... הגישה הראשונה: לא נכון, אתה טועה במאה אחוז - כאן אנו שוללים לחלוטין את דברי האדם השני ומבהירים לו כי טענתו אינה נכונה בשום אופן. הגישה השנייה: אני מבין את
ההיגיון שלך, אבל זה לא נכון - כאן אנחנו מודים שיש
היגיון בטענתו של האדם, אך מסיקים שהמסקנה שלו שגויה. הגישה השלישית: אתה צודק, אבל זה לא ... המטרה היא להפריך את העמדה הנגדית בצורה חדה וחותכת. לדוגמה, אם מישהו טוען עכשיו יום בעוד שהשעה היא לילה, נענה לו באופן ישיר: לא נכון, אתה טועה לגמרי. זה לא
הגיוני בכלל. בגישה זו, המטרה היא להבהיר לצד השני שהוא טועה באופן חד משמעי ולחסום כל אפשרות להאמין שהוא צודק. כיצד פועלת הגישה השנייה - הבנת
ההיגיון אך שלילת התוצאה? בגישה השנייה, אנחנו מראים לצד השני שהבנו את
ההיגיון מאחורי הטענה שלו, אך מבקשים להדגיש שהמסקנה שלו עדיין לא נכונה. למשל, אם אדם טוען ... לא שדדו אותך - כאן שוללים את הטענה באופן מוחלט. גישה שנייה: אני מבין שאתה חושב ששדדו אותך כי לא מצאת את הארנק, אך הארנק נמצא בכיס השני שלך - כאן מודים
שההיגיון מאחורי הטענה ברור, אך מסבירים מדוע היא שגויה. גישה שלישית: נכון, אולי שדדו אותך ... אחרים, אך במקרה הנוכחי היא לא חלה. כיצד לבחור את הגישה המתאימה? במידה ורוצים להראות לצד השני שהוא טועה באופן מוחלט, נבחר בגישה הראשונה ונדגיש את חוסר
ההיגיון בטענותיו. אם המטרה היא לשמור על הרמוניה ולהגיע להסכמה, נבחר בגישה השנייה או ... של שלילה או קבלה של דבריו: הגישה הראשונה: לא נכון, אתה טועה במאה אחוז - כאן פשוט אומרים לו שכל מה שהוא אומר אינו נכון בשום אופן. הגישה השנייה: אני מבין את
ההיגיון שלך, אבל זה לא נכון - כאן מכירים בכך שיש סיבה לטענה של האדם, אך בכל זאת מסיקים ... לא חלה. כיצד פועלת הגישה הראשונה - שלילת הטענה במאה אחוז? שאלה: מה בדיוק קורה בגישה הקיצונית שבה אומרים לאדם אתה טועה בלי להשאיר לו שום מרחב לחשוב שאולי יש
היגיון בדבריו? תשובה: בגישה הראשונה מתמקדים בהפרכת העמדה הנגדית בצורה חזקה וחותכת. לדוגמה, אם מישהו אומר עכשיו יום למרות שהשעה היא חצות לילה, עונים לו באופן ישיר: לא נכון, אתה טועה לגמרי. זה לא
הגיוני בכלל. אין שום מקרה שבו אתה יכול להיות צודק. במקרים מסוימים, אנשים בוחרים בדרך זו ... רוצים להבהיר לצד השני שהוא טועה באופן חד - משמעי ולחסום כל אפשרות של מחשבה ההפוכה. הקצנה של גישה זו יכולה ללכת רחוק עד כדי אמירות כמו: מה שאמרת הוא כל כך לא
הגיוני, שקשה בכלל להבין איך עלה לך בראש הרעיון הזה. זה לא נכון לא עכשיו, לא בעבר, ולא בעתיד. כיצד פועלת הגישה השנייה - הבנת
ההיגיון אך שלילת התוצאה? שאלה: מה ההבדל בין הגישה הזו לגישה הראשונה ואיך מיישמים אותה בדוגמה יום - לילה? תשובה: בגישה השנייה משתדלים להראות לצד השני שאנו מבינים את
ההיגיון מאחורי הטענה שלו, או מבינים מדוע הוא עלול לחשוב כך. אבל, חשוב לנו להדגיש שהמסקנה ... למעשה כרגע לילה. במילים אחרות, בגישה זו מוכיחים לו שהוא טועה, אך שומרים על סוג של אמפתיה או התייחסות חיובית לדרך החשיבה שלו. אפשר אפילו להגיד: אני מבין את
ההיגיון שבדבריך, אבל עדיין זו טעות. כך האדם השני מרגיש שמכבדים אותו ואת טענותיו, אך לא ... שלנו היא להגיע להבנה משותפת וליצור תחושה חיובית בין הצדדים, נשתמש בגישה של אתה צודק, אבל רק במקרה אחר (הגישה השלישית), או בגישה השנייה שבה אנו מבינים את
ההיגיון שלו אך מסבירים מדוע הוא טועה. בשני המקרים הללו, האדם השני לא יצא עם תחושה חזקה שהוא הובס או הושפל. אם המטרה שלנו היא להראות שהאדם השני טועה באופן מפורש - למשל, אם חשוב לנו לערער אותו או להוכיח לצופים אחרים שהוא משמיע דבר חסר
היגיון - נבחר בגישה הראשונה הקיצונית. נגיד לו מפורשות: מה שאמרת זה לא נכון בשום צורה, אין בכך
היגיון ולא ייתכן שזה נכון בשום מצב. במידה ואנו רוצים להשאיר בו מקום להבין שהיתה לו סיבה ... לא נכון, לא שדדו אותך, זה לא קרה בכלל, אתה טועה לגמרי. גישה שנייה: אני מבין שאתה חושב ששדדו אותך כי לא מצאת את הארנק, אך למעשה הארנק נמצא בכיס השני שלך.
