... איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן? להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן איך להפוך עצבות
לשמחה לפי ליקוטי מוהרן? בליקוטי מוהרן חלק ב תורה כג, מסביר רבי נחמן מברסלב את עניין
השמחה באמצעות משל ברור. המשל מדבר על מצב שבו קבוצה של אנשים נמצאים במעגל של ריקודים
ושמחה, אך ישנו אדם אחד שעומד בצד, עצוב או במרה שחורה, ואותו האדם אינו משתתף
בשמחה. אנשים אלו רואים אותו במצב של עצבות ומנסים בכוח להכניסו לתוך מעגל הריקוד, כדי שגם הוא יהיה
שמח. אבל לפעמים, אותו אדם עצוב אינו רוצה להשתתף, וככל שמכריחים ... אותו, כך הוא מתנגד יותר, ולבסוף עלול להרוס את האווירה כולה. מה ההיגיון בפעולה הזו? אליעד מסביר שהנקודה כאן היא עמוקה. כאשר אדם
שמח באמת,
השמחה שלו חייבת להיות שלמה, ולכן עליו להתמודד עם כל החלקים ... פשוט להשאיר את העצבות בצד ולרקוד בלעדיה, אלא חייב למצוא את המקומות העצובים, הפחדים, הטראומות והבעיות, ולהכריח אותם להצטרף
לשמחה. למה חייבים לשלב את הכאב בתוך
השמחה? אליעד מדגיש שהעצבות, או המראה השחורה של האדם, אינה יכולה להישאר מחוץ למעגל
השמחה. אם משאירים את העצבות בחוץ, היא תישאר קיימת בצורת פחדים לא פתורים, טראומות מהעבר ודאגות לגבי העתיד. העצבות הזו תחזור בשלב מסוים ותהרוס את
השמחה מבפנים. לכן חייבים להביא את הכאב והקושי ישירות אל תוך
השמחה, כדי להתמודד איתם ולהפוך אותם לחלק אינטגרלי
מהשמחה עצמה. לדוגמה, אדם שמרגיש טוב כי קרה לו משהו
משמח והוא שוכח מכל הצרות שלו, חי
בשמחה זמנית בלבד. הוא מרגיש טוב עכשיו, אבל הבעיות עדיין קיימות ברקע. במקום זאת, רבי נחמן מלמד שעל האדם למצוא דווקא את המקומות הכואבים שבו, להתמודד איתם באופן אקטיבי ולהכריח אותם להיות חלק
מהשמחה שלו. כך, אפילו הדברים הרעים נהפכים לכלי ליצירת
שמחה אמיתית. מה קורה כשבורחים מהכאב במקום להתמודד איתו? אליעד מסביר שכשאדם מתחמק מלהתמודד עם הכאב שלו ומנסה
לשמוח רק מתוך הדברים הטובים והנוחים, הוא למעשה נמצא במצב של נפרדות. העצבות והפחד הם ביטויים של תחושת הנפרדות, והם אינם נעלמים מעצמם. האדם חושב שהוא
שמח, אבל זוהי
שמחה מזויפת או זמנית, שלא תוכל להחזיק לאורך זמן. המשל שמביא ... אליעד ממליץ לא לברוח מהכאב, אלא להפך: לריב איתו, לכעוס עליו, אפילו לשנוא אותו, כלומר, להכיר בקושי ובכאב, ומתוך ההכרה הזו לפתח
שמחה אמיתית וחזקה,
שמחה שהיא לא תלויה בדבר אלא פנימית. איך מגיעים
לשמחה אמיתית מתוך עצבות? אליעד מדגיש שהתהליך של הפיכת העצב
לשמחה דורש מאמץ פעיל, נחישות ועקשנות. לא מספיק רק להיות פסיבי ולחכות
שהשמחה תגיע מעצמה. במקום זה, האדם חייב לפעול באופן אקטיבי, לקחת את כל מה שכואב ועצוב בתוכו, להכיר בו, לקבל אותו, ואז להוביל אותו אל תוך מצב של
שמחה. זה נעשה על ידי התבוננות פנימית, מודעות עצמית והבנת ... של העצבות. רבי נחמן מסביר שאדם חייב להכריח את החלקים העצובים שבו להיכנס אל תוך הקדושה, כלומר, אל המקום שבו הוא בוחר להיות
בשמחה ובחיבור עם החיים. העצבות, שבתחילה מתנגדת ונלחמת, בסופו של דבר יכולה להפוך לחלק בלתי נפרד
מהשמחה עצמה, ובכך
השמחה הופכת להיות עמוקה יותר ומשמעותית יותר. למה חשוב להכניס את ... לשלוט בו. לכן, מסביר אליעד, אין ברירה אלא להכריח את המקומות החשוכים, את המרה השחורה ואת כל הפחדים והכאבים להצטרף למעגל
השמחה. באופן הזה, הם לא רק מפסיקים להיות מכשול, אלא גם הופכים ...