12:47שיחות הרן ד, כסף ורוחניות, אושר וכסף, עושר ואושר, הכסף של הצדיק, העושר של הצדיק, רבי נחמן מברסלב... לצדיקים להשיג ולהחזיק כסף, לפי אליעד כהן, קשורה באופן ישיר לסדרי העדיפויות של הצדיק. אדם צדיק מוגדר כמי שמחובר למהות הפנימית של הדברים, לרוחניות ולמשמעות העמוקה, ולכן אינו רודף אחרי צורות חיצוניות כמו כסף או רכוש. כדי להרוויח כסף ... יכול להרשות לעצמו להעריך יתר על המידה את הכסף, כי ברגע שהוא מייחס חשיבות לצורות חומריות, הוא בעצם מתנתק מהמהות הפנימית שלו ומאבד את החיבור לרוחניות. איך יתכן מצב שבו אנשים מביאים כסף לצדיק? אליעד כהן מביא דוגמה מרבי ... היו מכירים בערכו האמיתי, הם היו מביאים לו מיוזמתם בית מזהב. למה דווקא בית מזהב? כי כאשר אנשים מזהים מהות אמיתית ומשמעות עמוקה, הם מרגישים צורך טבעי לתת לאדם שמייצג את המהות הזאת את כל הדברים שנחשבים בעלי ערך בעולם החומרי. במקרה כזה, הצדיק לא צריך לרדוף אחרי הכסף - הכסף מגיע אליו באופן טבעי מתוך הערכה של הסביבה למהותו האמיתית. מדוע במציאות הנוכחית המהות הרוחנית אינה זוכה להערכה? אליעד כהן טוען שבעולם שלנו, בדרך כלל, אנשים שמחוברים למהות הרוחנית הם אנשים לא פופולריים ולא מוערכים מספיק. הוא מדגיש כי באופן טבעי, אנשים נוטים להעריך את הצורות החיצוניות - כסף, כבוד, הצלחה חומרית - ולכן מי שמקדיש את חייו למהות פנימית עמוקה עלול למצוא את עצמו בודד, דחוי ולא מובן. זה מצב הפוך לתקופות אחרות בהיסטוריה שבהן אנשים דווקא העריכו את המהות והביאו לצדיקים רכוש וכסף מרצונם החופשי. למה הצדיק לא יכול לשמור על הכסף שלו? לפי אליעד כהן, אחת הבעיות המהותיות של הצדיק ביחס לכסף היא שהוא לא יכול להזדהות עם החשיבות של צורות חומריות. בשביל לשמור על כסף, חייבים ... אחרת לא יהיה אפשר לשמור עליו. אדם רגיל יכול לשמור על כסף כי הוא מאמין בערכו. אך צדיק, שמתוך מהותו הרוחנית אינו מסוגל לראות בכסף דבר חשוב באמת, מתקשה מאוד לשמור עליו. אליעד נותן דוגמה ואומר שאם יהיה לצדיק ... שלפיו מאז חורבן בית המקדש נוצר בלבול גדול בעולם, והעושר ירד למקום שהוא מכנה הקליפות, כלומר, הצורות החיצוניות וחסרות המהות. כשהמקדש היה קיים, העושר היה מחובר למהות הפנימית, וכך הוא היה אצל הצדיקים. אך לאחר חורבן המקדש, המהות הפנימית והחיבור הרוחני נפגמו גם בתודעה של האנשים עצמם, וכך נוצר מצב שבו אנשים מאמינים שהכסף והאושר תלויים בצורות החיצוניות. התפיסה הזאת, לפי רבי נחמן, היא שגורמת לאנשים לא להיות באמת מאושרים, כי הם מאבדים את הקשר שלהם למהות הפנימית. מהן שלוש הדרגות ביחס לכסף לפי אליעד כהן? אליעד כהן מפרט שלוש דרגות ביחס לכסף: אנשים שחוסכים כסף ... אנשים שמפזרים את כל כספם מדי לילה וסומכים על כך שמחר יהיה להם שוב. צדיקים בדרגה הגבוהה ביותר, שלמרות מהותם הרוחנית והעמוקה, עדיין יכולים לחסוך כסף בלי להעניק לו חשיבות מופרזת. הם מסוגלים לשמור על הכסף מבלי להיקשר אליו. הוא מסביר שהדרגה הגבוהה ביותר, דרגת הצדיקים, היא זו שמצליחה לשמור על איזון בין הערכה לכסף, מבלי לראות בו מהות אמיתית, אך גם מבלי לזלזל בו עד כדי אובדנו המוחלט. מהי הבחירה היומית שכל אדם חייב לעשות? לפי אליעד ... שתי אפשרויות: האם להשקיע את זמנו וכוחותיו בלרדוף אחר הצורות החיצוניות - כסף, בית, הצלחה חומרית, או האם להתמקד במהות פנימית, ברצון להיות מאושר ולהתחבר למציאות כפי שהיא. אי אפשר לרדוף אחר שניהם בו זמנית במלואם. אדם רגיל חייב ...