ההיגיון שלך מובן, אבל בפועל אתה טועה. גישה שלישית: נכון, אולי שדדו אותך במקומות אחרים או ... אלי. אולי נכון ששוד מתרחש בעולם, אבל לא אני זה ששדד אותך. כאן, זה לא מה שקרה. נוסף על כך, כאשר רוצים להראות למישהו שהוא טועה לחלוטין ואין שום קצה חוט של
היגיון בדבריו, גם ההצגה של
ההיגיון שעומד מאחורי טענתו נחשבת לא רצויה. במקרה כזה, מדגישים רק את חוסר
ההיגיון: זה אפילו לא נושא לדיון, בלתי אפשרי לחלוטין להבין את מה שאמרת כי אין בזה שום
היגיון בשום צורה. אבל, כפי שהוסבר, עצם העובדה שהבנת את מה שהוא אמר מעידה שבכל זאת יש מידה מסוימת של
היגיון או לפחות אפשרות לתפוס את המחשבה שלו. זו כבר שאלה פילוסופית אחרת, כיצד בכלל מבינים ... תנמק כי גם פה אפשר להגיד לבן אדם תראה אני מבין שאתה חושב ככה אבל זה לא נכון אבל אם מקצינים את זה יותר אז תראה אני מבין שאתה חושב ככה כי ככה וככה ובאמת יש
היגיון להגיד כי ככה וככה כמו שאתה חושב אבל זה לא נכון כי... טענות אחרות. אוקי אז בקיצור יש ... השאלה היא בסופו של תהליך הבן אדם השני עם איזו חוויה הוא יצא האם הוא יצא עם חוויה שאמרו לו שהוא טועה, האם הוא יצא עם חוויה שאמרו לו תראה אנחנו מבינים למה יש
היגיון במה שאתה אומר אבל אף על פי כן זה לא נכון ולכן אתה טועה או אתה לא טועה בכלל כל מה ... שדדו אותך אבל זה לא קשור אלי. עכשיו מה אני בעצם בא להגיד שימו לב שבקצה האחד זה להגיד לבן אדם אתה טועה מכל וכל כל מה שאתה אומר זאת שטות מוחלטת, אין בזה שום
היגיון וזה לא נכון בשום מקרה, 1. זה כל מה שאמרת זה לא נכון. באמצע בווריאציה השנייה אנחנו ... מסביר את כל האפשרויות הפוך אז הדרך הראשונה זה להגיד לו תראה כל מה שאתה אומר זה נכון אבל זה לא רלוונטי כאן הדרך השנייה היא להגיד לו מה שאתה אומר אני מבין את
ההיגיון של זה אבל אתה טועה והדרך השלישית אומרת לו אדוני אתה טועה זה לא נכון אין בזה שום
היגיון, זה אף פעם לא היה נכון זה אף לא יהיה נכון בשום מקרה כלשהו. וצריך לשים לב שאם רוצים ... אסור שמי שנמצא סביבנו ישמע את המילים אתה צודק במקרה ש... הוא לא צודק. עכשיו לא רק שזה אסור האפשרות השלישית גם האפשרות האמצעית שאומרת תגיד לו אני מבין את
ההיגיון שלך אבל אתה טועה גם זה אסור כי אין
היגיון במה שהוא אומר אנחנו רוצים להכפיש אותו להגיד מה שאתה אומר אתה טועה טעות מוחלטת ולכן ...