... שכולן מהותן אחת. והדרך הראשונה לבאר את שורש כל הפחדים שיש בעולם, היא שכל מהותו של הפחד היא חוסר ידיעה וספק. כי אם נתבונן נראה, כי פחד שייך רק במקום שיש בו
ספק וחוסר ידיעה. כי כאשר יש לאדם
ספק כלשהו וחוסר ידיעה בוודאות של האמת, על ידי זה נוצר פחד. ואם האדם יודע את האמת לגבי איזה דבר, אז הפחד של האדם נעלם לגמרי לגבי אותו הדבר. וגם אם האדם יודע ... לו. אלא האדם מפחד, אך ורק לגבי החלק של מה שהוא לא יודע בוודאות מה יקרה לו. ובאפשרותו של האדם לקחת כל סוג של פחד שיש בעולם, ולראות, שהפחד קיים רק כאשר קיים
ספק כלשהו לגבי המצב בעתיד. אבל אם יש לאדם וודאות לגבי העתיד, אז הפחד של האדם נעלם. ואם לדוגמה היה האדם יודע בוודאות שהוא ימות בתאריך כלשהו, בהנחה שזה בוודאות מוחלטת, הרי שבמקרה כזה האדם כבר לא היה מפחד מכך שהוא ימות, אלא היה משלים עם זה. ואם הוא היה ממשיך לפחד מהמוות, זה היה רק פחדים לגבי
ספקות שיש לאדם, לגבי מה יקרה אחרי שהוא ימות וכיוב. כי האדם משלים, עם מה שהוא יודע בוודאות מוחלטת, שאין לו אפשרות לשנות אותו. כי כדי להרגיש רע, צריך לא לרצות ... שאם האדם היה יודע בוודאות מוחלטת שיקרה משהו, אז היה מתבטל הדמיון של ההפך, וממילא האדם היה שלם עם הרע ולא מפחד ממנו. כי הפחד שייך תמיד, אך ורק במקום שיש בו
ספקות . ובמקום שיש וודאות, ולא משנה מה סוג הוודאות, במקום כזה אין שום פחד כלל. ולכל
הספקות שיש בעולם, יש להם שורש. היינו, כי יש דבר אחד בעולם שהוא אחראי לתחושת
הספק של האדם. והדבר הזה, הוא זה שאחראי לכך שיש לאדם פחדים. כי הוא יוצר אצל האדם
ספקות, והספקות יוצרות אצל האדם את כל סוגי החרדות והפחדים שלו. והדבר הזה שהוא השורש של כל
הספקות שיש בעולם, הוא בעצם השאלה של כל השאלות. כי יש שאלה אחת ויחידה, שהיא השורש של כל השאלות שיש בעולם. והשאלה הזאת נוגעת לגבי כל הדברים שיש בעולם. וכפי שכבר ביארתי, כאשר האדם מגיע לשאלה הזאת, השאלה הזאת יוצרת אצל האדם
ספק לגבי כל דבר שהוא יודע בכל תחום שהוא. כי השאלה הזאת נוגעת במהות של כל הדברים שיש בעולם. ולא נציג כעת את השאלה הזאת (פרדוקס המהות והצורה היש והאין), אך כן ... ורק הוא יודע להתמודד עם כל סוגי הפחדים וכל סוגי החרדות שיש בעולם. כי ברגע שהאדם מבין את החוקיות שלפיה פועלת המציאות, על ידי זה האדם לעולם לא נמצא בתחושה של
ספק. כי גם אם האדם לא יודע מה בדיוק יקרה בעתיד, הרי שהאדם מבין את החוקיות של המציאות, וממילא האדם יודע בוודאות את סך כל המצבים האפשריים של מה שיכול לקרות ... פועל, הוא בא לידי ביטוי בכל האירועים שיש בעולם. והחכם האמיתי רואה את התגלות השכל של המציאות, בכל דבר ודבר שקורה בעולם. וכאשר יש לאדם הבנה, על ידי זה תחושת
הספק והפחד והחרדה של האדם נעלמות. כי האדם מבין היטב את המשמעות האמיתית שבגללה יש את תחושת הפחד, והאדם מתייחס אליה בדיוק כפי שהוא מתייחס לתחושת חוסר פחד. והכל, כפי כמה שהוא מבין את השכל של המציאות. וכפי שאמרנו, כל הפחדים והחרדות והחששות, כולם נובעים
מחוסר וודאות. וכל זמן שיש לאדם
ספק כלשהו לגבי הבנת המציאות בשלמות, הרי שהאדם עדיין לא יכול לחיות ללא כל פחד. כי כאשר האדם מבין את המציאות בשלמות, על ידי זה, כל תחושת
הספקות של האדם נעלמת. וכאשר אין לאדם שום
ספק, על ידי זה גם אין לאדם שום פחד משום דבר בעולם. כי האדם מבין את המהות ואת השכל ואת הסיבה של כל הדברים שיש בעולם. והאדם מבין את זה ברמת וודאות מוחלטת, ... שונות של התגלות אותה הסיבה הראשונה, שמבחינתה הכל זה אותו הדבר בדיוק. ונמצא אם כן, כי כל החרדות והפחדים שיש לאדם בעולם מכל סוג שהוא, כולם שורשם בתחושה של
ספק. כי
הספק יוצר אצל האדם את החרדה ואת הפחד. וכל
הספקות שיש לאדם בחיים, כולם שורשם בכך שבתוך האדם יש את
הספק הגדול ביותר, לגבי מהי התכלית של החיים. כי מי שמבין את הסיבה הראשונה, הוא כמובן מבין גם את התוצאה הסופית, דהיינו, מבין את תכלית החיים. ומי שלא מבין את ... כמובן הבנת הסיבה הראשונה הנל. וכל זמן שהאדם לא מוצא את התשובה לשאלה של מהי תכלית החיים, ובשביל מה הוא חי ומתאמץ וכולי, הרי שהאדם תמיד ממשיך לחיות עם תחושת
ספק כלשהי. כי יש וודאות. והוודאות, היא האמת. ויש את שורש האמת. ושורש האמת, הוא להבין את המציאות בשלמות. ומי שמגיע להבנת המציאות, הוא חווה תחושה של וודאות מוחלטת בשלמות. כי האמת היא מוחלטת וודאית בשלמות. ובכל מקרה, כל זמן שיש לאדם
ספקות לגבי תכלית המציאות בכלל ולגבי תכלית חייו בפרט, הרי שתמיד תחושת
הספק תמשיך ללוות את האדם. ואיתה גם תחושות הפחד והחרדות ימשיכו ללוות את האדם. ולמרות שאולי האדם לא מבין את הקשר שיש, בין הבנת תכלית החיים והמציאות לבין זה שיש ... להיפטר מכל החרדות והפחדים שיש לו. ונסכם: לכל דבר יש שורש. והשורש של כל הפחדים והחרדות, הוא חוסר הבנת האדם את המציאות בשלמות. כי כאשר יש הבנה, ממילא אין
ספקות ואין חרדות ואין פחדים. כי אם האדם יתבונן על העניין בעין אמיתית, הוא יראה שלא שייך שום סוג של חרדה או פחד, כאשר האדם מבין את הסיבה שבגללה הדבר הוא כפי ...