הספר להיות אלוהים - רצון עצמי - הזדהות רצונית - הזדהות, עם הרצון העצמי של אלוהים, יצירת הרצון הראשון של אלוהים... אפשר לא להזדהות איתו? הרצון העצמי הוא מושג מרכזי בספר להיות אלוהים, והבנתו קשורה באופן ישיר לנושא ההזדהות עם הרצונות. לכאורה ברור שהאדם תמיד מזדהה עם הרצונות שלו, שהרי עצם הגדרתו של הרצון העצמי היא בכך שהאדם מרגיש שהרצון הזה שייך לו. עם זאת, קיימות פרספקטיבות שונות ועמוקות המציעות אפשרויות אחרות. האדם סובל רק מהרצונות של עצמו, ולא מהרצונות של אחרים. אם אדם אומר רע לי כי לאחרים רע, בפועל הוא סובל כי הוא עצמו רוצה שלאותם אנשים ... חיצוני כביכול, שקובע שיהיה לו רצון, וגם קובע שהאדם ירגיש שהרצון הזה שייך לו. לפי ההסבר, האדם בעצם חווה רצונות ותחושות של שייכות רק מפני שכוח מסוים מחבר בין התודעה לבין הרצונות הללו. האדם איננו היוצר של הרצון, אלא חווה אותו כמשהו המופיע בתוכו. לדוגמה, האדם חושב אני רוצה להיות מאושר, ... לא באמת החליט או בחר בכך שיהיה לו רצון להיות מאושר. יש כאן ישות או מנגנון סמוי, היוצר את הרצונות ומחבר אותם לתודעה האישית של האדם, ולכן ההזדהות עם הרצון יכולה להתבטל כאשר האדם מכיר בכך שרצונותיו אינם באמת שלו. מה הקשר בין אחדות לבין ביטול ההזדהות עם הרצון? אליעד מרחיב שיש כמה נקודות מבט שיכולות לשחרר את האדם מההזדהות עם הרצונות. הראשונה היא נקודת המבט של האחדות: כאשר האדם חווה את המציאות כאחדות מוחלטת, אין משמעות בכלל למושג רצון. אם ... עמוקה יותר, אומרת שהאדם עצמו הוא אלוהים המצמצם את עצמו לתודעה פרטית ומוגבלת, וכך יוצר לעצמו אני, גוף גשמי ורצונות מוגדרים ומוגבלים. מנקודת מבט זו, האדם חווה את עצמו כאלוהים שמחליט בכוונה להפוך עצמו לישות פרטית עם רצונות ספציפיים. במצב זה האדם יכול להכיר בכך שכל הרצונות הם רצונותיו שלו כאלוהים, ושהוא אחראי ליצירתם באופן מודע. אך אליעד מציין שלמרות שהאדם כאלוהים בוחר את הרצונות, באופן פרדוקסלי, הרצון הראשון של אלוהים נוצר ללא רצונו, מכיוון שלפני הרצון הראשון לא היה לאלוהים שום רצון. לכן, ... איך התובנה הזו משפיעה על ההזדהות עם הרצון? כאשר האדם מבין לעומק את הסתירה הזו, הוא יכול לחוות את הרצונות שלו בצורה שונה לחלוטין. הוא יכול להגיע למצב שבו הוא מרגיש שאין שום רצון כלל (כמו באחדות), או שהוא מבין שכל הרצונות הם שלו כאלוהים, או שהוא מרגיש שהרצונות הם כלל לא שלו, אלא רצונות המופיעים דרכו על ידי ישות אחרת או על ידי המציאות עצמה. התבוננות מעמיקה בשאלות כגון למה אני רוצה את מה שאני רוצה? ומי באמת יוצר את הרצונות? מאפשרת לאדם להגיע להבנה שאפילו הרצון וההזדהות איתו אינם באמת בשליטתו, ובכך משתחרר מהסבל ומהמועקה הנלווים לתחושת הרצון שאינו מתמלא. איך השכל קשור לשחרור מההזדהות עם הרצון? אליעד ממליץ להשתמש בשכל עד הקצה כדי להשתחרר מההזדהות עם הרצונות. ההבנה הזאת דורשת אימון, כמו שימוש במתג שלא השתמשו בו הרבה זמן. ככל שהאדם מתרגל את השימוש בשכל באופן עמוק ויסודי, כך הוא מתקרב להבנה שכל הרצונות, ההזדהויות והסבל נובעים מהזדהות מוטעית עם אני נפרד. מהם השלבים להבנה שהרצון אינו באמת שלך? לחקור למה אתה רוצה את מה שאתה רוצה. לזהות שיש כוח חיצוני או פנימי שיוצר את הרצונות. להכיר בכך שהאני הוא בעצמו תוצר של ישות אחרת. לחוות את המציאות מנקודת המבט של האחדות, שבה אין שום רצון ושום הזדהות. לחוות את עצמך כאלוהים שיוצר את הרצונות, אך גם להבין שהרצון הראשוני לא נוצר מתוך בחירה. להבין את הפרדוקס העמוק, שבו אתה גם יוצר את הרצון וגם מקבל אותו באופן ספונטני וללא כוונה. באמצעות חקירה ותרגול של ההבנות הללו, האדם יכול להשתחרר מההזדהות עם הרצונות, לחוות את המציאות אחרת, ולהשתחרר מהסבל. איך להשתחרר מהרצון? האם הרצון הוא שלי? הזדהות עם הרצון העצמי מהי אחדות אמיתית? איך להפסיק לסבול מהרצון? האם האדם הוא אלוהים? מי יוצר את הרצונות שלי? שאלה: איך אפשר להיעלם? אליעד: כאשר תשתמש בשכל עד הסוף. בגלל שלא השתמשת הרבה זמן בשכל עד סופו, ... שלו + את הגוף הגשמי שלו, ומחבר ביניהם + את הרצון המוגבל והמוגדר, ואם אתה מבין זאת, הרי שכול הרצונות שבעולם, הם הרצון העצמי של האדם. השאלה היא, איך אני לא אזדהה עם הרצון שלי? אז יש כמה פרספקטיבות, ... שום זמן, ואין עוד מלבדי, אז אין שום רצון. יש כאן הרבה פרספקטיבות שאם תבין אותן, אתה תחווה את הרצונות שלך בצורה אחרת. יש כאן ערבוב של הרבה נקודות מבט מהרבה היבטים. מנקודת מבט של אלוהים, אלוהים אומר שהכל ... מגיע לחוויה שהוא חווה את רצונו גם מנקודת מבט שאומרת שאין שום רצון כלל, שזה האחד המוחלט. וגם שכול הרצונות הם הרצון העצמי של האדם כאלוהים. גם אני כאלוהים רוצה הכל, וגם שהרצון הנפרד הוא לא רצון עצמי, אלא ...