... משנים. יתכן שאדם מסוים חושב שאכן לא משנה לו, אך זה רק משום שהוא
החליט לא לייחס לכך חשיבות, ואולי באמת קיים הבדל משמעותי שהוא לא מודע אליו. אליעד ממשיך ומסביר שההרגשה הזאת שהדברים גם משנים וגם לא משנים היא הגורם לבלבול אצל אנשים. מצד ... עקרונות ברורים והיה מעדיף שהדברים לא יהיו מוגדרים מראש. האם אפשר
להחליט מה משנה ומה לא משנה? אליעד כהן אומר שיש לנו שתי דרכים לראות כל דבר בחיים: הדרך האחת היא
להחליט שהדבר משנה לנו. הדרך השנייה היא
להחליט שהדבר לא משנה. אלא שהקושי הוא בכך שאין דרך
מוחלטת להוכיח שאחת מהדרכים נכונה יותר מהשנייה. לדוגמה, אי אפשר להוכיח במאה אחוז שהעובדה שכוס נמצאת בדיוק במקום מסוים היא בעלת חשיבות או חסרת חשיבות. כשאדם אומר לעצמו זה ... אם הוא יאמר שזה לא משנה, גם את זה הוא לא יכול להוכיח באופן
מוחלט. אליעד כהן מסביר שהפתרון לבעיה הזאת הוא לקבל את העובדה ששתי האפשרויות נכונות באותה מידה, ושאפשר לבחור כל אחת מהן בהתאם לרצון ולתחושה האישית ברגע הנתון. אליעד מדגיש שאין משמעות אחת
מוחלטת לדבר כלשהו, אלא המשמעות משתנה לפי מה שאדם בוחר להאמין בו באותו הרגע. זו הסיבה שלפעמים אנשים מרגישים רע כשהם מייחסים חשיבות לדברים ולפעמים מרגישים רע כשהם מנסים לומר ... חשובים מאוד - מי אמר שזה משנה?. בצורה כזו, האדם מבין שאין אמת
מוחלטת, והמשמעות שהוא מייחס לדברים היא סובייקטיבית בלבד. אליעד מסביר שדווקא כאשר האדם יעמיק לחקור את המושגים משנה ולא משנה, הוא יגיע להבנה שאין באמת הבדל
מוחלט בין השניים. כאשר האדם מבין שהכל גם משנה וגם לא משנה באותה מידה, הוא נהיה חופשי לבחור משמעות על פי רצונו. איך אפשר להגיע למצב שבו לא יודעים כלום? אליעד כהן אומר שהרצון לדעת את האמת ולחקור את הדברים בצורה
מוחלטת, הוא שיוביל בסופו של דבר את האדם למצב שבו הוא מבין שהוא באמת לא יודע כלום. ככל שהאדם מנסה לדעת את הדברים בוודאות
מוחלטת, כך הוא יותר יגלה שאין שום דבר שניתן לדעת בבטחה
מוחלטת. אליעד מציין לדוגמה, שכאשר האדם רוצה להוכיח לעצמו שיש שולחן מולו, הוא יגיד לעצמו: אני חייב להיות בטוח במאה אחוז שיש שולחן, אך כשהוא יחפש את ההוכחה הזאת, הוא יבין שהוא אינו יכול להיות בטוח בשום דבר באופן
מוחלט. כך האדם מגיע למצב של אי ידיעה, שבו הוא מבין שכל אמונה וכל דעה הן בסופו של דבר רק
החלטות סובייקטיביות שהוא עצמו קיבל, ושאין בהן אמת
מוחלטת או הכרח לוגי. האם אפשר להתעלם מההיגיון ועדיין להישאר שפוי? אליעד כהן טוען שגם ההיגיון, שאנשים בדרך כלל משתמשים בו כדי לקבוע את האמת או להבין את המציאות, אינו באמת
מוחלט. אליעד אומר שכדי להישאר שפוי בתוך עולם ללא היגיון ברור, צריך להבין שגם ההיגיון עצמו הוא סוג של
החלטה. ההחלטה להסתמך על ההיגיון היא עצמה לא בהכרח הגיונית, ולכן אפשר
בהחלט לתפקד בלי היגיון ברור
ומוחלט. הוא מדגיש שההיגיון עצמו יכול להיות
החלטה סובייקטיבית, ושאפשר להיות במצב של מודעות לכך, ואז
להחליט באופן חופשי אם רוצים להישען עליו או לא. אליעד מדגים זאת בכך
שההחלטה לא להסתמך על ההיגיון, שהיא לכאורה חסרת היגיון, היא בעצמה
החלטה הגיונית, כי ההיגיון אומר שאם אין היגיון, לא כדאי להקשיב להיגיון. לכן האדם נמצא כל הזמן במעגל פרדוקסלי בין ההיגיון לבין חוסר ההיגיון. אליעד מסכם את הדברים ואומר ... להבין שגם המשנה וגם לא משנה, גם הוודאות וגם אי הוודאות, הם כולם
החלטות סובייקטיביות ואינן
מוחלטות באמת. איך לדעת מה באמת משנה? האם להסתמך על ההיגיון? איך להתמודד עם חוסר וודאות? האם יש אמת
מוחלטת? איך להגיע לאי ידיעה
מוחלטת? איך להתמודד עם בלבול בחיים? מה זה באמת משנה? ...