... הראשוני, יכול להיות הקול הנכון. אך במקרים אחרים, הקול הזה שמזהיר אותנו ומונע מאיתנו לפעול יכול להיות שגוי, ולמנוע מאיתנו לחיות את החיים במלואם. כיצד יודעים איזו
מחשבה להקשיב ואיזו לדחות? כדי להמחיש את הדילמה, אליעד מביא דוגמה של אדם שרוצה לרדת לקנות סיגריות. ישנן ... טלפון מהחלון. כל האפשרויות קיימות, אבל לא כולן הגיוניות. האדם שמנסה לרדת מהחלון עם חוט הטלפון, למרות שזה נראה לו פתרון מהיר, מבין במהרה שזה לא יעבוד. כאן ברור שיש
מחשבה שהיא פחות חכמה. אבל בחיים האמיתיים, לא תמיד ברור איזו
מחשבה היא המשוגעת ואיזו החכמה. אליעד מדגיש שאחת הדרכים לזהות איזו
מחשבה להקשיב לה ואיזו לדחות היא להבחין איזו
מחשבה גורמת לנו סבל. לדבריו,
מחשבה שגורמת סבל היא סימן לכך שאנחנו לא פועלים מתוך האמת שלנו. עם זאת, גם בכך יש מורכבות, מכיוון שלפעמים גם הבחירה הנכונה כביכול יכולה לגרום לנו סבל, לפחות בטווח הקצר. מה ההבדל בין
מחשבה לחשיבה לפי אליעד? אליעד עורך הבחנה בין
מחשבה לבין חשיבה. לדבריו,
מחשבה היא משהו שמגיע אלינו מבחוץ - היא לא באמת אנחנו. לעומת זאת, חשיבה היא האופן שבו אנחנו מתבוננים על
המחשבות. החשיבה היא שלנו והיא אינטליגנטית, בעוד
שהמחשבות הן מעין אורחות שמגיעות ועוזבות. האדם לא יכול לשלוט באיזה
מחשבות מגיעות אליו, אבל הוא כן יכול לשלוט באופן שבו הוא חושב על אותן
מחשבות. חשיבה, לפי אליעד, היא למעשה אינטליגנציה, יכולת ניתוח ושיקול דעת פנימיים שמאפשרים לנו להחליט איזו
מחשבה נכונה עבורנו ואיזו לא. אך כאן מתעוררת בעיה נוספת שאליעד מציג: האם האדם באמת שולט בחשיבה שלו? אליעד ... לאופן שבו נולדנו, ולכן, באופן עמוק, גם היא לא באמת בשליטתנו המוחלטת. האם האדם באמת חופשי להחליט? אליעד מעלה שאלה פילוסופית עמוקה בנוגע לחופש הבחירה. הוא טוען שאף
מחשבה לא באמת מייצגת אותנו, ושגם החשיבה שלנו - למרות שנראית כמו שלנו - פועלת לפי טבע שנקבע מראש. לכן, אין ... ומהמבנה הפנימי שאיתו נולדנו. לדברי אליעד, האדם לא יכול לבחור את מהותו הפנימית, ולכן הוא גם לא יכול לבחור את החשיבה שלו באופן מוחלט. הוא יכול רק להפריע או להתערב
במחשבות באופן חלקי, אך לא לשנות לחלוטין את טבע החשיבה שלו. האם להקשיב לרצון הראשוני או להיסוס? אליעד מציג דוגמה נוספת: כאשר אדם פוגש מכר ברחוב ועולה בו רצון לומר לו שלום, אבל מיד מופיעה
מחשבה נוספת שמונעת אותו מלעשות זאת. אליעד שואל - מי מבין שני הרצונות האלה הוא האמיתי? התשובה של אליעד ... ולכן הוא פחות אותנטי, פחות אתה. אליעד מציע להעדיף בדרך כלל את הרצון הספונטני והאותנטי יותר, ולא את הרצון שנובע מתוך פחד או הרגל. לדבריו, הדרך לדעת היא לבחון אם
המחשבה חוזרת על עצמה לעיתים קרובות ומגבילה אותנו. אם
המחשבה הזו מגבילה אותנו שוב ושוב, סימן שהיא נובעת מתוך פחד או חוסר אותנטיות, ואז רצוי פחות להקשיב לה. האם ... אחרי הרגש או השכל, כיוון ששניהם לא באמת נפרדים. חשיבה אמיתית, לדבריו, משלבת את ההיגיון עם הרגש ומאפשרת לאדם לחיות באופן אותנטי ומלא יותר. איך להקשיב לקול הפנימי?
מחשבה מול חשיבה ללכת אחרי הלב או השכל? איך לדעת מה אני באמת רוצה? קונפליקט רגשי בקבלת החלטות ...