... את ההבדל בין שמחה אמיתית לשמחה יחסית. שמחה חיצונית היא כמו אדם שמחייך, מספר בדיחות או שר שירים, אך בפנים הוא עדיין עצוב. שמחה כזו נקראת שמחת
הכסילים, והיא איננה עמוקה באמת. אמנם רבי נחמן מייעץ להשתמש לפעמים בשטויות ... לעיתים אנשים מסוימים כשרי שמחה, אנשים שתמיד צוחקים ושמחים חיצונית. אך זו איננה השמחה שעליה מדבר רבי נחמן. שמחה זו, החיוך והבדיחות, היא רק שמחת
הכסילים - שמחה חיצונית שאין לה שורש פנימי. אמנם, רבי נחמן אומר שאפשר להשתמש ... תראו אתם עם כל זה שאתם שמחים אתם עדיין עצובים, אתם לא שמחים באמת, אני אספר לכם מה זה נקרא שמחה אמיתית. וכאן צריך לשים לב בעצם לנושא של השמחה. כי
הכסילים חושבים ששמחה פירושו לחייך, לספר בדיחות, כמו שיש אחד שאפילו קוראים לו שר השמחה שאפילו כל הזמן חייכן וצוחק וכל מיני שטויות כאלה. אבל זה נקרא שמחת
הכסילים זה נכון שרבי נחמן אמר שצריך מילא דה שטותא, נסה לשמח את עצמך בשטויות עד ... של האב, נגיד שרבי נחמן כותב שהבן יצא לתרבות רעה, הוא בעצם התכוון להגיד שבחינת הבן של אלוהים יצא לתרבות רעה. זאת אומרת שאלוהים מפרספקטיבה מסויימת
השתגע. מי זה אלוהים כל אחד ואחד מאיתנו זה נקרא אלוהים. כל מה שקיים זה נקרא אלוהים.
השגעון של אלוהים זה אנחנו. אלוהים
השתגע ומה שיצא זה אנחנו. עכשיו מה זאת אומרת אנחנו
השתגענו בשורש יש ישות אחת שהיא
השתגעה ויצא אנחנו. אנחנו המדמה. אנחנו
השיגעון של הדבר. כשרבי נחמן אומר שבת המלך הלכה לאיבוד הכוונה שמאלוהים עצמו חלק ... יגידו, מה אתה לא יודע רבי נחמן אמר שאם הבן מלך יהיה מלך אז הבן יהיה מאד שמח לכן הוא רצה למסור את המלוכה לבנו בחייו כי הוא יהיה מאד שמח. אבל
הטיפשים לא מבינים. כי זה יעשה אותו מאד שמח אחרי שהוא רצה למסור את המלוכה לבנו ... לא יודע שום דבר, זה הכל אחד. כי אתה מחובר לשכל של האחדות ולא יודע שום דבר, אתה אפילו לא יודע שאתה עצמך קיים. אז חכמה מה שייך להגיד חכמה זה אפילו
השיגעון הכי גדול. ובריאת העולם נבראה בחכמה. מה זאת אומרת נבראה בחכמה יש לנו את ... הכתר שמפריד בין המאציל לנאצל ויש לנו את החכמה. החכמה זה שכל. עכשיו, המאציל ברור שהוא יותר חכם ממך, אבל על אף פי כן לך אנו קוראים, או דרך אגב יותר
טיפש ממך, זה כבר נושא אחר לדיון, כי אולי אם אין לו שכל לכן הוא בעצם ברא אותך. ... יצר את, למה בכלל היה לו רצון, איך נוצר לו רצון אבל אם אתה אומר שאלוהים לא יודע שם דבר כי אין לו ידיעה, אז אולי בגלל זה נוצר הרצון, כי הוא כל כך
טיפש. יכול להיות שאלוהים מפעיל את העולם 24 שעות ביממה כי הוא
