... "אני לא יודע", אבל לא מבינים שלומר "אני לא יודע" עדיין מבוסס על
ידיעה כלשהי. זאת אומרת שכאשר אתה אומר "אני לא יודע", יש לך
ידיעה על כך שיש משהו שאתה לא יודע, ואתה מבדיל בין
ידיעה לחוסר
ידיעה. לכן זהו מצב של
ידיעה חלקית, ולא מצב של "לא לדעת" מוחלט. אליעד משתמש בדוגמאות רבות כדי להמחיש את הרעיון: מה המשמעות של הדוגמה עם הפיל בחדר? כאשר מישהו שואל: "הפיל שנמצא ... אפילו לא יודע מהי השאלה. במקרה כזה, אתה נמצא במצב אמיתי של אי -
ידיעה מוחלטת, כי אין לך אפילו מושג על מה מדברים איתך. מה ההבדל בין "אני לא יודע" לבין אי -
ידיעה אמיתית? כאשר אדם שואל אותך: "מה עדיף לעשות, פעולה א' או פעולה ב'?", ואתה עונה "אני לא יודע", למעשה אתה עדיין נמצא במצב של
ידיעה. מדוע? כי בתוך אמירת "אני לא יודע" יש לך
ידיעה ברורה שאתה לא יכול להבחין מה יותר טוב. עצם ההבחנה בין טוב לרע, בין פעולה א' לפעולה ב', מצביעה על כך שאתה כן יודע משהו. אתה יודע שיש הבדל בין שני הדברים, אבל פשוט אין לך מספיק מידע כדי לבחור ביניהם. זו
ידיעה של חוסר
ידיעה, אבל היא עדיין סוג של
ידיעה. לעומת זאת, אם באמת לא היית יודע שום דבר, לא היית יודע אפילו שיש שאלה, ולא היית יודע אפילו שאתה לא יודע. זהו המצב שאליעד מתייחס אליו כאי -
ידיעה אמיתית, מוחלטת. איך אי -
ידיעה אמיתית מובילה לפעולה? אליעד מסביר כי דווקא במצב של אי -
ידיעה מוחלטת, שבו אתה לא יודע שאתה לא יודע, אתה יכול לפעול ללא מגבלות, מכיוון שאין לך שיקולים ואין לך הבחנות שיגבילו אותך. הוא נותן דוגמה מעניינת נוספת: ... האלה לעומק, עליך להגיע למקום שבו אתה לא מגדיר לעצמך את ההבדלים בין
ידיעה לאי -
ידיעה, בין אחדות לנפרדות. דווקא מתוך המצב הזה, שבו אתה לא יודע אפילו שאתה לא יודע, אתה יכול לפעול בצורה הכי טבעית והכי חופשית. איך לכבות את השכל? מה זה לדעת שאתה לא יודע? הבדל בין אי -
ידיעה לידיעה? איך לפעול בלי לדעת כלום? איך מתוך אחדות נוצרת נפרדות? מה המשמעות של נפרדות מתוך אחדות? ...