... העליונה. המנגנון האמיתי הוא הרבה יותר עמוק ומבוסס על תפיסות יסוד כמו זמן, מקום, אני ולא - אני, וכן חלום ומציאות. למה קשה לאדם להטיל
ספק בחוויית החושים? אליעד מסביר שהמוח האנושי מאוד מתקשה להטיל
ספק בדברים שהוא חש בבירור. לדוגמה, קשה מאוד להטיל
ספק בחוויה של כאב פיזי, או בראייה של אובייקט. האדם לא שואל את עצמו אולי אני רק מדמיין שאני רואה את זה? או אולי בכלל אני לא שומע?. כך גם לגבי ההבדל בין חלום למציאות, או ... מרגיש רעב, החוויה מבוססת על ההנחה שיש לך גוף, שיש לך תחושת מקום וזמן. כל אלה מבוססים על הנחות יסוד פנימיות שהמוח כלל לא מטיל בהן
ספק. איך מגיעים להטלת
ספק עמוקה ביותר? אליעד מתאר תהליך ארוך שבו האדם מנסה לזהות את השכבות שעליהן מתבססות המחשבות והתחושות שלו. האדם מתחיל בשאלות פשוטות, כגון: מי אמר שאני רעב?, מי אמר שזה ... עד לשאלות מורכבות ביותר כמו: האם יש בכלל הבדל בין יש לאין? או האם זה אפשרי שאני בו - זמנית קיים ולא קיים?. ככל שהאדם מתקדם בהטלת
הספק הזו, הוא מתקרב למנגנון הבסיסי ביותר. מה קורה כאשר מגיעים להבדל בין יש לאין? כאשר אדם מצליח לראות ולחוות את ההבדל הבסיסי ביותר בין יש לאין, הוא למעשה רואה את השורש ... מובילה להבנת השורש? לפי אליעד, מדיטציה וויפאסאנה יכולות לגרום לשינויים בתפיסה ולשחרור זמני מכמה הנחות יסוד, אבל הן לא מאפשרות הטלת
ספק בשורש הראשוני - ההבדל בין יש לאין. לכן הן מספקות חוויה נעימה וזמנית של שחרור, אך לא פתרון קבוע לחוויית החיסרון האנושית. האם יש חשיבות לפרקטיקה יומיומית בהטלת
ספק? אליעד מסביר שלא חייבים להטיל
ספק כל הזמן בכל דבר, אלא חשוב בעיקר להבין את התהליך הפנימי. לדוגמה, כאשר אדם חש רעב, הוא לא צריך לומר לעצמו שאינו רעב, אלא להתבונן בשאלה למה אני חושב שאני רעב?, וכך להבין ... מה זה מודעות עצמית? שיטת ההיפוכים של אליעד כהן מה ההבדל בין חלום למציאות? איך נוצרת מחשבה? האם יש הבדל בין יש לאין? איך להטיל
ספק בתחושות? שאלה: אני מתרגל היפוכים, כמו למשל עולות לי תחושות בעבודה ואני שואל מי אמר שאני כרגע מרגיש רע? אבל אין לי סדר בהיפוכים. אליעד: בו נעמיק בנושא של ההיפוכים. יש ... מאוד בסיסיות, כמו היכולת להבדיל בין אתמול למחר, או היכולת להבדיל בין פה לשם - החוויות אלו לדוגמה אתה עד היום אף פעם לא הטלת בהם
ספק. או למשל אתה לא מטיל
ספק באני ולא אני, אני זה תחושת שייכות, מתי הלכת ברחוב, הסתכלת על משהו ואמרת אולי זה אני? יש את החוויה של החושים שהיא מאוד חזקה, למשל אני רואה את זה, גם אם אתה מטיל
ספק, אתה לא מטיל
ספק בראייה. האם קרה שראית משהו ואמרת, אני לא רואה את זה? אולי אני רק מדמיין אותו? משהו מוחשי ראית ברחוב, האם שאלת את עצמך, אולי אני רק מדמיין אולי אני רק הוזה? למשל להבחין בין חלום למציאות זה גם כן סוג של משהו שלא מטילים בו
ספק, זה גם סוג של מחויב, כל ההפרדות האלו אנו מחייבים אותם. קרה לך פעם ששמעת משהו ושאלת, אולי אני לא שומע? אולי אני רק הוזה? ומה לגבי ראיה ותחושה, קרה לך פעם שהרביצו לך ... הרביצו לי? אולי כואב לך הגב, האם שאלת, אולי בכלל לא כואב לי הגב, אולי אני בכלל מדמיין שכואב לי הגב? האם באמצע העבודה שלך, אתה מטיל
