1:21:15מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)... - הם היו שמחים רק משום שמצאו נקודות טובות בתוך עולם שמכיל גם סבל וכאב. רבי נחמן מסביר את ההבדל בין שמחה אמיתית לשמחה יחסית. שמחה חיצונית היא כמו אדם שמחייך, מספר בדיחות או שר שירים, אך בפנים הוא ... המציאות. זוהי שמחה שאינה מותנית בכך שיקרו דברים טובים, אלא היא קיימת גם כאשר מתרחשים דברים שנתפסים כרעים. מה ההבדל בין שמחה מתוך מרה שחורה לשמחה מתוך אחדות? שמחה מתוך מרה שחורה היא שמחה שנובעת מחיפוש נקודות אור בתוך ... בשמחה זו, האדם עדיין תלוי בתנאים ובנסיבות. לעומת זאת, שמחה מתוך אחדות היא שמחה מוחלטת, הנובעת מהבנה שאין כלל הבדל בין טוב לרע - הכל הוא ביטוי של השלמות האלוהית. אדם בשמחה אמיתית מסוגל לשמוח מהדברים הרעים עצמם, לא ... את המלוכה לבנו עוד בחייו, מה שמסמל שהבריאה היא מלך בדיוק כמו האל עצמו. הרעיון הוא שמצד האמת אין הבדל בין אלוהים לעולם - הנפרדות היא רק אשליה, והאחדות של המציאות קיימת גם בתוך העולם המפוצל שנראה לנו נפרד ... עם הפרדוקסים והקושיות העמוקות ביותר (החלל הפנוי). אך בשימוש נכון, בשכל העמוק באמת, האדם מגיע להבנה שהכל אחד, שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, שאין טוב ורע בנפרד - הכל שלמות אחת. זו נקראת ההתכללות במחויב המציאות. החכמה האמיתית, לפי רבי נחמן, אינה ההבחנה בין טוב לרע, אלא ההבנה שאין הבדל ביניהם. דווקא הפרדוקסים, הסתירות והקושיות שמרחיקות את האדם בתחילה, יכולות בסופו של דבר להוביל אותו להבנה העמוקה ביותר של ... שאינה תלויה בשום גורם חיצוני. מהי שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? איך להגיע לשמחה שלא תלויה בדבר? האם יש הבדל בין טוב לרע במציאות? מהי משמעות הסיפור של שבעת הקבצנים? איך חוזרים להיות מלך לפי תורת ברסלב? האם אפשר ... המציאות. שמחה זו מגיעה מתוך הבנה שהכל מחובר לבורא, שאין באמת טוב ורע בעולם, אלא שהכל חלק מהשלמות האלוהית. ההבדל בין שמחה בתוך נפרדות לשמחה מתוך אחדות שמחה בתוך נפרדות היא שמחה שתלויה בתנאים חיצוניים. לדוגמה, אדם שמח משום ... המלך, שכל אדם נמצא בנפרדות מתוך שכחה של האחדות. אם האדם ישתמש בשכלו ויתבונן עד הסוף, הוא יגלה שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, ואז יחזור להיות המלך האמיתי - יחיה מתוך שמחה שאינה תלויה בדבר. אליעד עכשיו אנחנו ... ולכן אלוהים יכול לברוא עוד אלוהים כמותו בצלמו בדמותו ממש. אותו הדבר. זה אותו אחד שמצד אחד לא יהיה הבדל ביניהם ומצד שני עדיין יהיה הבדל ביניהם. ואז יכולות להיות כמה ישויות שכולם בעצם יהיו אלוהים ולכולם יהיה טוב אותה מידה. ומאחר שאלוהים יש לו ... היה לו בן יחיד. שתדע לך שגם הבן היה יחיד. שמצד האמת גם הבן אין עוד מלבדו. כי אין הבדל בין לפי הבריאה לאחרי הבריאה, אוקי גם הצמצום הוא אינסופי. למרות שזה לא מובן אבל זה ככה זה ומי ... אלוהים, פה רבי נחמן לא עונה על השאלה הזאת. התשובה לשאלה איך נוצר הרצון של אלוהים היא ההבנה שאין הבדל בין לפני לאחרי. אם אתה מבין שכל מה שקיים עכשיו הוא בדיוק לפני הבריאה, אין לך את השאלה מה ... אין פה שום שינוי. אז אין שום שאלה. אז זה שיש לנו לפני ואחרי, אז רגע מה שינה, מה ההבדל בין לפני שאלוהים רצה לאחרי שאלוהים רצה והתשובה היא שתבין שגם עכשיו, למרות שאתה רואה את כל הצמצום שבעולם ... האחדות, שהאחדות כל כך גדולה שהיא יכולה לצמצם את עצמה לעשות לפני ואחרי ואף על פי כן לא היה הבדל בין לפני לאחרי. והיה שם שמחה גדולה מאד. והיה שם כל מיני שמחה, זמן, קומדיות, ומשחקי הצרות וכל מיני ... מחוברים לשורשם זה שמחה גדולה מאד. אבל עדיין לזכור שזה רק מהשכל של אחרי הבריאה. מהשכל שלפני הבריאה אין הבדל בין אצל המלך ובנו, כי זה אחד. אין הבדל בכלל. כי כל השמחה היתה של המלך זה רק אחרי שהתהווה הרצון שלו, רק אחרי הבריאה, הבריאה זה התהוות הרצון של הבורא, אבל לפני הבריאה אז זה לא משנה, לפני התהוות הרצון של הבורא אין הבדל בכלל כי אם יש מלך אחד או שני מלכים או אם יש בין המלך או אין בין המלך וכו. ... אבל בשכל שלנו יש חכמה. יש חכמה. מצד אחד זה חכמה גדולה עץ הדעת טוב ורע. הוא חכם, הוא מבדיל בין טוב ורע. אבל למה זרקו אותו מגן עדן בדיוק השכל שלו של הפרדה בין טוב ורע זה מה ... החכמה, ההפרדה בין הטוב לרע זה הדבר הכי חשוב בעולם. מי זה חכם מי שיודע להפריד בין טוב לרע, להבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך וזה החכם. אבל מצד שני גם הכי טיפש, כי מה אתה מפריד בין ... לרע, אתה לא מבין שזה אחד. זאת אומרת, שהחכמים הגדולים שכאילו לומדים, נגיד לומדים הוא כל כך חכם שיודע להבדיל בין טוב לרע - הפוך. הוא כל כך טיפש שהוא יודע להבדיל בין טוב לרע. לו היה חכם אמיתי כמו המלך אז הוא לא היה מבדיל בין טוב לרע. בכל מקרה בעולם שלנו הדבר הכי חשוב, מה שנותן לך כסף, כבוד וכו זה החכמה. ככל שאתה מבדיל טוב יותר בין טוב לרע כך אתה מקבל יותר כבוד, יותר כסף, ממון. ועסקו כל המדינה בחכמות, כי זה ... לחיים או אין תכלית לחיים מה המטרה יש מטרה או אין מטרה וזה הכל מבוכות. כי מצד האמת אין הבדל בין יש מטרה לאין מטרה. שימו לב, לא לא אמרתי שאין מטרה ולא אמרתי שיש מטרה. אמרתי שאין הבדל בין יש מטרה לאין מטרה. אין הבדל בין יש משמעות לאין משמעות, אין הבדל בין יש סיבה לאין סיבה, אין הבדל בין יש אלוהים לאין אלוהים. לא אמרתי שיש לא אמרתי שאין. לא אמרתי שיש משמעות ולא אמרתי שאין משמעות. אמרתי רק שאין הבדל בין יש לאין. אבל האדם נפל למבוכות. האדם יש לו בראש שלו מבוכות - יש או אין, יש או ... בעצם קיבל את השכל הנקנה, את השכל מעל השכל, החמישה דברים שנפרד מדעו ממדעינו ואז הוא בכלל הבין שאין הבדל בין לפני ואחרי וממילא בת המלך לא הלכה לאיבוד וממילא הכל העלילה כולה לא התרחשה בכלל. או שהתרחשה אבל ...