבעה נכנסו לפרדס. על פי הסיפור, ארבעה חכמים ניסו להיכנס ... ויש מי שכפר - לקח את הדברים שנאמרו לו ופרש אותם בדרך שמזיקה לו, עד כדי כך שהוא מתרחק עוד יותר מהאמת. אליעד מסביר שרבי נחמן טוען שכל הארבעה הם למעשה בחינת צדיקים בדרגות שונות, מפני שכל אחד מהם לפחות ניסה להתקרב לאמת האלוהית. אפילו זה שהציץ ונפגע או הציץ ומת, גם הוא עשה מאמץ אמיתי להתקרב לאמת ולכן אינו נחשב לרשע מוחלט. מהו הרעיון של לזרוק את השכל לפי רבי נחמן? ההסבר המרכזי שמביא אליעד מדברי רבי נחמן הוא שלפעמים אדם צריך לסלק לגמרי את השכל שלו, גם את השכל שנראה בעיניו חכם ומעמיק. רבי נחמן מדגיש שלא רק את השכל הפשוט של היום - יום צריך לזרוק, אלא גם את השכל הגבוה והרוחני ביותר - אפילו רעיונות פילוסופיים עמוקים חייבים להיזרק הצידה לפעמים, כדי להגיע לפשיטות. הפשיטות הזו משמעותה לעבוד את השם ולהיות מחובר לאחדות, ללא תלות בשום הבנה שכלית. מה הקשר בין אהבה לשיגעון בעבודת השם לפי רבי נחמן? אליעד מתאר שרבי נחמן אומר שכדי לעבוד את השם באמת, על האדם להיות מוכן לפעמים להתנהג בצורה ... בן מלך, אבל מתוך אהבה גדולה כל כך למלך, הוא מוכן להתנהג ממש כמו עבד. הוא עושה עבודות קשות ובלתי נתפסות, ומוכן אפילו להסתכן, לזרוק את השכל ולהתנהג כמו משוגע, מרוב שהוא רוצה לעשות טוב ונחת רוח למלך. אדם כזה זוכה, לדברי רבי נחמן, לגלות דברים שאפילו הבן הרגיל אינו יכול לגלות. כלומר, ... בסופו של דבר, אליעד אומר שיש מצב של הבנה אמיתית - הבנה שהמציאות היא גם דבר וגם היפוכו, גם יש וגם אין, גם טוב וגם רע. זוהי ההבנה המוחלטת, שהיא מעבר לכל שכל אנושי, וגם מעבר לשיגעון רגיל, כיוון שאפילו אנשים משוגעים אינם מסוגלים לתפוס דבר והיפוכו כמציאות אחת. האם יש דברים שגם הבן של המלך לא יכול להבין? לסיום אליעד מדגיש שלכל אדם יש גבול שכלי , ואפילו הבן של המלך, שיש לו גישה כמעט לכל סודות המלכות, עדיין מוגבל. רק מי שיהיה מוכן לזרוק לחלוטין את השכל שלו ולהתנהג כמו עבד מוחלט, להגיע לדרגה של שיגעון מתוך אהבה, יוכל להגיע להבנה שהבן הרגיל לעולם לא יגיע אליה. מהי משמעות השיגעון לפי רבי נחמן? איך לחשוב מחוץ לקופסה? מה פירוש לזרוק את השכל? מי היו הארבעה שנכנסו לפרדס? למה צריך להיות משוגע בעבודת השם? איך להגיע להבנה מוחלטת של המציאות? מה ההבדל בין בן המלך לעבד? ...
