ליקוטי מוהרן ח"א יג, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 1... נחמן מברסלב, הדבר המרכזי שמונע מאדם לחוות השגחה כזו הוא התאווה לכסף, שהיא סוג של משיכה חזקה לצורה, ולא למהות. כאשר האדם עסוק ברדיפת הממון ובאיסוף של עוד ועוד כסף, הוא נמצא במצב שבו הוא תלוי בצורות החיצוניות. זאת ... מזון, לבוש, בית או כבוד. רבי נחמן אומר שככל שהאדם יותר תלוי בצורה (כסף), כך הוא פחות יכול להתחבר למהות הרוחנית של המציאות, ולכן אינו יכול לזכות להשגחה שלמה. מדוע חשוב לשבור את תאוות הכסף כדי לזכות להשגחה? אליעד ... הוא רוצה (למשל, ביטחון, שמחה או סיפוק), הוא שובר את התאווה הזו. אדם שעובד בשביל כסף בלבד, אינו מחובר למהות של מה שהוא רוצה באמת. הוא מחובר בצורה ולא למהות שמאחורי הצורה. מי שמצליח להגיע למצב שבו הוא רואה בכסף אמצעי ולא תכלית, הוא זה שיוכל לחוות את ההשגחה ... הוא עושה בעצם פעולת צדקה פנימית. האדם נותן מעצמו למקום החלש בתוכו, וכך הוא מחזק את הקשר שלו עם המהות הפנימית שלו, ובמקביל שוב שובר את התלות שלו בצורות החיצוניות. לדוגמה, אם אדם רגיל לחשוב שכסף מעניק לו ביטחון, ... או בלתי מובנים בהווה. האדם שיצליח להגיע לרמה הזאת הוא אדם שמצליח לראות מעבר לפרדוקסים, מעבר לצמצומים, ולראות את המהות שמאחוריהם. רק מי שיגיע לרמת ההבנה הזו, של הבנת המהות העמוקה שעומדת מאחורי הצורות והסתירות, יוכל לקבל את התורה של העתיד, שזו התורה השלמה. רבי נחמן מדגיש שהמכשול בדרך ... רואה רק צורות, וכדי להגיע לשכל הזה של עתיקא סתימאה, עליו ללמוד כיצד לפרק את הצורות האלה ולהבין את המהות שלהן. מה הקשר בין שבירת הצורות להגעת האדם לשלמות הפנימית? אליעד מסביר שבמהלך החיים אדם נמצא במאבק מתמיד בין הצורה למהות. אדם נמשך אל הצורות - הכסף, האוכל, הכבוד - אבל בעצם הוא מחפש מהות נסתרת. הדרך להגיע אל אותה מהות היא דווקא להפסיק להיצמד לצורות. לדוגמה, אם אדם חושב שהוא זקוק לכסף כדי להיות שמח, רבי נחמן יאמר לו להסתכל עמוק יותר ולהבין שהשמחה היא המהות שהוא מחפש, ולא הכסף עצמו. ההתנתקות מהצורה (כסף) מאפשרת לאדם לחוות את החסד - את היכולת לקבל ולהתאים את עצמו לכל צמצום של המציאות. ככל שהוא פחות נצמד לצורות, כך הוא מגלה שהמהות של הדברים קיימת בתוכו, והוא אינו תלוי בדברים החיצוניים. זה התהליך של שבירת התאווה לממון, שהוא המפתח להבנת התורה ... יגיע למצב שבו הוא ממש זורק את הכסף ואומר אני לא צריך את זה, כיוון שהוא כבר מצא את המהות שאותה הוא חיפש. הצורה (הכסף) הופכת לחסרת משמעות כשהמהות מתגלה. זה הרעיון המרכזי של רבי נחמן בעניין שבירת תאוות הממון. איך לומדים ליקוטי מוהרן? מהי עתיקא סתימאה? איך ...