1:21:15מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)... למה? כי השמחה שלהם נבעה מתוך מרה שחורה. כלומר, זו הייתה שמחה יחסית - הם היו שמחים רק משום שמצאו נקודות טובות בתוך עולם שמכיל גם סבל וכאב. רבי נחמן מסביר את ההבדל בין שמחה אמיתית לשמחה יחסית. שמחה ... אלא נובעת מהקשר הפנימי והקבוע של האדם עם שורש המציאות. זוהי שמחה שאינה מותנית בכך שיקרו דברים טובים, אלא היא קיימת גם כאשר מתרחשים דברים שנתפסים כרעים. מה ההבדל בין שמחה מתוך מרה שחורה לשמחה מתוך ... שאומר לעצמו: לפחות יש לי אוכל או לפחות אני בריא. בשמחה זו, האדם עדיין תלוי בתנאים ובנסיבות. לעומת זאת, שמחה מתוך אחדות היא שמחה מוחלטת, הנובעת מהבנה שאין כלל הבדל בין טוב לרע - הכל הוא ביטוי של ... כלל, מלך מוסר את המלוכה רק לאחר מותו. כאן, המלך מחליט למסור את המלוכה לבנו עוד בחייו, מה שמסמל שהבריאה היא מלך בדיוק כמו האל עצמו. הרעיון הוא שמצד האמת אין הבדל בין אלוהים לעולם - הנפרדות היא רק ... האדם להעמיק, לשאול שאלות קשות, אפילו להתמודד עם הפרדוקסים והקושיות העמוקות ביותר (החלל הפנוי). אך בשימוש נכון, בשכל העמוק באמת, האדם מגיע להבנה שהכל אחד, שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, שאין טוב ורע בנפרד - הכל שלמות אחת. זו נקראת ההתכללות במחויב המציאות. החכמה האמיתית, לפי רבי נחמן, אינה ההבחנה בין טוב לרע, אלא ההבנה שאין הבדל ביניהם. דווקא הפרדוקסים, הסתירות ... כאשר האדם מבין זאת, הוא חוזר למלוכה ולשמחה אמיתית ועמוקה, שאינה תלויה בשום גורם חיצוני. מהי שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? איך להגיע לשמחה שלא תלויה בדבר? האם יש הבדל בין טוב לרע במציאות? מהי משמעות ... בדברים אחרים. אך השמחה הגבוהה ביותר היא שמחה בשורש המציאות. שמחה זו מגיעה מתוך הבנה שהכל מחובר לבורא, שאין באמת טוב ורע בעולם, אלא שהכל חלק מהשלמות האלוהית. ההבדל בין שמחה בתוך נפרדות לשמחה מתוך ... למלוכה דרך חוויית האחדות המסר המרכזי הוא שכל אדם הוא הבן המלך, שכל אדם נמצא בנפרדות מתוך שכחה של האחדות. אם האדם ישתמש בשכלו ויתבונן עד הסוף, הוא יגלה שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, ואז יחזור ... לעשות אבן שהוא לא יכול להרים אותה ואף על פי כן להשאר אלוהים. ולכן אלוהים יכול לברוא עוד אלוהים כמותו בצלמו בדמותו ממש. אותו הדבר. זה אותו אחד שמצד אחד לא יהיה הבדל ביניהם ומצד שני עדיין יהיה הבדל ביניהם. ואז יכולות להיות כמה ישויות ... זה יחיד פירושו אינסופי. כי אם יש עוד מלבדו אז הוא לא היחיד. רבי נחמן אומר לך, היה לו בן יחיד. שתדע לך שגם הבן היה יחיד. שמצד האמת גם הבן אין עוד מלבדו. כי אין הבדל בין לפי הבריאה לאחרי הבריאה, אוקי ... את הרצון שלו