ספק ושואל, אולי אני בכלל באמצע חלום עכשיו? ומי אמר, אולי אתה באמצע של חלום עכשיו. תתבונן בעניין. שאלה: לאדם יש הרבה דברים שהוא מחייב אותם מבלי לבדוק אותם. אליעד: שים לב איך ההבנה שלך השתפרה, מי שבא בהתחלה לא יכול להבין מה שאני אומר עכשיו, יש דרך ארוכה שכבר עשית. כול מה שאמרתי לך עכשיו, להטיל בזה
ספק זה עוד קל, למה? כי אתה לא צריך לחשוב בצורה לא הגיונית, עדיין אין כאן היפוך. כול המחויבים שדברתי איתך, זה לא דברים שאתה צריך לחרוג מגבולות השכל, זה לא דבר והיפוכו בו ... להיות ששום דבר לא קרה ולא קורה רק נדמה לך בתחושה שזה קרה, אבל מי אמר שזה קרה? אם אתה מרגיש שזה קרה, האם זה באמת קרה? אפילו אם תטיל
ספק בחושים או לגבי עבר, הווה ועתיד, עדיין זה מוגבל לגבי דבר והיפוכו בו זמנית. למשל אתה שואל, אולי אין קיר? אולי. אבל אולי יש קיר ואין קיר? זה בכלל לא אפשרי. למשל כל ... זה התהליך שמבדיל בין יש לאין. גם כל התורות שאומרות לך, למשל תהיה הצופה, הם עדיין מבדילות בין צופה ונצפה, אך אף אחד לא אומר לך להטיל
ספק בשורש, והשורש הוא ההבדל בין יש לאין. אתה כרגע רק שמעת עליו, אבל אתה לא חווית אותו ובאמת לא הרגשת שאתה מבדיל בין יש לאין. מרוב שזה ברור לך, אתה לא יכול להבין מה זה לא ... באמצע העבודה? רק נדמה לך שאתה במיטה - דבר כזה קשה לחשוב, כי זה נגד החושים שלך שאומרים לך שאתה במיטה ולא בעבודה. גם זאת היא הטלת
ספק , אמנם היא דופקת לך את המנגנון, אבל אתה עדיין נשאר שפוי כי אתה עדיין מבדיל בין דבר להיפוכו. אין לי מטרה לגרום לכך שתחשוב שאין פה קיר, כי זה לא משנה, גם אם אין קיר אתה בבעיה. ויש כאלה שיגידו שהם התעוררו, אבל גם הם בבעיה כי הם מבדילים בין חלום למציאות. גם אני לא מצפה שתטיל
ספק בעבר הווה ועתיד, זאת לא הנקודה, אני בגלל שלא הבנתי, הטלתי
ספק והייתי במצב של אובדן שפיות. אני עברתי כל כך הרבה חוויות וזה לא פשוט, זה מאוד רציני. המטרה זה לא לגרום לך לדעת שאתה לא פה, כי איך שלא תסובב את זה, אתה תמיד תהיה בחיסרון, כי לא משנה איזה תפיסת מציאות תהיה לך, אתה עדיין תהיה בחוויית חיסרון. ואם אתה רוצה להיפטר מחוויית החיסרון, צריך להטיל
ספק בראשון בשרשרת, פירושו לזהות את כל התהליכים, לחוש אותם... לדוגמה, אתה מכיר מישהי ואתה לא רוצה אותה, אתה שואל, למה אני לא רוצה אותה? כי היא מזכירה לי את אמא שלי. אתה ... תגיע לראשון, על ידי שתכנס פנימה פנימה, ואז תצא החוצה, רק שם אין חיסרון. כי אם אין הבדלה אין חיסרון. שאלה: בסוף אחרי כל השאלות
והספקות האם אגיע לכך שאני יודע שאין הבדל? אליעד: זה בערך, אתה לא יודע שאין הבדל, כשאתה יודע זאת כבר בעיה. וכאשר תגיע לעומק, ושתגיע לאין חיסרון, אז תוכל לרצות באופן פורמאלי ... עד שתבין את זה. מה זה אומר פרקטית, כל פעם שאתה חווה חוויה תנסה להתבונן, על איזה הנחות יסוד נשענת החוויה שלי, גם לא צריך להטיל בה
ספק. למשל כואב לך הגב, אתה לא צריך להגיד, לא כואב לי הגב, אלא תבדוק למה אני חושב שכואב לי הגב? כי אני מניח ש... כי אני מניח ש.. אבל תתיחס לזה שכואב לך הגב, מה שחשוב זה ...