... ולחוות שני הפכים בו זמנית. האדם תמיד נמצא או במחשבה אחת או בהיפוך שלה, אבל אף פעם לא בשניהם. למשל, אם שואלים מישהו האם יש כיסא בחדר, הוא יכול מיד לומר שאין
הבדל בין הכיסא לפיל. אבל אליעד מדגיש שזה רק חצי הדרך. כי מצד אחד אין
הבדל בין כיסא לפיל, מצד שני יש
הבדל מוחלט, כי כרגע יש כאן רק כסא ולא פיל. זאת אומרת, לא רק להפוך, אלא להצליח להחזיק בו ... ששום דבר אינו מוחלט. למה האדם לא מצליח לחשוב על דבר והיפוכו בו זמנית? אליעד מסביר שהסיבה שהאדם לא יכול להחזיק את שני ההפכים ביחד היא כי כל קיומו מבוסס על
ההבדלה בין דבר להיפוכו. האדם בטוח שיש
הבדל בין יש לאין, ולכן הוא לא מסוגל להחזיק בראשו גם את היש וגם את האין ביחד. למשל, האדם יכול להבין אינטלקטואלית שאין
הבדל בין חיים למוות, אך עדיין אי אפשר לחוות בו זמנית רצון מלא לחיות ולמות. זו מגבלה תודעתית ... נפרדות מוחלטת בו זמנית. המטרה הזאת נראית בלתי אפשרית, אבל דווקא ההגדרה שלה תוביל את האדם לחשוף את המחסום האמיתי שלו, שהיא האמונה הכי חזקה שלו - ההנחה שקיים
הבדל בין דבר להיפוכו. איך הופכים את המחשבה שהיא בלתי אפשרית? הצעד הראשון הוא להודות שאתה ... כשישאל את זה בכנות, הוא יגיע לשורש הנפרדות שבתוכו, ויבין את מקור חוסר היכולת שלו. הדרך לפצח את זה היא למצוא את שורש המגבלה - את הנקודה שבה האדם בטוח שיש
הבדל בין ההפכים. ברגע שהאדם מטיל ספק בביטחון המוחלט הזה, הוא מתקרב לפיצוח האחדות האמיתית. אליעד מבהיר שאי אפשר להגיע למסקנה, כי להגיע למסקנה זה עדיין להישאר בצד אחד. צריך להיות במקום לא מוגדר, שבו האדם לא נמצא בהיפוך או בהוספה, אלא מחוץ
להבדלות בין דבר להיפוכו. למה להציב את הרף הכי גבוה של שביעות רצון מלאה? אליעד מציע להגדיר ... ובכך הוא מזהה את שורש הנפרדות והסבל שבתוכו. ככל שהמטרה תהיה יותר מוחלטת, כך ההתבוננות תהיה עמוקה יותר, ותהיה לו הזדמנות להטיל ספק באמונה הכי חזקה שיש לו -
ההבדלה בין דבר להיפוכו. ההיגיון הוא שאם האדם יצליח לפצח את המטרה הכי בלתי אפשרית - להיות ... תתן לי לדבר תקשיב לי וגם בראש תעשה את ההיפוכים. תנסה להציב רף יותר גבוה שאומר להיות גם וגם. גם ברמה הרגשית וגם ברמה השיכלית, גם להצליח להזדהות עם זה שאין
הבדל וגם להצליח להזדהות עם זה שיש
הבדל. מה זה אומר פרקטית? היא למשל משוחחת איתך, בראש איך שהיא מדברת אתה רואה את הדבר והיפוכו, אבל גם יכול להזדהות ולשוחח איתה. למשל האם יש פה כסא? מיד תהפוך את זה ותגיד אין
הבדל בין הכסא לפיל, אבל זה לא נכון, גם אין
הבדל בין הכסא לפיל, וגם יש
הבדל בין הכסא לפיל, כי יש רק כסא ואין פיל. אתה צריך להתחיל לתחזק את שתי המחשבות, גם שאין
הבדל בין הכסא לפיל, וגם שיש פה רק כסא. עד היום הגדרת שהמטרה שלך זה למצוא מה ההיפוך. עכשיו ... גם אם זאת תהיה המטרה שלך, ותראה שאי אפשר, אז גם סיימת. תנסה להבין למה אתה לא מצליח, ולמה אתה לא מצליח לחשוב שזה כן משנה וגם לא משנה? כי אתה בטוח שיש
הבדל בין דבר להיפוכו, ואת זה תבדוק. וכשתצליח להפוך את זה, סיימת. אין לך מושג איך לעשות זאת, ... לחשוב על דבר והיפוכו, מה הדבר שמונע ממני להיות מרוצה במאה אחוז מהזמן? אתה לא יכול לחשוב על דבר והיפוכו כי אתה הקונטרס של הדבר והיפוכו. כי קיומך פירושו שיש
הבדל בין דבר להיפוכו. ואם תגדיר את המטרה, אני רוצה את הדבר והיפוכו, ותראה שמה שמפריע לך זה שאתה
מבדיל בין דבר להיפוכו, עכשיו אתה צריך להמר, או שאני ממשיך להשאר עם המחשבה שאומרת לי שדבר ... עד כאן, אתה לא יכול להיות גם בדבר וגם בהיפוכו. ואם תחליט שאתה רוצה רק את מה שאתה לא יכול, אז תצטרך להטיל ספק בדבר שאתה הכי בטוח בו, שהוא - שאתה בטוח שיש
הבדל בין דבר להיפוכו. ואז תשאל אולי אין
הבדל בין דבר להיפוכו? שאלה: ואם הגעת למסקנה... אליעד: אם הגעת למסקנה לא הבנת. להגיע למסקנה ...