1:21:15מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)... חיצונית היא כמו אדם שמחייך, מספר בדיחות או שר שירים, אך בפנים הוא עדיין עצוב. שמחה כזו נקראת שמחת הכסילים, והיא איננה עמוקה באמת. אמנם רבי נחמן מייעץ להשתמש לפעמים בשטויות ובהומור כדי להעלות את מצב הרוח באופן זמני, ... שתמיד צוחקים ושמחים חיצונית. אך זו איננה השמחה שעליה מדבר רבי נחמן. שמחה זו, החיוך והבדיחות, היא רק שמחת הכסילים - שמחה חיצונית שאין לה שורש פנימי. אמנם, רבי נחמן אומר שאפשר להשתמש במילא דשטותא, כלומר, בשטויות קטנות ובדיחות ... שמחים באמת, אני אספר לכם מה זה נקרא שמחה אמיתית. וכאן צריך לשים לב בעצם לנושא של השמחה. כי הכסילים חושבים ששמחה פירושו לחייך, לספר בדיחות, כמו שיש אחד שאפילו קוראים לו שר השמחה שאפילו כל הזמן חייכן וצוחק וכל מיני שטויות כאלה. אבל זה נקרא שמחת הכסילים זה נכון שרבי נחמן אמר שצריך מילא דה שטותא, נסה לשמח את עצמך בשטויות עד שתגיע לשמחה אמיתית. אבל ... יצא לתרבות רעה, הוא בעצם התכוון להגיד שבחינת הבן של אלוהים יצא לתרבות רעה. זאת אומרת שאלוהים מפרספקטיבה מסויימת השתגע. מי זה אלוהים כל אחד ואחד מאיתנו זה נקרא אלוהים. כל מה שקיים זה נקרא אלוהים. השגעון של אלוהים זה אנחנו. אלוהים השתגע ומה שיצא זה אנחנו. עכשיו מה זאת אומרת אנחנו השתגענו בשורש יש ישות אחת שהיא השתגעה ויצא אנחנו. אנחנו המדמה. אנחנו השיגעון של הדבר. כשרבי נחמן אומר שבת המלך הלכה לאיבוד הכוונה שמאלוהים עצמו חלק ממנו הלך לאיבוד. זו הכוונה. בכל ... אז הבן יהיה מאד שמח לכן הוא רצה למסור את המלוכה לבנו בחייו כי הוא יהיה מאד שמח. אבל הטיפשים לא מבינים. כי זה יעשה אותו מאד שמח אחרי שהוא רצה למסור את המלוכה לבנו בחייו, זאת אומרת, בגלל ... ולא יודע שום דבר, אתה אפילו לא יודע שאתה עצמך קיים. אז חכמה מה שייך להגיד חכמה זה אפילו השיגעון הכי גדול. ובריאת העולם נבראה בחכמה. מה זאת אומרת נבראה בחכמה יש לנו את האינסוף, כתר, חכמה. יש את ... עכשיו, המאציל ברור שהוא יותר חכם ממך, אבל על אף פי כן לך אנו קוראים, או דרך אגב יותר טיפש ממך, זה כבר נושא אחר לדיון, כי אולי אם אין לו שכל לכן הוא בעצם ברא אותך. ולכן זה ... שאלוהים לא יודע שם דבר כי אין לו ידיעה, אז אולי בגלל זה נוצר הרצון, כי הוא כל כך טיפש. יכול להיות שאלוהים מפעיל את העולם 24 שעות ביממה כי הוא טיפש הכי גדול. כי מה התכלית בכל דבר אין בזה שום תכלית. מה זה נותן, למה ליצור את הרצון למה ... כל שהוא כי עוד אין לו רצון. זאת אומר שהוא עושה זאת בלי שום סיבה. בלי שום סיבה, רק טיפש עושה דברים בלי סיבה. מה שאני בא להגיד שאפשר להסתכל על אלוהים גם מהכיוון ההפוך של החוסר שכל. בכל ... אותו הדבר שניהם זה חוסר ידיעה מוחלט. החכמה הכי גדולה והטפשות הכי גדולה זה חוסר ידיעה מוחלט. כי גם טיפש הוא עדיין יודע משהו. טפשות הכי גדולה לדעת שום דבר, אולי זה חכמה הכי גדולה בכל מקרה הבן מלך ... חכם. מורכב וזה ככה וככה, זה מאד חכם. אבל מה זה אומר ככל שזה יותר חכם זה בעצם יותר טיפש. למה זה יותר טיפש משום שמצד האמת זה בכלל אחד. וככל שאתה מרכיב את הדברים, ככל שהם יותר מורכבים כך זה אומר שמבטאים ... שיודע להפריד בין טוב לרע, להבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך וזה החכם. אבל מצד שני גם הכי טיפש, כי מה אתה מפריד בין אור לחושך, אתה לא מבין שזה אחד. אתה מפריד בין טוב לרע, אתה לא ... הגדולים שכאילו לומדים, נגיד לומדים הוא כל כך חכם שיודע להבדיל בין טוב לרע - הפוך. הוא כל כך טיפש שהוא יודע להבדיל בין טוב לרע. לו היה חכם אמיתי כמו המלך אז הוא לא היה מבדיל בין טוב ... בחוכמה כי הם רצו ממון. אבל מה רבי נחמן אומר - רבי נחמן אומר, מי רוצה כבוד מי שהוא טיפש. רבי נחמן אומר - ככל שבן אדם רוצה יותר כבוד ככה סימן שהוא יותר טיפש. למה כי מצד האמת כל הכבוד שלך - אתה מלך בכלל. אז אם אתה רוצה כבוד אתה מפריד את ... שהכל ואתה זה המלך, אתה מהווה. אתה לא קולט. אתה חושב שאתה זה איזה דבר מאד מצומצם ואתה מאד טיפש ולכן אתה רוצה שיכבדו אותך. כי הכל כבר פה למה אתה צריך שיכבדו אותך או ממון לדוגמה - ממון ... שהם היו יותר חכמים כך הם קיבלו יותר ממון. אבל רבי נחמן אומר שמי שיש לו יותר ממון הוא טיפש. רבי נחמן אומר רוב העשירים הם אנשים טפשים, כך רבי נחמן אומר. כי אם אתה כל כך תלוי בכסף שלך אז אתה טיפש, זה עוד פעם הסוג של שיגעון. בכל מקרה, ולכן זה כאילו מצד אחד רבי נחמן מצייר אותם - תראה הם הלכו להיות חכמים גדלים וככל ... יותר ממון וכבוד. אבל מצד שני רבי נחמן אומר מסביר במקומות אחרים שאם אתה רוצה ממון וכבוד אז אתה טיפש. כי מצד האמת הכל טוב הכל אחד, למה אתה צריך ממון וכבוד ומחמת שכולם עסקו רב בחכמות על כן ...