... תשובה: המקסימום שהאני והשכל של האדם יכול לדעת, זה את
המהות של האני עצמו. הסבר: ניקח כל ידיעה באשר היא שאותה יודע האדם. נשאל: מי יודע את הידיעה הזאת? תשובה: ... לדעת האני נמצאות ונובעות מתוך האני, הרי שלהבין את
המהות הפנימית ואת השורש של האני, כולל בתוכו את כל מה שהאדם יכול לדעת. כאשר האדם מבין את
המהות של האני, הרי שהוא בעצם מבין את השורש שממנו מגיעות כל התשובות וכל המידע שמספק האני. ולכן הבנת
המהות של האני = ידיעת כל מה שהאני יכול לדעת. ומדוע ככ קשה לאדם להבין את
מהות האני? משום שכדי להבין את
מהות האני, יש צורך להכניס לתוך האני את עצמו. הסבר: קיימת
מהות X.
המהות ה X מהווה את האני + את המחשבה שאותה חושב האני + את כל מה שקיים.
המהות של האני מקיפה את האני עצמו.
המהות של האני מקיפה את המחשבה עצמה. המחשבה היא חלק ונגזרת של
המהות של עצמה.
המהות של המחשבה מקיפה את המחשבה ולכן קשה להכניס לתוך המחשבה את
המהות של עצמה. מאותה הסיבה קשה לאני להכניס אל תוך מחשבה את
המהות של עצמו. כי זה לנסות להכניס את האני אל תוך מחשבה ואל תוך עצמו. אז איך בכל זאת אפשר להבין מהו אני? ... לנקודה הסופית שלו, על ידי זה הוא מתחיל להבין קצת מהי
המהות של האני. פירוש: ככל שהאדם מעמיק יותר בשכלו להבין את המציאות בכלל, כך השכל של האדם נהיה גדול יותר. ... שבה הוא אינו יכול לדעת שום דבר נוסף, מלבד לדעת את
המהות של האני שלו. כאשר האדם יודע כבר את הכל והדבר האחרון שאותו הוא אינו יודע, הוא את עצמם
המהות של עצמו, על ידי זה השכל של האדם עושה מאמץ לפרוץ אל מחוץ לגבולות של עצמו. וכאשר זה קורה, אז השכל של האדם מבין קצת את
המהות של עצמו. ברגע שהאדם מבין את
המהות של עצמו, זה בעצם הרגע שבו הוא יודע את כל מה שניתן לדעת. לאחר מכן, גם אחרי שהוא כבר יודע את הכל, ... שונה. הסבר: כפי שכבר ביארתי, האדם אינו יכול לדעת את
המהות של עצמו בשלמות מלאה, מאחר שזה לנסות להכניס אין סוף לתוך סוף של מחשבה. יחד עם זאת, האדם יכול לדעת ... ממילא ניתן לדעת יותר. גם אחרי שהאדם כבר הבין את
המהות של עצמו, מאחר שהידיעה אינה שלמה לחלוטין, ממילא הוא כל הזמן מנסה להבין יותר את
המהות העצמית שלו. ואז בכל פעם האדם מבין עוד קצת, את אותו הדבר שהוא כבר הבין קודם. זא לא מדובר כאן על ... החדשה זהה לחלוטין לידיעה הקודמת. אין שום הבדל בין
המהות של הידיעה הקודמת לבין
המהות של הידיעה החדשה. ההבדל הוא רק בעומק בתחושה בחוויה של הידיעה, אך אין דרך למצוא שום הבדל שכלי כלשהו ... השורש לכל הידע של האדם נמצא בתוך האני של עצמו. הבנת
מהות האני, היא בעצם השורש לדעת את כל מה שניתן לדעת. להבין את
מהות האני = לראות את התמונה המלאה על האני = להסתכל על האני מבחוץ = להכניס את האני אל תוך המחשבה = ...