... הלב, העיקר זה הלב, מה הכי חשוב?
מחשבה דיבור ומעשה, מהות או צורה, כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים, הכוזרי, ריבוי אלוהים, ... חשוב, והדבר החשוב הוא הבנת האדם ורצונו. הוא מוסיף גם שצריך לכוונן את מה שמבינים, ולא רק להסתפק בכוונה טובה. איך ניתן להסביר את עמדת אליעד לגבי
המחשבה והמעשה? אליעד טוען כי
המחשבה היא הרבה יותר משמעותית מהמעשה. הוא מדגיש שלפני כל פעולה פיזית יש את
המחשבה, וההבנה של מה האדם חושב על המצב היא זו שקובעת את מה שהוא ירגיש. לדוגמה, אם אדם מרגיש כאב ממכה, החשוב יותר הוא מה הוא חושב על המכה, ולא המכה עצמה.
המחשבה , אצלו, היא הכלי המרכזי שמניע את ההרגשה והחוויות הפנימיות של האדם. מה המשמעות של המושג ... להבנה שהיא הרבה מעבר למראית עין חיצונית, לא מתמקדת רק בצורתה של המהות, אלא מבינה את קיומה של כל צורה מהותית במציאות. כוונה ומעשה המהות והצורה
המחשבה והמעשה ההבנה העמוקה של האמת תפיסת אלוהים והריבוי עבודת אלילים ותפיסת הצורה המהות ... מבדל את הגישה החסידית שבה המהות (כוונה) נתפסת כיותר חשובה מהצורה (המעשה), ולדבריו, זה תלוי בתפיסה האישית. איך ניתן להסביר את עמדת אליעד לגבי
המחשבה והמעשה? הגדרות אליעד בנושא מציינות את
המחשבה כיותר חשובה מהמעשה.
המחשבה בעיניו אינה רק חלק מהתהליך אלא מהותית וחשובה יותר מכל פעולה פיזית. הוא מדגיש כי
המחשבה עצמה היא שמשפיעה על איך אדם מרגיש ומה הוא חווה. למשל, אם אתה מרגיש כאב בעקבות מכה, חשוב הרבה יותר מה אתה חושב על המכה מאשר המכה עצמה. בשורה התחתונה, אליעד טוען כי
המחשבה היא החלק החשוב ביותר בתהליך ההבנה והחיים בכלל. מה המשמעות של המושג המהות והצורה בעיני ... את הדרך האמיתית. עם הזמן, הוא יגיע להבנה שאינה מתמקדת רק בצורתה של המהות, אלא מודה בקיום של כל צורה מהותית במציאות. כוונה ומעשה המהות והצורה
המחשבה והמעשה ההבנה העמוקה של האמת תפיסת אלוהים והריבוי עבודת אלילים ותפיסת הצורה המהות ... שצריך לכוונן יותר את מה שאתה מבין. למשל אדם שרוצה לחזור בתשובה, ולא יודע את ההלכות, אומרים עליו שכוונתו רצויה אבל מעשיו אינם נכונים. למשל יש לנו
מחשבה, דיבור מעשה. אז בתפיסה שדברת עליה המעשה הכי ממשי.
מחשבה פחות ממשי, ומעשה הכי ממשי. אז הוא אומר, כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים, זאת אומרת ... רצוי. אצלי זה אחרת, כוונתך רצויה, אבל למשל הבנתך אינה רצויה. אצלי אני מעלה את הרף יותר למעלה למופשט. אצלי הממשי נמצא מעל הכוונה. בכוזרי נאמר,
מחשבתך רצויה, אבל המעשה שלך שנמצא מתחת אינו רצוי. הוא כאילו מסתכל
שהמחשבה היא הכי נמוכה, והמעשה הכי גבוה, שעדיין לא הגעת למעשה הנכון. אצלי זה הפוך, אני יכול ... אם זה שניים זה לא מחויב, ולכן ההיגיון אומר שהכי חשוב זה המחויב, ומה הכי עמוק? למשל, רצונות משתנים, תחושות משתנות, זיכרונות משתנים, פעולות משתנות,
מחשבות משתנות, הכל משתנה, מה לא משתנה? הבנה שיכלית גם משתנה, אבל יש דבר אחד שלא משתנה וזה ידיעת המוחלט. אני מנסה לסדר לך את זה בראש ברמה הציורית,
שהמחשבה היא פנימית יותר ביחס למעשה שהוא חיצוני יותר. ולכן
המחשבה היא המהות, והמעשה זה הצורה, והמהות חשובה מהצורה. ולכן מבחינתי הייתי אומר, כוונתך רצויה ... בכמה הבנת. איזה עומק הבנת. למשל, מבחינתי, אם לא הבנת דבר והיפוכו בו זמנית, לא יצאת ידי חובתך. אני כאילו מושך את זה פנימה לא החוצה. מבחינתי גם
מחשבה זה סוג של מעשה, כשאני אומר למישהו תדבר אמת, הכוונה היא שהוא גם יחשוב את האמת. מבחינתי הדבר הכי ממשי זה
מחשבה. אם מרביצים לך ולא היית חושב על זה, זה לא היה כואב לך.
המחשבה יותר ממשית מכל דבר אחר. אתה נוגע בכיסא באמצעות
המחשבה . אם לא היית חושב על הכסא, לא היית נוגע. אם חותכים אותך, ואתה לא חושב על זה, אז זה לא ... אותך, אבל אתה חושב שחותכים אותך, זה כואב לך. מי בסוף מחליט מה שתרגיש? מה שאתה חושב. לא מה שקורה ולא מה שאתה עושה, אלא מה שאתה חושב. מבחינתי גם
המחשבות משתנות. יש דבר שנקרא עולם
המחשבה אבל מעליו יש עולם השתיקה, מעל
המחשבה נמצא הדבר שממנו באות
המחשבות, ההוויה שלך. מה שמשנה זה עד כמה אתה מחובר למחויב המציאות, כל השאר לא משנה. בסוף מה ...