3:21:54תכלית החיים, סיבתיות, תכליתיות, העולם הבא, רצונות, מנהיגות, מורה רוחני, עבודת אלילים - ליקוטי מוהרן ח"א יח (ברסלב) - חלק 2... וחוקר מה התכלית עד הסוף, הוא עשוי לחוות שבכל מה שקורה לו נמצאת כבר התגשמות כל רצונו, בדיוק כמו שאלוהים חווה. יחד עם זאת, יש נקודה שבה אפילו להגיד אלוהים חווה את רצונו נחשב צמצום, כי במקום פנימי יותר אין הפרדה בין אלוהים לבין רצון. כיצד אפשר לומר שהכל אחד, אבל עדיין לכעוס? שאלה: אני יכול להגיד שהכל אחד, אבל אני יודע ... דמיון שלי. אליעד: גם אם תגיד שהאני הקטן הוא דמיון, עדיין תישאר ישות כלשהי שאומרת אני. אפילו אם אתה אלוהים, יש עדיין הגדרה מסוימת של אני רוצה. לכן אתה גם אלוהים גדול וגם אלוהים קטן. מהי תפיסת הזמן לפי ליקוטי מוהרן, ומהי המשמעות של החלום? רבי נחמן אומר שתפיסת הזמן דומה לחלום, והשאלה ... שהוא חיצוני, בעצמו נמצא בתוך חלום אחר, וכך הלאה. בכל מקרה, אתה לא באמת מתקדם אם רק תאמר אני אלוהים שחולם, כי אולי יש עוד אלוהים שמעליך, עד שמגיעים למקום ראשון שנמצא לפני ההפרדה בין אני לרוצה. במקום הזה אין בכלל הפרדה, ושם השאלה מי ... אתה מתכוון כשאתה אומר אני? - אם אתה מתכוון רק לאני אליעד, אז תחווה סבל. אם אתה חווה שאתה אלוהים שמנהל את המציאות ורוצה שאליעד יחווה רע, אז אתה גם אליעד וגם המציאות. על אותו עיקרון אפשר להגיד שזה ... להיות בחוויה שבה אין הפרדה, למה בכלל לחזור לאני שמודע לעצמו ולרצונותיו? אליעד: זו בעצם שאלה על מהותו של הבורא לפני שהוא נפרד מעצמו. אפשר לשאול גם שאלה יותר קיצונית: לא הגיוני שאחדות תחזור לכאן, כי באחדות אין ישות ... כל השיטות, ומה משמעות אין לו אמונה בשלמות שאין שלמות אחריה? רבי נחמן אומר שיש השגה מאוד גבוהה של אלוהים, וכל זמן שאדם לא הגיע לה, הוא לא מבין את אלוהים באמת. הוא מסביר שכולנו למעשה עובדים אלילים כלשהם, גם אם אנו בטוחים שזו רחמנות על הזולת או עזרה לעולם. ... לראות שיש כוח שמחליט עבורו שהוא לא יעבור, זו עבודת אלילים. איך אפשר לראות את העולם גם כנפרד וגם כאלוהים? בסוף התהליך האדם יכול לחוות כל דבר בעולם כאלוהים. זה גם שולחן רגיל, וגם מקור אין - סופי שמכיל את כל הכוחות. בקצה האחרון, אין הבדל בין נפרדות לאחדות, כך שאפשר לומר שהשולחן הוא רק שולחן וגם רק אלוהים, בו זמנית. מהי המשמעות של שלמות שאין שלמות אחריה לצורך רחמנות אמיתית? כשאין לאדם את ההבנה הזו, הרחמנות שלו ... וגם באופן מוחלט. מהי הרחמנות האמיתית על פי הדברים האלו? רבי נחמן מדבר על מצב שבו האדם מרחם על אלוהים שלא יודע שהוא אלוהים. כלומר, האדם מתבונן פנימה ורואה שבעצם הנפרדות היא חוויית צמצום אלוהית. אבל כל עוד האדם לא השיג את השלמות, הרחמנות שלו על אחרים מבוססת על ההנחה רע להם. והוא עצמו, ... שולל את כל השיטות והתפיסות במובן שהוא טוען שאם לא הגעת לחוויה העמוקה ביותר, אתה עדיין לא מבין את אלוהים באמת. הוא קרא לזה לשבור את כל האלילים. גם אדם שמרחם ומרגיש רחמן יכול להיות רחוק מהאמת, אם הוא ... לאדם אמונה בשלמות שאין שלמות אחריה, הוא לא יכול להנהיג אף אחד. ורק כשתגיע לאמת המוחלטת (כלומר, כשתבין שאתה אלוהים ותבין את המציאות מבפנים), תראה שהעולם עצמו מוכיח לכאורה