מודעות עצמית, קיום עצמי, קיום בלי מודעות, מודעות בלי קיום, מהו קיום? מהי מודעות? מהי תודעה? להעלים את עצמך, השכל של אלוהים, שכל מעל השכל, השכל של אליעד כהן
מודעות עצמית, קיום עצמי, קיום בלי מודעות, מודעות בלי קיום, מהו קיום? מהי מודעות? מהי תודעה? להעלים את עצמך, השכל של אלוהים, שכל מעל השכל, השכל של אליעד כהן
... קיום? מהי מודעות? מהי תודעה? להעלים את עצמך, השכל של אלוהים, שכל מעל השכל, השכל של אליעד כהן מהו קיום ומהי מודעות? איך הם קשורים? במהלך ההרצאה, עוסק אליעד כהן בשאלות ... לגבי קיום ומודעות. הוא מתחיל בדיון על כך שבשכל האנושי, קיום ומודעות הם קשורים זה לזה, כלומר, אם אדם מודע, הוא קיים, ואם הוא לא מודע - הוא לא קיים. אך הוא טוען שבמצב של אין שכל, הכל יכול להשתנות. באין שכל , ייתכן שיהיה אדם מודע לדברים מסוימים מבלי שהוא קיים. זהו רעיון שגורם למטלטל את ההבנה הרגילה ... שהוא קיים מבלי להיות מודע לכך בצורה הרגילה והאנושית. מהו השכל של אלוהים? איך הוא שונה מהשכל האנושי? אליעד כהן מציין את ההבדלים בין השכל האנושי לשכל של אלוהים. השכל האנושי מבוסס על הבנה שבה אדם שמודע לקיומו - קיים, ואם הוא לא מודע - הוא לא קיים. אולם, הוא טוען כי בשכל של אלוהים, המצב הוא שונה לחלוטין. אלוהים יכול לדעת על משהו מבלי שהוא קיים, והוא יכול להכיל כל התפיסות והווריאציות האפשריות. באין שכל אנושי, אליעד טוען שניתן לשלב בין קיום ומודעות בצורה שהיא מעבר לתפיסה האנושית. זהו רעיון מורכב, אך הכוונה כאן היא שהשכל של אלוהים יכול להכיל דברים שלכאורה לא הגיוניים בשכל האנושי. מהו חיסרון, ואיך הוא קשור לקיום? בהמשך ההרצאה, אליעד מדבר על הקשר בין קיום ... גם חיסרון שקשור אליו. אבל הוא גם מסביר שבאין שכל, ייתכן שתהיה לך תחושת חיסרון גם מבלי לדעת אם יש משהו קיים שגורם לחיסרון. לפי אליעד, כשאנחנו ... ללא חיסרון. האם קיימת ידיעה חווייתית או שכלית? באמצע השיחה, אליעד מתאר את השוני בין ידיעה חווייתית לבין ידיעה שכלית. הוא שואל את השומעים האם הם חושבים שידיעה היא חווייתית, שכלית או ישירה. כאשר אחד המשתתפים מציין שזו ידיעה ישירה, אליעד מקבל את דבריו ומסביר שזה אכן ... מעלה את השאלה האם כל ידיעה היא חווייתית או שכלית, ומסביר שאם אדם בטוח במשהו שהוא קיים, זה למעשה אומר שהוא בטוח שיש חיסרון, וכתוצאה מכך הוא ... להיפטר ממנו. אבל זה לא תמיד נכון, כי באין שכל, אדם יכול לרצות להיפטר מחיסרון מבלי לדעת שהוא קיים בכלל. מהו הכחשת החוויה הישירה ומהי השאלה ... הוא מציין גם כי לעיתים אנו מחליפים את המילים שכל וחוויה בצורה שמבלבלת את ההבנה שלנו. כל זאת כדי להראות שהחוויות שיכולות להיות לנו אינן תמיד קשורות להיגיון ולשכל, והן יכולות להתקיים במקביל לשכל מחוץ למציאות. קיום ומודעות הבדלים בין השכל האנושי לשכל של אלוהים חיסרון וקיום ידיעה חווייתית מול ידיעה שכלית הכחשת חוויה ישירה שאלה: האם קיום שווה מודעות, והאם יש קיום ללא מודעות והאם יש מודעות ללא ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על השכל הגדול ביותר, קצה השכל האנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, ההבנה הגדולה ביותר, האמת המוחלטת, מה מבינים בסוף? איך מרגיש אושר? אחדות שקרית, מעל השכל האנושי, אין הבדל בין יש לאין
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות הכי חכם בעולם? מה המשמעות של החיים? אולי אנחנו במטריקס? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה לא להתאבד? האם יש אמת מוחלטת? האם יש משמעות לחיים? למה יש רע בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? איך להנות בחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפרש חלומות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לנהל את הזמן? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לחנך ילדים? איך למצוא זוגיות? איך לשפר את הזיכרון? איך להיות מאושר ושמח? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להתמודד עם גירושין? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לעשות יותר כסף? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשתול מחשבות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להאמין בעצמך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? דיכאון? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן עסקי, ייעוץ אישי מומלץ, מומלץ ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2500 שניות - עכשיו 03_08_2025 השעה 00:37:42 - wesi1