פה רבי נחמן לא שזה בעצם השאלה איך נוצר הרצון של אלוהים, פה רבי נחמן לא עונה על השאלה הזאת. התשובה לשאלה איך נוצר הרצון של אלוהים היא ההבנה שאין הבדל בין לפני לאחרי. אם אתה מבין שכל מה ... שאלה, כי יש רק ישות אחת, אז מה השאלה היא אף פעם לא נוצרה, היא אף פעם לא השתנה, אין פה שום שינוי. אז אין שום שאלה. אז זה שיש לנו לפני ואחרי, אז רגע מה שינה, מה ההבדל בין לפני שאלוהים רצה לאחרי שאלוהים ... במחויב המציאות. כי הוא כבוד גול למלך. זה הכבוד של המלך, זה היופי של האחדות, שהאחדות כל כך גדולה שהיא יכולה לצמצם את עצמה לעשות לפני ואחרי ואף על פי כן לא היה הבדל בין לפני לאחרי. והיה שם שמחה גדולה ... יש יותר מאלוהים אחד אז אם לא מחוברים לשורשם זה שמחה, ואם מחוברים לשורשם זה שמחה גדולה מאד. אבל עדיין לזכור שזה רק מהשכל של אחרי הבריאה. מהשכל שלפני הבריאה אין הבדל בין אצל המלך ובנו, כי זה אחד. אין הבדל בכלל. כי כל השמחה היתה של המלך זה רק אחרי שהתהווה הרצון שלו, רק אחרי הבריאה, הבריאה זה התהוות הרצון של הבורא, אבל לפני הבריאה אז זה לא משנה, לפני התהוות הרצון של הבורא אין הבדל בכלל כי אם יש מלך אחד או שני מלכים ... השכל האינסופי. כי בשכל האינסופי אין חכמה, למה. כי הכל אחד. אז מה שייך חכמה אבל בשכל שלנו יש חכמה. יש חכמה. מצד אחד זה חכמה גדולה עץ הדעת טוב ורע. הוא חכם, הוא מבדיל בין טוב ורע. אבל למה זרקו אותו מגן ... לעולם לא יהיה תשובה. הרי יש נפרדות ולכן הדבר הכי חשוב פה בעולם זה החכמה, ההפרדה בין הטוב לרע זה הדבר הכי חשוב בעולם. מי זה חכם מי שיודע להפריד בין טוב לרע, להבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך וזה ... בין אור לחושך, אתה לא מבין שזה אחד. אתה מפריד בין טוב לרע, אתה לא מבין שזה אחד. זאת אומרת, שהחכמים הגדולים שכאילו לומדים, נגיד לומדים הוא כל כך חכם שיודע להבדיל בין טוב לרע - הפוך. הוא כל כך טיפש שהוא יודע להבדיל בין טוב לרע. לו היה חכם אמיתי כמו המלך אז הוא לא היה מבדיל בין טוב לרע. בכל מקרה בעולם שלנו הדבר הכי חשוב, מה שנותן לך כסף, כבוד וכו זה החכמה. ככל שאתה מבדיל טוב יותר בין טוב לרע כך אתה מקבל ... הכוונה היא שהוא בעצם זה מרמז לכל בן אדם ובן אדם שמתחיל להסתבך יש תכלית לחיים או אין תכלית לחיים מה המטרה יש מטרה או אין מטרה וזה הכל מבוכות. כי מצד האמת אין הבדל בין יש מטרה לאין מטרה. שימו לב, לא לא אמרתי שאין מטרה ולא אמרתי שיש מטרה. אמרתי שאין הבדל בין יש מטרה לאין מטרה. אין הבדל בין יש משמעות לאין משמעות, אין הבדל בין יש סיבה לאין סיבה, אין הבדל בין יש אלוהים לאין אלוהים. לא אמרתי שיש לא אמרתי שאין. לא אמרתי שיש משמעות ולא אמרתי שאין משמעות. אמרתי רק שאין הבדל בין יש לאין. אבל האדם נפל למבוכות. ...