... כי אם תכלית המציאות עצמה
משתנה, הרי שזה אומר, שזאת לא תכלית של אמת. כי אם זאת הייתה התכלית באמת, היא לא הייתה
משתנה. ואם היא
משתנה, אז זה אומר שהיא לא התכלית האמיתית. וכאשר אומרים שהדבר הוא סיבת עצמו, פירושו, שהוא עצמו התכלית הסופית. אבל, אם ... התכלית הסופית, אז כיצד הוא
משתנה? ולמה הוא לא היה קיים כל הזמן? כי התכלית הסופית של המציאות, היא לא יכולה
להשתנות. ואעפכ, כל דבר הוא תכלית עצמו כנל. וכיצד הדבר אפשרי? ומי שיעמיק בזה, יראה את האמת, שבאמת הכל אחד. כי התכלית ... הזאת, לעולם לא יכולה
להשתנות. ואכ היא תמיד צריכה להיות מושגת. כי תכלית המציאות שמחויבת מצד עצמה, פירושו שהמציאות מחויבת להיות בצורה כלשהי. ... כלשהי, אז היא לא הייתה
משתנה כל הזמן. וגם אם נאמר שאין תכלית, אז זה אומר, שהאין תכלית, הוא המחויב. ואז ממילא יש לשאול, כיצד זה שדברים
משתנים, אם באמת אין שום תכלית כלל. והעניין הוא, כי
השינויים ושינוי התכלית, נובעים מצד
שינויי הצורות שבמקום ובזמן. אבל המהות, היא לא
משתנה לעולם. והאמת היא, שהכל אחד ממש. שמצד אחד יש ריבוי צורות שונות, אבל מצד שני, הצורה והמהות, זאת ישות אחת ממש, שאין בה שום
שינוי כלל. ואעפ שזה לא הגיוני, שהצורות השונות, הן ישות אחת ממש, אעפכ כך הוא הדבר. והתכלית המחויבת, של קיומה של המהות שלא
משתנה לעולם, התכלית הזאת היא התכלית של כל הצורות כולן. שנראה שהן
משתנות. אבל באמת, אין שום
שינוי כלל, בין
השינוי, לבין העדר
השינוי וכולי. ...