... מה זה כלום? מה יש מעבר לשכל? מה יש מחוץ לשכל? לחשוב על כלום, לא לחשוב על שום דבר, אין
הבדל בין יש לאין, מה זה התבודדות? מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו מה המשמעות של יש ואיך מגדירים את האין? אליעד כהן מסביר לעומק את ... צורה הגיונית. מדוע השכל מוגבל בהבנת המציאות? השכל הוא סוג של דיקטטורה, שאומרת לנו שיש
הבדל בין יש לאין, בין דבר להיפוכו. אליעד משתמש בדוגמה של מדינה דיקטטורית שיש בה רק ערוץ טלוויזיה אחד, וכל הזמן חוזרים בו על אותו מסר. הוא משווה את הדיקטטורה הזו למצב התודעתי הרגיל שלנו, שבו השכל תמיד אומר לנו שיש
הבדל בין הדברים. אם תנסה לחשוב מעבר
להבדלים האלה, אתה עלול להשתגע, כי אתה מנסה לפרוץ מעבר להגדרות של השכל. האם אפשר בכלל לא לחשוב על שום דבר? אליעד מסביר שיש
הבדל בין לחשוב על משהו לבין לא לחשוב על כלום. קל יותר לא לחשוב על משהו ספציפי, מאשר באמת לא לחשוב על כלום. לדוגמה, אם אומרים לך לא ... כך יוצא שיש שכבות של הגדרות שמכילות זו את זו עד אינסוף, בלי סוף ברור. מה זה אומר שאין
הבדל בין יש לאין? אליעד מתייחס לאפשרות לחוות מציאות שבה אין
הבדל בין יש לאין. זה מצב שבו האדם כבר לא יכול להשתמש בשכל הרגיל, כי כל המחשבות מבוססות על
הבדלה בין יש לאין, בין משהו לכלום. לדוגמה, אם אדם נמצא במדבר והוא לא רואה אף אחד, אז הוא לא יכול
להבדיל בין אף אחד לבין אף אחד אחר, כי מבחינתו זה אותו הדבר. כך אדם שחווה שאין
הבדל בין יש לאין, לא יוכל לחשוב, כי החשיבה מבוססת על
ההבדלה הזאת. איך הסיפור בן מלך ובן שפחה שנתחלפו קשור לזה? אליעד מסביר את הסיפור של רבי נחמן על בן המלך ובן השפחה שהתחלפו, והמסע ... מתנגד למה שקורה, הוא מוצא את השקט האמיתי. אליעד מסביר שהפסל מסמל את נקודת המבט שמעבר
להבדלה בין יש לאין, המקום שבו כל
ההבדלים והניגודים כבר לא רלוונטיים. מה הקשר בין התבודדות לבין מושג הכלום? אליעד מתייחס לנושא ההתבודדות של רבי נחמן ואומר שהתבודדות ... אני לא רוצה כלום, הוא לא באמת הגיע למקום של כלום, כי הוא עדיין נמצא בתוך השכל שלו,
שמבדיל בין רצון לחוסר רצון. לכן ההתבודדות האמיתית, לפי אליעד, היא להגיע למצב שבו האדם מתנתק לא רק מהרצונות אלא גם מהצורך
להבדיל בין רצון לחוסר רצון, וכך מגיע להתאחד עם המהות עצמה. איך יוצאים מהלופ של הרצון והחיסרון? הדרך לצאת מהלופ הזה, לפי אליעד, היא להפסיק להיאחז ברצון או באי - רצון. האדם צריך להשתחרר לגמרי מהפרספקטיבה של השכל שרואה
הבדל בין יש לאין, בין רצון לחוסר רצון, וכך הוא מגיע לפרספקטיבה עליונה שבה אין שום
הבדל ביניהם. כך האדם יכול באמת להגיע לאחדות מוחלטת. בשורה התחתונה, אליעד אומר שאם האדם יגיע באמת לתפיסה שאין
הבדל בין דבר להיפוכו, אז הוא יצא מהסבל לגמרי, כי כל הסבל בא מזה שהאדם
מבדיל בין מה שיש למה שאין. מה זה כלום? מה זה התבודדות? אין
הבדל בין יש לאין בן מלך ובן שפחה שנתחלפו איך להגיע לאחדות אמיתית? איך לצאת מהסבל? למה קשה לא לחשוב על כלום? ...