... עלתה דוגמה של אדם שהיה מטופל בריטלין עד כיתה ז, ואחרי
שהחליט להפסיק לקחת את התרופה, בתחילה לא הצליח להתרכז כלל, אך בהמשך הצליח ללמוד לשלוט בזה בהדרגה. מכאן עולה הטענה שאולי כן ניתן לשפר את הריכוז עם הזמן. מנגד, אליעד כהן מציג אפשרות ... כי התועלת בבריחה ברורה וגדולה מכל מחשבה אחרת. האם אפשר
להחליט באופן מודע לשפר את הריכוז? יש טענה לפיה אפשר לשפר ריכוז באופן מודע על ידי שכנוע עצמי שהדבר הלא - מעניין לכאורה הוא כן בעל ערך רב. אפשר לנסות להמחיש את התועלת הממשית או הרגשית ... מעלה ביקורת על כך שמערכת החינוך, המורים וההורים לפעמים
מחליטים שלילד יש הפרעת קשב, כאשר ייתכן שהבעיה בכלל היא במורה שלא מצליח לעניין את הילד או לא מלמד בצורה שמתאימה לו. הוא מביא כדוגמה את המשפט ההלכתי מכים אותו עד שיאמר רוצה אני, שמראה כיצד ניתן להפוך מצב רצוי או לא רצוי בהתאם לכוחו של מי
שמחליט. באותה מידה, ניתן לומר שהמורה הוא זה שאינו מרוכז בתלמיד ובצרכים שלו. כיצד ניתן בכל זאת לשפר את יכולת הריכוז בפועל? אליעד כהן מציע ארבעה צעדים מרכזיים לשיפור הריכוז: להבין ... ישנו צורך חזק שדוחף את תשומת הלב למקום אחד. אז האם ניתן
להחליט לשפר ריכוז, או שהדבר תלוי באינטרס הפנימי? יש הטוענים שאם האדם רוצה בכנות לשפר את הריכוז, הוא צריך למצוא דרך לשכנע את עצמו שהנושא המשעמם לכאורה כן יעשה לו טוב, או למפות לעצמו ... אולם, עלתה השאלה למה בכלל לעשות זאת אם המוח באופן טבעי
מקבל החלטה מושכלת שדבר אחר עדיף לו כרגע. לעיתים, הרצון להשתפר בלימודים לא מספיק חזק בהשוואה לתועלת שמגיעה ממחשבות על משחקים או בילויים, ולכן האדם מתפזר בהכרה שלו. אך אם פתאום תצוץ ... כדי שהגוף לא ייכנס לטלטלות שיפריעו לשהות בריכוז רציף. מי
מחליט למי יש הפרעת קשב ואיך מושפעים מכך? כאן עולה ביקורת: לעיתים החברה, המורים, או ההורים בוחרים להגדיר את הילד כבעל הפרעת קשב, בעוד שהילד בכלל מרגיש שהבעיה היא במורה שלא מלמד באופן ... של התלמיד. מאחר שהמורה או המאבחן הם בעלי הסמכות, הם
שמחליטים איך להגדיר את המצב. הדוגמה הקיצונית: רוצה אני והכפיה החיצונית נזכרה דוגמה: ישנו רעיון הלכתי ישן שאומר מכים אותו עד שיאמר רוצה אני. אם אדם מסרב לקיים מצווה מסוימת, אפשר ... אוקי למה אתה חושב? ש: כי אני הייתי עם ריטלין עד כיתה ז ואז
החלטתי שאני לא לוקח יותר ובהתחלה לא הייתי מרוכז בכלל לא הצלחתי ולאט לאט שלטתי בזה. אליעד: אחלה עכשיו השאלה היא מה שאמרת זה נכון או לא כי אולי לא היית מרוכז וחשבת שקודם היית ... שרוצים בקיצור יכולים לגלגל את זה אצל מי שרוצים. עכשיו מי
מחליט למי יש בעיית קשב וריכוז למי שיש יותר כוח
להחליט את זה מאחר שההורה או המורה הוא בשלטון הוא
מחליט שהילד לא יכול להתרכז זה הכל אבל אם זה היה הפוך הילד היה אומר אתה לא מתרכז אתה לא מבין אותי בכלל אני מנסה להסביר לך שלא מעניין אותי השיעור ואתה לא מרוכז אתה אומר לי תמשיך ...