29:58אושר, חיסרון תמידי, תמיד יש חיסרון, למה יש סבל? איך נוצר סבל? למה רע לי? איך להיות מאושר? שכל על אנושי, מעל השכל האנושי, מהות הסבל, להשתחרר מהסבל, מודעות עצמית... מחויב (תמיד קיים), אז אולי אין לי ברירה אלא לסבול? תשובה: כאן מתעוררת שאלה עמוקה: אם אתה באמת חושב שהחיסרון הזה מחויב, אז לא היית מתלונן עליו, כי לא היית מצליח לדמיין מצב ללא חיסרון. אדם לא מתלונן על משהו אם אין לו אפשרות לחשוב על היפוכו. כדי שתרצה לבטל חיסרון, אתה צריך לחשוב שיש אפשרות לחיות ללא אותו חיסרון. אם אינך מצליח לתפוס בדמיון או בתודעה מצב ללא חיסרון - לא תהיה לך התנגדות לעצם קיומו. מה הקשר בין היכולת לדמיין את ההפך לבין חוויית הבעיה? שאלה: אז כדי לחוות בעיה, אני צריך גם לדמיין את ההפך שלה? תשובה: נכון. לא יכולה להיות בעיה ללא ידיעת הפתרון, או לפחות האפשרות לדמיין פתרון. אם אתה אומר אני לא רוצה שולחן, זה מעיד שאתה מסוגל לדמיין אין פה שולחן. אם אתה אומר אני לא רוצה שתמיד יהיה חיסרון, זה מעיד שאתה מסוגל לדמיין מצב של אין שום חיסרון - שהוא מצב הנובע מהתודעה שמבטלת את הנפרדות (או במילים אחרות, אין ... שהיית מעדיף. מה ההבדל בין בעיה רגילה לבעיה של חיסרון תמידי? שאלה: מה ההבדל, לדוגמה, בין חסר לי כסף לבין תמיד יש חיסרון? תשובה: כאשר אתה אומר חסר לי כסף ואתה מדמיין שיש אפשרות אני משיג כסף - הדמיון כשלעצמו לא פותר לך את הבעיה בפועל, הוא רק מצביע שיש לך אפשרות לחשוב על פתרון. אבל זה עדיין לא הופך אותך לעשיר באותו רגע. ואילו כשאתה חווה את הבעיה הבסיסית של תמיד יש חיסרון - עצם היכולת לדמיין מצב של אין חיסרון (מצב של אחדות מוחלטת או אין שכל) משנה את כל נקודת המבט באותו רגע, כי ... מסוגל להכיר בכך שקיים אין שכל שבו לא חווים שום נפרדות, ואתה באמת מתחבר לרעיון הזה, אתה כבר לא בטוח יותר שיש בעיה בהגדרת המציאות. זה שונה מבעיה רגילה שבה עצם הדמיון לפתרון לא מיד מעלים את הבעיה. אז מה עושים בפועל? שאלה: מה עלי לעשות כדי להתמודד עם ... אלא יותר מודעות גבוהה. התבונן היטב על השורש של אותה תחושה תמיד יש חיסרון - שאל את עצמך: האם אני באמת בטוח שאין שום דרך להשתחרר מהחוויה הזו? האם אני מסוגל לדמיין מצב של אחדות? עצם ההתבוננות הזו יכולה לפתוח פתח לחוויה שבה אינך מפריד בין הדברים, או לפחות להבין שהיכולת לדמיין או לתפוס מצב אחר קיימת בך. שאלה: אז המודעות של אני מבין שיש לי בעיה היא בעצם הכיוון ... עם זאת, כל עוד אתה כאן עם שכל מוגדר, אתה תמיד חוזר לתחושת יש כאן משהו ואין כאן משהו אחר. לכן, כשאתה אומר אולי יש דרך לצאת מהחיסרון, עצם השאלה מעידה שאתה מסוגל לדמיין מצב אחר, וזו