טיפש הכי גדול. כי מה התכלית בכל דבר אין בזה שום תכלית. מה זה נותן, למה ליצור ... את הרצון של עצמו 24 שעות ביממה אתה לא יכול להגיד שזה ממלא רצון כל שהוא כי עוד אין לו רצון. זאת אומר שהוא עושה זאת בלי שום סיבה. בלי שום סיבה, רק
טיפש עושה דברים בלי סיבה. מה שאני בא להגיד שאפשר להסתכל על אלוהים גם מהכיוון ... זאת אומרת שהחכמה הכי גדולה והטפשות הכי גדולה זה אותו הדבר שניהם זה חוסר ידיעה מוחלט. החכמה הכי גדולה והטפשות הכי גדולה זה חוסר ידיעה מוחלט. כי גם
טיפש הוא עדיין יודע משהו. טפשות הכי גדולה לדעת שום דבר, אולי זה חכמה הכי ... מורכב מכל מיני פרטים ופרטי פרטים וכלל שהוא יותר מורכב הוא יותר חכם. מורכב וזה ככה וככה, זה מאד חכם. אבל מה זה אומר ככל שזה יותר חכם זה בעצם יותר
טיפש . למה זה יותר
טיפש משום שמצד האמת זה בכלל אחד. וככל שאתה מרכיב את הדברים, ככל שהם יותר ... בין הטוב לרע זה הדבר הכי חשוב בעולם. מי זה חכם מי שיודע להפריד בין טוב לרע, להבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך וזה החכם. אבל מצד שני גם הכי
טיפש, כי מה אתה מפריד בין אור לחושך, אתה לא מבין שזה אחד. אתה מפריד בין טוב לרע, אתה לא מבין שזה אחד. זאת אומרת, שהחכמים הגדולים שכאילו לומדים, נגיד לומדים הוא כל כך חכם שיודע להבדיל בין טוב לרע - הפוך. הוא כל כך
טיפש שהוא יודע להבדיל בין טוב לרע. לו היה חכם אמיתי כמו המלך אז הוא לא היה ... הוא אומר - למה הם התעסקו בחכמה כי הם רצו כבוד, למה הם התעסקו בחוכמה כי הם רצו ממון. אבל מה רבי נחמן אומר - רבי נחמן אומר, מי רוצה כבוד מי שהוא
טיפש. רבי נחמן אומר - ככל שבן אדם רוצה יותר כבוד ככה סימן שהוא יותר
טיפש. למה כי מצד האמת כל הכבוד שלך - אתה מלך בכלל. אז אם אתה רוצה כבוד אתה מפריד את עצמך, אתה מתכחש, סובל מפיצול אישיות. אתה לא קולט שהכל ואתה זה המלך, אתה מהווה. אתה לא קולט. אתה חושב שאתה זה איזה דבר מאד מצומצם ואתה מאד
טיפש ולכן אתה רוצה שיכבדו אותך. כי הכל כבר פה למה אתה צריך שיכבדו אותך או ... להיות חכמים, ככל שהם יהיו יותר חכמים הם קיבלו יותר כבוד. ככל שהם היו יותר חכמים כך הם קיבלו יותר ממון. אבל רבי נחמן אומר שמי שיש לו יותר ממון הוא
טיפש. רבי נחמן אומר רוב העשירים הם אנשים טפשים, כך רבי נחמן אומר. כי אם אתה כל כך תלוי בכסף שלך אז אתה
טיפש, זה עוד פעם הסוג של
שיגעון. בכל מקרה, ולכן זה כאילו מצד אחד רבי נחמן מצייר אותם - תראה הם הלכו להיות חכמים גדלים וככל שהיו יותר חכמים הם קיבלו יותר ממון וכבוד. אבל מצד שני רבי נחמן אומר מסביר במקומות אחרים שאם אתה רוצה ממון וכבוד אז אתה
טיפש. כי מצד האמת הכל טוב הכל אחד, למה אתה צריך ממון וכבוד ומחמת שכולם עסקו ...