... או אצל אחרים), אותה תחושה שלילית שהוטבעה
בתודעתו תחזור ותתעורר שוב. כך נוצר עונש מתמשך, שחוזר ונחווה שוב ושוב, גם לאחר זמן רב. לדוגמה, אדם שזלזל באחרים כי הם טיפשים, יחווה שוב ושוב כאב ותסכול בכל פעם שהוא ... מציאות פנימית שלילית, שנשארת טבועה בנפשו
ובתודעתו. הוא מצטט את רבי נחמן מברסלב שאומר: אבונותיו של אדם חקוקים על עצמותיו, כלומר, העבירות נרשמות בנפש האדם עצמו, ולא בספר חיצוני בשמיים. כל עבירה חורטת רושם ... אינם מקומות אמיתיים או חיצוניים, אלא מצבי
תודעה פנימיים שהאדם יוצר לעצמו. כשהאדם שופט אחרים או את עצמו, הוא מייד חווה גיהנום בצורת סבל פנימי. כשהוא משתחרר מהשיפוטיות, הוא חווה גן עדן, שהוא מצב של שלווה ... שהוא שופט אדם אחר לשלילה, הוא יוצר בתוך עצמו
תודעה שלילית, שהיא עצמה העונש. איך מתרחש בפועל מנגנון של מידה כנגד מידה? אליעד מפרט שיש שני שלבים עיקריים: שלב ראשון (מיידי): ברגע שאדם אומר האדם הזה טיפש ולכן ... לא כי אלוהים החליט, אלא כי האדם בעצמו הטביע
בתודעה שלו את התפיסה הזו. האם אלוהים מעניש אותנו על עבירות ומצוות? אליעד מבהיר שאין אף אחד מבחוץ שבודק את מעשי האדם ומחליט לתת לו שכר או עונש. הוא מסביר שזה לא ... וברורה: בכל פעם שאדם עושה עבירה, הדבר נחרט
בתודעה ובנשמה שלו. רבי נחמן משתמש במושג עצמותיו כדי להמחיש שהאדם נושא את העונש בתוך עצמו. המושג עצמותיו הוא מטאפורה לנפש, לנשמה, ולזיכרון הפנימי העמוק. כך, עבירה ... גן עדן או גיהנום. כל אלו הם מטאפורות למצב
התודעה הפנימי של האדם. כשהאדם שופט את עצמו או אחרים, הוא מיד חווה גיהנום פנימי בצורה של סבל נפשי ורגשי. כשהוא משוחרר משיפוט, הוא חווה גן עדן בצורה של שלווה וחופש ... משכר ועונש היא להבין את המנגנון הפנימי של
התודעה. ברגע שאדם מבין שכל שיפוט הוא בעצם שיפוט עצמי, הוא משתחרר מכל העונשים הפנימיים באופן טבעי. הוא מפסיק להיות שוטר של עצמו, והופך לאדם חופשי באמת, שחווה אחדות ...