... יראה כי החיים מלאים בהפכים. כל דרך שבה בוחר האדם ללכת, הרי שכאשר הוא בוחר בה, הוא גם בוחר לא ללכת בדרך ההפוכה שלה. ניקח לדוגמה את העניין של להיות
שמח בחלקו. מצד אחד טוב לו לאדם שיהיה
שמח בחלקו. מהצד השני אם יהיה האדם
שמח בחלקו, הרי שהוא לא יתקדם לשום מקום. כי מאחר שהוא
שמח בחלקו, כיצד יגיעו מאמץ והתקדמות? ובנוסף, אם יהיה האדם רק
שמח בחלקו בלבד, הרי שהוא גם אפילו לא יוכל לשרוד. כי אם לדוגמה האדם יהיה רעב
ושמח בחלקו, הרי שהוא לא יאכל וכולי. כך שלהיות רק
שמח בחלקו זה לא טוב. אך להיות גם לא
שמח בחלקו, גם זה לא השלמות, אלא צריך את השילוב בין
השמח בחלקו, לבין הרצון העצמי להתקדם וכולי. ואם לא הייתה קיימת בעולמנו האפשרות לכך שהתודעה של האדם תחווה פיצול אישיות, הרי שהיה מאוד קשה לאדם להכיל בתוכו את שני הרגשות הנל. גם להיות
שמח בחלקו, וגם לשאוף ולהתקדם. והצד החיובי שבגללו קיימת האפשרות של התודעה לחוות פיצול אישיות, הוא בדיוק בשביל המצב הזה שבו האדם יכול מהצד האחד גם לדוגמה להיות
שמח בחלקו, וגם מהצד השני לשאוף ולהתקדם הלאה. וכיוב בכל שאר התכונות שבהן האדם צריך להכיל בתוכו שני רגשות שונים. בסיכומו של דבר הבנו כי לפעמים ... החשיבה השונה, כאשר כל אחת מהן מאזנת את הישות השנייה, וכאשר שתי הישויות מודעות זו לזו, וכאשר כל ישות מכילה את הישות השנייה. דהיינו, כאשר האדם לדוגמה
שמח בחלקו ומכיל בתוך
השמחה בחלקו גם את הצד השני של הרצון להתקדם, זה לדוגמה מצב טוב. כי כאן שני הצדדים מודעים אחד לשני ומכילים אחד את השני וכולי. ...