... הרי לשתות מים. אם נוכל להוכיח שבאותה סיטואציה לא יכולתי לעשות שום דבר אחר חוץ מלשתות מיץ, זו תהיה סיבה מחייבת. איך
הדמיון יכול לעזור בבדיקת סיבות ותוצאות? אליעד מדגיש את החשיבות של פיתוח
הדמיון ככלי הכרחי כדי להבין את הקשר בין סיבות לתוצאות. כאשר חוקרים סיבות, צריך
לדמיין האם הסיבות שזיהינו יכולות להוביל לתוצאות אחרות. אם אפשר
לדמיין מצב שבו אותה סיבה תוביל לתוצאה אחרת, סימן שטרם מצאנו את הסיבה המלאה והמדויקת. לדוגמה, אם
מדמיינים מישהו שמרביצים לו והוא הופך אלים, האם בהכרח האלימות של הסביבה הובילה אותו לאלימות, או שזה יכול היה להוביל אותו לתגובה הפוכה - להימנע מאלימות בכל ... שמצאנו את הסיבה האמיתית היא להגיע למצב שבו כל הנחות היסוד וכל הסיבות האפשריות זוהו באופן מוחלט וברור, עד שאי אפשר
לדמיין מצב אחר. רק אז אפשר לומר בוודאות שזיהינו את הסיבה המדויקת והמלאה לתוצאה. הוא מביא דוגמה נוספת של בגידה, שבה אישה בוגדת בבעלה מתוך רצון להרוס לעצמה ... יכולות להוביל לתוצאה אחרת? אם התשובה היא כן, לא מצאת את הסיבה במלואה. תמיד יש להמשיך לחקור ולשאול עד שלא תהיה אפשרות
לדמיין תוצאה אחרת. הוא נותן דוגמה נוספת על אדם שכואבת לו היד: האם זה חייב להוביל לסבל? אפשר
לדמיין מצב שמישהו שמח מכך שכואבת לו היד? אם התשובה היא כן, אז הכאב עצמו אינו הסיבה הבלעדית לסבל. הסיכום המרכזי של אליעד כהן הוא שכדי להיות בטוח במאת האחוזים שמצאת את הסיבה המדויקת לתוצאה, עליך להגיע למצב שבו לא ניתן
לדמיין שום אפשרות אחרת, ושכל הנחות היסוד וכל הסיבות האפשריות זוהו באופן מלא ומוחלט. איך לדעת מה הסיבה לתוצאה? מהי סיבה מחייבת? איך לוודא שהסיבה שמצאתי נכונה? מה הן הנחות היסוד של סיבתיות? למה דווקא התוצאה הזאת קרתה? איך לפתח את
הדמיון? יש לפחות 2 הנחות יסוד, יש לפחות 2 סיבות, הצורה מורכבת מ 2 מהויות, כל דבר מורכב מ 2 חלקים לפחות, מהי סיבה מחייבת? מהי סיבה מאפשרת? כמה הנחות יסוד יש? כמה סיבות יש? כמה מהויות יש? איך לדעת מה הסיבה של משהו? איך לפתח את
הדמיון? איך לדעת האם משהו אפשרי או מחויב? למה הנייר נשרף? למה רע לי? מה הנחות היסוד של משהו? מה גורם למשהו?
דמיון מפותח, איך לדעת האם משהו מחויב? איך לדעת האם הסיבה מחייבת את התוצאה? איך לדעת למה היא בגדה? איך לדעת למה הוא בגד? למה אני מעשן? איך לדעת למה אני ...