ליקוטי מוהרן ח"א יג, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 2... שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 2 איך הצדיק מעלה את הרצונות לפי ליקוטי מוהרן? בתורה יג בחלק א של הספר ליקוטי מוהרן, מסביר רבי נחמן מברסלב את תהליך העלאת הרצונות (עליית הנפשות) והקשר שלה לתהליך לימוד התורה, תוך כדי מתן דגש מיוחד על היחס בין האדם לחכם או לצדיק. לפי ההסבר הבסיסי ביותר, התהליך מתואר במונחים מיסטיים: הצדיק לוקח את הרצונות של האנשים שמגיעים אליו, מעלה אותם לשמיים, מבצע פעולה רוחנית כלשהי, ומוריד אותם חזרה מתוקנים, בליווי תורה חדשה. הרצון, לפי רבי נחמן, נקרא נפש, ולכן העלאת הנפשות היא בעצם העלאת הרצונות של בני האדם. ההסבר העמוק יותר מתייחס למימד הנפשי הפנימי של האדם. בכל אדם קיים חכם פנימי, מעין שכל פנימי שאמור לאסוף את כל הרצונות השונים שבאדם, לקחת אותם ולברר את שורשם. תהליך זה נקרא עליית הנפשות, והכוונה היא שהשכל הפנימי של האדם מברר ומחבר את הרצונות השונים לשורש אחד משותף. כך האדם מתבונן פנימה ושואל את עצמו מדוע הוא רוצה דברים מסוימים, למה הוא משתוקק דווקא לזה ולא לדבר אחר, וכך עולה חזרה אל השורש של הרצונות שלו. בשלב השני, כשהרצונות חוזרים חזרה לאדם עם הבירור, מתגלה לאדם התורה, כלומר, הוא מתחיל להבין למה באמת הוא רוצה את מה שהוא ... מושלמת ושהכל בסדר בדיוק כפי שהוא. מה הקשר בין תאוות לרצון לפי ליקוטי מוהרן? אליעד מסביר שכל רצון, כולל הרצונות הנתפסים כרצונות קדושים או רצונות חומריים, הם למעשה אותו הדבר. כל רצון הוא ביטוי של חיסרון, של תאווה. כשאדם רוצה דבר מסוים, הוא בעצם ... רוחני לכאורה, כמו הרצון להתקרב לאלוהים, הוא עדיין ביטוי של תאווה וחיסרון, ולכן אין הבדל אמיתי ברמה הפנימית בין הרצונות השונים. תיקון הרצון מתרחש רק כשמזהים את שורש הרצון, וכך כל הרצונות מתאחדים ומתוקנים בשורשם. הוא מוסיף דוגמה: כשאדם חושב שהוא התגבר על תאווה מסוימת, הוא בעצם נשאר עם כל התאוות ... להתקדם באמת. מהו המקום שנקרא לפני ולפנים? אליעד מדבר על מושג לפני ולפנים, שהוא מצב פנימי מאוד שבו נמצאים הרצונות הכי עמוקים ונסתרים של האדם. זהו מקום שהאדם אינו מצליח לראות ולהבין בעזרת השכל הרגיל שלו, מפני שהוא נסתר מהשכל. במקום זה נמצאות הסיבות האמיתיות לכל רצונותיו, והוא מוגדר כמקום פנימי ונסתר כל כך, עד שאפילו אי אפשר לדמיין אותו במחשבה. אליעד מדגים זאת באמצעות משל ... ושוב? איך לזהות את הרצון הפנימי? מה המשמעות של לפני ולפנים? איך לראות את האחדות במציאות? איך מתקנים את הרצונות לפי רבי נחמן? מה זה עליית הנפשות בליקוטי מוהרן?