שההפך הוא הנכון, כי הקיום היומיומי משקף את הנפרדות. אבל ... חווים כעס והנאה, ומהצד השני מודעים שהנפרדות עצמה יוצאת מאחדות מוחלטת שאין בה כל הגדרה. כך האדם נעשה גם אלוהים גדול וגם קטן, גם מוגדר וגם לפני כל הגדרה, ויכול להבין לעומק למה רבי נחמן אמר שרק מי שהגיע ... נחמן הקשר בין רחמנות לאכזריות רבי נחמן אומר שאם תחזור בתשובה, כולם יחזרו איתך, מה הכוונה? אם תבין שאתה אלוהים אז תבין שכולם צדיקים, למעשה אתה לא צריך להחזיר את כולם בתשובה, אתה צריך להחזיר רק את עצמך בתשובה. ... התכלית, בסוף הוא חווה בכל דבר את התכלית, בכל מה שקורה לו, הוא חווה את התגשמות כל רצונו. כמו שאלוהים חווה, לא פחות ולא יותר מאלוהים. להגיד שאלוהים חווה את רצונו זה גם צמצום של אלוהים, ולכן יש אלוהים גדול יותר ששם אין אלוהים חווה. שאלה: אני יכול להגיד שהכל אחד, אבל אני יודע שאני לא חווה את זה. למשל אם הייתי יודע ... שלי. אליעד: נגיד שהאני הקטן הוא הדמיון שלך, אז מי אתה באמת? תמיד תישאר אני קטן, אפילו אם אתה אלוהים אתה תישאר אלוהים קטן, למה? כי אתה עדיין מוגדר, אתה אומר אני רוצה, אז אתה מצומצם, עדיין לא אלוהים. בליקוטי מוהרן נאמר שתפיסת הזמן היא כמו חלום, והשאלה היא האם אתה בתוך החלום או לא בתוך החלום? ומי ... משנה אם אתה בתוך החלום הזה או בתוך חלום מעליך? המהות שלך לא משתנה, גם אם אתה חושב שאתה אלוהים שאומר אני רוצה הכל, אבל מי נמצא מאחור, אלוהים שמעלי, לכן זה שרוצה את כל המציאות הוא לא הראשון, כי הראשון נמצא לפני האני רוצה, לפני ההפרדה שבין האני לרוצה, לכן יש אלוהים פנימי יותר, שהוא לפני הכל, עוד שהאני והרוצה היה אחד. קודם לשאלה שלו, למי אתה מתכוון שאתה אומר אני? אם אתה מתכוון רק לאני אליעד, אז אתה סובל. אם את מתכוון אני אלוהים והמציאות שרוצה שאליעד ירגיש רע, אז אני גם אליעד וגם המציאות. זה נכון למשל זה גם שולחן וגם כלום, ... כן, כן, כן, יש שולחן שהוא חיצוני לי, יש אני שזה הבסיס הפנימי של הכל, הכי פנימי, ויש את האלוהים שהוא המציאות שלפני הכל, אבל זה עדיין לא אחד. יש את המקום והזמן שאני חלק מהם, ויש את האני ... לך, אתה לא יודע כלום. אבל כאשר אתה חוזר לתודעה שאתה קיים, אז אתה אומר, אני רוצה את זה כאלוהים וגם רוצה או לא רוצה את זה כישות נפרדת. שאלה: אבל למה לך לחזור לאני אם אתה יכול להיות באחדות? אליעד: למעשה אנו שואלים כאן על מהותו של הבורא לפני שהוא נפרד מרצונו. אתה למעשה שואל למה, אבל אתה יכול לשאול שאלה יותר קשה ולהגיד שזה לא יכול ... שאת קיימת, האם מישהו שלא יודע שהוא קיים, יכול לרצות להיות קיים? לא, מכלום יכול להיות משהו? לא. אז אלוהים לא ידע שהוא קיים, כי אם היה יודע שהוא קיים זה לפצל אותו מהידיעה שלו, מהרצון שלו וכו, אז ... נהנה מהאותיות שיש בכל דבר, הוא מסביר שהאכילה של הצדיק היא מהאותיות. מה שאני בא להגיד הוא שתהנה מהנפרדות, אלוהים כן בנפרדות הוא כן נהנה מהנפרדות, הוא כן מחייה את העולם, הוא כן משנה את רצונו בכל רגע, אבל ... את כל השיטות שבעולם, למה? כי כאן הוא מדבר על ההשגה הכי שלמה שיש, וכל זמן שאינך יודע את אלוהים כפי שהוא יודע את עצמו, אתה לא באמת יודע את אלוהים, אתה עצמך בכלל עובד אלילים, אתה רק חושב ...