סיפורי התנך, מיתולוגיה יוונית, מיתולוגיה יהודית, איך לגרום לילד להאמין
בסיפורי התנך ולא
בסיפורי הנצרות? יהדות או נצרות, איך לגרום למישהו להאמין במשהו ספציפי? סתירה בין אמונות, אמונות סותרות, מפלצת מתחת למיטה, פחדים של ילדים ממפלצות איך לגרום לילד להאמין
בסיפורי התנך ולא
בסיפורי הנצרות או המיתולוגיה היוונית? אליעד כהן מסביר בהרצאה כיצד לגרום לילד להאמין
בסיפור מסוים ולהפסיק להאמין
בסיפורים סותרים, למשל
בסיפורי התנך מול
סיפורי הנצרות או המיתולוגיה היוונית. הוא פותח בשאלה כללית: מה המשמעות של להאמין
בסיפור? ילד שקורא
סיפורי מיתולוגיה או תנך, אינו מאמין שהאירועים מתרחשים עכשיו בהווה, אלא הוא מאמין שהדברים אכן התרחשו בעבר. ... שילד אינו קם בבוקר ושואל היכן נמצא האל או המפלצת, אלא שהאמונה שלו מתבטאת בכך שהוא מקבל את האמיתות של
הסיפור כהיסטוריה אמיתית. כאשר הילד קורא על כך שהאדמה פתחה את פיה ובלעה אנשים, הוא לא באמת חושב שהאדמה יכולה ... ילד צופה בסרט מצויר כמו הדרדסים, הוא בדרך כלל יודע להבדיל בין מציאות לדמיון, מכיוון שהמסגרת הברורה של
סיפור דמיוני מוצגת בפניו. אך בספרים או
סיפורים קדומים כמו התנך או המיתולוגיה, המסגרת של
סיפור דמיוני אינה ברורה באותה מידה, ולכן הילד עשוי להתבלבל ולהאמין שמדובר באירועים אמיתיים שקרו באמת. אליעד מדגיש כי גם אנשים מבוגרים מתקשים להבחין בין
סיפורי התנך לבין
סיפורי המיתולוגיה של תרבויות אחרות, כמו הנצרות או המיתולוגיה היוונית, משום שבכולם נאמר
שהסיפורים התרחשו באמת. איך ניתן לגרום לילד להאמין
בסיפור אחד ולהפסיק להאמין באחרים? אליעד מסביר שיש שלוש אפשרויות עיקריות: אפשרות אחת היא להיכנס עם הילד לדיונים פילוסופיים והוכחות לוגיות מורכבות כדי להסביר לו למה
סיפור אחד נכון והשני לא. אפשרות שנייה היא להגיד לו ששני
הסיפורים אינם נכונים כלל. גישה זו תבטל את אמונתו בשניהם. אפשרות שלישית, שאליעד ממליץ עליה, היא להציג
סיפור שלישי, גדול ומקיף, אשר בתוכו משולבים שני
הסיפורים האחרים
כסיפורים חלקיים, לא אמיתיים או דמיוניים. לדוגמה, בתוך המיתולוגיה היהודית (התנך), להוסיף הסבר שבו נאמר שאלוהים בכוונה המציא
סיפורים נוספים, כמו
סיפורי היוונים, כדי לבחון מי באמת מאמין בו. כך, הילד לא יראה סתירה ישירה בין
הסיפורים, אלא יבין
שהסיפור השני הוא חלק ממשהו רחב יותר, ולכן אין הוא צריך לבחור בין אמיתות סותרות. איך ניתן להתמודד עם פחדים של ... זאת באמצעות דוגמאות מוחשיות מחיי היום - יום. למשל, אם ילד מפחד שיש מפלצת בחדר, ההורה יכול להסביר לו
שהסיפור שהוא שמע או ראה הוא דמיוני ואינו מתרחש באמת, וכי במציאות אין שום ראיה לקיומה של מפלצת. בדרך זו הילד ילמד להבדיל בין מציאות לדמיון באמצעות הבנת ההבדל בין
סיפורים וסרטים לבין החיים האמיתיים, וכך יוכל להתמודד טוב יותר עם פחדים מדברים שאינם אמיתיים. איך להכריע בין ...