... עוברת במהרה לנושא של בריאת העולם, כאשר המשתתף מתעניין בקשר שבין השאלה למה העולם קיים כפי שהוא כרגע לבין התפיסה של בריאת העולם. המשתתף שואל: אם רציתי
תשובה לשאלה מי ברא את העולם, האם זה מסביר לי למה העולם כזה כרגע?. אליעד כהן עונה על כך באופן ביקורתי ושואל בחזרה: מה זה בכלל בריאת העולם? מי המציא שיש בכלל ... את ההבדל בין להבין סיבה לבין התחושה הרגשית שנלווית לכך. הוא אומר: אם קיבלתי את הסיבה באופן מלא, היא אמורה להעלים לי את השאלה. כלומר, אם האדם קיבל
תשובה שלמה ומלאה לסיבה, לא אמורה להיות לו יותר שאלה פנימית לגבי הנושא. אך בפועל, הוא מודה, לעיתים קרובות השאלה הפנימית ממשיכה להטריד אותו גם לאחר שקיבל הסבר אינטלקטואלי מלא. אליעד מסביר כי אם האדם באמת מאמין שכל רגע הוא תוצאה של הרגע שקדם לו, הוא עשוי להסתפק
בתשובה לוגית שמבוססת על העבר. אולם אם האדם תופס שכל רגע עומד בפני עצמו, שום הסבר שמבוסס על אירועים קודמים לא יספק אותו. כיצד דוגמת האדם והכריש מבהירה את נושא ... להמחיש את הנושא. הוא אומר: אם אומרים לי שהבן אדם לא יצא מהמים כי טרף אותו כריש, אם זה מספק אותי, אני מבין איפה האיש - בתוך הבטן של הכריש. לכאורה, זו
תשובה פשוטה וברורה. אך אליעד שואל, האם
התשובה הזו באמת מחייבת שהאיש עדיין בבטן הכריש ברגע זה? אם כל רגע עומד בפני עצמו, מדוע לא יכול האדם פשוט להופיע מחדש באופן אחר, ללא קשר לכריש שטרף אותו קודם? השאלה ... מוחלטת של ניתוק בין רגע לרגע. החוויה של המציאות היא לא שכל רגע בפני עצמו. אתה חווה זמן, הוא אומר באופן חד משמעי. מדוע עדיין יש שאלות גם אחרי שמקבלים
תשובה? המשתתף חוזר ושואל מדוע גם לאחר שהוא קיבל הסבר ברור ולוגי עדיין קיימת שאלה פנימית: אז למה כרגע הוא כך ולא אחרת?. אליעד עונה שהשאלה מתקיימת רק אם האדם מאמין ... כעומד בפני עצמו, שום הסבר סיבתי שמתבסס על העבר אינו מספק באמת. השאלה למה הרגע הזה כך? אפשרית רק אם האדם חושב שהרגע יכול היה להיות אחרת. אם האדם קיבל
תשובה מלאה ושלמה מבחינה רגשית ושכלית, השאלה נעלמת. החוויה האנושית הטבעית היא של המשכיות וזמן, ולכן אי אפשר באמת לחוות שכל רגע מנותק מקודמו. מה ההבדל בין יש מאין ...