כבר ההוכחה שאתה לא בטוח שהחיסרון מחויב. איך להעמיק את ההתבוננות? שאלה: מה ... למשל חסר לי כסף, אתה מבין שהחוויה הזאת נובעת מהפרדה, אבל אני לא כיוונתי לזה. אני מתכוון שעצם ההפרדה היא חוויית החיסרון. למשל אתה יודע שיש פה שולחן? אתה יכול לדמיין שולחן? כן. זה אומר שאתה בחוויית חיסרון. למה? כדי להרגיש שזה שולחן, אתה צריך להרגיש ... לך בעיות יותר גדולות. ברגע שיגמרו לך הבעיות הגדולות אתה תהיה מודע לבעיות הקטנות. אם יגמרו לך הבעיות, אתה תתחיל להיות מוטרד מזה שיש כאן שולחן. אם תשב עם עצמך, ותדמיין שאין לך יותר בעיות, אתה תחווה חיסרון מעצם זה שאתה לא שלם. אני רוצה להגיד שגם הפוך זה ... את זה. אני מנסה להראות לך שאתה לא בטוח שתמיד יש חיסרון. שאלה: אני לא בטוח שהבעיה מחויבת. אליעד: אז מה השאלה? כדי להגיד על משהו שהוא בעיה, אתה צריך להיות מסוגל לדמיין את ההפך. אתה רואה את כל הבעיות שיש וחווה שהם קיימות בגלל שאתה רואה את ההפך. אבל אם ... את ההפך. שאלה: לא יכולה להיות לך בעיה, אם אתה לא יודע מה הפיתרון שלה. אליעד: להגיד, אני לא רוצה פה משהו, זה כמו להגיד, אני רוצה פה משהו אחר. אז אם לא היית יכול לדמיין פה משהו אחר, אז לא היית יכול להגיד שאתה לא רוצה משהו. להגיד אני לא רוצה את זה, זה בעצם להגיד אני רוצה משהו אחר, ואם התודעה שלך הייתה חושבת שמחויב שיהיה פה המשהו הזה, והיא לא הייתה יכולה לדמיין משהו אחר, לא היית יכול להגיד שאתה לא רוצה את המשהו האחר. שאלה: לא יכולה להיות לך שאלה, ... השכל, האדם אומר שהוא לא רוצה שולחן, זה אומר שהשכל שלך יכול לחשוב על משהו אחר. אבל אם אדם אומר, שהוא לא רוצה להיות במצב שתמיד יש בו חיסרון, זה אומר שהוא יכול לדמיין מצב שלא תמיד יש בו חיסרון. כי אם הוא לא היה יכול להתחבר לאין שכל, הוא לא היה יכול להיות מוטרד מכך שתמיד יש חיסרון. ואם הוא מוטרד מכך שתמיד יש חיסרון? כי הוא מדמיין את האין שכל, ואם הוא מדמיין את האין שכל, אז אין כבר שאלה מדוע יש חיסרון. וזה שונה מבעיה רגילה. כי בבעיה רגילה, למשל אתה לא רוצה עט כחול, אלא רוצה עט אדום. אבל אין לך עט אדום, אתה רק מדמיין עט אדום. אבל באין שכל, אם אתה מבין מה אמרת, זה עושה היפוך לשאלה עצמה. לדוגמה, אני רעב ורע לי, אתה יכול לדמיין את עצמך שבע. אבל זה שאני אומר לעצמי שאני שבע זה לא אומר שאני לא רעב. (בחיצוני זה לא ... אם אתה אומר שרע לך מזה שתמיד יש חיסרון, ואתה מבין מה אמרת, אז כדי שיהיה לך רע מזה שתמיד יש חיסרון, אתה מתבונן, למה רע לי מזה שתמיד יש חיסרון? כי אני בעצם יכול לדמיין שלא תמיד יש חיסרון, כי אם הייתי בטוח שתמיד יש חיסרון, אז לא היה לי רע מזה שתמיד יש ...